PRYME- Kjøpsmulighet
Pryme falt 60-70 prosent i går på negativ guiding. Pt er gjenspeiler kursen en børsverdi på 130 mill, fabrikken er verdt ca 1 milliard. Uansett utfordringer så skal kursen opp 1-3 kr ila kort tid.
Dohn79
31.10.2024 kl 14:26
2772
Faldet er voldsomt ja, men der er en grund til det. umiddelbart skal de bare lukke ned og lade os små aktionærer tage tabet på skatten, det virker dybt useriøst det de melder ud.
forzavinger
31.10.2024 kl 16:18
2724
Skjer vel det samme her som med Quantaful ASA,bare kursen blir holdt lav lenge nok,så kommer det ett bud på bedriften.
Taycon
31.10.2024 kl 18:23
2665
Gamle favoritten til Saga/Spetalen. De har vel sponset en stor del av fabrikken. Saga kan jo ta litt av krisekassa på 4-5 hundre mill og handlet litt Pryme igjen. Nå nesten gratis.
Redigert 31.10.2024 kl 18:30
Du må logge inn for å svare
Herman*
31.10.2024 kl 18:25
2657
Jeg har vært aksjonær i både Pryme og Quantafuel. Førstnevnte har hatt en mye ærligere ledelse, spesielt «dansken» i Qfuel fortalte litt for mange eventyr. Qfuel forsøkte seg på en månelanding og feilet. Pryme skulle satse på en mye enklere teknologi; Batch i stedet for kontinuerlig produksjon. De skulle også satse på et enklere/simplere sluttprodukt. Det overrasker meg derfor veldig at de feiler på denne måten. Kursen faller nå fordi det er usikkert om og eventuelt når de klarer å få fabrikken lønnsom. Dette er jo et utstillingsvindu, og ingen nye fabrikker vil bli bygget før de kan bevise lønnsomheten. Ledelsen burde umiddelbart ha innkalt til et webcast for å svare på spørsmål fra fortvilte aksjonærer.
Taycon
31.10.2024 kl 20:21
2566
Generøst. 17. sept. The issue of shares took place in order to satisfy and to fully convert the convertible loan of EUR 10,056,814 from Taranis Investment Limited (“Taranis”) to the Company that replaced Taranis’ previous subscription to 10,620,777 shares in the Company’s private placement of 25 March 2024, as approved by the Company’s extraordinary general meeting on 25 June 2024. The conversion price was EUR 0.9469 per share, corresponding to NOK 11.00 per share based on the official EUR:NOK exchange ratio of 1:11.6170 on the date of the Company’s private placement. https://newsweb.oslobors.no/message/627987
Redigert 31.10.2024 kl 20:24
Taycon
31.10.2024 kl 20:40
2539
De siste 2 dagene er det omsatt ca.1.83 mill aksjer av totalt ca. 61 mill som vel tilsvarer ca. 2.5%. Fortsatt bare «småpenger» som har byttet eiere.
Redigert 31.10.2024 kl 20:44
Volume
01.11.2024 kl 08:13
2390
Enig med deg. Det var en meget ærlig melding fra Pryme. Mye nytt for meg her. Trodde det var en kontinuerlig prosess helt i gjennom. Spesielt når jeg på bildet så at de hadde en extruder i innmatingsystemet. Som beskrevet er prosessen en kombinasjon av batch og kontinuerlig. Slikt er vanskelig å få til, men det lar seg gjøre. Det som undrer meg er at de ikke klare å få ut mer enn 65% olje. Så skriver de at asken er fri for hydrokarboner. Hvor blir resten av hydrokarbonene av? Gass? Om de fremover må regne med hyppige ned og oppkjøring av prosessen vil dette ha en negativ påvirkning av driftsresultatet, da man i oppvarmingen må bruke strøm som ikke produserer olje før man er oppe i driftstemperatur. Det positive her er att de nå sitter på en betydelig kunnskap som de kan bygge videre på.
