AKH - KursmÄl kr 0,4?

Frodon
AKH 06.11.2024 kl 21:55 12399

Mainstream har euro 1301 mill i gjeld. Med euro pÄ 11,79, utgjÞr dette ca kr 15,3 milliarder i gjeld.
AKH er garantist for ca kr 1,4 milliarder av gjelden til Mainstream (usd 129 mill).
I Q3 2024 rapporten til AKH stÄr det "AKH commitment to provide MRP shareholder loan, callable in January 2025".
Med andre ord, det haster for AKH Ä fÄ solgt Mainstream nÄ.
Hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 10,7 milliarder innen kort tid (som er netto gjelden til Mainstream), mÄ kanskje AKH inn og dekke opp inntil kr 1,4 milliarder i lÞpet av Q1 2025. Det kommer selvfÞlgelig an pÄ vilkÄr i en eventuell salgsavtale.

AKH har cash pÄ ca kr 3 milliarder. Hvis kr 1,4 milliarder mÄ brukes pÄ Ä dekke inn gjelden til Mainstream, har AKH "bare" kr 1,6 milliarder igjen i fri cash.
AKH har ca kr 6,6 milliarder i gjeld.

Dvs Mainstream og AKH har totalt vanvittige kr 21,9 milliarder i gjeld

Dvs hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 9 milliarder, kan AKH bli sittende igjen med netto gjeld pÄ ca kr 5 milliarder, hvis AKH mÄ inn Ä dekke gjeld pÄ kr 1,4 milliarder.

Heldigvis har AKH flere eierandeler, men alle taper penger i fÞlge Q3 2024 rapporten til AKH. Og alle selskapene trenger store investeringer for Ä gÄ med overskudd

Hvis vi bruker tallene til AKH i Q3 rapporten kan vi gi fÞlgende mulige verdier pÄ eierandelene
Asset development kr 543 mill
SuperNode kr 197 mill
Other 242 mill.

Da er netto gjeld i AKH kommet ned til kr 4 milliarder.

AKH eier 43% av ACC, som har ca kr 4,5 milliarder i cash og som har eierandeler som kan vĂŠre verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 Ă„r.
ACC kan ikke tĂžmme kassa beholdningen helt pga ansvaret de har til det nye JV.
La oss ta utgangspunkt at ACC utbetaler kr 4,3 milliarder i utbytte.
Da fÄr AKH ca kr 1,85 milliarder i utbytte.

Dvs da er netto gjeld i AKH nede i ca kr 2,1 milliarder + eierandeler i ACC som kan vĂŠre verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 Ă„r.

Dvs AKH mÄ hente inn ekstern kapital for Ä kunne dekke opp resten av gjelden.

De som har fulgt meg en stund husker kanskje at jeg gjorde rede for at den kausjonist ansvaret til Mainstream kan vÊre lukken pÄ kisten?
NĂ„ er vi kanskje der.

Eventuelle kjĂžpere vet selvfĂžlgelig dette.

Med disse tallene mÄ Mainstream selges for minst kr 12,8 milliarder for Ä kunne forsvare en kurs i AKH pÄ kr 0

Salgssum pÄ Mainstream over/under dette omrÄdet, vil kunne styre kursen i AKH videre

Her kan nĂždlĂžsningen komme inn, dvs fusjonere ACC inn i AKH.
Da blir AKH positiv cash etter gjeld pÄ ca kr 550 mill
Hvis vi tar hÞyde for en utvidelse av aksjer for Ä fusjonere inn ACC, hvor AKH fÄr ca 1 milliard aksjer, fÄr vi en AKH kurs pÄ ca kr 0,5

AKH er fortsatt et holdingselskap og de pleier Ă„ bli priset med ca 20% rabatt.
Da er vi pÄ en AKH kurs pÄ ca kr 0,4 + salgssum av de siste 20% av ACC om ca 3 Är

Det er vel samme kursmÄl Sparebank 1 Markets kom frem til i sin analyse, uten at jeg kikket pÄ den nÄ, hvis Mainstream ikke blir solgt for langt hÞyere sum enn gjelden

NB! Dette er hĂžy risiko, da det ikke har vĂŠrt noen som har hatt lyst til Ă„ kjĂžpe Mainstream til riktig "RĂžkke" pris siden de begynte prosessen med Ă„ selge selskapet for ca 1,5 Ă„r siden.
Redigert 10.11.2024 kl 18:01 Du mÄ logge inn for Ä svare
Webersel
19.11.2024 kl 18:23 1911

