AKH - Kursmål kr 0,4?

Frodon
AKH 06.11.2024 kl 21:55 65218

Mainstream har euro 1301 mill i gjeld. Med euro på 11,79, utgjør dette ca kr 15,3 milliarder i gjeld.
AKH er garantist for ca kr 1,4 milliarder av gjelden til Mainstream (usd 129 mill).
I Q3 2024 rapporten til AKH står det "AKH commitment to provide MRP shareholder loan, callable in January 2025".
Med andre ord, det haster for AKH å få solgt Mainstream nå.
Hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 10,7 milliarder innen kort tid (som er netto gjelden til Mainstream), må kanskje AKH inn og dekke opp inntil kr 1,4 milliarder i løpet av Q1 2025. Det kommer selvfølgelig an på vilkår i en eventuell salgsavtale.

AKH har cash på ca kr 3 milliarder. Hvis kr 1,4 milliarder må brukes på å dekke inn gjelden til Mainstream, har AKH "bare" kr 1,6 milliarder igjen i fri cash.
AKH har ca kr 6,6 milliarder i gjeld.

Dvs Mainstream og AKH har totalt vanvittige kr 21,9 milliarder i gjeld

Dvs hvis Mainstream blir solgt for mindre enn kr 9 milliarder, kan AKH bli sittende igjen med netto gjeld på ca kr 5 milliarder, hvis AKH må inn å dekke gjeld på kr 1,4 milliarder.

Heldigvis har AKH flere eierandeler, men alle taper penger i følge Q3 2024 rapporten til AKH. Og alle selskapene trenger store investeringer for å gå med overskudd

Hvis vi bruker tallene til AKH i Q3 rapporten kan vi gi følgende mulige verdier på eierandelene
Asset development kr 543 mill
SuperNode kr 197 mill
Other 242 mill.

Da er netto gjeld i AKH kommet ned til kr 4 milliarder.

AKH eier 43% av ACC, som har ca kr 4,5 milliarder i cash og som har eierandeler som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.
ACC kan ikke tømme kassa beholdningen helt pga ansvaret de har til det nye JV.
La oss ta utgangspunkt at ACC utbetaler kr 4,3 milliarder i utbytte.
Da får AKH ca kr 1,85 milliarder i utbytte.

Dvs da er netto gjeld i AKH nede i ca kr 2,1 milliarder + eierandeler i ACC som kan være verdt 1-2 milliarder ekstra om ca 3 år.

Dvs AKH må hente inn ekstern kapital for å kunne dekke opp resten av gjelden.

De som har fulgt meg en stund husker kanskje at jeg gjorde rede for at den kausjonist ansvaret til Mainstream kan være lukken på kisten?
Nå er vi kanskje der.

Eventuelle kjøpere vet selvfølgelig dette.

Med disse tallene må Mainstream selges for minst kr 12,8 milliarder for å kunne forsvare en kurs i AKH på kr 0

Salgssum på Mainstream over/under dette området, vil kunne styre kursen i AKH videre

Her kan nødløsningen komme inn, dvs fusjonere ACC inn i AKH.
Da blir AKH positiv cash etter gjeld på ca kr 550 mill
Hvis vi tar høyde for en utvidelse av aksjer for å fusjonere inn ACC, hvor AKH får ca 1 milliard aksjer, får vi en AKH kurs på ca kr 0,5

AKH er fortsatt et holdingselskap og de pleier å bli priset med ca 20% rabatt.
Da er vi på en AKH kurs på ca kr 0,4 + salgssum av de siste 20% av ACC om ca 3 år

Det er vel samme kursmål Sparebank 1 Markets kom frem til i sin analyse, uten at jeg kikket på den nå, hvis Mainstream ikke blir solgt for langt høyere sum enn gjelden

NB! Dette er høy risiko, da det ikke har vært noen som har hatt lyst til å kjøpe Mainstream til riktig "Røkke" pris siden de begynte prosessen med å selge selskapet for ca 1,5 år siden.
Redigert 10.11.2024 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.01.2025 kl 21:42 2660

Like greit, det er i ACC cash ligger. Hørte du hva Kristian Falnes sa om akh/acc i helgens aksjesladder? Ordene jeg bet meg fast i:

«Frykten rundt ACC er overdrevet, der vil det bli et stort utbytte. Hvis ikke blir det bråk»

