AKH - Kursmål kr 0,4?

Frodon
AKH 06.11.2024 kl 21:55 6784

Mainstream har euro 1301 mill i gjeld. Med euro på 11,79, utgjør dette ca kr 15,3 milliarder i gjeld.
AKH er garantist for ca kr 1,4 milliarder av gjelden til Mainstream (usd 129 mill).
I Q3 2024 rapporten til AKH står det "AKH commitment to provide MRP shareholder loan, callable in January 2025".
Med andre ord, det haster for AKH å få solgt Mainstream nå.
Hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 10,7 milliarder innen kort tid (som er netto gjelden til Mainstream), må kanskje AKH inn og dekke opp inntil kr 1,4 milliarder i løpet av Q1 2025. Det kommer selvfølgelig an på vilkår i en eventuell salgsavtale.

AKH har cash på ca kr 3 milliarder. Hvis kr 1,4 milliarder må brukes på å dekke inn gjelden til Mainstream, har AKH "bare" kr 1,6 milliarder igjen i fri cash.
AKH har ca kr 6,6 milliarder i gjeld.

Dvs Mainstream og AKH har totalt vanvittige kr 21,9 milliarder i gjeld

Dvs hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 9 milliarder, kan AKH bli sittende igjen med netto gjeld på ca kr 5 milliarder, hvis AKH må inn å dekke gjeld på kr 1,4 milliarder.

Heldigvis har AKH flere eierandeler, men alle taper penger i følge Q3 2024 rapporten til AKH. Og alle selskapene trenger store investeringer for å gå med overskudd

Hvis vi bruker tallene til AKH i Q3 rapporten kan vi gi følgende mulige verdier på eierandelene
Asset development kr 543 mill
SuperNode kr 197 mill
Other 242 mill.

Da er netto gjeld i AKH kommet ned til kr 4 milliarder.

AKH eier 43% av ACC, som har ca kr 4,5 milliarder i cash og som har eierandeler som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.
ACC kan ikke tømme kassa beholdningen helt pga ansvaret de har til det nye JV.
La oss ta utgangspunkt at ACC utbetaler kr 4,3 milliarder i utbytte.
Da får AKH ca kr 1,85 milliarder i utbytte.

Dvs da er netto gjeld i AKH nede i ca kr 2,1 milliarder + eierandeler i ACC som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.

Dvs AKH må hente inn ekstern kapital for å kunne dekke opp resten av gjelden.

De som har fulgt meg en stund husker kanskje at jeg gjorde rede for at den kausjonist ansvaret til Mainstream kan være lukken på kisten?
Nå er vi kanskje der.

Eventuelle kjøpere vet selvfølgelig dette.

Med disse tallene må Mainstream selges for minst kr 12,8 milliarder for å kunne forsvare en kurs i AKH på kr 0

Salgssum på Mainstream over/under dette området, vil kunne styre kursen i AKH videre

Her kan nødløsningen komme inn, dvs fusjonere ACC inn i AKH.
Da blir AKH positiv cash etter gjeld på ca kr 550 mill
Hvis vi tar høyde for en utvidelse av aksjer for å fusjonere inn ACC, hvor AKH får ca 1 milliard aksjer, får vi en AKH kurs på ca kr 0,5

AKH er fortsatt et holdingselskap og de pleier å bli priset med ca 20% rabatt.
Da er vi på en AKH kurs på ca kr 0,4 + salgssum av de siste 20% av ACC om ca 3 år

Det er vel samme kursmål Sparebank 1 Markets kom frem til i sin analyse, uten at jeg kikket på den nå, hvis Mainstream ikke blir solgt for langt høyere sum enn gjelden

NB! Dette er høy risiko, da det ikke har vært noen som har hatt lyst til å kjøpe Mainstream til riktig "Røkke" pris siden de begynte prosessen med å selge selskapet for ca 1,5 år siden.
Redigert 10.11.2024 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.11.2024 kl 09:14 1609

Hvis vi går ned til hjem for private, var planene klare og alt fått GRØNT lys til å kjøpe en del utleieboliger i Narvik. Som du sikkert vet, er området AKH har tomter, på toppen i Norge over uføretrygda. Dvs vanskelig å få tak i arbeidskraft. Så hvis tung industri skal på plass i området, trenger de sannsynligvis mye ekstern arbeidskraft og bolig prisene kan raskt gå en del opp på attraktive boliger. Det var veldig mange selskap som skulle satse stort i området. Men så fant Equinor ut at de skulle ha det meste av strømmen selv, og de fleste søknader på strøm ble avslått. Da ble mitt GRØNT eventyr i Narvik også stoppet (av meg). Jeg var mye i kontakt med AKH rundt bemanning osv til de forskjellige prosjektene og når de eventuelt trengte folk, slik at jeg hadde mer «kjøtt på beinet» til min investering