Taycon
02.11.2024 kl 18:44
2251
Aksjesladder/Selaco: Kommende ukes favoritt: Pryme. https://m.soundcloud.com/user-368296438/deal-tvil-kulesnik-og-valgtrades
Niel
02.11.2024 kl 19:25
2228
Jeg håper Selaco har rett her. Dette har vært en gedigen nedtur for oss langsiktige aksjonærer, kanskje burde vi ha sett denne komme. Hvis det kommer bud på 3-4 kroner så er dette meget mye mer enn dagens kurs and et aller så lite plast på såret.
Taycon
03.11.2024 kl 09:57
2087
Lånt: Aksjesladder fra i går. Selaco (Svend Egil Larsen) tar et bet på at Pryme blir kjøpt opp før eventuell emisjon og tatt av børs. Kommende ukes favoritt: Pryme. https://m.soundcloud.com/user-368296438/deal-tvil-kulesnik-og-valgtrades ca 1.06.42 Dette skrev jeg her på Nordnet for 3 dager siden. Artig å se at Selaco er inne på samme tanken. "Ett oppkjøp er faktisk mer aktuelt FØR de henter penger. Emisjonen er annonsert til Q1 dvs senest innen utgangen av mars 2025. Dvs innen 5 måneder. Spekulasjon, men ikke utenkelig."
Taycon
03.11.2024 kl 09:59
2086
Lånt: Dersom oppkjøp blir tilfelle så er jo spørsmålet hva nåværende eiere er villige til å akseptere av bud. Taranis er vel den storeieren som har lavest snitt med kr 11. Litt usikker på om andre eiere som har snitt mellom kr 13-15 er villige til å la seg kjøpe ut til f.eks kr 4 som priser selskapet til latterlige kr 240 mill, når bare byggekostandene for fabrikken var ca 500 mill. Iom at nåværende kurs gir en mcap på ca 130 mill dvs ca 1/4 av byggekost for Plant One, så tror jeg selv et bud på kr 4 (77% premium) er uinteressant for top 5. Hva tenker dere om spekulasjonen og eventuelt bud? https://www.nordnet.no/market/stocks/17436486-pryme
Redigert 03.11.2024 kl 10:00
Patron72
03.11.2024 kl 10:04
2078
Jeg tenkerat dette er bare spekulasjoner for å booste aksjekurs.
Circa Group ble også hauset som en het oppkjøpskandidat. Det skjedde ikke og nå er selskapet konkurs.
Når en ikke kan finne noe triggere rundt selskapet, så hvirfor ikke lage en story på at de kan bli kjøpt?
Circa Group ble også hauset som en het oppkjøpskandidat. Det skjedde ikke og nå er selskapet konkurs.
Når en ikke kan finne noe triggere rundt selskapet, så hvirfor ikke lage en story på at de kan bli kjøpt?
Redigert 03.11.2024 kl 10:04
Taycon
03.11.2024 kl 10:26
2053
Vi får se. Selskapet du refererer til hadde vel ikke annet enn noen tegninger av fabrikk. Q ble kjøpt opp. https://e24.no/boers-og-finans/i/VP5BQ3/viridor-byr-paa-quantafuel-vil-kjoepe-selskapet-for-106-milliarder
Herman*
03.11.2024 kl 11:39
2006
Tror ikke det er så relevant hva de har investert i fabrikken så lenge det er usikkerhet rundt teknologien. Så snart markedet får tilbake troen på god langsiktig lønnsomhet, får vi en annen prising av selskapet. Det er nok tvilsomt at nåværende fabrikk noen gang oppnår tilfredsstillende lønnsomhet, men hvis de får ut potensialet og deretter kjører noen realistiske simuleringer som f eks viser god lønnsomhet ved fabrikker som håndterer min x antall tonn per år, er de tilbake i manesjen.