Røkke tar jo gjerne litt bråk hvis han får mye cash for det. Men mr Falnes har jeg fulgt siden suksess i Skagen fondene og han er ekstremt dyktig
Bamse
22.01.2025 kl 21:52 5309

Den hørte jeg på ja. Det var meget interessant. Jeg kjøpte litt mere etter den podcasten. Har hvert fristet til å kjøpe igjen i AKH men det er for mye usikkerhet i prisen på Main stream. Hva tenker du om refinansieringa som ikke gikk igjennom?
Frodon
22.01.2025 kl 22:30 5256

Angående obligasjons lån AKH ikke fikk igjennom, tenker jeg at Aker vil ha igjen sine cash de har lånt ut til AKH. AKH har pr dags dato ikke penger til å betale alle obligasjons lån og at Aker ikke ligger først i køen for å få sine cash. Med det forslaget de sendte ut, ville Aker fått sine penger igjen først. Da hadde ikke Aker vært avhengig av noe annet. Dvs de regnet nok ikke med å få igjennom det nye obligasjons lån, men hvis de hadde fått det igjennom, hadde det vært veldig fint for Aker 😜 For AKH aksjonærene hadde ikke det vært positivt, for da hadde sannsynligvis ikke Røkke/Eriksen kjempet så hardt for å få inn mer cash

Når obligasjonslån ikke kom på plass, må de ta alternativ løsning.

La oss si at plan A nå er å selge de siste 20% for kr 1 milliard og da miste eventuelle bonuser. Da har ACC ca kr 5,5 milliarder i cash. Hvis ACC kjører fullt utbytte på det, får AKH ca kr 2,365 milliarder i utbytte snart. Plusser vi på AKH sine kr 2,9 milliarder i cash, har akh totalt ca kr 5,265 milliarder i cash. Gjeld på kr 6,6, da mangler de ca kr 1,335 milliarder. Får de solgt resten av AKH for den summen, går selskapet i kr 0 og Aker får igjen sine cash.

Kanskje det er mer lønnsomt å fusjonere akh og acc inn i Aker, som var mitt mest sannsynlige utfall for lenge siden, for de som husker så langt 🤣 Hva tror du?
Bamse
22.01.2025 kl 23:16 5218

Røkke har åpnet utbytte krana i alle selskapene. Tror han gjør det i ACC. Jeg tror de kan ta AKH inn i Aker men ikke acc. Men hvis de hadde planer om å ta AKH av børs så hadde vel de ikke ansatt ny sjef i AKH? Blir spennende å se. Akh og acc har q4 på samme dato. Tilfeldighet???
Bamse
22.01.2025 kl 23:17 5220

Røkke har åpnet utbytte krana i alle selskapene. Tror han gjør det i ACC. Jeg tror de kan ta AKH inn i Aker men ikke acc. Men hvis de hadde planer om å ta AKH av børs så hadde vel de ikke ansatt ny sjef i AKH? Blir spennende å se. Akh og acc har q4 på samme dato. Tilfeldighet???
Frodon
23.01.2025 kl 10:13 5045

Hvis Røkke kunne valgt selv, hadde han flyttet cash der han har høyest eierandel og solgt/avviklet resten. Men pga selskapsstruktur/eierandel, har han ikke fått til det. Derfor har de forsøkt med ny leder med nye øyne, så får vi se hva han får til

Jeg har ingen forhåpninger til Q resultatet. Pleier ikke være der endringer kommer i akh, der har de bare rapportert det jeg allerede har visst lenge
Frodon
23.01.2025 kl 10:19 5095

Lars fra Aksjesladder

«Lars Brandeggen ✰
09:12
Fikk svar fra ACC - litt forvirrende, men tyder på at aksjene i SLB Capturi er flyttet til det relativt nye AS'et som byttet navn i forgårs:
Aker Carbon Capture AS is a wholly-owned subsidiary of Aker Carbon Capture ASA. This structure aligns with the typical holding structure within the Aker and Aker Horizons group companies, where investments, including the company's interest in SLB Capturi, are held at the holding company level rather than the public entity level»
Kantarell
23.01.2025 kl 10:33 5065

Er det på tid å kjøpe eller å selge i AKH? Jeg har en del aksjer og lurer på om det blir bare borkastet investering eller er det noe man bør beholde? Hva synes du Frodon?
Bulldog
23.01.2025 kl 12:42 5095

Merkelig at de ikke børsmeldte avtalen med Norwegian Hydrogen.

