Vil Q3-rapporten markere et vendepunkt?
The Company will host a virtual Q3 and 9M 2024 presentation for investors,
analysts and media at 08:30 CET on Wednesday, 06 Novemver, 2024.
The presentation will be given by CEO, Michael Akoh, and CFO, Børge Sørvoll.
* Ja det har vært tungt å følge kursutviklingen til AZT den siste tiden, men nå er det vel å håpe at ting snur?
Selskapet har guidet økt vekst i andre halvdel av 2024 og dette ser vi forhåpentligvis konturene på tallene som legges frem i morgen.
analysts and media at 08:30 CET on Wednesday, 06 Novemver, 2024.
The presentation will be given by CEO, Michael Akoh, and CFO, Børge Sørvoll.
* Ja det har vært tungt å følge kursutviklingen til AZT den siste tiden, men nå er det vel å håpe at ting snur?
Selskapet har guidet økt vekst i andre halvdel av 2024 og dette ser vi forhåpentligvis konturene på tallene som legges frem i morgen.
rufus01
05.11.2024 kl 10:31
4107
Burde være lov og håpe på positiv guiding iallefall. Noe som nok vil begrense nedgangen, dersom det økonomiske resultatet for dette kvartalet skuffer.
Fünke
05.11.2024 kl 11:03
4054
Nå har noen av de større aktørene lagt fram tall. Inkludert noen CDMO'er eller de som i tillegg til annen aktivitet driver CDMO. Det jeg generelt har dratt ut av deres rapportering er at CDMO-aktiviteten har hatt en svak positiv utvikling dette kvartalet. I tillegg rapporteres det mer funding i bransjen i Q3 fordelt på flere aktører. Så det store bildet peker på muligheter for et bedre kvartal enn hva vi har vært vitne til de foregående kvartalene, men det gjenstår å se om det også gjelder AZT og deres kunder.
Fünke
05.11.2024 kl 14:40
3925
Uansett tror jeg uttestingen av M-SAN hos Oxford Biomedica i et faktisk produksjonsmiljø er et vel så stort vendepunkt. Her blir produktets fremragende egenskaper demonstrert i noe annet enn på labben hvor hvem enn som gjør studien kan tilpasse miljøet til hva som gir de beste resultatene. Tredjeparts studier med gode resultater som faktisk betyr noe for brukerne (penger til syvende og sist) gjør jobben til selgerne betydelig enklere. Det gir kredibilitet og kjøperne er sikkert mer tilbøyelige til å teste ut produktet i egne prosesser som også forhåpentligvis gir like gode resultater. Så begynner de å bli mer interessert i AZT sine andre produkter. Det er synergier her.
Fünke
05.11.2024 kl 18:43
3768
Akkurat det (du) Josef skriver i en annen tråd angående SAN HQ 2.0 og neo er interessant. Jeg bemerket meg også det Jethro sa om en stor produsent som testet ut SAN HQ 2.0 i sin mAb-produksjon. Vi har egentlig ikke hørt noe om dette siden og det begynner vel å bli et par år siden, om ikke enda lengre. Husker ikke i farten, men tenker med jevne mellomrom på den uttalelsen og det som fremkom i den Q-rapporten. Jeg tenker at ting man presenterer som nyheter i kvartalsrapporter også bør følges opp på et eller annet tidspunkt. Jeg vet ikke om det er normalt at det kan ta et par år for å implementere slikt, eller om hele prosjektet er forkastet?
Fünke
05.11.2024 kl 18:45
3763
Det var i Q2-21 og dette er teksten: « AZT is developing an opportunity with a large international life science company for potential integration of SAN HQ 2.0 into their routine manufacturing processes for all recombinant protein production.»
Jeg spurte om en oppdatering et halvt år etter og fikk ingen oppdatering annet enn at slike ting tar tid. Jeg spurte igjen ved siste q-presentasjon og fikk ingen svar.
Jeg spurte om en oppdatering et halvt år etter og fikk ingen oppdatering annet enn at slike ting tar tid. Jeg spurte igjen ved siste q-presentasjon og fikk ingen svar.
Dr_Eval
06.11.2024 kl 07:38
3571
Det økonomiske resultatet skuffer. "Revenue for the quarter was in particular impacted by lower sales to two key accounts." Dette viser tydelig at det ikke hjelper å ha hundrevis av kunder som ikke er "key accounts". Forhåpentligvis økte salget til disse nøkkelkundene etter kvartalslutt i oktober, som vil gi en boost til q4-resultatet. Kanskje AZT burde børsmeldt når salg til nøkkelkunder skjer, og komme med profit warning når disse salgene ikke skjer, slik at aksjonærene ikke trenger å famle i blinde mellom kvartalsrapportene? Dette visste de om for 1 måned siden. Det er heller ikke første noe slikt skjer.
