AKH - Kursmål kr 0,4?

Frodon
AKH 06.11.2024 kl 21:55 4746

Mainstream har euro 1301 mill i gjeld. Med euro på 11,79, utgjør dette ca kr 15,3 milliarder i gjeld.
AKH er garantist for ca kr 1,4 milliarder av gjelden til Mainstream (usd 129 mill).
I Q3 2024 rapporten til AKH står det "AKH commitment to provide MRP shareholder loan, callable in January 2025".
Med andre ord, det haster for AKH å få solgt Mainstream nå.
Hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 10,7 milliarder innen kort tid (som er netto gjelden til Mainstream), må kanskje AKH inn og dekke opp inntil kr 1,4 milliarder i løpet av Q1 2025. Det kommer selvfølgelig an på vilkår i en eventuell salgsavtale.

AKH har cash på ca kr 3 milliarder. Hvis kr 1,4 milliarder må brukes på å dekke inn gjelden til Mainstream, har AKH "bare" kr 1,6 milliarder igjen i fri cash.
AKH har ca kr 6,6 milliarder i gjeld.

Dvs Mainstream og AKH har totalt vanvittige kr 21,9 milliarder i gjeld

Dvs hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 9 milliarder, kan AKH bli sittende igjen med netto gjeld på ca kr 5 milliarder, hvis AKH må inn å dekke gjeld på kr 1,4 milliarder.

Heldigvis har AKH flere eierandeler, men alle taper penger i følge Q3 2024 rapporten til AKH. Og alle selskapene trenger store investeringer for å gå med overskudd

Hvis vi bruker tallene til AKH i Q3 rapporten kan vi gi følgende mulige verdier på eierandelene
Asset development kr 543 mill
SuperNode kr 197 mill
Other 242 mill.

Da er netto gjeld i AKH kommet ned til kr 4 milliarder.

AKH eier 43% av ACC, som har ca kr 4,5 milliarder i cash og som har eierandeler som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.
ACC kan ikke tømme kassa beholdningen helt pga ansvaret de har til det nye JV.
La oss ta utgangspunkt at ACC utbetaler kr 4,3 milliarder i utbytte.
Da får AKH ca kr 1,85 milliarder i utbytte.

Dvs da er netto gjeld i AKH nede i ca kr 2,1 milliarder + eierandeler i ACC som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.

Dvs AKH må hente inn ekstern kapital for å kunne dekke opp resten av gjelden.

De som har fulgt meg en stund husker kanskje at jeg gjorde rede for at den kausjonist ansvaret til Mainstream kan være lukken på kisten?
NÃ¥ er vi kanskje der.

Eventuelle kjøpere vet selvfølgelig dette.

Med disse tallene må Mainstream selges for minst kr 12,8 milliarder for å kunne forsvare en kurs i AKH på kr 0

Salgssum på Mainstream over/under dette området, vil kunne styre kursen i AKH videre

Her kan nødløsningen komme inn, dvs fusjonere ACC inn i AKH.
Da blir AKH positiv cash etter gjeld på ca kr 550 mill
Hvis vi tar høyde for en utvidelse av aksjer for å fusjonere inn ACC, hvor AKH får ca 1 milliard aksjer, får vi en AKH kurs på ca kr 0,5

AKH er fortsatt et holdingselskap og de pleier å bli priset med ca 20% rabatt.
Da er vi på en AKH kurs på ca kr 0,4 + salgssum av de siste 20% av ACC om ca 3 år

Det er vel samme kursmål Sparebank 1 Markets kom frem til i sin analyse, uten at jeg kikket på den nå, hvis Mainstream ikke blir solgt for langt høyere sum enn gjelden

NB! Dette er høy risiko, da det ikke har vært noen som har hatt lyst til å kjøpe Mainstream til riktig "Røkke" pris siden de begynte prosessen med å selge selskapet for ca 1,5 år siden.
Redigert 10.11.2024 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Frodon
I dag kl 09:14 67

Hvis vi går ned til hjem for private, var planene klare og alt fått GRØNT lys til å kjøpe en del utleieboliger i Narvik. Som du sikkert vet, er området AKH har tomter, på toppen i Norge over uføretrygda. Dvs vanskelig å få tak i arbeidskraft. Så hvis tung industri skal på plass i området, trenger de sannsynligvis mye ekstern arbeidskraft og bolig prisene kan raskt gå en del opp på attraktive boliger. Det var veldig mange selskap som skulle satse stort i området. Men så fant Equinor ut at de skulle ha det meste av strømmen selv, og de fleste søknader på strøm ble avslått. Da ble mitt GRØNT eventyr i Narvik også stoppet (av meg). Jeg var mye i kontakt med AKH rundt bemanning osv til de forskjellige prosjektene og når de eventuelt trengte folk, slik at jeg hadde mer «kjøtt på beinet» til min investering

Har du tatt høyde for at det er lite tilgang på arbeidskraft i området i dine beregninger? Jeg antar at nok folk vil jobbe der, på bekostning av andre yrker. Noe jeg ser på, er lønnskostnader. Det blir sannsynligvis en liten dråpe i dette, siden det koster sykt mye for alt annet innen grønt 😜

Er det meg du prøver å forklare prosentvis av gjeld? Burde du ikke heller forklare disse med aksjonærene dine som tror selskapet har mindre gjeld fordi eierandelen er under 100%, om hva greia er? 🤣
Frodon
I dag kl 09:15 62

Begynner nesten å synes synd på Atle. Inne på topp listen igjen og allerede nå er han ca 7% i minus på få dager. Noen lærer aldri. Tror familien hans burde unngå å nevne AKH under julemiddagen i år 🙈
Frodon
I dag kl 09:19 53

Takk for det 😇

Som jeg har forklart vanvittig mange ganger før, grunnen til at det blir slik som dette, er at de 1000vis som tar feil, skal hele tiden «ta» han ene som har rett. Tenk at pr dags dato er det kun jeg som har rettet opp fakta feil hausserne legger ut. Tror alle dere andre også at AKH/Mainstream er gjeldsfrie? Eller at Mainstream tapte ca kr 1000 milliarder i H1 2024?

Skjerpings fra hausserne