I Q3 rapporten skriver de: Dialogue with industrial gas player for the Rjukan project terminated, evaluating options

Er det viktig nok i en Q3 rapport så er det desto viktigere nå.
10PS
23.01.2025 kl 15:04 5024

Hvis vi nå står foran en skikkelig opptur må du vel rette overskriften på tråden. Magefølelsen min sier at ACC og AKH vil sprette opp mer i dagene som kommer. Hva tror du ?
10PS
23.01.2025 kl 15:14 5070

Oslo (Infront TDN Direkt): SLB Capturi har fullført og skal overlevere det første modulære karbonfangstanlegget ved Twences avfall-til-energi-anlegg i Nederland.

Det fremgår av en melding fra Aker Carbon Capture torsdag.

SLB Capturi er et joint venture mellom SLB og Aker Carbon Capture hvor SLB har en eierandel på 80 prosent og Aker Carbon Capture eier 20 prosent.
10PS
23.01.2025 kl 19:17 4844

Vi ser primært på selskaper med hovedkontor i Norge og Sverige og til en viss grad i Finland og Danmark. Norden er vårt kjernemarked, men selskapene kan selvsagt ha virksomhet i andre land, sier han.

Målet er å bidra til å rette opp dårlige resultater i Aker grønne satsing. Mye av satsingen er lagt i selskapet Aker Horizon. Siden februar 2021 har kursen falt 96 prosent.

Rynning-Tønnesen gir status for det grønne skiftet.

– Sol, vind på land og batterilagring av strøm går av seg selv i Europa. Det trenger ikke økonomisk og annen støtte fra myndighetene lenger, sier han.

For vind til havs, grønn ammoniakk og grønn hydrogen som energibærer, trengs det fortsatt offentlig støtte, ifølge Rynning-Tønnesen.

Det kan være i form av tilskudd, høyere avgifter på utslipp eller krav til bruk av grønn energi.
Oli
23.01.2025 kl 19:39 4824

Disse uttalelsene støtter ikke akkurat opp om en ledende teori her på forumet om at AKH skal tas av børs og innlemmes i Aker.
10PS
23.01.2025 kl 20:03 4795

Her skjer mye i AKH samt ACC i disse dager og selv ser jeg en dobling på kort sikt. Røkke pakken er i sikte spør du meg.
mingus7777
23.01.2025 kl 20:23 4767

Bare passe på å hoppe av i svingen.. you know the drill.
Frodon
23.01.2025 kl 21:48 4669

«Frodon
I går kl 09:17
Jeg har kjøpt aksjer i både AKH og ACC. GAV AKH kr 1,64 og GAV ACC kr 6,01

For de som vil følge med på utviklingen fra jeg la ut info, dagens kurs AKH kr 1,782 og ACC kr 6,11»
Tirade
24.01.2025 kl 09:37 4472

Tror ikke folk helt forstår hvilke utrolige nyheter AKER leverer fra seg i dette Aftenposten intervjuet.
Frodon
24.01.2025 kl 10:25 4442

Hva tenker dere? ACC er på forrige topp. Gevinst sikre deler/alt nå?
Tirade
24.01.2025 kl 11:05 4404

Les dette utdragene fra intervjuet så ser man kanskje hva markedet mister --Målet er å bidra til å rette opp dårlige resultater i Aker grønne satsing. Mye av satsingen er lagt i selskapet Aker Horizon. Siden februar 2021 har kursen falt 96 prosent. AKER setter altså hele pengebingen alle de beste folkene sine inn på at dette fra nå skal snues til en suksess historie. Umulig å se andre aksjer på Oslo Børs med samme muligheter til å gå fra fiasko og tilnærmet kurs 0 til å vokse seg stor og fet over de neste 10 årene. Vedlegger intervjuet i dagens Aftenposten så kan alle se selv hva ledelsen sier og dette er Røkke sine aller aller nærmeste + sønnen som er styreformann. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/yEylV2/roekke-selskapet-icp-tar-fart-i-det-groenne-skiftet
DividendYield
24.01.2025 kl 13:22 4300

Det er jo bare masse gammelt nytt i det intervjuet. Stort sett tomme ord og løse lovnader. Det har vi hørt før, da kursen var helt annen. «Kanskje kan det nå bli noe av,» med personer som allerede i flere år har vært ansatt i konsernet. De må komme med noe konkret før jeg tror på noe av dette.
Tirade
24.01.2025 kl 13:31 4370

Der er aksjemarkedet fint. Dersom du ikke tror på ledelsen så har du 2 valg.
Valg 1) du holder deg unna aksjen.
Valg 2) du shorter aksjen.