Zolly
09.11.2024 kl 07:21
1625
Nå er mottaker anlegget til Shell ferdig:
https://www.shell.nl/over-ons/nieuws/nieuwsberichten-2024/moerdijk-zet-grote-stap-richting-circulair-plastic.html
Shell sitt nye anlegg er motttakeranlegget for pyreolyseoljen fra Pryme. Det er Pryme m.fl som produserer oljen, den leveres til Shell og så renses den videre til nødvendige kjemikalier som brukes til resirkulering av plast.
«MDU renser denne oljen slik at den kan tjene som fôr til krakkingsanlegget ved Moerdijk»
Dette er gode nyheter og betyr at anlegget kan ta i mot og bearbeide oljen fra Pryme.
Det er altså ikke en «konkurrent». Fabrikken til Shell er avhengig av pyreolyseolje fra Pryme. Begge ligger i Rotterdam med kort avstand til hverandre i Europas største havn👍.
https://www.shell.nl/over-ons/nieuws/nieuwsberichten-2024/moerdijk-zet-grote-stap-richting-circulair-plastic.html
Shell sitt nye anlegg er motttakeranlegget for pyreolyseoljen fra Pryme. Det er Pryme m.fl som produserer oljen, den leveres til Shell og så renses den videre til nødvendige kjemikalier som brukes til resirkulering av plast.
«MDU renser denne oljen slik at den kan tjene som fôr til krakkingsanlegget ved Moerdijk»
Dette er gode nyheter og betyr at anlegget kan ta i mot og bearbeide oljen fra Pryme.
Det er altså ikke en «konkurrent». Fabrikken til Shell er avhengig av pyreolyseolje fra Pryme. Begge ligger i Rotterdam med kort avstand til hverandre i Europas største havn👍.
Redigert 09.11.2024 kl 07:24
Volume
09.11.2024 kl 07:44
1608
Flott. Dette er et anlegg som renser pyrolyseolje og klargjør den til føde for videre behandling i en cracker. Fungerer dette anlegget som tiltenkt, har vi en interessant avtaker for pyrolyseolje fra de som ønsker å starte pyrolysefabrikker. At noen foretar pyrolysen og at raffinerier fortar crackingen er en logisk vei å gå. Med slikt renseanlegg som omtales her gjør dette mulig.
Niel
11.11.2024 kl 09:30
1432
Kan det være attraktive synergier for Shell å kjøpe Pryme eller vil dette bare gi ekstra utgifter? På lang sikt håper man på at Pryme kommer til cash break even og vil tjene penger. Det ser ut til at de kommer best ut med å kjøpe pyrolyse olje fra Shell, med mindre de ønsker å kjøpe fabrikken nå billig for å skape langsiktige aksjonær verdier i Shell.
Zolly
18.11.2024 kl 16:23
1182
https://pryme-cleantech.com/about-us
Fra websiden deres så ser man jo at de angivelig skal ha holdt på med dette fra 2008 med en pause på 3 år fra 2014-2017.
Så mao totalt nesten 14 år frem til idag. Da burde man kunne anta at de har mye kunnskap om kjemisk resirkulering.
De startet med Plant One i 2018 og de regner nå mot slutten av 2024 med at fabrikken ikke vil gå for fullt før starten av 2026. Vi snakker altså ca 8 år! Tar man på seg litt realistiske briller så tenker jeg at med det tempoet så vil Plant 2 tidligst være operativ i 2030, dvs om ca 6 år forutsatt at man ikke får en ny pandemi, krig eller lignende.
Det får meg til å tenke at hele business caset er ganske urealistisk. Urealistisk at eiere vil fortsette å spytte inn ca 200 mill årlig som de hittil har gjort. Allerede brenner Pryme av ca 50 mill i kvartalet uten å tjene penger. Med planlegging og bygging av ny fabrikk så vil behovet for kapital også øke dramatisk. Iom at Pryme One vil levere lavere kvantitet, kvalitet og på et mye senere tidspunkt enn inntil nylig annonsert, så tviler jeg dessverre på at dette prosjektet vil være gjennomførbart, i hvert fall ikke ut fra et lønnsomhetsperspektiv. Og i hvert fall ikke uten kraftige subsidier.
