RECSI - Q3-2024 - TILLITSKRISE og aksjekrakk!

MikkeMus
RECSI 07.11.2024 kl 10:26 43929

REC Silicon Q3 2024 - FULLSTENDIG TILLITSKRISE!

Kommunikasjonen til markedene fra ledelsen i forkant av dagens Q3 presentasjon, er alt annet enn tillitsvekkende. Dette lukter rett og slett vondt, for å bruke et folkelig uttrykk. At testproduksjonen til Hanwha skal stå fast i en eller annen toll i ett eller annet (ukjent land), virker rett slett som så absurd at det er vanskelig å tro. Men disse påståtte "tollbarrierene" har åpenbart en fordel for Hanwha (som kontrollerer REC Silicon) og som også eier Q-Cell, som igjen er forsinket med å ferdigstille sin fabrikk i USA. ... Hanwha har som kjent forpliktet seg til en betydelig forhåndsbetaling til REC Silicon ved første levering.

Akjen krakker grunnet dette kaoset - og er på morgenkvisten ned med nye 20-25%

Den famøse Q3 rapporten kan leses i vedlagt link.

https://recsilicon.com/news-article/?slug=rec-silicon-third-quarter-2024-results

Redigert 07.11.2024 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
WHeisenberg
09.11.2024 kl 19:29 2097

Dette handler ikke om det, De som skal teste det driver kun med slik, det påstår IR. Altså han mener set ikke finnes andre plasser i verden som kan gjøre den jobben utenom dette senteret som de har valgt å sende til. Noe jeg er veldig uenig og skeptisk til dette. Vi vet at over 96% wafere produseres i Kina men i dette tilfellet så har de valt altfor stor risiko for å velge dette landet.
IR mente at Q-Cells har brukt dem i slike saker tidligere men det har ikke vært slikt før. Man da spør jeg. Var råvarene Q-Cells har brukt i tidligere tilfellet har vært fra USA? Neppe. De må ha vært fra samme land eller de nabo landene. Spesielt Q-Cells vet det altfor godt må at USA og Kina er i politisk konflikt, hvorfor å velge å sende ditt allikevel?
DjTao
09.11.2024 kl 18:22 2192

For ordens skyld, det finnes wafer produksjon i Sør Korea.
Det er landet som det gir mest mening at Q-cells vil sende test materialet til.

«SK siltron that has been part of the domestic and overseas semi-conductor industry for over 40 years and will not stop for being until becoming the 1st #1 silicon wafer manufacturer in Korea. It will endeavor to become a global semi-conductor material»
company,

https://www.sksiltron.com/en/company/summary.do
Redigert 09.11.2024 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Pensjon
09.11.2024 kl 18:05 2215

Hei.
Du og mange andre skriver bare tull og konspirasjonsteorier. Om dere har aksjer vet jeg ikke.
Hanwha og RECSI har ingen planer om å tape penger framover. Undertegnede har stort papirtap, men sover
fortsatt godt.
Mvh gammel pensjonist
,
WHeisenberg
09.11.2024 kl 17:57 2235

Alle vet at Polysilicon prisen er på bunn kun er en strategi som Kina kjører for å knekke de selskapene slik som REC er i start fasen for å stoppe. USA kom med enorme støtte for at landet skal være uavhengig av Kina og utførte flere grep med tanke på toll mot Kinesiske selskaper osv… disse to landene har hat dette konflikter i flere år. Og at Q-Cells velger å sende nettopp til Kina er ikke annet enn å streke ut tiden på bekostning av REC aksjonærer. Om det ikke annet verre plan er i tankene deres.
Om ikke dette er svindel og kriminelt så vet jeg ikke.

Som nevnt mange ganger før at aksjonærene i REC er veldig naive og derfor vi blir trill rund dessverre.
Redigert 09.11.2024 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
Ticomania
09.11.2024 kl 17:19 2334

Hvorfor oppgis ikke landet hvor utfordringene er? Kan det være ene og alene for at man er redd for å «henge ut» Kina? Spør for en venn. Ta samtidig med ordlyd i melding, ville noe vært overraskende ved import til Sør-Korea, når man vet hvilke aktører som er involvert? Noen burde beskyttes mot seg selv.
WHeisenberg
09.11.2024 kl 17:09 2376

Er Sør Korea i politisk konflikt med USA?
Og som nevnt så sier han at råvarene skal ikke testes men brukes for å produsere wafere og finne ut kvaliteten.
Mente at slike test plasser må finnes annet plass enn Kina, det svarte han på at det finnes ikke andre alternativer.
Men hvorfor i alle dager informerer de ikke markedet med dette toll landet?
DjTao
09.11.2024 kl 17:06 2388

Noe blir ikke fakta bare fordi du skiver noe med et utrops tegn på et anonymt forum uten videre begrunnelse.

