AKH - Kursmål kr 0,4?
Mainstream har euro 1301 mill i gjeld. Med euro på 11,79, utgjør dette ca kr 15,3 milliarder i gjeld.
AKH er garantist for ca kr 1,4 milliarder av gjelden til Mainstream (usd 129 mill).
I Q3 2024 rapporten til AKH står det "AKH commitment to provide MRP shareholder loan, callable in January 2025".
Med andre ord, det haster for AKH å få solgt Mainstream nå.
Hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 10,7 milliarder innen kort tid (som er netto gjelden til Mainstream), må kanskje AKH inn og dekke opp inntil kr 1,4 milliarder i løpet av Q1 2025. Det kommer selvfølgelig an på vilkår i en eventuell salgsavtale.
AKH har cash på ca kr 3 milliarder. Hvis kr 1,4 milliarder må brukes på å dekke inn gjelden til Mainstream, har AKH "bare" kr 1,6 milliarder igjen i fri cash.
AKH har ca kr 6,6 milliarder i gjeld.
Dvs Mainstream og AKH har totalt vanvittige kr 21,9 milliarder i gjeld
Dvs hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 9 milliarder, kan AKH bli sittende igjen med netto gjeld på ca kr 5 milliarder, hvis AKH må inn å dekke gjeld på kr 1,4 milliarder.
Heldigvis har AKH flere eierandeler, men alle taper penger i følge Q3 2024 rapporten til AKH. Og alle selskapene trenger store investeringer for å gå med overskudd
Hvis vi bruker tallene til AKH i Q3 rapporten kan vi gi følgende mulige verdier på eierandelene
Asset development kr 543 mill
SuperNode kr 197 mill
Other 242 mill.
Da er netto gjeld i AKH kommet ned til kr 4 milliarder.
AKH eier 43% av ACC, som har ca kr 4,5 milliarder i cash og som har eierandeler som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.
ACC kan ikke tømme kassa beholdningen helt pga ansvaret de har til det nye JV.
La oss ta utgangspunkt at ACC utbetaler kr 4,3 milliarder i utbytte.
Da får AKH ca kr 1,85 milliarder i utbytte.
Dvs da er netto gjeld i AKH nede i ca kr 2,1 milliarder + eierandeler i ACC som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.
Dvs AKH må hente inn ekstern kapital for å kunne dekke opp resten av gjelden.
De som har fulgt meg en stund husker kanskje at jeg gjorde rede for at den kausjonist ansvaret til Mainstream kan være lukken på kisten?
Nå er vi kanskje der.
Eventuelle kjøpere vet selvfølgelig dette.
Med disse tallene må Mainstream selges for minst kr 12,8 milliarder for å kunne forsvare en kurs i AKH på kr 0
Salgssum på Mainstream over/under dette området, vil kunne styre kursen i AKH videre
Her kan nødløsningen komme inn, dvs fusjonere ACC inn i AKH.
Da blir AKH positiv cash etter gjeld på ca kr 550 mill
Hvis vi tar høyde for en utvidelse av aksjer for å fusjonere inn ACC, hvor AKH får ca 1 milliard aksjer, får vi en AKH kurs på ca kr 0,5
AKH er fortsatt et holdingselskap og de pleier å bli priset med ca 20% rabatt.
Da er vi på en AKH kurs på ca kr 0,4 + salgssum av de siste 20% av ACC om ca 3 år
Det er vel samme kursmål Sparebank 1 Markets kom frem til i sin analyse, uten at jeg kikket på den nå, hvis Mainstream ikke blir solgt for langt høyere sum enn gjelden
NB! Dette er høy risiko, da det ikke har vært noen som har hatt lyst til å kjøpe Mainstream til riktig "Røkke" pris siden de begynte prosessen med å selge selskapet for ca 1,5 år siden.
AKH er garantist for ca kr 1,4 milliarder av gjelden til Mainstream (usd 129 mill).
I Q3 2024 rapporten til AKH står det "AKH commitment to provide MRP shareholder loan, callable in January 2025".
Hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 10,7 milliarder innen kort tid (som er netto gjelden til Mainstream), må kanskje AKH inn og dekke opp inntil kr 1,4 milliarder i løpet av Q1 2025. Det kommer selvfølgelig an på vilkår i en eventuell salgsavtale.
AKH har cash på ca kr 3 milliarder. Hvis kr 1,4 milliarder må brukes på å dekke inn gjelden til Mainstream, har AKH "bare" kr 1,6 milliarder igjen i fri cash.
Dvs hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 9 milliarder, kan AKH bli sittende igjen med netto gjeld på ca kr 5 milliarder, hvis AKH må inn å dekke gjeld på kr 1,4 milliarder.
Heldigvis har AKH flere eierandeler, men alle taper penger i følge Q3 2024 rapporten til AKH. Og alle selskapene trenger store investeringer for å gå med overskudd
Hvis vi bruker tallene til AKH i Q3 rapporten kan vi gi følgende mulige verdier på eierandelene
SuperNode kr 197 mill
Other 242 mill.
AKH eier 43% av ACC, som har ca kr 4,5 milliarder i cash og som har eierandeler som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.
