AKH - Kursmål kr 0,4?

Frodon
AKH 06.11.2024 kl 21:55 17597

Mainstream har euro 1301 mill i gjeld. Med euro på 11,79, utgjør dette ca kr 15,3 milliarder i gjeld.
AKH er garantist for ca kr 1,4 milliarder av gjelden til Mainstream (usd 129 mill).
I Q3 2024 rapporten til AKH står det "AKH commitment to provide MRP shareholder loan, callable in January 2025".
Med andre ord, det haster for AKH å få solgt Mainstream nå.
Hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 10,7 milliarder innen kort tid (som er netto gjelden til Mainstream), må kanskje AKH inn og dekke opp inntil kr 1,4 milliarder i løpet av Q1 2025. Det kommer selvfølgelig an på vilkår i en eventuell salgsavtale.

AKH har cash på ca kr 3 milliarder. Hvis kr 1,4 milliarder må brukes på å dekke inn gjelden til Mainstream, har AKH "bare" kr 1,6 milliarder igjen i fri cash.
AKH har ca kr 6,6 milliarder i gjeld.

Dvs Mainstream og AKH har totalt vanvittige kr 21,9 milliarder i gjeld

Dvs hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 9 milliarder, kan AKH bli sittende igjen med netto gjeld på ca kr 5 milliarder, hvis AKH må inn å dekke gjeld på kr 1,4 milliarder.

Heldigvis har AKH flere eierandeler, men alle taper penger i følge Q3 2024 rapporten til AKH. Og alle selskapene trenger store investeringer for å gå med overskudd

Hvis vi bruker tallene til AKH i Q3 rapporten kan vi gi følgende mulige verdier på eierandelene
Asset development kr 543 mill
SuperNode kr 197 mill
Other 242 mill.

Da er netto gjeld i AKH kommet ned til kr 4 milliarder.

AKH eier 43% av ACC, som har ca kr 4,5 milliarder i cash og som har eierandeler som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.
ACC kan ikke tømme kassa beholdningen helt pga ansvaret de har til det nye JV.
La oss ta utgangspunkt at ACC utbetaler kr 4,3 milliarder i utbytte.
Da får AKH ca kr 1,85 milliarder i utbytte.

Dvs da er netto gjeld i AKH nede i ca kr 2,1 milliarder + eierandeler i ACC som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.

Dvs AKH må hente inn ekstern kapital for å kunne dekke opp resten av gjelden.

De som har fulgt meg en stund husker kanskje at jeg gjorde rede for at den kausjonist ansvaret til Mainstream kan være lukken på kisten?
Nå er vi kanskje der.

Eventuelle kjøpere vet selvfølgelig dette.

Med disse tallene må Mainstream selges for minst kr 12,8 milliarder for å kunne forsvare en kurs i AKH på kr 0

Salgssum på Mainstream over/under dette området, vil kunne styre kursen i AKH videre

Her kan nødløsningen komme inn, dvs fusjonere ACC inn i AKH.
Da blir AKH positiv cash etter gjeld på ca kr 550 mill
Hvis vi tar høyde for en utvidelse av aksjer for å fusjonere inn ACC, hvor AKH får ca 1 milliard aksjer, får vi en AKH kurs på ca kr 0,5

AKH er fortsatt et holdingselskap og de pleier å bli priset med ca 20% rabatt.
Da er vi på en AKH kurs på ca kr 0,4 + salgssum av de siste 20% av ACC om ca 3 år

Det er vel samme kursmål Sparebank 1 Markets kom frem til i sin analyse, uten at jeg kikket på den nå, hvis Mainstream ikke blir solgt for langt høyere sum enn gjelden

NB! Dette er høy risiko, da det ikke har vært noen som har hatt lyst til å kjøpe Mainstream til riktig "Røkke" pris siden de begynte prosessen med å selge selskapet for ca 1,5 år siden.
Redigert 10.11.2024 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Webersel
I går kl 19:10 543

