AKH - Kursmål kr 0,4?

Frodon
AKH 06.11.2024 kl 21:55 9959

Mainstream har euro 1301 mill i gjeld. Med euro på 11,79, utgjør dette ca kr 15,3 milliarder i gjeld.
AKH er garantist for ca kr 1,4 milliarder av gjelden til Mainstream (usd 129 mill).
I Q3 2024 rapporten til AKH står det "AKH commitment to provide MRP shareholder loan, callable in January 2025".
Med andre ord, det haster for AKH å få solgt Mainstream nå.
Hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 10,7 milliarder innen kort tid (som er netto gjelden til Mainstream), må kanskje AKH inn og dekke opp inntil kr 1,4 milliarder i løpet av Q1 2025. Det kommer selvfølgelig an på vilkår i en eventuell salgsavtale.

AKH har cash på ca kr 3 milliarder. Hvis kr 1,4 milliarder må brukes på å dekke inn gjelden til Mainstream, har AKH "bare" kr 1,6 milliarder igjen i fri cash.
AKH har ca kr 6,6 milliarder i gjeld.

Dvs Mainstream og AKH har totalt vanvittige kr 21,9 milliarder i gjeld

Dvs hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 9 milliarder, kan AKH bli sittende igjen med netto gjeld på ca kr 5 milliarder, hvis AKH må inn å dekke gjeld på kr 1,4 milliarder.

Heldigvis har AKH flere eierandeler, men alle taper penger i følge Q3 2024 rapporten til AKH. Og alle selskapene trenger store investeringer for å gå med overskudd

Hvis vi bruker tallene til AKH i Q3 rapporten kan vi gi følgende mulige verdier på eierandelene
Asset development kr 543 mill
SuperNode kr 197 mill
Other 242 mill.

Da er netto gjeld i AKH kommet ned til kr 4 milliarder.

AKH eier 43% av ACC, som har ca kr 4,5 milliarder i cash og som har eierandeler som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.
ACC kan ikke tømme kassa beholdningen helt pga ansvaret de har til det nye JV.
La oss ta utgangspunkt at ACC utbetaler kr 4,3 milliarder i utbytte.
Da får AKH ca kr 1,85 milliarder i utbytte.

Dvs da er netto gjeld i AKH nede i ca kr 2,1 milliarder + eierandeler i ACC som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.

Dvs AKH må hente inn ekstern kapital for å kunne dekke opp resten av gjelden.

De som har fulgt meg en stund husker kanskje at jeg gjorde rede for at den kausjonist ansvaret til Mainstream kan være lukken på kisten?
Nå er vi kanskje der.

Eventuelle kjøpere vet selvfølgelig dette.

Med disse tallene må Mainstream selges for minst kr 12,8 milliarder for å kunne forsvare en kurs i AKH på kr 0

Salgssum på Mainstream over/under dette området, vil kunne styre kursen i AKH videre

Her kan nødløsningen komme inn, dvs fusjonere ACC inn i AKH.
Da blir AKH positiv cash etter gjeld på ca kr 550 mill
Hvis vi tar høyde for en utvidelse av aksjer for å fusjonere inn ACC, hvor AKH får ca 1 milliard aksjer, får vi en AKH kurs på ca kr 0,5

AKH er fortsatt et holdingselskap og de pleier å bli priset med ca 20% rabatt.
Da er vi på en AKH kurs på ca kr 0,4 + salgssum av de siste 20% av ACC om ca 3 år

Det er vel samme kursmål Sparebank 1 Markets kom frem til i sin analyse, uten at jeg kikket på den nå, hvis Mainstream ikke blir solgt for langt høyere sum enn gjelden

NB! Dette er høy risiko, da det ikke har vært noen som har hatt lyst til å kjøpe Mainstream til riktig "Røkke" pris siden de begynte prosessen med å selge selskapet for ca 1,5 år siden.
Redigert 10.11.2024 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
JahMason
18.11.2024 kl 20:19 722

AKH har:
~3mrd cash
~4.5mrd cash i ACC + 20% joint venture eierandel (inkl put call)
~ EUR 500mio RCF (Altså 5 mrd kreditt linje)
~ Aker Asset development (8 datasenter / industri områder m/kraft)
~SuperNode
~ Mainstream (eksl. Chile) - Sør Afrika, Philippines, Australia, Sør Korea og UK. (Det er for øvrig de stedene man kan tjene penger i fornybart de neste 3-5årene)

Hvordan blir AKH verdiløst hvis Chile blir solgt til EUR 900mio?
Mainstream har usd 119mio i cash (restricted).

