AKH - KursmÄl kr 0,4?

Frodon
AKH 06.11.2024 kl 21:55 18456

Mainstream har euro 1301 mill i gjeld. Med euro pÄ 11,79, utgjÞr dette ca kr 15,3 milliarder i gjeld.
AKH er garantist for ca kr 1,4 milliarder av gjelden til Mainstream (usd 129 mill).
I Q3 2024 rapporten til AKH stÄr det "AKH commitment to provide MRP shareholder loan, callable in January 2025".
Med andre ord, det haster for AKH Ä fÄ solgt Mainstream nÄ.
Hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 10,7 milliarder innen kort tid (som er netto gjelden til Mainstream), mÄ kanskje AKH inn og dekke opp inntil kr 1,4 milliarder i lÞpet av Q1 2025. Det kommer selvfÞlgelig an pÄ vilkÄr i en eventuell salgsavtale.

AKH har cash pÄ ca kr 3 milliarder. Hvis kr 1,4 milliarder mÄ brukes pÄ Ä dekke inn gjelden til Mainstream, har AKH "bare" kr 1,6 milliarder igjen i fri cash.
AKH har ca kr 6,6 milliarder i gjeld.

Dvs Mainstream og AKH har totalt vanvittige kr 21,9 milliarder i gjeld

Dvs hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 9 milliarder, kan AKH bli sittende igjen med netto gjeld pÄ ca kr 5 milliarder, hvis AKH mÄ inn Ä dekke gjeld pÄ kr 1,4 milliarder.

Heldigvis har AKH flere eierandeler, men alle taper penger i fÞlge Q3 2024 rapporten til AKH. Og alle selskapene trenger store investeringer for Ä gÄ med overskudd

Hvis vi bruker tallene til AKH i Q3 rapporten kan vi gi fÞlgende mulige verdier pÄ eierandelene
Asset development kr 543 mill
SuperNode kr 197 mill
Other 242 mill.

Da er netto gjeld i AKH kommet ned til kr 4 milliarder.

AKH eier 43% av ACC, som har ca kr 4,5 milliarder i cash og som har eierandeler som kan vĂŠre verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 Ă„r.
ACC kan ikke tĂžmme kassa beholdningen helt pga ansvaret de har til det nye JV.
La oss ta utgangspunkt at ACC utbetaler kr 4,3 milliarder i utbytte.
Da fÄr AKH ca kr 1,85 milliarder i utbytte.

Dvs da er netto gjeld i AKH nede i ca kr 2,1 milliarder + eierandeler i ACC som kan vĂŠre verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 Ă„r.

Dvs AKH mÄ hente inn ekstern kapital for Ä kunne dekke opp resten av gjelden.

De som har fulgt meg en stund husker kanskje at jeg gjorde rede for at den kausjonist ansvaret til Mainstream kan vÊre lukken pÄ kisten?
NĂ„ er vi kanskje der.

Eventuelle kjĂžpere vet selvfĂžlgelig dette.

Med disse tallene mÄ Mainstream selges for minst kr 12,8 milliarder for Ä kunne forsvare en kurs i AKH pÄ kr 0

Salgssum pÄ Mainstream over/under dette omrÄdet, vil kunne styre kursen i AKH videre

Her kan nĂždlĂžsningen komme inn, dvs fusjonere ACC inn i AKH.
Da blir AKH positiv cash etter gjeld pÄ ca kr 550 mill
Hvis vi tar hÞyde for en utvidelse av aksjer for Ä fusjonere inn ACC, hvor AKH fÄr ca 1 milliard aksjer, fÄr vi en AKH kurs pÄ ca kr 0,5

AKH er fortsatt et holdingselskap og de pleier Ă„ bli priset med ca 20% rabatt.
Da er vi pÄ en AKH kurs pÄ ca kr 0,4 + salgssum av de siste 20% av ACC om ca 3 Är

Det er vel samme kursmÄl Sparebank 1 Markets kom frem til i sin analyse, uten at jeg kikket pÄ den nÄ, hvis Mainstream ikke blir solgt for langt hÞyere sum enn gjelden

NB! Dette er hĂžy risiko, da det ikke har vĂŠrt noen som har hatt lyst til Ă„ kjĂžpe Mainstream til riktig "RĂžkke" pris siden de begynte prosessen med Ă„ selge selskapet for ca 1,5 Ă„r siden.
Redigert 10.11.2024 kl 18:01 Du mÄ logge inn for Ä svare
Meatskull
I dag kl 20:30 23