Ufin, handler om at du kaller meg "treg", bortkommen etc. Du fremstår "amper" og ikke så interessert i å ha en saklig diskusjon.
DjTao
09.11.2024 kl 17:00 2400

Chat GTP skriver:

Polysilicon, a key raw material for semiconductor and photovoltaic industries, is subject to specific import regulations in South Korea. The Korea Customs Service oversees these regulations, which may include inspections and testing to ensure compliance with national standards and safety requirements. Even with proper documentation, customs authorities might conduct additional tests to verify the material's quality and adherence to regulations. This aligns with South Korea's import procedures, where certain goods, especially those related to public health and safety, may require further scrutiny

Therefore, if customs authorities in South Korea decided to test the polysilicon material in another laboratory, this action would be consistent with their standard practices to ensure compliance with import regulations.
Ticomania
09.11.2024 kl 16:57 2392

Det er fakta! Ufin? Du er jo total bortkommen i din fiktive virkelighet.
Ticomania
09.11.2024 kl 16:56 2382

Respekt for det du skriver og ditt engasjement. Du tar opp alle de riktige elementene som er bekreftelsen på at dette er en svindel. Bevisste negative handlinger satt i system og løgner på løpende bånd, det er en svindel. Trist og skremmende, men tegnene har vært der hele tiden.
DjTao
09.11.2024 kl 16:52 2389

Hvorfor er du så hissig å ufin?

Å kalle en indirekte bekreftelse for "fakta" er jo ikke helt presist. Jeg vil kalle det en "tolkning"

Derfor er jeg interesert i å vite hvordan IR ordla seg slik at jeg (og andre) kan vurdere tolkningen din.

WHeisenberg
09.11.2024 kl 16:51 2381

Du kan slik som meg ta deg tid til å ringe han og spør. Når han sier at det landet er i politisk konflikt med USA hvilke tror du kan være?
Og jeg sier at hvorfor velger de å sende den akkurat ditt når de vet det? Jeg sa at da vet vi at dette dreier seg om Kina.
Han sier det er kun der det utføres slik test. Han mente at dette handler ikke om vanlig test men at de skal produsere selve produktet.

Jeg har tatt det opp med han at REC burde aldri akseptere at dette blir sendt ditt. Om ikke Q-Cells har valgt å gjøre det med vilje. Han mente dette var for drøyt for han og ikke ville bruke tiden sin med å besvare.
Forteller dette kun fordi jeg er forbanne og irritert på måten de har valgt å gjøre det på. Dette har gått over på oss aksjonærer og ikke på han. Spurte hvorfor i huleste ikke levens kjøper noe aksjer i selskapet for trygge markedet og ikke minst kjenne på hvordan aksjonærne har det etter det brutale fallet. Ville ikke svare. Mente det var for teit. Sa kanskje han burde se på annet og gjøre når han har brukt flere milliarder extra uten å lykkes.
Dette er helt absurd.
Ticomania
09.11.2024 kl 16:45 2350

Nå må du kutte ut idiotien din!! Klarer du ikke ta innover deg fakta, eller hva er problemet ditt? Generelt treg?
DjTao
09.11.2024 kl 16:38 2360

Så IR bekrefter "indirekte" noe ovenfor deg som Levens ikke ønsker å bekrefte på kvartals presentasjonen?

SKjønner ikke helt hvorfor IR skulle si noe til deg og bryte rettingslinjene med å gi lik kommunikajson til markedet? Han kan miste jobben (og jeg antar kan bli stilt rettslig ansvarlig).

Kan du si konkret hva han si som gjør deg så sikker på at dette landet er Kina?
Ticomania
09.11.2024 kl 16:22 2400

Takk og da forventer jeg unnskyldning fra de idiotene som trodde jeg løy! Er så mange amatører her inne at jeg blir flau. Dette er en skandale og hvis man ikke forstår at dette er iscenesatt og ren svindel, da fortjener man faktisk å tape det man har investert.
WHeisenberg
09.11.2024 kl 15:57 2435

Etter p ha et tlf. Samtale med IR så bekrefte indirekte at det toll landet er Kina. Han sier at de hadde ikke forvente dette men det landet er i politisk konflikt med USA. Og mener at kunden hadde ikke annet valg siden Kina er det eneste landet som kan utføre slik wafere testen.