Dvs da er netto gjeld i AKH nede i ca kr 2,1 milliarder + eierandeler i ACC som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.
De som har fulgt meg en stund husker kanskje at jeg gjorde rede for at den kausjonist ansvaret til Mainstream kan være lukken på kisten?
Nå er vi kanskje der.
Med disse tallene må Mainstream selges for minst kr 12,8 milliarder for å kunne forsvare en kurs i AKH på kr 0
Salgssum på Mainstream over/under dette området, vil kunne styre kursen i AKH videre
Hvis vi tar høyde for en utvidelse av aksjer for å fusjonere inn ACC, hvor AKH får ca 1 milliard aksjer, får vi en AKH kurs på ca kr 0,5
Da er vi på en AKH kurs på ca kr 0,4 + salgssum av de siste 20% av ACC om ca 3 år
Det er vel samme kursmål Sparebank 1 Markets kom frem til i sin analyse, uten at jeg kikket på den nå, hvis Mainstream ikke blir solgt for langt høyere sum enn gjelden
NB! Dette er høy risiko, da det ikke har vært noen som har hatt lyst til å kjøpe Mainstream til riktig "Røkke" pris siden de begynte prosessen med å selge selskapet for ca 1,5 år siden.
Redigert 10.11.2024 kl 18:01
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Bullinvestor
09.11.2024 kl 01:30
1854
Er du av de som tror at noen enkelt individer på forumet kan påvirke kursen på aksjer?😀
Frodon
09.11.2024 kl 19:53
1724
Dette blir vel Røkke/Eriksen snart?
«Freyr-toppen: – Du får ikke meg til å si at det er en fiasko»
https://e24.no/boers-og-finans/i/8qXW2w/freyr-toppen-du-faar-ikke-meg-til-aa-si-at-det-er-en-fiasko
«Freyr-toppen: – Du får ikke meg til å si at det er en fiasko»
https://e24.no/boers-og-finans/i/8qXW2w/freyr-toppen-du-faar-ikke-meg-til-aa-si-at-det-er-en-fiasko
Frodon
09.11.2024 kl 19:56
1723
Det som senket AKH var PPA avtalene i Chile. Det var bare en på forumet som skjønte dette 6-12 mnd før resten fordi han studerer selskapet. Etter 3 år finner jeg fortsatt ingen innlegg fra AKH aksjonærer med informasjon om selskapet
Frodon
10.11.2024 kl 10:46
1579
Du hadde blitt overrasket hvis du så hvem som fulgte med og var på dette forumet. Jeg har blitt kontaktet av IR i børs selskap tidligere, da CEO i selskapet ikke skjønte hvordan jeg hadde tilegnet meg inforn som ikke var kjent i markedet. Jeg har blitt invitert i møter med ledelse i børs selskap også, pga skriverier på forumet. Men klart, forumet blir ødelagt av alle de som ikke har noen interesse av selskapene
Har du noe info om AKH som du vil dele med oss?
Har du noe info om AKH som du vil dele med oss?
JahMason
10.11.2024 kl 12:18
1523
Hvis Mainstream selger Chile til f.eks EUR 800mio, det er rett under gjeld. La deg spille med på det scenarioet.
Hva er AKH verdt da? Og hva er Mainstream verdt gjeldsfri glimt forward?
Hva tilegner du AAD, Fusjons mulighet ACC, siden du selv er så grundig satt inn i selskapet. Ber deg spille med på tesen og ønsker et ryddig svar. Inkl EK i AKH i svaret.
Hva er AKH verdt da? Og hva er Mainstream verdt gjeldsfri glimt forward?
Hva tilegner du AAD, Fusjons mulighet ACC, siden du selv er så grundig satt inn i selskapet. Ber deg spille med på tesen og ønsker et ryddig svar. Inkl EK i AKH i svaret.
Frodon
10.11.2024 kl 15:53
1428
Ca kr 0. Som du sikkert vet, er det aller meste i Chile av verdi som er ferdig bygget eller som blir bygget opp. Tar du bort Chile, har Mainstream 2 prosjekt på Solar PV på 47,8 + 35 MW i Sør-Afrika, som de holder på å bygge opp. De skal være ferdig i 2025 og 2026
AAD har jo bare noen tomter i Narvik + noen mulige avtaler. Hvor mye ville du selv betalt for tomter i Narvik? Du må huske at de selskap AAD har mulige avtaler med, har de samme avtalene med veldig mange andre selskap også. Kanskje 1 av 20 avtaler blir formalisert.
Hvis jeg var deg, ville jeg i det minste satt deg inn i Q rapportene til selskapet
https://akerhorizons.com/wp-content/uploads/2024/11/Aker-Horizons-Q3-2024-Presentation.pdf
AAD har jo bare noen tomter i Narvik + noen mulige avtaler. Hvor mye ville du selv betalt for tomter i Narvik? Du må huske at de selskap AAD har mulige avtaler med, har de samme avtalene med veldig mange andre selskap også. Kanskje 1 av 20 avtaler blir formalisert.
