RECSI - Q3-2024 - TILLITSKRISE og aksjekrakk!
REC Silicon Q3 2024 - FULLSTENDIG TILLITSKRISE!
Kommunikasjonen til markedene fra ledelsen i forkant av dagens Q3 presentasjon, er alt annet enn tillitsvekkende. Dette lukter rett og slett vondt, for å bruke et folkelig uttrykk. At testproduksjonen til Hanwha skal stå fast i en eller annen toll i ett eller annet (ukjent land), virker rett slett som så absurd at det er vanskelig å tro. Men disse påståtte "tollbarrierene" har åpenbart en fordel for Hanwha (som kontrollerer REC Silicon) og som også eier Q-Cell, som igjen er forsinket med å ferdigstille sin fabrikk i USA. ... Hanwha har som kjent forpliktet seg til en betydelig forhåndsbetaling til REC Silicon ved første levering.
Akjen krakker grunnet dette kaoset - og er på morgenkvisten ned med nye 20-25%
Den famøse Q3 rapporten kan leses i vedlagt link.
https://recsilicon.com/news-article/?slug=rec-silicon-third-quarter-2024-results
Kommunikasjonen til markedene fra ledelsen i forkant av dagens Q3 presentasjon, er alt annet enn tillitsvekkende. Dette lukter rett og slett vondt, for å bruke et folkelig uttrykk. At testproduksjonen til Hanwha skal stå fast i en eller annen toll i ett eller annet (ukjent land), virker rett slett som så absurd at det er vanskelig å tro. Men disse påståtte "tollbarrierene" har åpenbart en fordel for Hanwha (som kontrollerer REC Silicon) og som også eier Q-Cell, som igjen er forsinket med å ferdigstille sin fabrikk i USA. ... Hanwha har som kjent forpliktet seg til en betydelig forhåndsbetaling til REC Silicon ved første levering.
Akjen krakker grunnet dette kaoset - og er på morgenkvisten ned med nye 20-25%
Den famøse Q3 rapporten kan leses i vedlagt link.
https://recsilicon.com/news-article/?slug=rec-silicon-third-quarter-2024-results
Redigert i går kl 10:33
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
True
I går kl 19:41
2674
Nok et godt eksempel på at man bør bare holde seg langt unna slike håp og tro og eventyr-aksjer og heller forholde seg til det "tried and true". Føyer seg bare inn i rekken med ENSU, FREYR, LIFE osv mens Yara fortsatt står støtt som et fjell. Glad jeg solgte meg ut av denne mange år tilbake, da jeg så dette tydeligvis ikke gikk veien. Bare synd jeg ikke fikk gjort det samme med ENSU før jeg lidde et gigantisk tap, men den skal det endelig bli godt å bli kvitt før året er over etter nok en klassisk lure-runde fra de notoriske Togrøverne... Det verste er at jeg faktisk hadde LITT håp denne gangen.
Redigert i går kl 20:12
thief
I går kl 20:19
2557
Kikket litt tilbake på tidligere q-rapporter.I q4 2022 hadde de som mål å produsere i nov.2023 og første leveranse q1 2024!Capex beregnet til 160musd.Net debt var da ca 78musd.Så litt lett beregning,skulle net debt vært ca 235-240musd,når ML var i gang.Hva viser tallene nå?Joda,net debt på ca 380musd og REC har motatt 136musd for Yulin og 30musd i prepayment fra Hanwha. Det vil si uten disse pengene,måtte REC ha lånt disse.Da ville net debt vært 550musd.De har altså brukt over 3mrd mer enn beregnet,og ML er langt fra i gang.Kan fort bli 1mrd til!Hvor udugelig går det ann å bli.Dette må jo være tidenes budsjettsprekk og komplett inkompetanse fra ledelsen.