10PS
24.01.2025 kl 14:20 4350

Du har lest og forstått det og jeg tror også Frodon forstår hva vi har i vente spesielt pga. salget i ACC .
Frodon
24.01.2025 kl 14:56 4312

AKSO og RainPower satser også på grønt. Kanskje der Aker skal satse, da RainPower stort sett er i området her?

Greit å huske at ICP har mistet veldig mange nøkkel personer allerede, som sannsynligvis ble lei av å se på tapeten da de ikke fikk inn investerings kr?

Det er ikke billig å kjøpe seg inn i disse selskapene. Skal de kjøpe Scatec og Cloud først?

«Vi satser på å komme inn i eksisterende selskaper som har nye prosjekter på gang. Selskapene vi ser på må både drive en godt etablert virksomhet og de må ha nye prosjekter under utvikling, sier han»
Tirade
24.01.2025 kl 15:02 4303

Men likevel bruker du masse energi i 4 år på en aksje du holder deg unna- Spesiell hobby må jeg si
10PS
24.01.2025 kl 15:54 4322

Aker Carbon Capture og Aker Horizons har meddelt at SLB Capturi har fullført og nå leverer sitt første modulære karbonfangstanlegg til Twence i nederlandske Hengelo. Anlegget har en kapasitet til å fange opptil 100.000 tonn CO2 pr. år. SLB Capturi er et joint venture mellom Aker Carbon Capture og SLB, der førstnevnte eier 20 prosent. Aker Carbon Capture-aksjen stiger 0,1 prosent, mens Aker Horizons er opp 0,6 prosent.
DividendYield
24.01.2025 kl 16:02 4376

Vil ikke si det er min hobby eller jeg bruker (masse) energi på det. Investeringene mine gjør jeg andre steder. Da vil jeg heller si det er spesielt å bruke masse energi på hausse en aksje i årevis, som du har gjort, på tomme løfter.

IPO var forresten for tre år siden, og når jeg tenker meg om var jeg allerede blitt skeptisk da. Jeg mottok imidlertid disse utbytteaksjene sommeren 2020 og var ganske positiv en periode, men det varte ikke lenge
DividendYield
24.01.2025 kl 16:04 4389

Tenker på den skeptiske analysen DnB kom med tidligere i uken, skal AKSO rette fokus mot fornybart nå og slutte med olje? Bør jeg selge aksjene mine der?
Frodon
24.01.2025 kl 16:41 4358

Har ikke akso masse prosjekter innen grønt for andre kunder? Tenkte ikke på at de skulle starte opp noe eget igjen, ala ACC 😉 RainPower ligger vel under akso, eller er det endret?
DividendYield
24.01.2025 kl 17:20 4315

Vet ikke, men analysen påpeker visstnok at oljeprosjektene de har for Aker BP går mot slutten, og retningen etter det er mot fornybart. Da er det på tide å komme seg ut, tenker jeg
Frodon
26.01.2025 kl 18:52 3921

Hmm, utfordringen nå går på å finne ut hvordan Trump skal få økt olje produksjon, samtidig som han skal ha olje prisen ned. Sjelden olje selskap øker investeringer ved lav/ulønnsom olje pris. Hva tenker du om det?

Og hvor stor påvirkning vil AI til DeepSeek ha? Kommer tec i USA til å tryne videre?

https://m.youtube.com/watch?v=WEBiebbeNCA

AkerBP skal vel pumpe olje i 50 år ++ til?

Fornybart ja, det går så det griner….i Kina
Skalleknarp
26.01.2025 kl 20:15 3841

Dette blir vel reprise fra sist. Det investeres store summer i "drill-baby-drill" operasjoner som gir mye mer olje på kort sikt, prisene går ned (kollapser kanskje) lånene forfaller likevel - ikke pæng til å betale avdragene - mislighold/konkurs. Det frackes vel så mye at man mange vil få levert gass via ferskvannet i springen. Da kan det fort bli meget dyrt å ha kuttet ut, og ligge laaaaangt etter i det grønne skiftet... Wait and see :)
Tirade
26.01.2025 kl 20:56 3791