Hvis jeg var deg, ville jeg i det minste satt deg inn i Q rapportene til selskapet
https://akerhorizons.com/wp-content/uploads/2024/11/Aker-Horizons-Q3-2024-Presentation.pdf
Redigert 10.11.2024 kl 16:02
DividendYield
10.11.2024 kl 16:17
1405
Hva med alle Power Point presentasjonene? Er ikke de verdt noe som helst (lenger) !!!?
Meatskull
10.11.2024 kl 16:39
1386
Hvor tjener man meste penger de neste 4 årene med Trump som president?
Alt i AKH og ACC
Eller
En stor porsjon i DNB Teknologi A samt noen greie potter i andre fond som:
First Global Focus
Blackrock World Financials D
DNB Finans A
Blackrock World Gold D2
Samt om man ønske enda litt mer diversification så kan man spe på med litt i disse 2:
East Capital Balkanfonden (SEK)
Morgan Stanley INVF Indian Equity A
Dette er hverfall alle fond som i hovedsakt ser relativt trygge og lovende ut på siste 5år. Utenom Blackrock Gold men av diverse årsaker så kan disse gruve og mineral aksjene bli spennende fremover?
Tror dere dette er dumme valg for og plassere penger?
Du kjenner kanskje allerede til de fleste av disse fondene Frodon?
Personlig er jeg litt skeptisk til helsefond som du nevnte en gang Frodon da med tanke på at Robert kennedy ønsker og fjerne giftig mat og tilsetningsstoffer i maten i USA og at de er negative til
Big pharma etc?
Alt i AKH og ACC
Eller
En stor porsjon i DNB Teknologi A samt noen greie potter i andre fond som:
First Global Focus
Blackrock World Financials D
DNB Finans A
Blackrock World Gold D2
Samt om man ønske enda litt mer diversification så kan man spe på med litt i disse 2:
East Capital Balkanfonden (SEK)
Morgan Stanley INVF Indian Equity A
Dette er hverfall alle fond som i hovedsakt ser relativt trygge og lovende ut på siste 5år. Utenom Blackrock Gold men av diverse årsaker så kan disse gruve og mineral aksjene bli spennende fremover?
Tror dere dette er dumme valg for og plassere penger?
Du kjenner kanskje allerede til de fleste av disse fondene Frodon?
Personlig er jeg litt skeptisk til helsefond som du nevnte en gang Frodon da med tanke på at Robert kennedy ønsker og fjerne giftig mat og tilsetningsstoffer i maten i USA og at de er negative til
Big pharma etc?
Frodon
10.11.2024 kl 17:57
1334
Jeg måtte dessverre rette opp åpningsinnlegget på denne tråden.
Mainstream har jo ikke kr 10,7 milliarder i gjeld, de har kr 15,3 milliarder i gjeld. Dvs AKH og Mainstream har totalt kr 21,9 milliarder i gjeld.
Beklager feilen
"Mainstream har euro 1301 mill i gjeld. Med euro på 11,79, utgjør dette ca kr 15,3 milliarder i gjeld.
SuperNode kr 197 mill
Other 242 mill.
Nå er vi kanskje der.
NB! Dette er høy risiko, da det ikke har vært noen som har hatt lyst til å kjøpe Mainstream til riktig "Røkke" pris siden de begynte prosessen med å selge selskapet for ca 1,5 år siden"
Mainstream har jo ikke kr 10,7 milliarder i gjeld, de har kr 15,3 milliarder i gjeld. Dvs AKH og Mainstream har totalt kr 21,9 milliarder i gjeld.
Beklager feilen
"Mainstream har euro 1301 mill i gjeld. Med euro på 11,79, utgjør dette ca kr 15,3 milliarder i gjeld.
SuperNode kr 197 mill
Other 242 mill.
Nå er vi kanskje der.
NB! Dette er høy risiko, da det ikke har vært noen som har hatt lyst til å kjøpe Mainstream til riktig "Røkke" pris siden de begynte prosessen med å selge selskapet for ca 1,5 år siden"
Redigert 10.11.2024 kl 18:00
Frodon
10.11.2024 kl 18:27
1303
Det er så merkelig at noen skribenter her tror at eks verdiene i Sør Afrika plutselig blir mye verdt, når Mainstream nå skal bruke masse penger for å bygge det opp. Dvs da må de trekke ut penger fra cash og legge til mer lån, før de kan legge til masse verdier i de prosjektene som nå blir bygget opp.