Litt av en argument rekke du kommer med her. Og jeg jubler ikke, men jeg påpeker det er interessant at disse tomtene nå har begynt å få fokus. Jeg forstår at det blir vanskelig for deg å tenke noesomhelst positivt om Akh :)
moneymay
I går kl 20:57 477

Hva feiler deg egentlig? Hvor kommer mindreverdighetskompleksene fra? Jeg spurte deg et enkelt spørsmål så svarer du slik.
Frodon
I går kl 21:04 467

Vi snakker om noen tomter…. Hadde det enda vært ferdige datasenter som var bygd opp og gjeldsfrie, skulle jeg jublet hvis markedet priset de til kr 543 mill. Men nå har AKH priset de allerede til en halv milliard. Sparebank 1 Markets har priset de høyere i sin analyse og skrev i siste rapport at de vurderer å sette ned verdien.

Hvor mye tror du noen råtomter koster? Husk at det koster penger å gjøre de ferdig også

Jeg synes det er rart at du er så positiv til noen råtomter, når vi snakker om Aker sin grønt satsing. Aker skulle skaffe kr 1000 milliarder til dette og du jubler over råtomter i Narvik. Har du vært i Narvik før…?!
Webersel
I går kl 22:32 398

Nå syntes jeg du argumenter dårlig Frodon i forhold til hvor mye du tilsynelatende har satt deg inn i selskapet. For det første så er det ikke bare snakk om narvik, iflge q3 rapporten er det 8 sites totalt. Og dette er ikke bare råtomter. All annet like skal den bokførte verdien være lett å oppnå mtp den transaksjonen jeg la ut link til tidligere her. Og om vi skal snakke om rene råtomter som ikke er utviklet, sjekk ut her hva google nylig betalte for en råtomt full av skog i finland nå nylig https://www.datacenterdynamics.com/en/news/google-buys-land-in-finland-for-potential-data-center/ det er nettopp derfor jeg sier det er interessant, jeg sier ikke dette skal sky high eller doble seg, jeg bare påpeker at det kan ligge noen verdier her litt fremme i veien som ikke er priset inn tilstrekkelig enda.
Frodon
I går kl 22:59 369

Hvis du leser Q3 rapporten en gang til, burde du legge nøye merke til gjelden. Hvis ikke Mainstream får dekket opp gjelden med salg i Chile, må AKH ut med inntil ca kr 1,4 milliarder som kausjonist for lån i Mainstream. Mainstream og AKH har vanvittige ca kr 20 milliarder i gjeld!!!

Råtomtene dekker vel ikke opp for gjelden? Dvs AKH aksjen vil raskt falle mot kr 0. Er du klar over dette?
Redigert i går kl 23:00 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
I går kl 23:58 324

Di som sitter med gevinst her er Narvik kommune som solgte disse til alt for høy pris😂 Om Narvik kommune sku kjøpe tilbake er det AKH som taper penger her igjen🙈 tap og atter tap..
Redigert i dag kl 00:03 Du må logge inn for å svare
Webersel
I dag kl 04:40 271

Jeg er klar over utfordringene angående MS, men det var ikke det som var poenget med innlegget mitt heller. Forøvrig har du helt rett, akh kan gå til 0, det kan alle selskaper.
Marketwatch
I dag kl 09:37 165

Kan ikke treffe hver gang
Frodon
I dag kl 20:49 2

Jeg vet ikke om du har sjekket det, men det er høyest antall uføretrygdede i Norge der hvor råtomtene til AKH er. Ingen vil bo der og i hvert fall ikke jobbe der. Virker mer attraktivt for FAANG selskapene å kjøpe noe mer sentralt hvor det både er folk og noen som vil jobbe 😬 Dette blir som Mainstream igjen, masse parker blir solgt world wide, men ingen kjøper parkene i Chile. Mange kjøper tomter til datasenter, men ingen kjøper AKH sine. Kanskje det blir enklere å selge tomtene når de er ferdige? Ikke like lett å selge over priset powerpoints til FAANG, som det var til hobby investorene på Oslo børs 🙈