Redigert 06.11.2024 kl 07:43
Du må logge inn for å svare
rufus01
06.11.2024 kl 07:43
3553
Ja resultatet var skuffende, men ikke overraskende. På den andre siden er det mye annet positivt på gang, noe som burde begrense nedgangen idag tror jeg. Fremtiden ser lys ut, skal man tro det selskapet skriver. Men de må nok bevise det før vi ser ett trendskifte.
riskypick
06.11.2024 kl 07:57
3504
Tror vi skal være så ærlige å si at dette var markert ned vs q3-23. ikke flatt,ikke litt ned,men 25% ned. Dette var skikkelig skuffende spør du meg. Det var også første gang på veldig lenge vi fikk negativ ebitda.
Grunnpilar
06.11.2024 kl 09:42
3323
Ja Q3 vil være et vendepunkt, til en brattere kurve nedover. Skuffende,Vi får se om noen Q, at det de faktisk skriver vil bli realisert i mer positive tall. De har bra produkter, så markedsføring bør vektes mer nå, enig i det. Men det tok sin tid, før ledelsen såg det.
Goldsmith
06.11.2024 kl 11:03
3208
Det er rett og slett fantastisk hvordan eierne har skuslet bort den muligheten de enorme inntektene fra COVID perioden ga selskapet.
Den grunnleggende utfordringen for ArcticZymes er og blir eiersitsen.
Den grunnleggende utfordringen for ArcticZymes er og blir eiersitsen.
rufus01
06.11.2024 kl 12:19
3096
Jeg prøver og holde motet oppe, men kjenner det blir tyngere for hvert kvartal som går. Begynner å ligne mer og mer på woulgan "skandalen" Som var det beste produktet for vanskelige sår, uten at de fikk solgt. Nesten så jeg personlig solgte flere tuber enn selskapet selv gjorde. Og jeg får fremdeles henvendelser fra folk som gjerne skulle kjøpt. Er det plasseringen av selskapet der oppe i nord, som er problemet. Ikke vet jeg men er overrasket over at ikke salget har begynt og øke. Først var det at de ikke hadde GMP på plass for SAN som var grunnen til at de ikke fikk fortgang på salget, påtross av at det var det beste produktet. Nå har det vært på plass i snart ett år. Allikevel står vi og stamper på samme flekken. Jeg forstår lite av denne utviklingen. Men skuffende det er det!
Redigert 06.11.2024 kl 12:20
Fünke
06.11.2024 kl 13:01
3021
Helt enig. Det er en skuffende utvikling som er litt vanskelig å forstå, selv om de peker på bransjetrenden med blant annet relativt lav pengestrøm inn i dette markedet og nedjustering av lagerbeholdning. Selskapet er i en sårbar situasjon når produktene stort sett er inne i tidlig-fase-selskapet. Jeg hadde vært enda mer bekymret om de ikke hadde adressert disse utfordringene, men her er de på gang. På grunn av det som er nevnt tidligere med eksterne studier og CDMO'er som har testet ut produkter i virkelige produksjonsmiljøer, så underbygges produktenes eksepsjonelle egenskaper. Dette er med på å skape akselerasjon i diskusjoner med store forbrukere av enzymer som CDMO'ene og store life science aktører som ønsker å tilegne seg disse produktene i sine salgsporteføljer. Så alt i alt var det ikke resultatet dette kvartalet som var vinn eller forsvinn, men det er skuffende at man leverer såpass svakt.
Fünke
06.11.2024 kl 13:28
2963
Dette avslutter Michael kvartalsseansen med(AI-generert, så det er noen artige tolkninger):
There's no doubt that the quarter was weak especially on Molecular Juice sales, but being out talking to customers, being at the Congress last week in Rome that gives me a lot of confidence in the future. If you look at how many potential customers that visited our booths, how many dialogues we had, how many posters that also mentioned our enzymes that paint a clear picture to me that we are on the right track, but we are also challenged currently by especially a difficult macro economic environment. We are making progress on key fronts in regards to partnerships both with CDMOs as well as in terms of a CEN OEM agreement.
There's no doubt that the quarter was weak especially on Molecular Juice sales, but being out talking to customers, being at the Congress last week in Rome that gives me a lot of confidence in the future. If you look at how many potential customers that visited our booths, how many dialogues we had, how many posters that also mentioned our enzymes that paint a clear picture to me that we are on the right track, but we are also challenged currently by especially a difficult macro economic environment. We are making progress on key fronts in regards to partnerships both with CDMOs as well as in terms of a CEN OEM agreement.
xjack
06.11.2024 kl 15:25
2853
Er det nå slik at både selskap og aksjonærer må betegne seg med akronymet B.R.A.F.F.? ( Beyond Repair And Fully Fucked)
rufus01
06.11.2024 kl 16:15
2785
Ha ha artig akronym. Jeg mener at vi er nære bunnen (Noe jeg har trodd en stund) og skal man tro på det som bli kommunisert fra Tromsø, så vil neste år forhåpentligvis bli det året ting vil snu til aksjonærenes og selskapets beste. Men de begynner å ha mye å bevise, det har vært mye snakk og lite resultat de siste par årene.
riskypick
07.11.2024 kl 06:35
2526
Mine key takeaways fra q3-24:
-25% inntektsfall
-negativ ebitda
-økt konkurranse
-garantert økte utgifter Dette tror jeg Azt klarer å levere på.