Og da er spørsmålet. Hvorfor i helvete kunden har valgt Kina når alle ser forholdet mellom disse to landene? Er det med vilje, noe jeg tror er.
Og det jeg ikke forstår at REC ledelsen står der og ser på og det på beskatning av aksjonærne.
Dette er rottent. Derfor vi burde tatt grep alle sammen.
MortenDanmark
09.11.2024 kl 13:30 1597

I my mind RECSI was in a much worse position 3-4 years ago. They should now be so close to set ML in full operation. I believe the current situation is just the final hurdles (but serious hurdles) before the full start up. Failure is not an option for both Hanwha and RECSI. I still believe in it 😊 And in my mind it is time to buy. I will take the chance😁
Bulldog
09.11.2024 kl 13:14 1643

Det skurrer ikke når en uavhengig tredje part skal teste. Q-Cells skal ha sine produkter sertifisert før de sender dem ut i markedet til sine kunder. Da holder det ikke med en internkontroll. Om du oppnår 10% eller 16% gjennfanging av solenergien i panelene utgjør en vesentlig forskjell for Q-Cells kunder. REC må oppfylle sin del av kvaliteten.

https://us.qcells.com/energy-harvesting-technology/#level1

https://www.hanwhasolutions.com/en/company/about Divisjonen REC ligger under

Er REC inne i dette testprogrammet, via ferdig panel, så tar eventuell test tid https://www.q-cells.co.uk/private-customers/about-us/quality
Redigert 09.11.2024 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Gruver
09.11.2024 kl 13:11 1602

Hvis det hadde vært noe alvorlig problem i den prosessen, vil hanwha ikke kaste bort penger å gi REC lån to ganger i det siste. Så bruk fornuften og ikke bli lurt av diverste konspirasjoner her.
Baisere meller sin kake (short)
Redigert 09.11.2024 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
5thplanet
09.11.2024 kl 13:02 1630

Ikke sånn det fungerer. Det kan gjøres en vekstemisjon, Butte kan selges, lånevilkårene kan forlenges. Mange muligher om ting skulle ta lenger tid
Candelstick
09.11.2024 kl 12:45 1655

Det kan være greit å se ting fra den økonomiske side.

Om Recsi ikke har inntekt til å betjene gjelden sin når kalenderen viser Februar 2025, så er de konkurs.
thief
09.11.2024 kl 12:42 1651

Slik situasjonen er nå,så spiller det jo ingen rolle hvor mye fabrikkene kan være verdt.Problemet for småaksjonærene,er at LEVENS brenner cash kjappere enn noen andre og at REC trenger mye mer kapital.Og at selskapet ikke kan ta opp ubegrenset med lån.Samt at ingen vet om de består testen eller når de er 100% i drift.Da er sannsynligheten stor for at kapital hentes på en måte som er veldig ugunstig for småaksjonærene. Vi har jo sett skrekkelige emisjoner på ose i det siste,og det er helt klart en mulighet nå.Ene og alene pga en idiot bak spakene,som allerede har oversteget budsjettet med 200%,og enda ikke er i mål.Håper han får sparken.Og hvem kan stole på en slik leder,som ikke forteller aksjonærene sannheten om hva som foregår.Er helt åpenbart at han har løyet om ting i prosessen.Det rød lyset begynte for alvor å lyse i septemberoppdateringen.Frem til da kunne man på en måte skjønne problemene med forurensning. Men når plutselig kunden må ha en 3.part til å teste,før de tar i mot.Da begynte det å skurre.Siden de sa de hadde blitt enige og godkjent kvaliteten seg imellom.Da lå plutselig alt i hendene til Hanwha. Og når de i tillegg i samme slengen sier at de ikke vil ha 100% drift ved nyttår,men heller 100% kapasitet!Da fikk man en følelse at noe ikke var riktig.Men man håpet allikevel.Så kom meldingen om tollen,det var spikeren i kista, da visste man at de løy om ting.Og så kom q3-rapporten,som bekreftet dette.Nå vet de plutselig ingenting om noen ting.UBRUKELIG gjeng.Man legger ikke pengene dine i slike selskap,spesielt ikke LEVENS med pengebruk som en full sjømann.
Gruver
09.11.2024 kl 12:36 1662

Charlatanism prøver så godt som mulig å vise seg troverdig
Kåre Grønn
09.11.2024 kl 12:23 1685

Det siste er 100% sikkert! Den som har det vondt nå og venter på noe godt, venter ikke forgjeves:))
Redigert 09.11.2024 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
DjTao
09.11.2024 kl 12:10 1715

Jeg tror som sagt ikke det. Gir liten mening å påta seg den risikoen å sende til Kina når det finnes test fasiliteter i Sør Korea (hvor Hanwha også er fra).
Jeg tror Hanwha er mer opptatt av å etablere en full integrert verdikjede for sol energi i USA fremfor å ødelegge for seg selv og USA.
Redigert 09.11.2024 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
5thplanet
09.11.2024 kl 11:51 1763

Du mener vel at den er i Kina, noe flere har konkludert.
5thplanet
09.11.2024 kl 11:50 1748

Før man selger med tap burde man vite hva man sitter på og når det kommer til ML så har de sagt at det ikke er spørsmål om de klarer det men når.

Med det sagt kan vi regne på verdiene til selskapet og også hvorfor Hanwah kjøpte på 20 kr.