True
I går kl 22:48
2265
Kan dra akkurat samme paralleller med ENSU og FREYR også. Bare helt tragisk alle disse "luftslott" selskapene. Husker jeg først investerte i denne på 17-18 kr tallet før den gikk helt til 23 kr og var forventet å gå til 50-100 kr. Nå koster den bare 5 kr. Helt utrolig.
Nok en gang bare en hype aksje.
Nok en gang bare en hype aksje.
FunHouseComp
I går kl 23:02
2226
Du ble vel forespeilet på dette forumet om at den skulle helt til 100. Selv har jeg hørt strong buy 100 i så mange år. Om det vedvarer ender det med varige hørselsskader. Gnagsår i hodet får jeg i alle fall av alt dette gnålet.
Redigert i går kl 23:03
thief
I går kl 23:08
2205
Rec er jo ikke noe luftslott-aksje.Markedet er der og fabrikkene vil bli utsolgt, MEN veien dit har jo blitt helt annerledes enn først kommunisert. Pengebruken har vært helt ute av kontroll,foreløpig brukt 3mrd mer enn først beregnet,som er helt hinsides.Kan ikke fatte hvordan de har klart å brenne så mye cash.Og enda er det lang vei igjen.Så her må det komme noe annet enn mer lån,for det har de alt for mye av,og da er en grisete emisjon nærliggende.Rec kunne blitt en fantastisk aksje,om de hadde levert som først kommunisert, men de har bommet grovt,og småaksjonærene må nok ta støyten.Med mange milliarder ekstra i lån,har de ødelagt aksjonærverdiene.
Stabukk
I går kl 23:46
2148
Har vesentlig høyere papirtap enn Tanjiro, så nyttig å få vite at og hvorfor vedkommende går ut med tap på 44%. Burde selv ha vært bedre mentalt forberedt på å ta et tap, men oppturen etter melding om levering «mid-october» gjorde meg for optimistisk. Så kom den alvorlige trøkken i dag, et signal om at kostpris over 15 kan ligge veldig langt frem, om noen gang mulig. Takker faktisk Tanjiro for info og sier lykke til uten den triste og stadig mer usikre aksjen som RECSI har blitt. Lykke til også de som skimter et håp, men er redd flere kaster kortene i morgen. Men i så fall tror jo kjøperne på gevinst!
unikum
I dag kl 00:11
2096
Viktige for en del større aksjeeiere å opprettholde verdien i selskapet, så jeg har tro på det motsatte og at kursen vil hente seg noe inn. Så lenge ledelsen har sagt at emisjon er ikke nødvendig så har de vært klar over hva slags resultat som ble lagt fram i dag. Det er varslet lavere aktivitet så stor bombe kan jo ikke dette ha vært. Enkelte analytikere er reine dommedags profeter og kan lure på om de står på lønningslista hos flere.
MikkeMus
I dag kl 00:21
2062
Tror dagens CEO skal slite hardt med å få gjenopprettet sin tillit blant de fleste investorene. .... Historien relatert til tollproblemer fremstår som et oppkonstruert påskudd for å trenere prosessen. Skulle ønske Finansavisen (eller noen andre med relevant kompetanse) kunne begynne å rote litt rundt i denne illeluktende saken.
Redigert i dag kl 00:22
Rule
I dag kl 06:42
1897
Præcist. De tager greb og reducere til lav blus. De smider tabsgivende Butte aktivitet ud. De øger kapacitet i Butte til monosilan til EV. Ingen større kontrakt ikke annonceret endnu.
Told: en på S spekuleret om det er Kina. Recsi er en stor trussel imod dem. De kan dække US marked med nødv. ekspansjon. Hemlock og G14 lukker også Recsi huller.
Told: en på S spekuleret om det er Kina. Recsi er en stor trussel imod dem. De kan dække US marked med nødv. ekspansjon. Hemlock og G14 lukker også Recsi huller.