ACC aksjonærene vet verdiene (cash i eget selskap), men hva pengene skal brukes til vet de jo ikke. Aker via Eriksen har nå sagt at deler av pengene skal holdes igjen. Trolig kommer et mindre utbytte fordi AKH vil nulle ut et senior bond i q1.
Marketwatch
18.11.2024 kl 20:03 735

ACC har nå en markedsverdi som er ca 1 milliard under kontantbeholdningen (selskapet er omtrent gjeldfritt) og ca 2 milliarder under bokført egenkapital, så ville vært svært forsiktig med å shorte ACC. Dersom Mainstream ikke får til et salg av eiendelene i Chile til ihvertfall 10 milliarder, må det antas at AKH er verdiløst. Sitt aldri long i et enten/eller selskap!
JahMason
18.11.2024 kl 19:29 772

Bokførte verdier av Mainstream nå er ca på nivået Mezzanine långivere fikk sine 10% stake av. Det vil si parkene nå er skrevet helt ned til benet. «Mezzanine Lenders» tar en større risiko her og jeg vil tro bokførte verdi nå vil tvinge frem at Ares enten kjøper resterende 90% til bokført eller at det kommer et bud over.
JahMason
18.11.2024 kl 19:21 776

Covenant LTV = (Senior interest-bearing debt - cash) / (market value listed companies + book value unlisted companies). As of 30 Sep 2024 this was -6.7% (vs. covenant of + 50%)

Du kan jo ta med hele, så folk ikke tror AKH er i nærheten :) Altså MINUS 6-7% - brudd +50% :)
JahMason
18.11.2024 kl 19:16 780

Short ACC - Long AKH er caset nå.

ACC må holde igjen cash for SLB forpliktelser og noe av cash blir nok igjen til kjøp / investering i fra AKH sin portefølje. Heldigvis for ACC aksjonærene tipper jeg AKH trenger ca 4kr utbytte fra ACC i første omgang, så da får man ca 4kr utbytte vedtatt i q1 :)
Redigert 18.11.2024 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.11.2024 kl 18:21 832

Shorten i ACC øker. Er det noen som har mer kjøtt på beinet enn andre rundt salget av Mainstream og at de antar at AKH trenger alle cash i ACC selv? Rektangelformasjonen i ACC ned til kr 4,70 er skummel 🙈

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010890304
Redigert 18.11.2024 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.11.2024 kl 18:11 856

Jeg kan godt svare deg, så du får riktige fakta. Den bokførte verdsettelsen i AKH legges til grunn for beregning av selskapets belåningsgrad (LTV, Loan to value), som er en del av avtalene med obligasjonseierne. Når verdiene i AKH faller, øker belåningsgraden. Hvis belåningsgraden overstiger grensen på 50%, kan AKH få restriksjoner på eks nye gjeldsopptak
Redigert 18.11.2024 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.11.2024 kl 18:01 867

Skjønner godt at du ikke ville svare på det innlegget 😉 Vær ærlig nå, hvor mye har det kostet deg å bomme gang på gang i AKH nå? Nærmer det seg en halv mill?
Frodon
18.11.2024 kl 18:00 860

Da skjønner jeg at du er ny her. Da kan du jo spørre nicket «ecb« angående AKH sin nedskriving av Mainstream. Jeg gjorde rede for nedskrivingen av verdien i lang tid, ecb nektet for at den ville bli nedskrevet. Dette kranglet han hardt på i lang tid. Også ble verdien i Mainstream nedskrevet 😉
moneymay
18.11.2024 kl 17:56 861

Merkelig at AKH ikke tok en større nedskriving i MS hvis det står så ille til som du skal ha det? Eller, du har vel et svar på dette også tenker jeg.
ecb
18.11.2024 kl 17:45 868

vennligst dokumenter denne påstanden (siste setning):

"Fakta: ILAP’s sine prosjekt ble solgt med en prising tilsvarende prisen til Scatec og Cloud. Men INGEN har villet kjøpe Mainstream til en brøkdel av prisen"
Frodon
18.11.2024 kl 17:35 883

Og du spekulerer i noe annet, uten å vite, korrekt? Nå la du til og med ut en artikkel som skulle «bevise» at du hadde rett og at Frodon ikke kunne noe om dette. Men, det var også feil, ikke sant? 😉

Du la kanskje merke til Mainstream sin EBITDA-margin of -84% in 2022-24?