NĂ„ blei jeg litt usikker pĂ„ om dette var et godt forsĂžk pĂ„ og snakke deg unna? For du skrev vel ikke at VoW var en nyttĂ„rsrakett fĂžr etter bĂžrsmeldingen pĂ„ kvelden igĂ„r? AltsĂ„ etter en god nyhet etter bĂžrsen er stengt sĂ„ sier du VoW nĂ„ er nyttĂ„rsrakett og idag tar kreditt for at din nyttĂ„rsrakett er opp 40%? Det virker jo ikke veldig ĂŠrlig nĂ„r start kurs idag var mye hĂžyere en sluttkurs igĂ„r? Men mulig du ikke skjĂžnner hvor jeg vil hen? Eller prĂžver bare og skifte tema? đŸ€”

Greit nok at du kaller det julejule i posten din men det er vel basicly det samme som nyttÄrsrakett? https://www.finansavisen.no/forum/thread/168421/view/6262816?legacy=0
Bare sÄ du postet den igÄr etter positiv bÞrsmelding og tar kreditt for 40% oppgang idag og fÞlte det ble litt feil nÄr det var en selvfÞlge at VoW ville Äpne langt over sluttkurs igÄr? Men mulig jeg er helt idiot her eller?
Redigert i dag kl 20:36 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
I dag kl 18:15 100

Kanskje du burde lese deg opp? Advart mot VoW siden kr 16. var short fra 7,50 og ned. Dekket inn short fÞr emisjon. Gikk short pÄ nytt fra kr 2,10, dekket inn short via tegningsretter og kjÞpte mye mer tegningsretter enn kun dekke inn short. Tegningsrettene ble kjÞpt like over kr 1,50. Gikk short igjen idag, og short vil bli dekt med aksjer fra tegningsrett, i tillegg satt jeg en ny short pÄ kr 2,30 idag. Alle handlene ligger pÄ VoW trÄden

https://www.finansavisen.no/forum/thread/156677/view

I 2024 er det til nĂ„ AKH/ACC og VoW jeg har tjent mest penger pĂ„. Lurer pĂ„ om mange kan si det samme đŸ€Ł
Meatskull
I dag kl 16:56 171

Hva mener du med at VoW nyttÄrsrakettene din er opp 40%? Valgte du ikke den igÄr kveld som nyttÄrsrakett? Og den Äpnet jo idag pÄ 1.95
Du kan vel ikke ta kreditt for 40% om du anbefalte den igÄr kveld som nyttÄrsrakett utenom Äpningstid?
Frodon
I dag kl 13:40 257

Jeg tenker fĂžrste mĂ„let for Ă„ bli kalt en nyttĂ„rsrakett, er at den stiger 😉 Idex er opp 6% nĂ„. VoW nyttĂ„rsraketten min er opp 40%. VGM julekula mi er opp ca 20%. Helt ok til nĂ„ đŸ‘» Crayon tror jeg er i desember portefĂžljen til Sparebank 1 Markets.

For at det skal vÊre en nyttÄrsrakett mÄ den ha falt veldig mye i Är. De fleste av de aksjene har et finansieringsbehov eller holder pÄ med emisjon. Derfor jeg valgte ut mine, de er finansiert nÄ
Meatskull
I dag kl 13:15 277

Hvor mye skal en aksje stige fÞr den kan kalles en nyttÄrsrakett?
Skal sjekke opp Idex.
Andre caser: Crayon som er forventet og doble seg innen 12 mÄneder.
Eller den Ăžsteriske banken Raiffeisen
som handles til P/E 2-3x. Bakgrunnen er at banken
har en del aktiva i Russland de ikke fÄr solgt. Hvis det
annonseres fredsforhandlinger kan aksjen bli
betydelig repriset. Uansett er den billig med null verdi
pÄ disse aktivaene.
Kinesiske aksjer er ogsÄ underpriset om dagen, Kina er mye bedre forberedt nÄ en ved Trump 1.0. Samt sÄ Þnsker Kina og hjelpe til med
Stimuli for og Þke intern konsum. Ville derfor sett opp for Alibaba som har falt alt for mye i siste tiden, samt mulig og fortsatt ha et Þye pÄ Jd.com og Ping An.
Samsung er ogsÄ et spennende case som ser ut til og ha stÞtte pÄ nÄvÊrende nivÄer og kan ha potensiale for og brÄtt snu opp etter et lengre fall.
Ellers ser Norsk Hydro solid ut men kanskje litt kjedelig?

For de som Þnsker hÞy risiko sÄ sjekk tickere som: WOLF/RKLB/ACHR/ASTS/RILY/CLSK/RDW/PLTR/LUNR

Sjekk ut de siste der Frodon sÄ kanskje selv du lÊrer litt ;)
Men regner med at du allerede kjente til at Romfarts og rakett aksjer kun har gÄtt oppover i en stund nÄ?