At aksjen handles til mindre enn kr 2,30 er derfor sannsynligvis helt på sin plass.
Fra websiden deres så ser man jo at de angivelig skal ha holdt på med dette fra 2008 med en pause på 3 år fra 2014-2017.
Så mao totalt nesten 14 år frem til idag. Da burde man kunne anta at de har mye kunnskap om kjemisk resirkulering.
De startet med Plant One i 2018 og de regner nå mot slutten av 2024 med at fabrikken ikke vil gå for fullt før starten av 2026. Vi snakker altså ca 8 år! Tar man på seg litt realistiske briller så tenker jeg at med det tempoet så vil Plant 2 tidligst være operativ i 2030, dvs om ca 6 år forutsatt at man ikke får en ny pandemi, krig eller lignende.
Det får meg til å tenke at hele business caset er ganske urealistisk. Urealistisk at eiere vil fortsette å spytte inn ca 200 mill årlig som de hittil har gjort. Allerede brenner Pryme av ca 50 mill i kvartalet uten å tjene penger. Med planlegging og bygging av ny fabrikk så vil behovet for kapital også øke dramatisk. Iom at Pryme One vil levere lavere kvantitet, kvalitet og på et mye senere tidspunkt enn inntil nylig annonsert, så tviler jeg dessverre på at dette prosjektet vil være gjennomførbart, i hvert fall ikke ut fra et lønnsomhetsperspektiv. Og i hvert fall ikke uten kraftige subsidier.
At aksjen handles til mindre enn kr 2,30 er derfor sannsynligvis helt på sin plass.
Redigert 18.11.2024 kl 17:35
Fvj
28.11.2024 kl 21:58
829
Ja bare la den falle,har så mye tap i denne nå at jeg håper hele møkka går konkurs..
Ledelsen i dette selskapet står å lyver aksjonærer opp i trynet,her burde de blitt saksøkt og fått sparken på dagen..
Råder alle til å holde seg langt unna slike kjeltring selskaper som Pryme viser seg å være...
Totalt uduglige Hollendere som tror de har greie på ting de absolutt ikke har.
Fall på 97,37% siden start sier vel sitt.
Ledelsen i dette selskapet står å lyver aksjonærer opp i trynet,her burde de blitt saksøkt og fått sparken på dagen..
Råder alle til å holde seg langt unna slike kjeltring selskaper som Pryme viser seg å være...
Totalt uduglige Hollendere som tror de har greie på ting de absolutt ikke har.
Fall på 97,37% siden start sier vel sitt.
Redigert 28.11.2024 kl 22:16
Zolly
29.11.2024 kl 10:52
685
Siden de stresser det med kapitalinnhenting og at det må skje "så fort som praktisk mulig." så KAN det tale for at det ikke blir emisjon men et lån, noe som er supergunstig (ikke utvannende) og vil få kursen til å løfte seg betraktelig.
Et lån er jo åpenbart det mest tidseffektive. Det er regler rundt rettet emisjon så det er ikke nødvendigvis slik at de kan kjøre den til f.eks 1 krone (under kurs). Da må i så fall alle aksjonærene få tilbud om det samme, noe som igjen blir mer tidkrevende osv.
Et lån er jo åpenbart det mest tidseffektive. Det er regler rundt rettet emisjon så det er ikke nødvendigvis slik at de kan kjøre den til f.eks 1 krone (under kurs). Da må i så fall alle aksjonærene få tilbud om det samme, noe som igjen blir mer tidkrevende osv.