Fakta: ILAP’s sine prosjekt ble solgt med en prising tilsvarende prisen til Scatec og Cloud. Men INGEN har villet kjøpe Mainstream til en brøkdel av prisen

Da antar Sparebank 1 Market OG jeg (🤣) at Mainstream sine PPA avtaler er langt dårligere enn ILAP’s sine PPA avtaler. Mens du mente at de var like, som artikkelen din skulle bevise i følge deg. Da fatter og begriper ikke jeg hvorfor ikke Aker og Muitsui krangler om å kjøpe resten??? Herregud, de må jo være helt tullinger at de ikke ser dette selv? 🤡

Og ja, det er NOEN av parkene som er i samme område, ikke ALLE, slik du prøvde å lure oss til å tro
Redigert 18.11.2024 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
ecb
18.11.2024 kl 17:26 889

Er jo akkurat dette som er poenget, prisen ILAP fikk var så bra at SB1M analytikern bare dro frem masse spekulasjoner og mulige forklaringer.

"We struggle to believe that the wind farms are comparable (in value) to Mainstream’s ones. They may forinstance be tied up in ‘less toxic’ PPAs, or be located in regions with more local power demand and less curtailment & cannibalization.

It is difficult to imagine that anyone would pay that price for wind farms that are exposed to the same market difficulties as Mainstream’s plants. For starters, these have operated with an average EBITDA-margin of -84% in 2022-24. That said, ILAP’s wind farms are located in some of the same regions as Mainstream’s ones."

Eneste som er FAKTA er at ILAP møllene har kortere tid igjen av PPA avatlene enn MS men det betyr også at de har kortere gjenlevende levetid.

Frodon
18.11.2024 kl 17:12 917

Kan også legge til dette lille utdraget fra en annen analyse fra Sparebank 1 Markets, slik at nye investorer får med seg hva utfordringen med Mainstream er, og hvorfor de ikke har klart selge dette i så lang tid. Husk, eventuelle kjøpere vet om dette og kan eks kjøpe seg inn billig via emisjon eller kjøpe opp de delene de ønsker ved en konkurs

"There is no quick fix to this. Granted, losses are expected to moderate as (1) more plants enter operation (several facilities were delayed beyond the point at which PPAs started running), (2) coal and gas prices come down from the highs of last year, lowering power prices in Chilean demand centers, and ((3) battery systems are deployed and grid infrastructure is upgraded. However, we do not expect neither (1) nor (2) to make Mainstream’s PPAs profitable on their own, and (3) is going to take several years. According to Fitch Ratings, some costs will likely continue until 2030, which is when a new HVDC transmission line is expected to be completed and at the current run rate, Mainstream will be out of cash long before then...... If the 2022 cost level were to persist for 3 years, that would wipe out the entire value of the Chilean assets on our estimates, leaving Mainstream with only its international pipeline of development projects"
Redigert 18.11.2024 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.11.2024 kl 16:50 934

Et lite utdrag fra Sparebank 1 Markets sin analyse

"it was announced that the Chilean utility company Colbun SA is acquiring Latin AmericaPower SpA (ILAP), which owns 239MW of operational wind power in Northern Chile. Colbun states that the ‘transaction price’ (directly translated from Spanish) amounts to USD 401m. We assume this denotes enterprise value (and not equity value), meaning the deal was done at an EV of EUR ~1.55m/MW. This is roughly in line with the valuations Scatec & CLOUD are currently trading at, and substantially higher than the value we (and the market) assign to Mainstream’s wind farms in Northern Chile

We struggle to believe that the wind farms are comparable (in value) to Mainstream’s ones. They may forinstance be tied up in ‘less toxic’ PPAs, or be located in regions with more local power demand and less curtailment & cannibalization.

It is difficult to imagine that anyone would pay that price for wind farms that are exposed to the same market difficulties as Mainstream’s plants. For starters, these have operated with an average EBITDA-margin of -84% in 2022-24. That said, ILAP’s wind farms are located in some of the same regions as Mainstream’s ones.