Redigert i dag kl 06:43
Kåre Grønn
I dag kl 06:46
1879
Ingen vet hvordan dette ender. Dette kan fort snu om Levens greier å kommunisere bedre. Bare en endelig godkjenning løsner alt. Men merkelig det ble skrevet levering midt i oktober. Gi dette litt mer tid! Alle ser fabrikken. Alle ser Hanwa. Hvorfor skulle Hanwha være interessert i å kjøre ihjel Rec? Drit i langrennsløperen og investor, jonas Fremming (27 år) som sitter i sparebank 1 og skriker emisjon. Han ble nummer 87 i junior NM 2016 :)))) Dette er nedhaussing for egeninteresse slik mange holder på.
Redigert i dag kl 07:12
Stabukk
I dag kl 08:04
1639
Har ikke tid å sjekke, men regner med at Microsoft sin store avtale med Q-Cells forutsetter levering av solpaneler med silisium produsert i USA. I så fall er bare Hemlock og Wacker alternativene til Rec. For Hanwha vil det vel neppe være et alternativ å gå til en konkurrent! Da blir det vel i første omgang brukt den kvaliteten Q-Cells KAN godta fra Rec, til litt lavere pris. Og at den høyeste poly-kvaliteten kommer senere? Første leveranser vil jo også utløse IRA-bidrag på 3USD pr kg, nokså viktig for Rec både i starten og videre. Så får en se om Trump vil prøve å redusere denne vedtatte og gjeldende støtten.
Mammon
I dag kl 08:11
1594
Tollproblemer 😂 skjønte at d var noe som skurret
Begynner å lure på om de har gjemt narkotika i shipments 😱
🐷Emi snart på 1-2kr
2kr r meget generøs for dette svindelselskapet ☝️
Begynner å lure på om de har gjemt narkotika i shipments 😱
🐷Emi snart på 1-2kr
2kr r meget generøs for dette svindelselskapet ☝️
Kvike11
I dag kl 08:50
1420
ja det virker lidt underligt at spbankmarked1 ikke stopper deres elev, måske de syntes det er sjovt at han er medvirkende til nu flere milliarder,
er forsvundet fra et norsk selskab, på grund af toldforsinkelser.
Måske han arbejder for egen interesse, men tvivler på han kan være så dum,
selv om spbankmarked1 lige er taget for det samme svindel, og betalt stor bod
man kan aldrig vide, mange andre banker er jo fortsat med svindel.
Jeg har ingen tillid til sparebank 1, som mange andre også har mistet
Alle ved at når godkendelse ligger, så leverer de til aftalte pris, og får ekstra betaling.
Ja hvorfor skulle Qcell ikke gerne have deres varer, til produktionen.
Kurs faldet må og skal stoppes, nåede igår at købe flere aktier
er forsvundet fra et norsk selskab, på grund af toldforsinkelser.
Måske han arbejder for egen interesse, men tvivler på han kan være så dum,
selv om spbankmarked1 lige er taget for det samme svindel, og betalt stor bod
man kan aldrig vide, mange andre banker er jo fortsat med svindel.
Jeg har ingen tillid til sparebank 1, som mange andre også har mistet
Alle ved at når godkendelse ligger, så leverer de til aftalte pris, og får ekstra betaling.
Ja hvorfor skulle Qcell ikke gerne have deres varer, til produktionen.
Kurs faldet må og skal stoppes, nåede igår at købe flere aktier
WHeisenberg
I dag kl 08:54
1396
Mange 🤡 er ute samtidig i disse dager. Skal minne disse på at REC solgte sin 15% andel for 1,3millarder i Kina og i et marked på bunn. Så korrupte analytikere fra Sbm som jobber for short fra dag en burde ikke klare å presse dette lenger ned.
Alle vet deres agenda.
Men et selskap med 10 års kontrakt for polysilicon og flere PRs kontrak med Sila burde blitt verdsett for flere gangeren.