Tenk at noen tror en avtale om levering av strøm til en tomt er verdt ca kr 500 mill. Da skal jeg KUN drive med det resten av livet ;);)
Jeg tror helt ærlig at disse AKH aksjonærene på HO enten ikke skjønner Q3 rapporten til AKH eller så har de ikke lest den. Til og med Aukra er nå satt til kr 0
"Aukra blue hydrogen project discontinued as plans for a new export pipeline from Norway to Germany are shelved"
Tenk at AKH gikk med et netto tap på kr 2,2 milliarder i Q3 2024 alene. EBIT minus kr 1,5 milliarder i Q3 2024
Tenk at noen tror en avtale om levering av strøm til en tomt er verdt ca kr 500 mill. Da skal jeg KUN drive med det resten av livet ;);)
Jeg tror helt ærlig at disse AKH aksjonærene på HO enten ikke skjønner Q3 rapporten til AKH eller så har de ikke lest den. Til og med Aukra er nå satt til kr 0
"Aukra blue hydrogen project discontinued as plans for a new export pipeline from Norway to Germany are shelved"
Tenk at AKH gikk med et netto tap på kr 2,2 milliarder i Q3 2024 alene. EBIT minus kr 1,5 milliarder i Q3 2024
Frodon
10.11.2024 kl 18:35
1293
Tja, ikke godt å si. En god spredning av risiko er alltid lurt og langsiktighet er nøkkelen. AKH/ACC er høy risiko hvor investorene kan tape/vinne mye på kort tid. ACC er langt mer safe enn AKH, siden ACC allerede har solgt det meste av virksomheten og sitter med betydelig cash. Risikoen i ACC er at de cash kan bli vekslet inn i AKH eller Aker aksjer, og/eller nye eierandeler. For å investere i fremtidige penger burde det være minst en langsiktighet på 3 år og helst mye lenger. Jeg kjenner til noen av fondene, men er ikke oppdatert på alle de største plasseringene til fondene.
Som sagt, helsefond er det som pleier å stige mest etter presidentvalg. Og som sagt, helsefond pga megatrenden med at det blir flere og flere mennesker på jorden. Med flere mennesker vil det si flere som trenger helseprodukter og medisinsk hjelp. Det er ikke meningen å trade helsefond, men å sitte i minst 3 år
Som sagt, helsefond er det som pleier å stige mest etter presidentvalg. Og som sagt, helsefond pga megatrenden med at det blir flere og flere mennesker på jorden. Med flere mennesker vil det si flere som trenger helseprodukter og medisinsk hjelp. Det er ikke meningen å trade helsefond, men å sitte i minst 3 år
DividendYield
10.11.2024 kl 18:40
1285
Ja, det er helt utrolig
Hvor mange ganger har vi ikke lest om at disse problemene er quick fix, og at det bare er å plukke aksjer mens den er billig. Eller at diverse regjeringer skal kaste penger etter disse “ grønne» drømmene. Nå skal vi mest sannsynlig under 1 krone snart.
Hvor mange ganger har vi ikke lest om at disse problemene er quick fix, og at det bare er å plukke aksjer mens den er billig. Eller at diverse regjeringer skal kaste penger etter disse “ grønne» drømmene. Nå skal vi mest sannsynlig under 1 krone snart.
Frodon
10.11.2024 kl 19:03
1270
Da er Sparebank 1 Markets ute med ny grønt analyse idag. For de som husker innlegget mitt om aksjer etter presidentvalget, er ikke dette noe nytt, loool. Men som jeg sa tidligere, er jeg usikker på om de grønt prosjekt som allerede er vedtatt, kan Trump ta de bort eller ende på dem. Det står omtalt i analysen
Det står at den mest negative effekten på selskap på Oslo børs med Trump bak rattet, er det REC som har.
Ikke uventet at det var aksjen nicket Retur nettopp anbefalte.
Her er et lite utdrag fra analysen:
"Renewables shares fell on Trump’s re-election
Since the election, renewables are down both in Norway and globally
Certain IRA measures look more exposed to a potential repeal than others (denne er viktig at dere leser hele punktet på selv i analysen)
Trump victory will likely lower US renewables spend by ~15%
Trump’s rhetoric has been the most hostile to EV subsidies
Both the 30D tax credits and the requirement that Evs account for 56% of new vehicle sales are at risk
Trump has indicated a halt of offshore wind permitting"
Det står at den mest negative effekten på selskap på Oslo børs med Trump bak rattet, er det REC som har.
Ikke uventet at det var aksjen nicket Retur nettopp anbefalte.
Her er et lite utdrag fra analysen:
"Renewables shares fell on Trump’s re-election
Since the election, renewables are down both in Norway and globally
Certain IRA measures look more exposed to a potential repeal than others (denne er viktig at dere leser hele punktet på selv i analysen)
Trump victory will likely lower US renewables spend by ~15%
Trump’s rhetoric has been the most hostile to EV subsidies
Both the 30D tax credits and the requirement that Evs account for 56% of new vehicle sales are at risk
Trump has indicated a halt of offshore wind permitting"
Redigert 10.11.2024 kl 19:04
JahMason
10.11.2024 kl 19:28
1234
Hva har det direkte med AKH å gjøre?
Påvirker det ACC sine kontanter på konto?
Mainstream sin Africa eller Asia portefølje? Chile?
Datasenter i Norge?
FID i Narvik Norway?
Og Clarkson ser åpenbart noe annet enn sp1m.
Du skriver mye rart Frodon.
Det haster å selge Mainstream fordi AkH har garantert for et lån i DnB?
- Dette lånet har vært kjent siden 2023! CEO sa (spill gjerne av presentasjon Q3 igjen) at AKH har ingen problemer hvis Mai stress caller på lånet. «Ample headroom» betyr god takhøyde i AkH sine covnants.
Gjelden til AKH er sammen med Mainstream over 21 milliarder? 15 milliarder?
-Glemmer du at AKH eier kun 56% av Mainstream…
Datasenter har du lite erfaring med. Ta en titt på andre forum så ser du hva verdien av strøm eller kraft har av verdi.