Volume
29.11.2024 kl 11:12
659
Pussig kommentar dette. Ville du lånt dem penger når du nå kjenner situasjonen selskapet står i ? Det siste selskapet trenger nå er mer gjeld.
Redigert 29.11.2024 kl 13:42
Steinbukken
30.11.2024 kl 12:44
527
Plastproblemet i verden er så alvorlig og alle vet at dette er et problem som ikke kan fortsette , derfor tror jeg at Pryme antakelig vil få eustøtte eller noe sånt. Det er i alles interresse at Pryme lykkes . Føler på meg at vi vil bli premiert , vi som holder ut. Ting kan snu seg kjapt til det positive i denne. God helg !
Volume
30.11.2024 kl 14:32
480
Ja - plassproblemet i verden er enormt. Ingen tvil om det. Fint om noen finner frem teknologi som kan få til en tilfredsstillende resirkulering. Her er det mye på gang.
Bare i Norge er det, som jeg kjenner til, 5 forskjellige firmaer som sysler med utvikling av pyrolyseovner for resirkulering av plast. Det er bare å Google. I tillegg har vi Quantafuel som allerede er i gang med sin fabrikk i Danmark. EU-midler har vært tilgjengelig lenge, men da som tilskudd til hvert tonn plast som blir resirkulert.
Interessant artikkel om Pryme i dagens Finansavis.
Bare i Norge er det, som jeg kjenner til, 5 forskjellige firmaer som sysler med utvikling av pyrolyseovner for resirkulering av plast. Det er bare å Google. I tillegg har vi Quantafuel som allerede er i gang med sin fabrikk i Danmark. EU-midler har vært tilgjengelig lenge, men da som tilskudd til hvert tonn plast som blir resirkulert.
Interessant artikkel om Pryme i dagens Finansavis.
Zolly
I dag kl 06:30
98
Nå skal brura pyntes for salg.
De som sitter rundt bordet nå er profesjonelle aktører.
Infinity Recycling v/Jan-Willem Muller. Etter gårsdagens emisjon er fondet deres Circular Plastics Fund nå nest største aksjonær i Pryme. De har ett mål - Få mest mulig ved salg av Pryme.
Taranis Investment Limited v/Mr. Emmanuel Colombel. Største investor i Pryme og sannsynligvis også den som kjøper butikken. Etter neste emisjon som skjer senest i juni vil de ha buplikt med en eierandel på mer enn 34%.
Styreformann Henning Jensen tidligere toppsjef i Kongsberg Automotive.
De som sitter rundt bordet nå er profesjonelle aktører.
Infinity Recycling v/Jan-Willem Muller. Etter gårsdagens emisjon er fondet deres Circular Plastics Fund nå nest største aksjonær i Pryme. De har ett mål - Få mest mulig ved salg av Pryme.
Taranis Investment Limited v/Mr. Emmanuel Colombel. Største investor i Pryme og sannsynligvis også den som kjøper butikken. Etter neste emisjon som skjer senest i juni vil de ha buplikt med en eierandel på mer enn 34%.
Styreformann Henning Jensen tidligere toppsjef i Kongsberg Automotive.
Zolly
I dag kl 06:49
86
Det interessante er at man allerede nå vet antall aksjer på tidspunktet for budplikt, som er senest i løpet av juni. Med 128 mill aksjer så er det sannsynlig med et bud på kr 5-7 som tilsvarer 640-896 millioner. Konkurrenten WPU der Vitol i går gikk over 90% eierandel blir med stor sannsynlighet tatt av børs for kr 767 mill…
På kurs 1,5-2 med 6mnd perspektiv så tror jeg det er en av de beste investeringene du kan gjøre på børsen akkurat nå.
Do your own DD👍
På kurs 1,5-2 med 6mnd perspektiv så tror jeg det er en av de beste investeringene du kan gjøre på børsen akkurat nå.
Do your own DD👍
Redigert i dag kl 10:01