Sant at de er forsinket med leveransen, men dette kan ikke ta altfor mye lenger i tid heller. Snart Q-Clles er klar og må ha råvarer fra REC og da skal forskudsbetalibgen finne plass . Store aksjonær har holdt sin ord at det ikke blir emi. Og de har kommet med lån frem til feb neste år. Og grunnet denne datoen er at Q-Cells åpner og er klar til å ta i mot mye før denne datoen. Med andre ord ikke få panikk og la short og tradere holde på sitt frem til beste melding. Og den kan ikke være langt unna og utenvil så er det om at det med tollen er ordnet seg og kvaliteten er bestått.
Alle vet deres agenda.
Men et selskap med 10 års kontrakt for polysilicon og flere PRs kontrak med Sila burde blitt verdsett for flere gangeren.
Sant at de er forsinket med leveransen, men dette kan ikke ta altfor mye lenger i tid heller. Snart Q-Clles er klar og må ha råvarer fra REC og da skal forskudsbetalibgen finne plass . Store aksjonær har holdt sin ord at det ikke blir emi. Og de har kommet med lån frem til feb neste år. Og grunnet denne datoen er at Q-Cells åpner og er klar til å ta i mot mye før denne datoen. Med andre ord ikke få panikk og la short og tradere holde på sitt frem til beste melding. Og den kan ikke være langt unna og utenvil så er det om at det med tollen er ordnet seg og kvaliteten er bestått.
thief
I dag kl 09:12
1320
Problemet er jo ikke hva fabrikkene er verdt.Men hvor mye penger de må ha for å komme i gang.De har faktisk brukt 4-5mrd kroner fra de startet prosessen med å få i gang ML,og de er enda langt fra mål.Det er helt på trynet. De forespeilet capex på 160musd,den har de sprengt så til de grader,katastrofe. Og nå må de snart hente mer.De brenner 500mill i kvartalet. Og disse lånene fra Hanwha tror jeg stopper opp,og de må ha en annen løsning. De kan ikke ta på seg så mye gjeld!
Kruttgubben
I dag kl 09:32
1122
Var mange som benyttet sjansen til å laste i går så synest synd på de. Utrolig trist at ledelsen kan ødelegge eit selskap på denne måten. Lenge siden jeg var inne og priser meg lykkelig for at jeg ikke gikk inn for tre uker siden da alle ventet på melding om første leveranse. Bedre å vente og handle på fakta en på tro og håp det har menge brent seg på og historien gjentar seg ser vi.
Nsxnsx
I dag kl 09:33
1112
Må jo stusse på hvorfor ikke G14 nå prøver å kjøpe Recsi ?? De har planer om å bruke 20milliarder ++ for å bygge en fabrikk som er tilsvarende ML (5år+ i byggetid)
1,7 milliarder nå......
Om det finnes en bil jeg har lyst på som koster 1 mill og jeg må vente 5 år for å få den....så kommer det en bort til meg å sier: Jeg har en slik bil og du kan få kjøpt den for 100.000,- og du kan få den med en gang....skal jeg da liksom si nei ??????????????
Edit: Forøvrig så solgte jeg 75% av beholdningen i går på 5.5 ish......men i dag rundt 4 så ble fristelsen for stor :) :)
1,7 milliarder nå......
Om det finnes en bil jeg har lyst på som koster 1 mill og jeg må vente 5 år for å få den....så kommer det en bort til meg å sier: Jeg har en slik bil og du kan få kjøpt den for 100.000,- og du kan få den med en gang....skal jeg da liksom si nei ??????????????
Edit: Forøvrig så solgte jeg 75% av beholdningen i går på 5.5 ish......men i dag rundt 4 så ble fristelsen for stor :) :)
Redigert i dag kl 09:35
Slettet bruker
I dag kl 09:36
1065
Det er ingenting som heter nedhaussing.
Redigert i dag kl 09:37
Slettet bruker
I dag kl 09:38
1048
Kåre Grønn skrev Selger man nå, er man idiot
Du mener det er bedre å selge på lavere kurs?