At Mainstream skal bruke penger på sør Afrika og phillipines er mer verdiskapende enn å ikke gjøre det. Er jo straks operasjonelt, som igjen gir revenu.
Påvirker det ACC sine kontanter på konto?
Mainstream sin Africa eller Asia portefølje? Chile?
Datasenter i Norge?
FID i Narvik Norway?
Og Clarkson ser åpenbart noe annet enn sp1m.
Du skriver mye rart Frodon.
Det haster å selge Mainstream fordi AkH har garantert for et lån i DnB?
- Dette lånet har vært kjent siden 2023! CEO sa (spill gjerne av presentasjon Q3 igjen) at AKH har ingen problemer hvis Mai stress caller på lånet. «Ample headroom» betyr god takhøyde i AkH sine covnants.
Gjelden til AKH er sammen med Mainstream over 21 milliarder? 15 milliarder?
-Glemmer du at AKH eier kun 56% av Mainstream…
Datasenter har du lite erfaring med. Ta en titt på andre forum så ser du hva verdien av strøm eller kraft har av verdi.
At Mainstream skal bruke penger på sør Afrika og phillipines er mer verdiskapende enn å ikke gjøre det. Er jo straks operasjonelt, som igjen gir revenu.
Redigert 10.11.2024 kl 20:55
Frodon
10.11.2024 kl 21:23
1154
Selvfølgelig påvirker det grønt satsingen til Røkke. Det vet jo du bedre enn alle andre, da din investering ble direkte påvirket og aksjen din falt rett ned. Hvor mye er du i minus nå egentlig?
Clarkson har bommet på AKH hele veien mens Sparebank 1 Markets har truffet hele veien. Vet du ikke det?
Er det ikke første gang AKH skrev i en Q rapport «AKH commitment to provide MRP shareholder loan, callable in January 2025"?
Jeg burde egentlig ta betalt fra deg for å informere deg om selskapet du allerede har kjøpt aksjer i. Har du ikke lest noen av Q rapportene…?
Vrir du om på det jeg skriver og lager dine egne «fakta»?
Er du enig at Mainstream har ca kr 15 milliarder i gjeld?
Er du enig i at AKH har ca kr 6 milliarder i gjeld?
Det er snakk om at Mainstream prøver å selge sine eierandeler, ikke at AKH skal selge sine eierandeler i Chile. Korrekt?
Hvor mye cash har Mainstream og hvor mye koster det å bygge opp prosjektene i Sør Afrika? Regner med at du har regnet på det?
Kan jeg lite om datasenter? Ser mer info fra meg om det enn fra deg? Andre forum? Jeg forholder meg til de som jobber med dette og ikke alle fakta feil om AKH/ACC, som eks er på XI forum. Jeg antar at mye fakta feil er med vilje for å lure andre til å kjøpe aksjer. Heldigvis har jeg tilgang til «riktig» info som du ser. Som er noe av grunnen til at jeg har hatt nok grunnlag til å advare mot aksjen fra kr 35 og ned til kr 1,8. Jeg har ikke sett noen andre som har truffet like godt på AKH. Har du?
«Frodon
27.08.2024 kl 20:51
Et lite utdrag fra grønt rapporten til Sparebank 1 Markets om datasenter:
"Norway is a relatively attractive environment for data centers
…due to 1) historically low power prices, and 2) cold climate, which lowers energy use for cooling
The economics of data centers running AI applications look interesting
Data center costs are dominated by capex. Taking the revenue from inference requests for the Open AI GPTTurbo during a single year, subtracted by annualized capex and opex, and dividing by energy use, Rystad estimates a breakeven electricity price of EUR 390-514/MWh
With Norwegian pwr. prices, AI services are way in the money for data centers
AI services offer substantially better economics for data centers than blockchain mining, according to Rystad
Statnett projects power demand from data centers to grow rapidly. Demand is projected to grow 3x by 2030
Still, data centers will remain a relatively small part of total demand.
Keep in mind that the base (current) demand is a very small share of Norwegian power consumption»
https://www.finansavisen.no/forum/thread/166938/view
Clarkson har bommet på AKH hele veien mens Sparebank 1 Markets har truffet hele veien. Vet du ikke det?
Er det ikke første gang AKH skrev i en Q rapport «AKH commitment to provide MRP shareholder loan, callable in January 2025"?
Jeg burde egentlig ta betalt fra deg for å informere deg om selskapet du allerede har kjøpt aksjer i. Har du ikke lest noen av Q rapportene…?
Vrir du om på det jeg skriver og lager dine egne «fakta»?
Er du enig at Mainstream har ca kr 15 milliarder i gjeld?
Er du enig i at AKH har ca kr 6 milliarder i gjeld?
Det er snakk om at Mainstream prøver å selge sine eierandeler, ikke at AKH skal selge sine eierandeler i Chile. Korrekt?
Hvor mye cash har Mainstream og hvor mye koster det å bygge opp prosjektene i Sør Afrika? Regner med at du har regnet på det?