Redigert i dag kl 13:15 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
I dag kl 12:06 318

Hvis noen har gevinst sikret i AKH/ACC nĂ„, er det nytt julekule case i Idex. Den oppfyller alle kriteriene til Ă„ bli nyttĂ„rsrakett, og til helgen skal Aksjesladder presentere sine case đŸ€Ą

https://www.finansavisen.no/forum/thread/168427/view/6262039?legacy=0
Frodon
I dag kl 10:13 383

Det har EU «snakket om i ca 10 Ă„r nĂ„, men det er for dyrt. Norge prĂžvde seg, det ble stoppet
igjen.

Som sagt, Kina kontrollerer hele dette marked. Hvis en aktÞr prÞver seg pÄ produksjon, dumper Kina prisene. Dette har Kina gjort siden 1990 tallet

«Stopper gruvedrift i havet

Det blir ingen jakt pÄ verdifulle mineraler pÄ havets bunn, ihvertfall ikke forelÞpig»

https://www.svalbardposten.no/miljovern-mineralutvinning-statsbudsjett/stopper-gruvedrift-i-havet/554501
Redigert i dag kl 10:14 Du mÄ logge inn for Ä svare
Oli
I dag kl 07:38 467

Det er jo super bullish for alle vestlige spillere pÄ dette omrÄdet. Jeg har jo prÞvd Ä forklare deg dette tidligere men du er jo blind for at vesten bygger sin egen verdikjede. MP materials i USA og Lynas i Australia er to av selskapene som har kommet lengst pÄ omrÄdet. Begge gikk bra opp da denne nyheten kom i gÄr .
Frodon
I dag kl 07:24 488

De som har fulgt mine skriverier om det grÞnne skiftet i lang tid, nÄ skjer det jeg fryktet. Kina bruker sin dominans innen mineraler/metaller til grÞnt skiftet i politisk kamp. Som dere kanskje husker sÄ planlegger Kina Ä ta over Taiwan i 2027. Hvis EU prÞver Ä stoppe Kina, vil EU ogsÄ bli nektet mineraler/metaller til det grÞnne skiftet? Hva skjer med AKH da?

«Kina slĂ„r tilbake mot USA – forbyr eksport av batterimaterialer

Mineralene og metallene brukes i produksjon av databrikker, batterier, kommunikasjonsutstyr og maskinvare til militÊret»

https://www.dn.no/investor/nyhetsstudio/157982
Frodon
I gÄr kl 23:54 575

Venter fortsatt spent đŸ€Ł
Frodon
I gÄr kl 20:50 660

Marketwatch skrev Kan ikke treffe hver gang
Hva har jeg bommet pÄ nÄ?

#VenterSpent
Frodon
I gÄr kl 20:49 661

Jeg vet ikke om du har sjekket det, men det er hĂžyest antall ufĂžretrygdede i Norge der hvor rĂ„tomtene til AKH er. Ingen vil bo der og i hvert fall ikke jobbe der. Virker mer attraktivt for FAANG selskapene Ă„ kjĂžpe noe mer sentralt hvor det bĂ„de er folk og noen som vil jobbe 😬 Dette blir som Mainstream igjen, masse parker blir solgt world wide, men ingen kjĂžper parkene i Chile. Mange kjĂžper tomter til datasenter, men ingen kjĂžper AKH sine. Kanskje det blir enklere Ă„ selge tomtene nĂ„r de er ferdige? Ikke like lett Ă„ selge over priset powerpoints til FAANG, som det var til hobby investorene pĂ„ Oslo bĂžrs 🙈
Marketwatch
I gÄr kl 09:37 824

Kan ikke treffe hver gang
Webersel
I gÄr kl 04:40 929

Jeg er klar over utfordringene angÄende MS, men det var ikke det som var poenget med innlegget mitt heller. ForÞvrig har du helt rett, akh kan gÄ til 0, det kan alle selskaper.
Bullinvestor
02.12.2024 kl 23:58 983

Di som sitter med gevinst her er Narvik kommune som solgte disse til alt for hþy pris😂 Om Narvik kommune sku kjþpe tilbake er det AKH som taper penger her igjen🙈 tap og atter tap..
Redigert i gÄr kl 00:03 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
02.12.2024 kl 22:59 1029

Hvis du leser Q3 rapporten en gang til, burde du legge nÞye merke til gjelden. Hvis ikke Mainstream fÄr dekket opp gjelden med salg i Chile, mÄ AKH ut med inntil ca kr 1,4 milliarder som kausjonist for lÄn i Mainstream. Mainstream og AKH har vanvittige ca kr 20 milliarder i gjeld!!!