REC har en gjeld på ca 4 mrd
Butte ebidta med silan salg 60 musd x10 pe som er 5% lavere en salg av lignende som er gjort i Asia siste årene. Det gir butte en verdi på ca 6 mrd nok. Husk vi også trolig får 10% tax credits på silan nå.

ML med tax credits vil trolig gi 100 musd i ebidta x10 pe vil gi en ca verdi fra 8-10 mrd

Total verdi 16 mrd -4 mrd gjeld gir 12 mrd i en helt fornuftig salgsverdi av assets, som nesten er utsolgt. Dette gir en kurs på 28 kr.

Her er det altså mulig vi får 1 mrd ekstra i gjeld men som jeg ser på regnestykket er det fortsatt innenfor.

Vi blir priset nå til 1.7 mrd! Gir ikke mening annet enn panikk salg. Hvorfor skal man ta ett tap her??? Det er hvertfall ikke rasjonelt men kun følelsesbasert.

I tillegg forhandler de med 6 anode selskaper med ulike kontrakter som er mer beskrevet enn de har gjort tidligere, og Qcells trenger US poly fra REC for å kunne si US mase iht kontrakt med blandt annet microsoft så de er avhengig av å få produkter til REC , så levering og kvalitet kommer til å bli fikset men grunnet tollen koster dette ekstra og inntekter utsatt. Her må man begynne bruke hodet istede for la kurs påvirke valget med investeringen. Casen er fortsatt solid og verdiene vi sitter på enorme ift prisingen i dag. ML er priset til null og vi er ikke priset til Butte en gang, og ML har gjort enorme investeringer for start og er priset til null. Bruk hodet

GullHårAllOve
09.11.2024 kl 11:48 1756

Setningen, her kan alt skje, har vel aldri passet bedre 🤔🤔
GullHårAllOve
09.11.2024 kl 11:46 1724

Verste pisset jeg har lest til dato på et anonymt forum... Er det mulig.
Ticomania
09.11.2024 kl 11:39 1722

Som skrevet før, det er ikke Sør-Korea. Riktig kontinent dog. Det er alt jeg vil si.
DjTao
09.11.2024 kl 11:31 1730

Du har en anonym bruker, hvorfor kan du ikke dele informasjonen? Det er ikke «selvsagt» hvorfor du ikke kan dele.

Sør Korea er begrunnet og plausibel, mens du begrunner at det ikke er det med din «ærlighet».
Redigert 09.11.2024 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Ticomania
09.11.2024 kl 11:28 1744

Jeg avslører selvsagt ikke dette, men jeg er som sagt dønn ærlig. Gjør som dere selv vil, jeg ønsker ikke å påvirke noen. Her ble det kastet ut Sør-Korea og det er feil.
Ticomania
09.11.2024 kl 11:12 1669

Jeg vet hvor godset er og det er ikke Sør-Korea. Jeg er dønn ærlig, men du står fritt til å tro hva du vil. Det som har skjedd/skjer, det tåler ikke dagens lys. Jeg er helt ute, seks sifferet antall med tap. Skylde meg selv, som ikke så/ville tro løgnene/svindelen som utspilte/utspiller seg.
5thplanet
09.11.2024 kl 11:07 1697

Det er greit å se saken fra begge sider, men det kursen tilsvarer nå er som om REC går konkurs eller at de aldri kommer til å levere noenting (noe som er svææært usannsynlig)

Det er masse positive meldinger som kan slå inn før nyttår, og dette vet vi kan komme når som helst. Her snakker vi om
- før nyttår da de har finansiering fram til rundt januar/februar
Positive triggere:
- tollprobleme er løst
- Den opprinnelige kvaliteten er nådd
- Silanavtale med G14 der det eventuelt kan komme en prepayment (dette vet vi at de forhandler om nå
- Andre avtaler som forhandles med 6 andre aktører

Negative nyheter:
- tollprobleme er løst og kvalitet er ikke godkjent.

Alt i alt så tror jeg at vi kan vente oss en god rekyl før nyttår i form av enten en underprising eller en av nyhetene over. Ha en god helg og ønsker dere en forhåpentligvis grønn uke etter denne blodrøde tunge uken vi har hatt nå.
DjTao
09.11.2024 kl 11:01 1717

Ok…. Kan du begrunne hvorfor du mener det ?

Det ville vært nyttig for meg og sikkert mange andre så vi får belyst saken fra flere sider.

Hvis GTP har rett i at det finnes wafer & Ingot produksjon i Sør Korea så gir det jo 100% mest mening at det er sendt dit.

Ser ikke helt hvorfor Hanwha skulle ødelegge for seg selv (og USA) ved å sende det til Kina f.eks. Det gir 0 mening.

Redigert 09.11.2024 kl 11:10 Du må logge inn for å svare