Kan jeg lite om datasenter? Ser mer info fra meg om det enn fra deg? Andre forum? Jeg forholder meg til de som jobber med dette og ikke alle fakta feil om AKH/ACC, som eks er på XI forum. Jeg antar at mye fakta feil er med vilje for å lure andre til å kjøpe aksjer. Heldigvis har jeg tilgang til «riktig» info som du ser. Som er noe av grunnen til at jeg har hatt nok grunnlag til å advare mot aksjen fra kr 35 og ned til kr 1,8. Jeg har ikke sett noen andre som har truffet like godt på AKH. Har du?
«Frodon
27.08.2024 kl 20:51
Et lite utdrag fra grønt rapporten til Sparebank 1 Markets om datasenter:
"Norway is a relatively attractive environment for data centers
…due to 1) historically low power prices, and 2) cold climate, which lowers energy use for cooling
The economics of data centers running AI applications look interesting
Data center costs are dominated by capex. Taking the revenue from inference requests for the Open AI GPTTurbo during a single year, subtracted by annualized capex and opex, and dividing by energy use, Rystad estimates a breakeven electricity price of EUR 390-514/MWh
With Norwegian pwr. prices, AI services are way in the money for data centers
AI services offer substantially better economics for data centers than blockchain mining, according to Rystad
Statnett projects power demand from data centers to grow rapidly. Demand is projected to grow 3x by 2030
Still, data centers will remain a relatively small part of total demand.
Keep in mind that the base (current) demand is a very small share of Norwegian power consumption»
https://www.finansavisen.no/forum/thread/166938/view
Redigert 10.11.2024 kl 21:33
Meatskull
10.11.2024 kl 21:23
1154
Må si jeg er imponert over avkastningen til fondet som heter: First Global Focus (Forvaltes av Martin Mølsæter) Gjenomsnitt 25% årlig i siste 5år og ikke mye nedsvingninger på veien heller. Her er de 10 største eier posisjonene nå på siste uppdate. Hva tenker du/dere om dems posisjoner ved første øyekast? Muligens ikke feil og kombinere dette fondet med DNB Teknologi A til månedlige kjøp? Noen som kjenner Martin Mølsæter? Virker som en bra type dette da, men mulig han er en som liker og ta risiko men er jo bra når det går oppover da xD
Virker som han deler mange av Frodon sine meninger om grønne innvesteringer som jeg leste andre plasser. Han lo godt i interjvuet nedenfor når han nevner det er galskap og innvestere i egne batterifabrikker 😂
https://tv.finansavisen.no/m/hSRteFrO/martin-mlster-om-egen-strategi-det-er-nesten-ingen-fond-som-gjr-dette?zephr_sso_ott=B21GUG
https://e24.no/boers-og-finans/i/93r32d/forvalter-rigget-for-valguro-paa-boersen
10 største eierandeler
Ping An Insurance (Group) Co. of China Ltd Class H
10,0%
Norsk Hydro ASA
8,8%
Star Bulk Carriers Corp
7,7%
China Life Insurance Co Ltd Class H
5,0%
Elkem ASA Ordinary Shares
4,9%
JD.com Inc ADR
4,8%
Lundin Mining Corp
4,5%
Commerzbank AG
4,5%
WESCO International Inc
4,3%
Millicom International Cellular SA SEDR
4,2%
Virker som han deler mange av Frodon sine meninger om grønne innvesteringer som jeg leste andre plasser. Han lo godt i interjvuet nedenfor når han nevner det er galskap og innvestere i egne batterifabrikker 😂
https://tv.finansavisen.no/m/hSRteFrO/martin-mlster-om-egen-strategi-det-er-nesten-ingen-fond-som-gjr-dette?zephr_sso_ott=B21GUG
https://e24.no/boers-og-finans/i/93r32d/forvalter-rigget-for-valguro-paa-boersen
10 største eierandeler
Ping An Insurance (Group) Co. of China Ltd Class H
10,0%
Norsk Hydro ASA
8,8%
Star Bulk Carriers Corp
7,7%
China Life Insurance Co Ltd Class H
5,0%
Elkem ASA Ordinary Shares
4,9%
JD.com Inc ADR
4,8%
Lundin Mining Corp
4,5%
Commerzbank AG
4,5%
WESCO International Inc
4,3%
Millicom International Cellular SA SEDR
4,2%
Redigert 10.11.2024 kl 22:36
Bullinvestor
10.11.2024 kl 23:01
1074
Syns du gjør en formidabel jobb med å sette deg inn i alle disse tallene, ingen enkel jobb krever mye og ikke minst kunnskap👍 Greia er den når AKH ble børsnotert så var jo alt motsatt sammenlignet med situasjonen nå og ingen brydde seg så mye om regnskap for alt var hypet hvor AKH skulle til himmels. Selv når selskapet i dag har tapt enormt mye verdier og kursen nermer seg…..tja 0,- snart så virker det som aksjonærene trur litt på Julenissen hvor di ikke vektlegger regnskapet..🙈
Syns bare det er litt skremmende hvor mange selskap som er ned 95 til nermere 100% siden notering..
Trur Røkke/Eriksen har mye å tenke på for tiden.
Ny dag og nye muligheter i morra.😅
Syns bare det er litt skremmende hvor mange selskap som er ned 95 til nermere 100% siden notering..