Videre har vi i minst de siste fire rapporter kunnet lese om forventninger til økt salg innen molecular tools. Fasit viser betydelige fall.
For ett år siden fikk vi høre om at det hadde blitt søkt patent på ET-N1 enzymet og at dette ville lanseres i 2024. Enzymet blir skrytt av i hver rapport. Hvor er vi nå? Joda,fortsatt «patentpending». Altså jeg vil ikke høre noe mer om dette enzymet før patentet er innvilget. Naturlig nok får CEO et spørsmål om når tid det kan forventes en lansering av enzymet,hvorpå han svarer at dette virket fremmed for han og om innspører kunne spesifisere/utbrodere mer hadde det vært fint. Det hørtes ikke helt bra ut.
-25% inntektsfall
-negativ ebitda
-økt konkurranse
-garantert økte utgifter Dette tror jeg Azt klarer å levere på.
Videre har vi i minst de siste fire rapporter kunnet lese om forventninger til økt salg innen molecular tools. Fasit viser betydelige fall.
For ett år siden fikk vi høre om at det hadde blitt søkt patent på ET-N1 enzymet og at dette ville lanseres i 2024. Enzymet blir skrytt av i hver rapport. Hvor er vi nå? Joda,fortsatt «patentpending». Altså jeg vil ikke høre noe mer om dette enzymet før patentet er innvilget. Naturlig nok får CEO et spørsmål om når tid det kan forventes en lansering av enzymet,hvorpå han svarer at dette virket fremmed for han og om innspører kunne spesifisere/utbrodere mer hadde det vært fint. Det hørtes ikke helt bra ut.
Redigert 07.11.2024 kl 06:36
Fünke
07.11.2024 kl 08:40
2418
CFO og styreleder mener i allefall at kursen er attraktiv for kjøp. Dog ikke de største postene, men jeg regner med de ikke ønsker å tape penger.
oppturen
07.11.2024 kl 08:59
2395
Er vel plikt kjøp, har sikkert fått bonus med forpliktelse om å kjøpe aksjer.
Lordstock
07.11.2024 kl 11:21
2261
Once again it was a painfull experience to see/listen to Michael. Michael was hired for his commercial and business development experience but it seems he is not up to the job and now have to hired a new commercial lead. So fare Michael does not induse faith in the ability to turn this company around. The kindergarten level of details reported to us is working against him, and tells me he is no sales person. They still need to convince the market they have what it takes to sell the enzymes. Typical case a great product ruined by poor management. I haven been out of AZT for a while now and greatfull for that, wont enter before I see real improvements in their sales. See you next quarter.
oppturen
07.11.2024 kl 11:37
2232
Samme her, puttet AZT på raderen igjen etter at de rapporterte økt interesse for salg, men regnskapene viser det motsatte.
Tenkte 15 kunne være en billig inngang, nå er jeg i tvil om 10 er en billig inngang.
Her må en ta grep for å få opp salget, verdien på pengebingen renner bort i inflasjon, kronekursen har svekket seg 30%, salg hadde vært enda værre med «gammel» kronekurs.
Utgangen på rundt 85 er jeg ekstremt glad for i dag .
Jethro var rette mann, hva skjedde med ham?
Tenkte 15 kunne være en billig inngang, nå er jeg i tvil om 10 er en billig inngang.
Her må en ta grep for å få opp salget, verdien på pengebingen renner bort i inflasjon, kronekursen har svekket seg 30%, salg hadde vært enda værre med «gammel» kronekurs.
Utgangen på rundt 85 er jeg ekstremt glad for i dag .
Jethro var rette mann, hva skjedde med ham?
Redigert 07.11.2024 kl 11:38
oppturen
07.11.2024 kl 11:53
2201
De oppskalert produksjonslinjene burde jo gjøre de unødvendig å kjøre mer enn 1 batch i året med dagens salg.
Med WOULGAN satsingen friskt i minne begynner dette å se skummelt ut.
