RECSI - Q3-2024 - TILLITSKRISE og aksjekrakk!

MikkeMus
RECSI I går kl 10:26 3524

REC Silicon Q3 2024 - FULLSTENDIG TILLITSKRISE!

Kommunikasjonen til markedene fra ledelsen i forkant av dagens Q3 presentasjon, er alt annet enn tillitsvekkende. Dette lukter rett og slett vondt, for å bruke et folkelig uttrykk. At testproduksjonen til Hanwha skal stå fast i en eller annen toll i ett eller annet (ukjent land), virker rett slett som så absurd at det er vanskelig å tro. Men disse påståtte "tollbarrierene" har åpenbart en fordel for Hanwha (som kontrollerer REC Silicon) og som også eier Q-Cell, som igjen er forsinket med å ferdigstille sin fabrikk i USA. ... Hanwha har som kjent forpliktet seg til en betydelig forhåndsbetaling til REC Silicon ved første levering.

Akjen krakker grunnet dette kaoset - og er på morgenkvisten ned med nye 20-25%

Den famøse Q3 rapporten kan leses i vedlagt link.

https://recsilicon.com/news-article/?slug=rec-silicon-third-quarter-2024-results

Redigert i går kl 10:33 Du må logge inn for å svare
True
I går kl 19:41 650

Nok et godt eksempel på at man bør bare holde seg langt unna slike håp og tro og eventyr-aksjer og heller forholde seg til det "tried and true". Føyer seg bare inn i rekken med ENSU, FREYR, LIFE osv mens Yara fortsatt står støtt som et fjell. Glad jeg solgte meg ut av denne mange år tilbake, da jeg så dette tydeligvis ikke gikk veien. Bare synd jeg ikke fikk gjort det samme med ENSU før jeg lidde et gigantisk tap, men den skal det endelig bli godt å bli kvitt før året er over etter nok en klassisk lure-runde fra de notoriske Togrøverne... Det verste er at jeg faktisk hadde LITT håp denne gangen.
Redigert i går kl 20:12 Du må logge inn for å svare
thief
I går kl 20:19 536

Kikket litt tilbake på tidligere q-rapporter.I q4 2022 hadde de som mål å produsere i nov.2023 og første leveranse q1 2024!Capex beregnet til 160musd.Net debt var da ca 78musd.Så litt lett beregning,skulle net debt vært ca 235-240musd,når ML var i gang.Hva viser tallene nå?Joda,net debt på ca 380musd og REC har motatt 136musd for Yulin og 30musd i prepayment fra Hanwha. Det vil si uten disse pengene,måtte REC ha lånt disse.Da ville net debt vært 550musd.De har altså brukt over 3mrd mer enn beregnet,og ML er langt fra i gang.Kan fort bli 1mrd til!Hvor udugelig går det ann å bli.Dette må jo være tidenes budsjettsprekk og komplett inkompetanse fra ledelsen.
KommersK
I går kl 21:31 378

Tar du kursen på 5,- seriøst, eller later du som den er mye høyere?
True
I går kl 22:48 248

Kan dra akkurat samme paralleller med ENSU og FREYR også. Bare helt tragisk alle disse "luftslott" selskapene. Husker jeg først investerte i denne på 17-18 kr tallet før den gikk helt til 23 kr og var forventet å gå til 50-100 kr. Nå koster den bare 5 kr. Helt utrolig.

Nok en gang bare en hype aksje.
FunHouseComp
I går kl 23:02 214

Du ble vel forespeilet på dette forumet om at den skulle helt til 100. Selv har jeg hørt strong buy 100 i så mange år. Om det vedvarer ender det med varige hørselsskader. Gnagsår i hodet får jeg i alle fall av alt dette gnålet.
Redigert i går kl 23:03 Du må logge inn for å svare
thief
I går kl 23:08 193

Rec er jo ikke noe luftslott-aksje.Markedet er der og fabrikkene vil bli utsolgt, MEN veien dit har jo blitt helt annerledes enn først kommunisert. Pengebruken har vært helt ute av kontroll,foreløpig brukt 3mrd mer enn først beregnet,som er helt hinsides.Kan ikke fatte hvordan de har klart å brenne så mye cash.Og enda er det lang vei igjen.Så her må det komme noe annet enn mer lån,for det har de alt for mye av,og da er en grisete emisjon nærliggende.Rec kunne blitt en fantastisk aksje,om de hadde levert som først kommunisert, men de har bommet grovt,og småaksjonærene må nok ta støyten.Med mange milliarder ekstra i lån,har de ødelagt aksjonærverdiene.
Stabukk
I går kl 23:46 136

Har vesentlig høyere papirtap enn Tanjiro, så nyttig å få vite at og hvorfor vedkommende går ut med tap på 44%. Burde selv ha vært bedre mentalt forberedt på å ta et tap, men oppturen etter melding om levering «mid-october» gjorde meg for optimistisk. Så kom den alvorlige trøkken i dag, et signal om at kostpris over 15 kan ligge veldig langt frem, om noen gang mulig. Takker faktisk Tanjiro for info og sier lykke til uten den triste og stadig mer usikre aksjen som RECSI har blitt. Lykke til også de som skimter et håp, men er redd flere kaster kortene i morgen. Men i så fall tror jo kjøperne på gevinst!
unikum
I dag kl 00:11 89

Viktige for en del større aksjeeiere å opprettholde verdien i selskapet, så jeg har tro på det motsatte og at kursen vil hente seg noe inn. Så lenge ledelsen har sagt at emisjon er ikke nødvendig så har de vært klar over hva slags resultat som ble lagt fram i dag. Det er varslet lavere aktivitet så stor bombe kan jo ikke dette ha vært. Enkelte analytikere er reine dommedags profeter og kan lure på om de står på lønningslista hos flere.
MikkeMus
I dag kl 00:21 57

Tror dagens CEO skal slite hardt med å få gjenopprettet sin tillit blant de fleste investorene. .... Historien relatert til tollproblemer fremstår som et oppkonstruert påskudd for å trenere prosessen. Skulle ønske Finansavisen (eller noen andre med relevant kompetanse) kunne begynne å rote litt rundt i denne illeluktende saken.
Redigert i dag kl 00:22 Du må logge inn for å svare