Har du tatt høyde for at det er lite tilgang på arbeidskraft i området i dine beregninger? Jeg antar at nok folk vil jobbe der, på bekostning av andre yrker. Noe jeg ser på, er lønnskostnader. Det blir sannsynligvis en liten dråpe i dette, siden det koster sykt mye for alt annet innen grønt 😜

Er det meg du prøver å forklare prosentvis av gjeld? Burde du ikke heller forklare disse med aksjonærene dine som tror selskapet har mindre gjeld fordi eierandelen er under 100%, om hva greia er? 🤣
Frodon
13.11.2024 kl 09:15 1603

Begynner nesten å synes synd på Atle. Inne på topp listen igjen og allerede nå er han ca 7% i minus på få dager. Noen lærer aldri. Tror familien hans burde unngå å nevne AKH under julemiddagen i år 🙈
Frodon
13.11.2024 kl 09:19 1592

Takk for det 😇

Som jeg har forklart vanvittig mange ganger før, grunnen til at det blir slik som dette, er at de 1000vis som tar feil, skal hele tiden «ta» han ene som har rett. Tenk at pr dags dato er det kun jeg som har rettet opp fakta feil hausserne legger ut. Tror alle dere andre også at AKH/Mainstream er gjeldsfrie? Eller at Mainstream tapte ca kr 1000 milliarder i H1 2024?

Skjerpings fra hausserne
Frodon
13.11.2024 kl 13:26 1519

Hvis en avis i Chile kommer med et rykte om bud på Mainstream på eks euro 500 mill, tilsvarer det en kurs i AKH på kr 0.

Greit om alle forstår denne ekstreme risikoen på kort sikt

Dette er en gratis førjulsgave fra Frodon 🥰
Frodon
13.11.2024 kl 20:39 1366

Jeg skjønner det er mye nye aksjonærer i AKH nå, som går rundt å håper på et lykkelodd. Samtidig er det store mengder med proffe aktører som shorter aksjen nå

Her skal jeg gå igjennom en sannsynlighetsberegning med dere

Forestill dere at dere er pappa og har noen barn. La oss kalle pappa’n for Røkke og den ene sønnen for Røkke Jr. Du ga Røkke Jr forskjellige viktige jobber, som han lykkes bra med. Han er kronjuvelen i familien din og en vakker dag har du tenkt at han skal ta over din rolle som CEO i moderselskapet. La oss kalle det for Aker, just for fun. Røkke Jr har vært CEO i en ny satsing de siste 3 årene, som har gått skikkelig dritt. Dere har hatt mange eksterne firma inne for å prøve å rydde opp de siste 1,5 årene, uten at noen har klart å snu skuta. Det er rett og slett noen forferdelige avtaler i Chile, la oss kalle de PPA, som ødelegger hele satsingen. Ingen har klart å få solgt det de siste 1,5 årene og ingen løsning på utfordringene ligger på bordet. Dere blir enige om at sønnen din skal gå ut av rollen, og dere ansetter en ny CEO

Rekk opp hånden alle de som tror Røkke ville tatt Røkke Jr ut av rollen, like før det kommer gode bud eller løsninger, som gjør dette til en suksess hitsorie 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😳
JahMason
13.11.2024 kl 20:45 1354

Oi, her er det en som trenger noe annet å tenke på. Agendaen din er vel belyst og du ser det hele bekmørkt. Alle som har lest gjennom og alle som leser senere vil se det. Logg av å ta deg litt fri :)

Så kan vi ta status i Q1 - skal vi si dagen etter Q4 presentasjonen? Dato bli publisert senere. Du vinner hvis kurs er under 2kr - da skal jeg selge aksjene mine. Over 4kr så kan du sende meg en kasse vin
DividendYield
13.11.2024 kl 20:56 1340

Godt poeng. Vi ville sannsynligvis sett noen innsidekjøp om det var noe optimisme hos Aker i den grønne farsen.