AKH ukens aksje på Investornytt skriver de på XI- har ikke tilgang så fint om noen kan lime inn innholdet.
Frodon
27.01.2025 kl 08:53 3584

Hvis du ser på dagens avtale med AKSO/ACC, er det hva jeg mente med grønt i AKSO

«Oslo (Infront TDN Direkt): Aker Solutions og SLB Capturi har blitt tildelt en kontrakt med betydelig kontraktsverdi for Aker Solutions for karbonfangst- og lagringsløsninger ved Hafslund Celsios anlegg på Klemetsrud i Oslo»
Frodon
27.01.2025 kl 08:55 3604

Sette noen lodd på Noram igjen, før blaffet går over?

Tror dere dagens ACC avtale øker sannsynlighet for bonuser?
Redigert 27.01.2025 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Bamse
27.01.2025 kl 10:35 3478

Grattis. Jeg går etter utbytte i ACC. Pareto var ute med en melding om at dette var gode nyheter for å få utløst de ekstra bonusene.
10PS
27.01.2025 kl 10:51 3472

Ikke akkurat småpenger :
Aker Solutions melder mandag at de har landet en kontrakt på opptil 4 milliarder for karbonfangst-prosjektet på Klemetsrud i Oslo. Aksjen stiger 1,13 prosent til 32,20 kroner.
Bamse
27.01.2025 kl 11:40 3452

Grattis. Jeg går etter utbytte i ACC. Pareto var ute med en melding om at dette var gode nyheter for å få utløst de ekstra bonusene.
DividendYield
27.01.2025 kl 14:51 3332

AKSO har blitt akers nye fornybarsatsing. Sikkert lurt å rydde opp i jungelen av selskaper som virker forvirrende på markedet og få lagt dem ned og overført til de værende. Småaksjonærene i horizonz blir avspist med smuler, som vanlig
Frodon
27.01.2025 kl 15:37 3289

Det har Røkke holdt på med lenge, solgt alt innen grønt som har vært salgbart 😜 Også spørs det om det i hele tatt er mulig å få solgt Mainstream for mer enn gjelden? Tenk om AKH må betale for å bli kvitt Mainstream 😂😂😂
Frodon
27.01.2025 kl 22:50 3125

Litt ironisk at en av de største eierne i AKH ikke vet at Røkke har forsøkt å selge Mainstream i lang tid. Tror det nærmer seg 2 år siden de først prøvde å selge det

(Eller vet han det og holder på å selge seg ut…igjen?)

Fra XI chat

«Atle Pedersen
11:54
Er jo det jeg sier , Verdi i dag er neagtiv men her ligger det en potensiell oppside raskt for at MS skal selges er det liten tvil om det har vel ekx ledere allerede bekreftet til erik på linkid«
Redigert 27.01.2025 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.01.2025 kl 09:08 2924

Nå kommer seff gutta boys inn og ødelegger trading rangen vår 😜 Håpet på en til før Q, men mulig ACC ikke skal ned igjen 🤡

Hva tror dere?
Bamse
28.01.2025 kl 09:43 2883

Vanskelig å si men klokka tikker kjapt nå. De siste børsmeldingene gjør at den ikke skal ned igjen tror jeg.
Bullinvestor
28.01.2025 kl 12:22 2814

Brutalt å si det men det meste av aksjer er fortapt når det gjelder å ta opp konkurransen med Kina. Hjelper ikke så mye å klamre seg til håpet.

https://www.finansavisen.no/teknologi/2025/01/28/8235090/wall-street-profil-ray-dalio-sammenligner-ai-med-dotcom-boblen
Redigert 28.01.2025 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
10PS
28.01.2025 kl 12:47 2781

Oslo (Infront TDN Direkt): Aker Solutions er valgt som foretrukket leverandør for et prosjekt innenfor karbonfangst og -lagring, ifølge en melding tirsdag.

Kontraktstildelingen er betinget av kundens endelige investeringsbeslutning (FID) og nødvendige myndighetsgodkjenninger. Etter den endelige tildelingen, forventer Aker Solutions å bokføre en "significant" kontrakt som ordreinngang i Renewables and Field Development-segmentet i første kvartal 2025.

Aker Solutions definerer en "significant" kontrakt til å være verdt mellom 1,5 milliarder og 2,5 milliarder kroner.

Aker Solutions' arbeidsomfang inkluderer engineering, innkjøp og konstruksjon.