Slettet bruker
I dag kl 09:39
1030
Hva med gjelden? Du må legge gjelden til mcap og da får du EV, enterprise value. Den er skyhøy.
unikum
I dag kl 09:47
961
Må kanskje kjøpe seg gjelda også med dog... kan skje noe utover. Makan til hysteriske bevegelser sjelden sett til og med på børs. Må vel være tiden inne for short å handle nå tenker jeg bør være gunstig. Kjøpt seg inn rundt 10 kr, det blir det penger av
Stabukk
I dag kl 10:06
846
Trader ikke, må vel si dessverre. Solgte ikke noe i går. Så sitter med utsikt til å sitte igjen med smuler, men har også tenkt tanken at G14 burde prøve seg med et bud. Eller kanskje Hemlock, som har fått statlig støtte til en større utvidelse av sin poly-produksjon. Trass gjeld er vel Rec nå veldig billig, og ML kan vel slutte med å produsere silisium og vri all kapasitet over på silangass?
Pensjon
I dag kl 10:21
761
Hei.
Jeg satser på at Elon Musk kjøper RECI. Det er mitt store håp, da et kjøp er
«småpenger» for han selv med kjøpskurs 20 og innfrielse av gjeld.
Mvh gammel pensjonist (med stort papirtap, men selger ikke).
Jeg satser på at Elon Musk kjøper RECI. Det er mitt store håp, da et kjøp er
«småpenger» for han selv med kjøpskurs 20 og innfrielse av gjeld.
Mvh gammel pensjonist (med stort papirtap, men selger ikke).
Slettet bruker
I dag kl 10:24
742
Short kjøpte ikke, de solgte. Merkelig hvor mange "longere" som skal mene noe om hva som er lurt for short å gjøre.
Redigert i dag kl 10:25
Slettet bruker
I dag kl 10:24
740
Kommer aldri til å skje.
Redigert i dag kl 10:25
MikkeMus
I dag kl 11:22
520
Dette kunne vært et bra case hadde det ikke vært for at jeg sitter med en sterk uggen følelse at ledelsen i REC Silcon primært fungerer som instrument for selskapets største aksjonær (Hanwha) - noe som er til sterk ulempe for de mange minoritetsaksjonærene som til sammen eier ca 66,7% av selskapet.
.... Finanspressen, eksempelvis Finansavisen, bør bidra til å klargjøre omstendighetene relatert til den merkelige historien om at analysematerialet til Hanwha har stoppet opp i grensekontrollen til et eller annet ukjent land. Oppfordrer også alle engasjerte småaksjonærer til å sende en mail til REC Silicon med krav om at de redegjør mer detaljert om denne merkelige og lite troverdige historien. Dette handler tross alt om våre felles verdier i selskapet.
.... Finanspressen, eksempelvis Finansavisen, bør bidra til å klargjøre omstendighetene relatert til den merkelige historien om at analysematerialet til Hanwha har stoppet opp i grensekontrollen til et eller annet ukjent land. Oppfordrer også alle engasjerte småaksjonærer til å sende en mail til REC Silicon med krav om at de redegjør mer detaljert om denne merkelige og lite troverdige historien. Dette handler tross alt om våre felles verdier i selskapet.
Redigert i dag kl 11:26
unikum
I dag kl 11:31
478
Såpass.. kanskje short må kjøpe seg inn for å levere aksjer tilbake om teskje må brukes. Ingen longer, håper jeg ikke blir det men å selge nå de få tusen aksje som er kjøpt når alle små investorer skal selge er ihvertfall ikke veien på børs. Retter seg opp til uka, 5 og 6 tallet kommer nok opp igjen når emisjons frykten avtar. Makan til nervøse investorer rec har
Slettet bruker
I dag kl 11:34
464
"Kjøpt seg inn rundt 10 kr, det blir det penger av" var det jeg siktet til.
Stabukk
I dag kl 12:16
307
Slettet bruker skrev Glem bud, kommer ikke.