Google er ihvertfall i full gang med datasenteret sitt i Skien, virker ikke som det er sĂ„ nedprioritert etter hva jeg kan se 😏
Frodon
19.11.2024 kl 18:53 1890

Og de som allerede er godkjent for bygging fÄr de sannsynligvis heller ikke gjort noe med. Er jo klima konferanse nÄ, og det kom opp at data senter i Norge vil Þdelegge for grÞnt skiftet i Norge, i tillegg til at vi fÄr hÞye strÞm priser her, mens verdens rikeste selskap fÄr billig strÞm. Det ble ogsÄ snakket om at ammoniakk burde bygges ut i Kina og Australia. Mens ingen vil bygge havvind i Norge?

«Lilleholt ut mot havvind-kostnader: – Ikke en sjel i dette landet som vil investere«

https://energiwatch.no/nyheter/politikk_marked/article17643706.ece
JahMason
19.11.2024 kl 19:27 1884

Havvind i Norge er vel noe Aker og Mainstream er trukket seg ut av.

Det blir datasenter i Norge. Oslo, HÞnefoss, Narvik. Bare tull Ä tro noen klarer Ä stoppe fÄ klarer Ä stoppe det.

GrÞnn ammoniakk ligger 2-4 Är frem i tid og med riktig FID i Narvik vil det bli et kjempe prosjekt. Prestisje og verdiskapning bÄde for AKH og Norge.
JahMason
19.11.2024 kl 19:29 1878

Dagens regjering sitter nok ikke nÄr de store prosjektene begynner Ä ta fart :)
DividendYield
19.11.2024 kl 19:38 1869

Poenget er vel at det er ingen i Aker systemet som virker Ä ha noen tro pÄ akh lenger, eller fornybart for den slags skyld. Slik har det vÊrt i flere Är og det at smÄaksjonÊrene i Aker horizons til stadighet ikke fÄr det med seg er grunnen til at de hele tiden taper penger nÄr aksjekursene faller.
moneymay
19.11.2024 kl 20:16 1834

Solgte en trade fra 1,73 i dag jeg, sÄ penger gÄr det an Ä tjene selv om kursen faller. Forskjellen er at dere bruker all tiden deres her inne fremfor Ä gjÞre noe produktivt. 64,5% avkasting ytd med 22% risk kommer ikke gratis..
JahMason
19.11.2024 kl 20:35 1816

Er det ikke bedre Ä selge pÄ 3-4-5kr om tre mÄneder?
Skalleknarp
19.11.2024 kl 21:00 1795

NĂ„r olja gĂ„r ned litt frem (er spĂ„dd ned mot NOK 40,-) sĂ„ fĂ„r nok pipen en annen lyd tror jeg. Er ikke sĂ„ enkelt for Donald Ă„ bare «drille» heller da. Stort sett hele verden er pĂ„virket av ekstremvĂŠr og opinionen vil nok sĂžrge for et skifte der tror jeg
 Vi fĂ„r se - spennende tider vi gĂ„r inn iđŸ˜±đŸ’žđŸ€ 
Frodon
19.11.2024 kl 21:38 1763

FÄr hÄpe AKH ikke stÄr igjen med eneste prestasjon de klarte, var Ä gi det Norske folk hÞy strÞm pris i evig lang tid

Du husker kanskje hvordan jeg gjorde rede for dette rundt AKH og havvind i lang tid ogsÄ?

Tror du burde oppdatere deg med info etter klima mĂžtet. Der var det snakk om at det burde ligge i Kina og Australia
Frodon
19.11.2024 kl 21:41 1754

Hva er vitsen med backtrading? Til nÄ, har 1000vis av AKH aksjonÊrer truffet 100% pÄ backtrading,. Ingen av dem har bommet
moneymay
19.11.2024 kl 21:44 1748

Backtrader ikke. Har en long-posisjon med snitt pÄ ca 2,4 i AKH etter trading. Men tallene jeg oppgir gjelder for hele portefÞljen.
Frodon
19.11.2024 kl 22:09 1719

Vet du ikke hva backtrading er?
moneymay
19.11.2024 kl 22:22 1700

Hva er ytd’en din?
Frodon
19.11.2024 kl 22:24 1696

Atle har over 5 mill aksjer i AKH fordelt pÄ 2 kontoer. 2 822 000 av aksjene har han snitt pÄ over kr 4. Skal vi anta at dette enorme urealiserte tapet skal realiseres innen utgangen av 2024?