RĂ„tomtene dekker vel ikke opp for gjelden? Dvs AKH aksjen vil raskt falle mot kr 0. Er du klar over dette?
Redigert 02.12.2024 kl 23:00 Du mÄ logge inn for Ä svare
Webersel
02.12.2024 kl 22:32 1058

NÄ syntes jeg du argumenter dÄrlig Frodon i forhold til hvor mye du tilsynelatende har satt deg inn i selskapet. For det fÞrste sÄ er det ikke bare snakk om narvik, iflge q3 rapporten er det 8 sites totalt. Og dette er ikke bare rÄtomter. All annet like skal den bokfÞrte verdien vÊre lett Ä oppnÄ mtp den transaksjonen jeg la ut link til tidligere her. Og om vi skal snakke om rene rÄtomter som ikke er utviklet, sjekk ut her hva google nylig betalte for en rÄtomt full av skog i finland nÄ nylig https://www.datacenterdynamics.com/en/news/google-buys-land-in-finland-for-potential-data-center/ det er nettopp derfor jeg sier det er interessant, jeg sier ikke dette skal sky high eller doble seg, jeg bare pÄpeker at det kan ligge noen verdier her litt fremme i veien som ikke er priset inn tilstrekkelig enda.
Frodon
02.12.2024 kl 21:04 1126

Vi snakker om noen tomter
. Hadde det enda vÊrt ferdige datasenter som var bygd opp og gjeldsfrie, skulle jeg jublet hvis markedet priset de til kr 543 mill. Men nÄ har AKH priset de allerede til en halv milliard. Sparebank 1 Markets har priset de hÞyere i sin analyse og skrev i siste rapport at de vurderer Ä sette ned verdien.

Hvor mye tror du noen rÄtomter koster? Husk at det koster penger Ä gjÞre de ferdig ogsÄ

Jeg synes det er rart at du er sÄ positiv til noen rÄtomter, nÄr vi snakker om Aker sin grÞnt satsing. Aker skulle skaffe kr 1000 milliarder til dette og du jubler over rÄtomter i Narvik. Har du vÊrt i Narvik fÞr
?!
moneymay
02.12.2024 kl 20:57 1138

Hva feiler deg egentlig? Hvor kommer mindreverdighetskompleksene fra? Jeg spurte deg et enkelt spÞrsmÄl sÄ svarer du slik.
Webersel
02.12.2024 kl 19:10 1204

Litt av en argument rekke du kommer med her. Og jeg jubler ikke, men jeg pÄpeker det er interessant at disse tomtene nÄ har begynt Ä fÄ fokus. Jeg forstÄr at det blir vanskelig for deg Ä tenke noesomhelst positivt om Akh :)
Frodon
02.12.2024 kl 18:38 552

Veldig lite, den er jo finansiert med lÄn som de tar nÄ for Ä bygge opp de veldig smÄ prosjektene. Regner med at du er klar over at det meste av verdiene til Mainstream er i Chile?
moneymay
02.12.2024 kl 14:58 626

Hva verdsetter du SĂžr-Afrika portefĂžljen til Mainstream Frodon?
Frodon
02.12.2024 kl 12:09 715

Nesten trist i seg selv at det liksom er salg av tomter og verdien i SuperNode som snart er det stĂžrste potensialet i Aker sin grĂžnt satsing đŸ™ˆđŸ€Ł

Ja, hvor er oppsiden? Det har jeg lurt pÄ lenge.

FÄr vi salgspress i aksjen fra alle de som vil realisere tapene sine fÞr nytt Är, slik at de fÄr utgiftsfÞrt tapet pÄ skatten?

Fond vil vel nĂždig ha med denne rĂžde investeringen i portefĂžljene sine med over til 2025?
Redigert 02.12.2024 kl 12:10 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
02.12.2024 kl 12:06 719

Da har jeg tatt gevinst i ACC igjen
synste
02.12.2024 kl 11:06 763

Bland ikke inn politikere her, er vel trist nok utvikling i AKH fra fÞr. Om de skulle fÄ solgt Chile sÄ er det vel fortsatt begrenset med inntekter. Selv ved salg pÄ tomter i Narvik og endel utbytte fra ACC sÄ er vel oppsiden begrenset slik jeg klarer Ä se det. De som mener noe annet, mÄ gjerne komme med synspunkter.
Frodon
02.12.2024 kl 08:28 838

Trist at de som bygger arbeidsplasser i Norge ikke blir tatt ekstremt godt vare pĂ„ her 🙈 Politikere kunne vi godt sendt til utlandet đŸ€Ł
Oli
02.12.2024 kl 00:45 953