Nei, bud er kanskje bare en önskedröm når sannsynligheten er et stort tap. For mange blir alternativet å ta et tap eller legge aksjene i skuffen. Ser at Freyr Battery nå satser for fullt på solcelle-produksjon i USA (etter kjöð av kinesisk selskap), og selger alle eiendeler i Europa (Finansavisen). Tror fremdeles på full solarkjede i USA, og at Rec vil få Moses Lake i full produksjon, men tro på kurs 8-10 de nærmeste par årene virker nokså fjern akkurat nå!
Ticomania
I dag kl 12:45
179
EroseN1 aka Lavogna/Falco/Eskimo2 er ikke veldig tøff i trynet på Shareville. Opptrer som en liten fuglunge og har selvsagt ikke vett til å innrømme at han er så tjukk i hodet at det er trist!
KommersK
I dag kl 12:48
161
Jepp. Den endeløse haussinga til Sa2ri, Falco, Uchi, MK med mange flere her inne i flere år har bidratt til mange tildels enorme tap... Absolutt ingen tvil om det. Og det ser ut som alle disse har rømt herfra. Forhåpentligvis til skammekroken.
Selv har jeg en mikro-post med GAV 4,06 her nå. Det er foreløpig alt jeg tør. En eventuell EMI er egentlig det eneste skjæret jeg ser i den nærmeste sjøen nå. Men hvor stort er det...?
Selv har jeg en mikro-post med GAV 4,06 her nå. Det er foreløpig alt jeg tør. En eventuell EMI er egentlig det eneste skjæret jeg ser i den nærmeste sjøen nå. Men hvor stort er det...?
cad
I dag kl 12:49
156
Jeg tviler på informasjon som gis. Dog ser jeg at short fortsatt synescå vente med kjøp, på grunnlag av dataanalyse. Hva ser de konturene av i Recs fremtid? Dette er ubehagelig. Snart årsrapport her også. Hva skjer ved neste korsvei, som kanskje er i midten av januar 2025. Som Levens avslutta med. Vet vi noe mer så sier vi fra. Ser dere neste kvartal. Jeg er helt ute her nå, og håper jeg forblir ute forever, dog er jeg fanget av å forstå, noe jeg ikke kan forstå, da kontrollen er langt vekk fra min påvirkningsmulighet. I had a dream.....
Redigert i dag kl 13:08
WHeisenberg
I dag kl 12:50
152
Veldig merkelig at hele REC skal verdsettes for så lite som 15% andelen i yulin.
thief
I dag kl 12:58
114
De har jo 4mrd i gjeld også,som vil bli mye større de neste månedene. Så REC verdsettes jo til mye mer enn Mcap!Det store spørsmålet her er jo om de i det hele tatt kommer i mål med kvaliteten,og hvor mye ekstra det vil koste,og ikke minst hvordan de vil hente pengene.Utrolig mye som er usikkert nå.Skulle testen attpåtil feile i første forsøk, er katastrofen et faktum.Da er det null igjen til småaksjonærene. Da må de hente betydelige beløp,og begynne prosessen "på nytt"!Og det vil ta mye lenger tid før å komme i drift med rett kvalitet.Så kjøp nå,er ren gambling!
nemi's
I dag kl 13:16
56
Ubegripelig. Helt absurd. Alt de skal gjøre er å produsere polysil til solceller. Ikke fly i verdensrommet.
De har gjort dette i alle år. I Yulin og ML.
De har gjort dette i alle år. I Yulin og ML.
Nsxnsx
I dag kl 13:21
25
Akkurat....enkel sak for dem som kan det= problemet med kvalitet er IKKE trovedig.
Noen har en agenda....og den virker. Kan bare ikke skjønne at de andre "store" eierne står å ser på.
Noen har en agenda....og den virker. Kan bare ikke skjønne at de andre "store" eierne står å ser på.
-
«
- 1
- 2 »