In Mainstreams case, however, the current NIBD of EUR 840m means that their 1.3GW in Chile (inc. plants under construction) would have to be worth at least EUR 840m, or EUR 0.66m/MW, in order for there to be any equity value left . We still view this as a stretch, even after the Colbun-ILAP transaction"

https://renewablesnow.com/news/colbun-to-acquire-ilap-add-239-mw-to-wind-portfolio-in-chile-861974/
Redigert 18.11.2024 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.11.2024 kl 16:39 348

Hvis de fantes, hadde de vel kjøpt Mainstream for lenge siden? Som sagt, Mainstream har vært til salgs i ca 1,5 år nå, ingen har villet kjøpe det. Det er ikke bare PPA avtalene, det er også den enorme gjelden, og i hvilke området de har strøm produksjonen
moneymay
18.11.2024 kl 16:22 373

Og den hersketeknikken din med bruk av emojier er håpløs, så bare å vende seg av den 😉😉😉😉😉
moneymay
18.11.2024 kl 16:21 354

Du sier det jo selv her: «Mainstream er i realiteten short strømprisen» Hva om noen er long strømprisen og vil ha assets for å redusere risiko?
Frodon
18.11.2024 kl 16:21 356

Da kan jo du enkelt liste opp alle de like utfordringene begge selskapene hadde. Burde jo være enkelt for deg, da det i følge deg står i artikkelen 😉
ecb
18.11.2024 kl 16:17 360

Helt utrolig hvordan Frodon kan påstå at at ILAP ikke hadde samme utfordringer som Mainstream i Chile - står jo svart på hvitt

https://www.bsvv.cl/en/noticia/ilap-enters-into-chapter-11-with-a-prepackaged-agreement-with-its-creditors/
Frodon
18.11.2024 kl 16:07 376

Det er veldig mange kraftprodusenter som sliter i samme område som Mainstream, da det ble bygget for mye produksjon i det området. Men det andre produsentene har ikke PPA avtale om å levere strøm i et område med mye høyere strøm pris, som gjør at Mainstream i realiteten er short i strøm prisen. Og det bet har slått helt feil vei i pandemien og videre. Hadde bet slått andre veien, kunne dette vært en suksess historie. Virker bare rart at Aker systemet gjorde denne feilen. Tipper det er siste gang vi ser en lik feil fra Aker systemet igjen

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du tror noe som har vært til salgs i så lang tid, plutselig skal være verdt mye?

Hvorfor kjøper ikke Aker eller Mitsui resten av Mainstream, hvis det er så billig og bra? De kjenner jo selskapet detaljert. Det spørsmålet har jeg stilt 100vis av ganger og fortsatt ikke en eneste AKH aksjonær som klarer å svare på det 😜
Frodon
18.11.2024 kl 16:01 390

Ok, da forstår jeg hvor du misforstår, hvis du tror det kan sammenlignes med Mainstream
Bullinvestor
18.11.2024 kl 15:59 392

Da blir det virkelig spennende å følge.. da kan jeg få helt rett🥳 denne berømte hovedindeksen som de aller fleste ikke bryr seg med som fond, hausere… hvor alt handler om å sitte long🥴 Det som er helt sikkert indexen skal ned før eller siden… Er du enig?😅
Er jo selvfølgelig en grunn at profilerte fondsforvaltere uttaler seg som di gjør, er jo for å holde stabilitet. Dette gjør di også når index faller mye..🙈
Har gjennom mine kampanjer sagt er i dårlige tider man må ha tilgjengelig kapital.
moneymay
18.11.2024 kl 15:36 417

Husk at selv om PPA er dårlig for mainstream kan det være motsatt for en annen part. Det kan være et strategisk kjøp av assets. Men jeg sløser ikke tid her inne. Eneste som gjelder i AKH nå er news, ikke vits å sitte og diskutere frem og tilbake her. Vi snakkes når noe konkret foreligger.
Frodon
18.11.2024 kl 15:25 432

Har du ikke fått med deg at PPA avtalene i Chile tømmer Mainstream/AKH for penger? Hvilke andre transaksjoner sammenligner du med som Aker systemet har fått til?

Aker systemet har forsøkt å selge Mainstream i ca 1,5 år nå, uten å lykkes. Nå er det sannsynligvis bare snakk om å prøve å bli kvitt problemet

Nei, ILAP hadde ikke samme utfordringer som Mainstream.

Hvorfor skal PE fond kjøpe noe som tømmer dem for cash?