NÄ mÄ vi ikke glemme at det er forskjell pÄ strÞmpriser i nord og sÞr. Folk nord for Trondheim har jo vÊrt velsignet med billig strÞm mens vi i sÞr (som gjelder de fleste av oss) ikke har vÊrt like heldige.
Bullinvestor
01.12.2024 kl 23:14 1003

StĂžre er jo en frontfigur og tilrettelegger for Kina. Han driter i Norge hvor han sender kapitalen ut av landet, blir mindre og mindre til innovasjon her hjemmeđŸ€ź
Frodon
01.12.2024 kl 23:02 1016

AKH har fokus pĂ„ dette, det stĂ„r i Q rapportene. Tror du kjĂžperne av disse tomtene ser pĂ„ FA tv? đŸ€Ł Problemet er at kun 1 liten tomt er ferdig, sĂ„ blir vel ikke noe salg av rĂ„tomter nĂ„? Det kan komme imtensjonsavtaler. Men jeg antar at de store it gigantene vil ha mer sentrale tomter enn Narvik? Hvorfor er ikke den ferdige tomten solgt? Det er masse ferdige tomter som er solgt, men ikke AKH sin.

Bare sÄ du er klar over det fÞr du skal juble over disse tomtene, hvis de blir solgt til selskap som skal bygge datasenter, vil det bidra til at du og din familie/venner i Norge fÄr hÞyere strÞm regning hver mnd resten av livet ditt. Akkurat det samme som AKH sitt havvind prosjekt i Norge. Heldigvis ble havvind for dyrt for AKH

Hvis du har fulgt med pÄ Molnes/FA tv om AKH, snakket de om at AKH mÄ betale noen for Ä ta over Mainstream sitt tapsprosjekt i Chile. Hvis det skjer, gÄr AKH kursen raskt mot kr 0
Webersel
01.12.2024 kl 21:44 1080

De er jo i forskjellige stadier. Men som jeg la ut i forrige post med sverige transaksjonen som var veldig lik tomt som de som Akh har sÄ syntes jeg det er spennede. Men selskapet mÄ frem og fÄ fokus rundt dette, derfor hÄper jeg Sperre kan ta deg en tur til Fa tv snart. Sikkert mer moro og snakke om slikt enn at Molnes skal fritte han ut pÄ siste Ärs utvikling og Ms som han sikkert ikke kan si noe sÊrlig om alikavel :)
Frodon
01.12.2024 kl 21:15 1109

Hvilken verdi tenker du rÄtomtene har til de eventuelt blir ferdige?
Webersel
01.12.2024 kl 20:35 1130

Satser pÄ at Sperre tar seg en tur til Fa tv snart og snakker litt om de 8 datasenter tomtene de har under utvikling. Siste transaksjon fra sverige i samme strl som de 8 til Akh viser jo potensiale her: https://www.datacenterdynamics.com/en/news/ecodatacenter-plans-240mw-campus-in-borlange-sweden/
Frodon
01.12.2024 kl 18:36 1199

đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł Dette blir bare mer og mer morsomt. Uansett hva andre land gjĂžr, finner Kina en mĂ„te Ă„ dominere det grĂžnne skiftet pĂ„ đŸ‘»

«Kina mener Norge baner vei for dem: –⁠ Dypt alvorlig og uansvarlig

Norsk utvinning av havbunnsmineraler skal gjÞre oss uavhengige av Kina, mener regjeringen. Men Kina mener Norge har gjort det lettere for dem Ä sette fart pÄ egen industri»

https://www.vg.no/i/AvJM5E?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Frodon
29.11.2024 kl 12:17 1382

Atle i AKH, seff. Han bestemmer jo det meste i kursen nÄr volumet er sÄ lavt. I ACC er det shortere som styrer showet.
Skalleknarp
28.11.2024 kl 15:14 1525

Hvem var det som dro ut proppen her nÄ... Ligget i pluss i hele dag inntil nÄ.. :(
Frodon
27.11.2024 kl 11:36 1695

«Hydro setter pÄ bremsen: Vil ikke dytte mer penger inn i batteri og grÞnt hydrogen»

https://e24.no/boers-og-finans/i/jQryRe/hydro-setter-paa-bremsen-vil-ikke-dytte-mer-penger-inn-i-batteri-og-groent-hydrogen
Frodon
27.11.2024 kl 09:09 1762

De fattige? đŸ€Ł

Det burde vĂŠrt et grunnkurs fĂžr nye hobby investorer fikk lov til Ă„ overfĂžre pengene sine til de rike via bĂžrsen