Dessuten hvor mange ganger har det kommet innlegg her, fra nye aksjonærer eller Nick som spår kortsiktig dobling? Bare sånne plutselig skal kursen dobles, i første omgang, før den skal videre opp 😆. Plutselig kommer det en melding som sender kursen oppover i rekordfart.

Klart det det er nordmenn som vinner i lotto hver uke, så det er lov å håpe, men du ender fort fattig
Frodon
13.11.2024 kl 21:54 1292

Tolker jeg deg riktig at hvis det var din egen sønn, så ville du latt han sitte igjen med svarte per, mens en helt ny CEO fikk all æren?

«Akers nye utbyttepolitikk er å styrke utbyttet opp til Aker fra porteføljeselskapene, og konsentrere seg om færre og større porteføljeselskaper som kaster av seg i form av cash.

Farvel til det grønne, altså!»

https://www.dn.no/borskommentar/hvorfor-tommer-han-aker-stagnasjonsvibber-de-luxe/2-1-1738184
Frodon
13.11.2024 kl 22:03 1278

Selvfølgelig, det er ingen fedre som vil ødelegge karrieren til sin egen sønn på den måten. Røkke Jr ville hatt null tillit i markedet når han skal ta over Aker. Et vanskelig stempel å bli kvitt igjen

Innsidesalg var bra timet 😉 Som vi sa, tydeligere signal enn det får vi ikke. Kort tid etterpå gikk han av som CEO. Og nå skal tapssluket Mainstream legges ut på auksjon. Er det noen nedre grense for hva slags bud som MÅ aksepteres av AKH? Jeg antar at hvis det kommer noe bud, så vil de være ekstremt lave til å begynne med

Hehe, nettopp 😉 I AKH har det vært 1000vis av aksjonærer som for alltid har lært seg uttrykket «never catch a falling knife». I tillegg kommer nok de fleste av dem til å tenke seg om å kjøpe en aksje som Frodon advarer mot på det sterkeste 🤣🤣 Hvis AKH stiger ca 2000% er aksjen tilbake der hvor jeg begynte å advare mot den 👌

Pappa spilte samme rekka i lotto hele veien. Vi estimerte at det kostet han ca kr 1,8 mill. Hadde han satt pengene i fond, ville de hatt en verdi på ca kr 10-15 mill. Noe å tenke over på de som tror de skal bli rike kjapt 🙈
Oli
13.11.2024 kl 22:10 1269

Fin historie, men alle de emoticonsa på slutten kunne du kanskje spart deg for... Du sier at det er så mange haussere her inne. Jeg har ikke sett en eneste en i hele denne tråden. Jeg ser brukere som argumenterer for sitt syn på aksjen på en nyansert måte. Det stemmer kanskje ikke med hvordan du ser det, noe som er ok - det skal være lov å ha ulikt syn på ting her inne.

Du mener folk er ute etter å ta deg, kanskje fordi du oppfører deg som et forumtroll - og forumtroll tar man sjelden seriøst. Hva er forresten greia med alt det der selvskrytet? "98 %" av alle brukere gir beng i hvor mye rett du har hatt og hvor flink du er til å tjene penger. Kom med verdifull informasjon og gode poenger uten spam, hersketeknikker og nedlatenhet og folk vil forhåpentligvis ta deg litt mer seriøst. Dette er ikke en pissekonkurranse.

Det har blitt lagt ut mye god informasjon her om ting som kan materialisere seg for AKH - om det slår til får tiden vise. Tar jeg en titt på andre forum så er tema stort sett hvor håpløs Røkke JR er og hvor dritt AKH og Røkke er. Oppsummert: stort sett elendighet. Jeg liker slike case, stor oppside om man treffer.
Redigert 13.11.2024 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.11.2024 kl 09:12 1087

Hvorfor er det så viktig for deg å skrive usannheter, når du ikke har fulgt med? Det har vært 1000vis av haussere i denne aksjen. Veldig mange av de har byttet nick veldig mange ganger. Det de ikke skjønner, er at det hjelper ikke å bytte nick, npr det er samme person bak et nytt nick, som skriver det samme 🤣🤣 Fellesnevneren for alle disse hausserne, er at de ikke har satt seg inn i caset og «tror» veldig mye rart

Hvorfor har du ikke rettet opp i alle fakta feil fra hausserne? Er det fordi du tror informasjonen er riktig?