Trur Røkke/Eriksen har mye å tenke på for tiden.
Ny dag og nye muligheter i morra.😅
retur
10.11.2024 kl 23:33
1042
Hva med Edda . Du har jo den og hausa siden 27 kr ,null omsetning og sitter i garnet😂 rec kommer
Redigert 10.11.2024 kl 23:34
Frodon
I går kl 11:41
902
Takk for det 😇 Tenk hvor mye penger de taper som ikke har satt seg inn i dette? 🙈
Når vi ser disse enorme tapene, er det best å få solgt unna tapsslukene. Hvis de får solgt Mainstream slik at de får dekt det meste av monster gjelden, burde Røkke/Eriksen fusjonere resten inn i Aker og legge ned det som ikke har livets rett.
Ny dag med nedgang, det er jo AKH aksjonærene vandt til. Derfor man ikke skal fange en fallende kniv. For det kommer nye investorer inn, får tap og selger seg ut. Det er en farlig spiral, som kan fortsette til fundamentene endrer seg
Kort vei til mitt kursmål på kr 1,50 nå 😉
Når vi ser disse enorme tapene, er det best å få solgt unna tapsslukene. Hvis de får solgt Mainstream slik at de får dekt det meste av monster gjelden, burde Røkke/Eriksen fusjonere resten inn i Aker og legge ned det som ikke har livets rett.
Ny dag med nedgang, det er jo AKH aksjonærene vandt til. Derfor man ikke skal fange en fallende kniv. For det kommer nye investorer inn, får tap og selger seg ut. Det er en farlig spiral, som kan fortsette til fundamentene endrer seg
Kort vei til mitt kursmål på kr 1,50 nå 😉
kbnp
I går kl 11:57
878
Minner mer og mer på nedkjøring av Aker biomarine før de ble kjøpt ut av børs av Røkke for småpenger .
Verdiene realiserte seg fort etterpå !!!
Verdiene realiserte seg fort etterpå !!!
JahMason
I går kl 13:00
806
Tror ikke AKH blir tatt inn under Aker nå.. Men at verdiene vil realisere seg er jeg sikker på.
Uansett er dagens markedsverdi alt for lav, oversolgt og dette er nok peak negativ priset inn. Kjøpt masse aksjer siste ukene her, inkl i dag. Trenden vil snu og giringen er høy. Så når det først løsner for AKH så går det fort opp i verdi.
Uansett er dagens markedsverdi alt for lav, oversolgt og dette er nok peak negativ priset inn. Kjøpt masse aksjer siste ukene her, inkl i dag. Trenden vil snu og giringen er høy. Så når det først løsner for AKH så går det fort opp i verdi.
Bullinvestor
I går kl 19:13
683
Ja har man ikke vært skeptisk frem til nå ang regnskap til selskapet, så bør man absolutt være på hugget nå. Syns det krever mere nå å være investor når børsen index’en ligger så høyt, tja hva skal man kjøpe når mye ligger ATH? Derfor kommer nok ikke min kjøperlyst tilbake før vi har et fall av betydning🎉
Meatskull
I går kl 20:30
619
Extremt høy risiko du tar. Vær forsiktig med hva du gjør med pengene dine. …Veldig farlig og ta imot fallende kniver. Hvorfor ta så høy risiko når man lett kan tjene penger i trygge selskaper?
Frodon
I går kl 21:28
573
Konkret hvilke verdier er det du mener? Kan du legge ut utregningen på hvordan du kom frem til verdiene?
Frodon
I går kl 21:33
568
Det er faktisk sykt at disse «verdiene» ble verdsatt til kr 10 milliarder for kort tid siden. Og til tross for advarsler og utregninger, har hobby investorene tatt tap etter tap. De fleste proffe solgte seg ut for lenge siden. Husker du den gangen jeg viste at det kostet ca like for en gjennomsnitts leilighet i Oslo, som det kostet å komme inn på topp 20 listen i AKH? Og jeg satt spørsmålstegn til om folket trodde leiligheten eller AKH aksjen ville stige mest i verdi? Minnes jeg var eneste som gjettet på at leiligheten var det beste kjøpet 🤣
Hva tenker du om Kitron?
Hva tenker du om Kitron?
Oli
I går kl 22:24
516
Fordi denne har falt i 3 år og nå begynner negativiteten å bli latterlig. Jeg liker å investere kontrært - det er risikabelt men det er sånn man kan tjene store penger hvis man treffer. Mitt synspunkt er at det fins verdier her som ikke børsverdien reflekterer. Det fins flere som mener det, men kanskje ikke her inne. Klarer man å time bunnen kommer man til å bli rik med et relativt lite beløp. Jeg ble fusjonert inn via kjøp av Akso og utbytte AOW og ACC. AOW ble senere fusjonert inn AKH og siden har jeg vært her. Bare for å ta et viktig poeng som kanskje ikke har blitt diskutert enda. Man ansetter ikke Lars Sperre hvis man ikke mener alvor og Lars Sperre ville ikke tatt jobben hvis AKH bare var daukjøtt.