Med WOULGAN satsingen friskt i minne begynner dette å se skummelt ut.
bj111
07.11.2024 kl 12:06
2168
Jethro var nøktern og han var kanskje ikke helt enig i det vokse rallyet de skulle i gang med. Er jo typisk Norsk at det skal brennes penger i den tro om at det gir stort salg. Når det ikke fungerer øker man forbrenningstakten ytterligere i håp om at det skal virke. Nå er vi der at de leverer negativt resultat igjen og så får man se hvor mange, trolig 10 talls kvartaler det tar før de igjen er på pluss. Skulle tro de var en tiltaksbedrift med sysselsettingsoppdrag fra NAV som skal gå i null.
Jeg tviler ikke på at de har veldig gode produkter, men spørs om det hjelper. Woulgan var et vanvittig godt produkt, selskapet sullet det hele bort.
Jeg tviler ikke på at de har veldig gode produkter, men spørs om det hjelper. Woulgan var et vanvittig godt produkt, selskapet sullet det hele bort.
rufus01
08.11.2024 kl 09:13
1868
Begynner og bli betydelig med innsidekjøp nå, noe jeg har etterlyst lenge. Forhåpentligvis et tegn på at bunnen nærmer seg.
Lordstock
11.11.2024 kl 11:13
1589
One positive thing is the hiring of more sales reps. But don't understand why they are discussion a OEM partnership with only one Enzyme, did I get that right ?
rufus01
11.11.2024 kl 12:07
1522
If i understood correctly, they are close to complete the discussions with one OEM, And have come quite far with the discussions with another OEM. So hopfully things are going in the right direction from now on.
Fünke
11.11.2024 kl 20:10
1331
Slik det nå innsidehandles over en lav sko, så kan det se ut som om vi har skrapt bunnen. Dette er små beløp relativt til selskapets verdi, men for enkeltpersoner så ønsker de nok ikke å kaste penger ut av vinduet. At de har fått bonuser for å støttekjøpe aksjen, som noen vil hevde, er også bare tull. Jeg tror de internt nå ser stor interesse for deres produkter, spesielt etter de siste publikasjonene i anerkjente tidsskrifter samt svært gode resultater fra uttesting fra Oxford Biomedica som resulterte i en poster på ESGCT. Selskapet prises nå egentlig til at det er en meget stor sannsynlighet for at alt rakner, mens det motsatte egentlig kommuniseres i siste kvartalspresentasjon. Kanskje med litt for mye tilbaketrukket entusiasme, men det kjenner vi til.
Fünke
04.12.2024 kl 09:50
480
Jeg regner egentlig med at de melder når de har kontraktsfestet avtalene mot CDMO og CMO om det går i boks. CDMO-avtalen ser jeg som spikret etter såpass gode resultater i utprøvingen, så får vi se hvor raskt inntektene kan øke utover 2025. Jeg tviler på at de gir noe tallstørrelse på avtalene. Det som er litt uklart for meg er om man kan bytte ut enzymet som opprinnelig var brukt med SAN i noen prosesser som allerede har startet, eller om SAN kun er tiltenkt det nye som starter opp fra og med SAN er implementert. Med alt markedsrelatert aktivitet i den senere tiden kan jo ikke selskapets produkter gå upåaktet hen i de rette miljøene. Men er det vel åpenbart at man ikke har skjønt denne bransjen helt. Det er tydelig at det er veldig vanskelig for mindre selskapet å gjøre ordentlige innhugg i markedet, men vi vet at C-lecta klarte det bedre enn AZT med å være tidlig ute med GMP denarase. Dette var før Kerry Group kjøpe selskapet for mellom 1 og 2 milliarder kroner om jeg husker korrekt. Altså et selskap med lavere MCAP enn AZT på den tiden.
Fünke
04.12.2024 kl 10:55
420
Nå er vel ikke NEB et fortune 500 selskap, men AZT kan vel snakke med andre også. Er dette rebranding av SAN HQ?
https://www.neb.com/en/products/m0764-nebexpress-salt-active-nuclease#Protocols--Manuals---Usage
De har tidligere hatt NEB på kundelisten
https://www.marketscreener.com/quote/stock/ARCTICZYMES-TECHNOLOGIES--1413093/news/Biotec-Pharmacon-ASA-ArcticZymes-Signs-Enzyme-Supply-Agreement-with-New-England-Biolabs-15452277/
https://www.neb.com/en/products/m0764-nebexpress-salt-active-nuclease#Protocols--Manuals---Usage
De har tidligere hatt NEB på kundelisten
https://www.marketscreener.com/quote/stock/ARCTICZYMES-TECHNOLOGIES--1413093/news/Biotec-Pharmacon-ASA-ArcticZymes-Signs-Enzyme-Supply-Agreement-with-New-England-Biolabs-15452277/
Frozen
04.12.2024 kl 13:18
312
Ut fra produktinformasjonen er det god grunn til å tro av dette er rebranding av SAN HQ.