Slike utsagt om at jeg er forumstroll er under min verdighet å bruke tid på. Skjerpings

Har du sett at jeg har lagt ut hver gang jeg har kjøpt/solgt/shortet aksjen? Har du sett noen andre gjøre det på HO?

Jeg synes 98% av ditt innlegg er piss. Hvorfor fokuserer du ikke på AKH og kommer med nytting info om selskapet?
Frodon
14.11.2024 kl 19:20 995

Ingen innsidekjøp idag heller, FØR eventuelle bud kommer. Ikke bra 🙈
BOHICA
14.11.2024 kl 21:40 924

Ikke innenfor regelverket med innsidekjøp p.d.d. De sitter på for mye sensitiv info.
Meatskull
I går kl 11:33 800

News Flash: https://youtu.be/Bs85xRXnKxE?si=GdNAPXo-8deHDU6I
Nyeste podcasten fra First Fondene er ute idag.
Dette er kompiser av Frodon, så her er det utrolig mye og lære folkens. Her diskuteres verdensmarkedene med mye fokus på marked med Trump som president, the magnificent 7, usa børsen og ikke minst det kinesiske markedet og det snakkes mye om fornybar sektoren som også AKH er endel av 😅 Også endel snakk om kinesiske el biler vs Tesla++
Personlig kjøpte jeg meg opp i fondet First Global Focus nå idag.

Frodon, når tenker du og starte opp som Fonds forvalter selv?
Hva med navnene:
Frodon Global Elite
Frodon Renewable Short

Plutselig lurer Morgan Stanley/JP Morgan og Goldman Sachs på hvem er denne Frodon som knuser alle indexene med og shorte fornybart?
Redigert i går kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Frodon
I går kl 12:20 754

Jeg begynte å jobbe med salg av fond i 2006 😉

Fornybar fond kan være fint nå, med små mnd kjøp

Husker du at jeg sa jeg kjørte mye kapital inn i USA fond pga Trump seier. Her kjørte jeg inn mest. Har gevinst sikret det meste allerede 🤣

https://www.skagenfondene.no/fond/aksjefond/morgan-stanley-investment-funds---us-advantage-fund-a/
Redigert i går kl 12:22 Du må logge inn for å svare
BOHICA
I går kl 15:52 666

Kjøp og salg er da vitterlig to forskjellige ting hva angår regelverk, men ja, vi har sett innsidesalg.
Meatskull
I går kl 17:37 599

Kult. Ja husker jo det :) Kun salg og ikke kjøp? :) Jeg kommer nok aldri til og satse på fornybart, brent barn skyr ilden 😅😂
Ser pent ut med oppgangen der i det siste ja :)

Var det grunnet dems største posisjoner at du gikk inn der? Fordi de fokuserer på USA large cap growth aksjer? Eller ser du på hvem som styrer fondene? Dennis Lynch og Alexander Norton etc?
Eller fordi de ikke er for tungt vektet i “The Magnificent 7”?

Company 1 year change Portfolio weight
Cloudflare Inc
NET:NYQ
+24.59% 9.13%
DoorDash Inc
DASH:NSQ
+79.77% 7.63%
Uber Technologies Inc
UBER:NYQ
+35.19% 7.51%
Shopify Inc
SHOP:TOR
+62.32% 7.02%
Snowflake Inc
SNOW:NYQ
-23.91% 5.85%
Trade Desk Inc
TTD:NMQ
+76.49% 4.91%
Adyen NV
ADYEN:AEX
+20.46% 4.78%
Royalty Pharma PLC
RPRX:NSQ
-5.14% 4.74%
Airbnb Inc
ABNB:NSQ
+3.25% 4.71%
Tesla Inc
TSLA:NSQ
+30.71% 4.36%
Per cent of portfolio in top 10 holdings: 60.64%

Hva tenker du om at Magnificent 7 har så stor andel av all oppgangen i USA? Kan det plutselig crashe hardt? Tror du de smarteste og dyktigste allerede holder på og vekte seg kraftig ned i Magnificent 7?
Redigert i går kl 18:42 Du må logge inn for å svare
Frodon
I går kl 18:19 569

Hva spesifikt er forskjellen på informasjonen innsiderne sitter med ved innsidesalg vs innsidekjøp?
Meatskull
I går kl 18:48 550

Ja du traff jo som vanlig 💰
Det som er litt kjedelig med fond merker jeg er at ved kjøpet gjennom DNB sto det at dette fondet holdt til i luxenburg og kunne ta opptil så mye som 5-10 dager før alt var på plass? Syns det var fryktelig treigt 😅 Men kan jo hende jeg får billigere inngang etter noen dager uansett. Men veit du om andre banker som tillater hurtigere ferdigstillelser av slike typer fonds kjøp?