Hvis ikke Mainstream får dekket opp gjelden med salg av eierandeler, sitter AKH som kausjonist for ca kr 1,4 milliarder av gjelden til Mainstream. Hvis det skjer, har AKH ca kr 1,6 milliarder igjen i cash og fortsatt ca 6,6 milliarder i gjeld.
Redigert 18.11.2024 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.11.2024 kl 15:20 411

Dnb endret kursmål på Equinor fra kr 300 til 200 idag. Hvis de får rett, skal hovedindeksen følge etter (hvis ikke alle de andre store selskap stiger masse) 😜

ACC med rektangel formasjon. Ved brudd ned igjennom kr 5,50 blir et sterkt salgssignal til kr 4,70 utløst
moneymay
18.11.2024 kl 15:17 413

Frodon, hva tenker du om siste transaksjonene Aker systemet har fått til når det gjelder salg av eierandeler og assets. Hvorfor skal de plutselig ikke få til en grei deal nå i Chile? ILAP hadde mye av de samme problemene med PPA som Mainstream har. De ble vel solgt for rundt 1,75 musd/mw. Tror du virkelig mainstream må ned i nesten halv pris av dette? Time will tell. I tillegg har man i år sett en bølge av oppkjøp innen grønn energi av PE-fond. Alt dette taler for det motsatte.
Frodon
18.11.2024 kl 14:57 441

Hvis det kommer bud i Chile under gjelden til Mainstream, tenker dere at ACC kursen også får en dupp da?

Se opp for Ewind imorgen, Q3 kommer sannsynligvis til å slå konsensus
Frodon
18.11.2024 kl 13:34 496

Bra inntekt til AKH aksjonærer som låner ut aksjene sine til short. Er det noen av dere som har gjort det, som kan fortelle litt om inntektene dere har hatt?

https://www.nordnet.no/no/tjenester/kontoer/investeringskonto-zero/utlan-aksjer
Stokk Dum
18.11.2024 kl 09:19 591

Nå må dere slutte med denne barnslige kranglingen og heller glede dere over at Kjell Inge ikkje kjøpte nbt og puttet inn i akh også.

Edit: Rettet skrivefeil og lagt til "Inge" slik at det ikke skal være noen tvil om hvem jeg sikter til og "også" på slutten av setningen.

mvh
Redigert 18.11.2024 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.11.2024 kl 09:11 600

Ja, tar ca 1 min å finne slike innlegg

Anser du kr 5,39 som treff, når kursen står i kr 1,91?

Hvis du hadde lyttet OG lært, kunne du vært med på å shortet. Minusen er jo at det blir mye ekstra skatt å betale 😉

Angående respekt, er du klar over hvor mye tid det tar å lage egne analyser som skal være gode nok til å legge ut, og som i tillegg treffer….?

Du kan jo begynne med det selv
Frodon
18.11.2024 kl 09:07 608

AKH er vel historie allerede? Er det ca 1,5-2 år siden Røkke begynte å selge seg ut av grønt? Han har bare ikke fått solgt den verste dritten enda, som ingen vil ha 🙈
Frodon
18.11.2024 kl 09:06 605

En ting er alle de som har bommet. En annen ting er at de 1000vis som har bommet, FORTSATT sitter å skrive tull om han ene som traff 👊

Dvs læringskurven er fortsatt flat eller synkende
Frodon
18.11.2024 kl 09:04 594

Ja, kjempe treff 👻

Ser Atle har begynt å selge enda en gang, da blir det vel enda en slik uke

#StopLoss
Oli
18.11.2024 kl 00:39 698

Hvis du syns det lille jeg har skrevet her inne er å være hausser så er lista lagt fryktelig lavt for å være det. Forresten hyggelig at du er litt enig med i alle fall :)
Oli
18.11.2024 kl 00:34 701

Jeg ser at du bedriver litt forum arkeologi. Det stemmer det men jeg har jo foretatt noen justeringer siden da. Gav'en min er betydelig lavere nå, 5,39 for å være eksakt. Litt under spådommen din fra 15.02.2023 :) Jeg solgte en del mandag 29 februar 2024 etter å snittet ned en del i oktober 2023. Kursen har bare fortsatt å falt nesten sammenhengende siden da. Jeg har selvfølgelig et signifikant urealisert tap men jeg anser fortsatt mulighetene for å komme i pluss som tilstede. Vise respekt? Hva snakker du om. Er det det å være enig med deg som er å vise respekt? Når du er såpass tøff i trynet her inne så må du tåle å få litt tilbake.
Bullinvestor
17.11.2024 kl 23:06 747

Får satse på at mulighetene kommer… Hvis vi sku komme ned til 800 tallet, så er nok AKH historie. Men det blir veldig mye kvalitetsaksjer som da kan plukkes🥳🥳😇
DividendYield
17.11.2024 kl 23:00 757

Det som er rarere er at om Oil har blitt med ned siden 17 kr er det merkverdig at han enda ikke har truffet på noen som hausser AKH på disse trådene