Hvor mange av de andre topp 20 aksjonÊrene tror dere skal realisere tapene sine nÄ?
Redigert 19.11.2024 kl 22:34 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
19.11.2024 kl 22:26 1691

Bare Ä trykke pÄ mitt nick, har lagt ut nÄr jeg har kjÞpt/solgt/shortet, sÄ alle selv kan fÞlge med OG gjÞre samme handler som meg

#TheKing
Frodon
19.11.2024 kl 22:41 1673

Dette er sÄ bra og det stopper aldri. Hvor mange ganger har vi sett dette nÄ?

AKH aksjonÊrene sin suksess formel «Hvordan tjene penger i AKH»

KjÞpe pÄ kr 17, snitte ned, snitte ned, snitte ned osv, til snittet er pÄ kr 10. SÄ kjÞper du noen aksjer pÄ 1,73 og selger pÄ 1,9, da har du plutselig tjent penger pÄ AKH

Helt utrolig at folk legger ut slikt frivillig pĂ„ et forum og klapper seg pĂ„ skulderen for godt utfĂžrt jobb đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł
moneymay
20.11.2024 kl 08:01 1554

- Forumrotte med orddelingsfeilđŸ€Ł
Artige
20.11.2024 kl 13:30 1457

KursmÄl 0,4.. Ble stille fra den selvutnevnte analytikeren. Venter vel pÄ at det skal bli rÞdt fÞr han logger pÄ.
Frodon
20.11.2024 kl 18:11 1296

PĂ„ tide Ă„ kjĂžpe ACC igjen?
Frodon
I gÄr kl 09:32 1092

Da har Atle begynt Ä selge igjen. Skal han realisere tapet allerede nÄ eller bare trading aksjene?
Frodon
I gÄr kl 11:47 997

Nok «billige» aksjer til de som vil kjÞpe. Det lempes ut store menger og det ligger 1,5 mill aksjer til salgs pÄ kr 1,90

Husk ved Ă„ realisere tapene deres, fĂ„r dere masse tilbake pĂ„ skatten til neste Ă„r đŸ€©
Frodon
I gÄr kl 11:54 980

KjĂžpt ACC igjen
Frodon
I gÄr kl 12:39 925

Ned 10% nÄ

God jul og godt nytt Ă„r fra Atle og gjengen

NB! FÄr hÄpe det ikke er rykter om skambud pÄ Mainstream i Chile, for nÄ er volumet hÞyt
.

Husk mitt kursmÄl pÄ kr 1,50 med god lÞsning i Chile og kr 0 med dÄrlig lÞsning i Chile
Redigert i gÄr kl 12:40 Du mÄ logge inn for Ä svare
Skalleknarp
I gÄr kl 13:16 867

SÄ litt lysere pÄ det i gÄr kursmessig, men i dag er det bare en ting Ä si - uff-uff og atter uff, men det hjelper jo sÄ lite. Det er bare Ä hÄpe tiden kan lege stÄa i AKH. Men hvor lenge mÄ en evt. vente fÞr trenden snur er ikke sÄ enkelt Ä spÄ....?
Frodon
I gÄr kl 13:38 839

Da er posten borte fra topp 20 listen ja

THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 14 832 840
Frodon
I gÄr kl 13:40 832

Siden THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV har solgt alle aksjene, og omsetningen idag er hÞy, kan vi jo lure pÄ om Atle realiserte hele tapet sitt idag og gikk short samtidig?
Skalleknarp
I gÄr kl 13:54 806

Er vel ikke sÄ mye Ä hente pÄ short nÄ....skulle en tro. Det blir jo litt risikosport det ogsÄ opp i det hele.
Frodon
I gÄr kl 15:01 733

Hvorfor ikke? Hvis Chile blir solgt for billig, er AKH verdien i kr 0

Det er hĂžy risiko begge veier
Straight flush
I gÄr kl 15:37 693

Betyr dette at Bank of New York Mellon har ĂŠren for Ă„ ha pumpet opp kursen de siste par ukene for deretter Ă„ ville dumpe alt?
Skalleknarp
I gÄr kl 15:44 682

0 > Null - Zero. JÞss, da har jeg i tilfelle rÄd Ä kjÞpe opp hele selskapet til en sÊrdeles billig penge.
Frodon
I gÄr kl 16:31 621