Frodon
I går kl 22:31
502
Dvs du har tapt det meste på investeringen din og var blant de som tok feil? Spesifikt hvilke verdier er det du tenker på? Kan du vise oss utregningen hvordan du kom frem til disse verdiene?
Bullinvestor
I går kl 22:43
480
Kitron er sikkert et greit selskap. Aasulv har jo blant ant denne i sin portefølje hvor han totalt har 8 selskap. Kitron har pendlet endel kursmessig gjennom siste året en topp i mai rundt 47 og noen bunner rundt 28, så kjøp rundt 30 kr er sikkert ikke ille. Har du lest det berømte regnskapet? Hadde vi fått en dupp rundt 20% ja da kunne man kjøpt noen lodd og samme duppen i Nordic Semicoductor..😅
Oli
I dag kl 00:16
425
"Tok feil" sier du, det er jeg ikke enig i fordi ingen av oss vet hva som kommer til å skje og så lenge selskapet fortsatt er i live og på børs så "tar jeg feil" Det er umulig å regne på hva selskapet er verdt på en god måte, det blir bare estimater. Det har jo ulike meglerhus også påpekt. Jeg ser på ting som foreløpig ikke kan kvantifiseres. Som hva lignende prosjekter som mainstream har, har blitt solgt for tidligere. Hvem Aker er og hvilke avtaler de gjør om det virker seriøse med utviklingen av AKH. For meg er det et risikabelt bet som jeg ikke hadde trodd skulle falle så mye. Så langt er det 1-0 til deg Frodon, det må jeg bare leve med. Vi får se, det skal ikke veldig mye positivt til for at dette kan snu dramatisk.
Frodon
I dag kl 10:56
284
Når du ser på verdien du gikk inn med og ser verdien du har nå, så mener du at det var en riktig investering?
Takk, da har jeg fått til det umulige i lang tid
#KlappPåSkulderen
Hvilke lignende selskaper som Mainstream med så mye gjeld og PPA avtaler som tømmer selskapet for penger, har du sammenlignet med? Nå er jeg virkelig spent, fordi jeg har ikke funnet noen.
Takk for det 😇 Får håpe du lykkes med din investering uavhengig av om Mainstream blir solgt eller ei
Takk, da har jeg fått til det umulige i lang tid
#KlappPåSkulderen
Hvilke lignende selskaper som Mainstream med så mye gjeld og PPA avtaler som tømmer selskapet for penger, har du sammenlignet med? Nå er jeg virkelig spent, fordi jeg har ikke funnet noen.
Takk for det 😇 Får håpe du lykkes med din investering uavhengig av om Mainstream blir solgt eller ei
JahMason
I dag kl 19:44
132
https://www.datacenterdynamics.com/en/news/ecodatacenter-plans-240mw-campus-in-borlange-sweden/
«The company this week said it had acquired 20 hectares on the site of a former papermill plant in Borlänge, Dalarna County. The Borlänge municipality said the company has acquired the land for SEK 400 million ($39m).»
Tenker selv du forstår verdien AKH har med tilgang til grønn kraft i Narvik.
«The company this week said it had acquired 20 hectares on the site of a former papermill plant in Borlänge, Dalarna County. The Borlänge municipality said the company has acquired the land for SEK 400 million ($39m).»
Tenker selv du forstår verdien AKH har med tilgang til grønn kraft i Narvik.
Frodon
I dag kl 20:33
81
Hvor mye mener du verdien av tilgang til strøm er? Kanskje jeg kan få en del 100 mill for hver av mine eiendommer, som har tilgang på grønn strøm? Jeg benytter meg seff av den billigste strømmen, uavhengig av farge
ecb
I dag kl 21:29
34
Frodon,
tipper du kanskje har max 84 amp inn i huset ditt, det gir grovt regnet 20 000 watt.
Tomten i sverige hadde tilgang på 240mw inn det blir 240 000 000 watt - altså 12 000 ganger så mye som huset ditt
Tar du 400mill for den tomten delt på 12 000 (forholdet tilgang strøm) så er din eiendom verdt ca 33 333 kroner basert på tilgjengelig strøm.
Håper du har mange eiendommer
tipper du kanskje har max 84 amp inn i huset ditt, det gir grovt regnet 20 000 watt.
Tomten i sverige hadde tilgang på 240mw inn det blir 240 000 000 watt - altså 12 000 ganger så mye som huset ditt
Tar du 400mill for den tomten delt på 12 000 (forholdet tilgang strøm) så er din eiendom verdt ca 33 333 kroner basert på tilgjengelig strøm.
Håper du har mange eiendommer
Frodon
I dag kl 21:55
3
Jeg snakket om eiendommer, da regner du det om til hus. Slike regnefeil er kanskje noe av grunnen til at dere bommer på AKH?
Jeg setter opp regnestykker med gjeld i Mainstream og AKH på ca kr 21 milliarder. Svaret tilbake er at de har ikke så mye gjeld da AKH ikke eier hele Mainstream 🤣🤣
Jeg setter opp regnestykker med gjeld i Mainstream og AKH på ca kr 21 milliarder. Svaret tilbake er at de har ikke så mye gjeld da AKH ikke eier hele Mainstream 🤣🤣
-
«
- 1
- 2 »