Yepp, jeg tror ikke helse aksjer blir bra etter dette valget selv om det historisk har vært lukrativt Frodon?
President Trumps peker på Robert F. Kennedy Jr. som USAs neste helseminister. Kennedy har tidligere uttalt seg skeptisk til måten helsesektoren er satt opp i dag, og har lovet brede reformer i landets mat- og helsereguleringer. Han har også kommet med en rekke utsagn om vaksiner og andre medisiner som har blitt tilbakevist.
Nomineringen av Kennedy fører til brede fall i vaksine- og medisinprodusenter. Pfizer faller 4,3 prosent, mens Moderna faller 6 prosent. Biontech faller 3,6 prosent
Redigert i går kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Frodon
I går kl 21:12 490

Ser ut som shorten ble dekket idag ved at nest største aksjonær i AKH realiserte tapet. Regner med at AKH aksjonærene anser det som kjøpssignal hvis nest største aksjonær dumpet alle aksjene 🤣🤣🤣

Hele posten lå i sluttaksjonen

THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 14 832 840

Dvs short skvis som noen håpet på, sannsynligvis er borte nå
Redigert i går kl 21:16 Du må logge inn for å svare
moneymay
I går kl 23:28 429

Pass på så du ikke får sår på den brune tungen din nå.
Redigert i går kl 23:28 Du må logge inn for å svare
trek
I går kl 23:41 424

Torbjørn Kjus selger sine aksjer i akh
Frodon
I dag kl 12:12 281

Jeg skjønner at han ikke er innsider, men nærmere innsiden er det vanskelig å komme, uten å være innsider 😜

Hvordan tror dere dette vil påvirke grønt satsingen til Aker?

«Aker slanker storsatsingen

rapporten inneholdt også en nedskrivning av 40 prosent av verdiene i Kjell Inge Røkkes prestisjetunge satsing på kapitalforvaltning»

https://www.dn.no/marked/aker/kjell-inge-rokke/industry-capital-partners/aker-slanker-storsatsingen-infrastrukturfond-kommer-neste-ar/2-1-1738199
Redigert i dag kl 12:13 Du må logge inn for å svare
moneymay
I dag kl 12:20 277

Har du ikke DN +? Investorer verden over kunne ikke få nok av alt det grønne under euforien i 2020–21. Så kom den globale energikrisen og krigen i Ukraina, inflasjon og høyere renter, og alt så annerledes ut – noe Aker ikke bare har fått erfare med utsettelsene i ICP, men også børskollapsen i Aker Horizons.

Nå mener Rynning-Tønnesen ting begynner å falle mer på plass.
Redigert i dag kl 12:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
I dag kl 14:07 221

Nå skal sannsynligvis inflasjon og renter opp med Trump bak rattet, som er negativt for grønt bransjen. Kanskje derfor nest største aksjonær i AKH solgte nå + at Aker topp selger AKH?
Webersel
I dag kl 15:23 172

Hvor i all verden har du det fra?
Bullinvestor
I dag kl 15:29 166

Kanskje vi kan treffe en bunn på Ose fra 1 til 3 år frem i tid rundt 870 poeng ? Som er en nedgang på 40%. Skulle det skje så er det mange hokkus pokkus selskap som er forduftet.
moneymay
I dag kl 16:44 115

Rundt 100 mill i formue og selger for hele 100.000 kroner!!!
Webersel
I dag kl 16:49 108

Det er vel ikke aker Torbjørn kjus som har solgt?? Må ha vært en annen en, hva skulle Akers cfo med akh aksjer for knappe 100k i utgangspunktet? Makes no sense
Oli
I dag kl 16:57 100

Kanskje han kjøpte disse aksjene når kursen var langt høyere. Kanskje på 30-40 tallet? Om det er han er det nok bare snakk om å få igjen på skatten. Han er ikke primærinsider heller.
moneymay
I dag kl 18:25 48

Har han disse fra IPO på 35 var de jo verdt over 2 mill. Så er jo for å få skattefradrag på nesten en mill eller mer hvis de er kjøpt høyere.
moneymay
I dag kl 18:26 46

Men morsomt at forumrottene er så på! Her brukes alle midler :)