Det er jo selvfÞlgelig kun eieren av posten som har fasiten. Men det som ser ut at kan ha skjedd, var at et meglerhus fikk i oppdrag Ä selge posten. Da begynner jo ryktene Ä gÄ i markedet, for plutselig var det mange som shortet det de kunne fÄ tak i. Shorterne sÄ ut til Ä senke kursen fra ca kr 2,80 til kr 1,80. NÄr hele posten ble omsatt, ser det ut som shorterne dekket seg inn. For hele posten gikk i sluttaksjonen, pÄ avtalt spill?
Frodon
I gÄr kl 16:33 612

Hvis du skal kjþpe opp selskap med hþyere gjeld enn verdier, er det mange selskap du kan kjþpe opp daglig. Burde sjekke Brþnnesund registeret 👊
DividendYield
I gÄr kl 18:59 501

Kanskje du kan kjÞpe en av PowerPoint presentasjonene? Sikkert aldri vÊrt billigere enn de er nÄ
Frodon
I gÄr kl 22:00 393

RÞkke Jr kom hÄpfull til faren «pappa, pappa, du har sÄ mye. It, service, bitcoins, brunt og grÞnt. Kan ikke jeg fÄ litt brunt eller grÞnt. Ok tenkte faren, og lot sÞnnen fÄ litt grÞnt. En dag kom faren inn pÄ kontoret til sÞnnen og sÄ sÞnnen sitte Ä rÞyke. Nei, sier faren. Du skal jo ikke rÞyke, du skal selge. Se her har du noen PowerPoints, ogsÄ klistrer du er grÞnt merke i toppen. Da finner du nok noen kjÞpere. «Men pappa, det er jo ingen som vil kjÞpe grÞnt, alle skal ha brunt». Faren sa at hvis du klarer Ä fÄ solgt det grÞnne skvipet, klarer du Ä selge alt og da er du klar for Ä ta over resten av imperiet. SÞnnen forsÞkte og forsÞkte, men det var umulig. «Pappa, pappa, det er jo ingen som vil kjÞpe. Da mÄ du sette ned prisen sa faren. Det har jeg forsÞkt pappa, nÄ er prisen snart i 0, men ingen lar seg lure. Faren sa at du skal slippe Ä sitte her mer, jeg tar deg stille og rolig ut bakveien, ogsÄ prater vi ikke mer om dette. Ok? Jada pappa, bare jeg fÄr litt brunt til jul

Jula kom og de var sĂ„ glade over Ă„ vĂŠre kvitt det grĂžnne skvipet. De feiret med litt ekstra brunt i glasset đŸ„ł
Frodon
I dag kl 09:00 265

NÄ koster det ca kr 3 mill Ä komme inn pÄ topp 20 listen over stÞrste aksjonÊrer i AKH. For ca kr 12 mill kan du bli nest stÞrste aksjonÊr i AKH

Jeg tror fortsatt det er en bedre investering Ä kjÞpe en bolig i Oslo enn Ä komme opp pÄ denne listen
Skalleknarp
I dag kl 09:52 224

Sikkert ikke noen som er enig, men jeg hÄper fortsatt pÄ at en stor "AKH kanin" med noe som ingen her pÄ HO har forutsett dras opp av hatten... Time will tell :)
Frodon
I dag kl 10:40 163

Hvis du ser pÄ fallet i AKH nÄ, sÄ hÄper folk Ä fÄ igjen kr 4 pr aksje. Dvs veldig mange har tapt 50-90% selv om kursen dobler seg fra dagens nivÄ

Er du Ă„pen for at det er vanskelig Ă„ selge et tapssluk til en god pris? Det er snakk om at tapene KANSKJE kan stoppe i 2030.

Husk at i omrÄdet Mainstream produserer strÞm i Chile, sÄ er det over produksjon. Dvs hvis noen vil kjÞpe opp selskap der, vil de i utgangspunktet kjÞpe alle andre strÞm produsenter i samme omrÄde, som ikke har PPA avtaler som tÞmmer selskapet for penger

Husk ogsÄ at Mainstream trenger mer penger, det vet potensielle kjÞpere.

SÄ jeg tipper RÞkke blir happy nÄ hvis han fÄr dekt gjelden
Frodon
I dag kl 12:40 108

Idag har AKH kursen vĂŠrt nede i kr 1,736. Det er bare kr 0,236 fra mitt kursmĂ„l pĂ„ kr 1,50 đŸ‘ŠđŸ«¶đŸ»đŸ‘»
Sukiyaki
I dag kl 13:00 81

Frodon du er flink.😊 Leser dine trĂ„der, du treffer omtrent pĂ„ alt du skriver og bruker enormt med tid pĂ„ forumet. Men har du noe annet liv enn forumet?