RECSI - Q3-2024 - TILLITSKRISE og aksjekrakk!

MikkeMus
RECSI 07.11.2024 kl 10:26 20186

REC Silicon Q3 2024 - FULLSTENDIG TILLITSKRISE!

Kommunikasjonen til markedene fra ledelsen i forkant av dagens Q3 presentasjon, er alt annet enn tillitsvekkende. Dette lukter rett og slett vondt, for å bruke et folkelig uttrykk. At testproduksjonen til Hanwha skal stå fast i en eller annen toll i ett eller annet (ukjent land), virker rett slett som så absurd at det er vanskelig å tro. Men disse påståtte "tollbarrierene" har åpenbart en fordel for Hanwha (som kontrollerer REC Silicon) og som også eier Q-Cell, som igjen er forsinket med å ferdigstille sin fabrikk i USA. ... Hanwha har som kjent forpliktet seg til en betydelig forhåndsbetaling til REC Silicon ved første levering.

Akjen krakker grunnet dette kaoset - og er på morgenkvisten ned med nye 20-25%

Den famøse Q3 rapporten kan leses i vedlagt link.

https://recsilicon.com/news-article/?slug=rec-silicon-third-quarter-2024-results

Redigert 07.11.2024 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
WHeisenberg
09.11.2024 kl 15:57 1939

Etter p ha et tlf. Samtale med IR så bekrefte indirekte at det toll landet er Kina. Han sier at de hadde ikke forvente dette men det landet er i politisk konflikt med USA. Og mener at kunden hadde ikke annet valg siden Kina er det eneste landet som kan utføre slik wafere testen.

Og da er spørsmålet. Hvorfor i helvete kunden har valgt Kina når alle ser forholdet mellom disse to landene? Er det med vilje, noe jeg tror er.
Og det jeg ikke forstår at REC ledelsen står der og ser på og det på beskatning av aksjonærne.
Dette er rottent. Derfor vi burde tatt grep alle sammen.
Ticomania
09.11.2024 kl 16:22 1904

Takk og da forventer jeg unnskyldning fra de idiotene som trodde jeg løy! Er så mange amatører her inne at jeg blir flau. Dette er en skandale og hvis man ikke forstår at dette er iscenesatt og ren svindel, da fortjener man faktisk å tape det man har investert.
DjTao
09.11.2024 kl 16:38 1863

Så IR bekrefter "indirekte" noe ovenfor deg som Levens ikke ønsker å bekrefte på kvartals presentasjonen?

SKjønner ikke helt hvorfor IR skulle si noe til deg og bryte rettingslinjene med å gi lik kommunikajson til markedet? Han kan miste jobben (og jeg antar kan bli stilt rettslig ansvarlig).

Kan du si konkret hva han si som gjør deg så sikker på at dette landet er Kina?
Ticomania
09.11.2024 kl 16:45 1853

Nå må du kutte ut idiotien din!! Klarer du ikke ta innover deg fakta, eller hva er problemet ditt? Generelt treg?
WHeisenberg
09.11.2024 kl 16:51 1885

Du kan slik som meg ta deg tid til å ringe han og spør. Når han sier at det landet er i politisk konflikt med USA hvilke tror du kan være?
Og jeg sier at hvorfor velger de å sende den akkurat ditt når de vet det? Jeg sa at da vet vi at dette dreier seg om Kina.
Han sier det er kun der det utføres slik test. Han mente at dette handler ikke om vanlig test men at de skal produsere selve produktet.

Jeg har tatt det opp med han at REC burde aldri akseptere at dette blir sendt ditt. Om ikke Q-Cells har valgt å gjøre det med vilje. Han mente dette var for drøyt for han og ikke ville bruke tiden sin med å besvare.
Forteller dette kun fordi jeg er forbanne og irritert på måten de har valgt å gjøre det på. Dette har gått over på oss aksjonærer og ikke på han. Spurte hvorfor i huleste ikke levens kjøper noe aksjer i selskapet for trygge markedet og ikke minst kjenne på hvordan aksjonærne har det etter det brutale fallet. Ville ikke svare. Mente det var for teit. Sa kanskje han burde se på annet og gjøre når han har brukt flere milliarder extra uten å lykkes.
Dette er helt absurd.
DjTao
09.11.2024 kl 16:52 1892

Hvorfor er du så hissig å ufin?

Å kalle en indirekte bekreftelse for "fakta" er jo ikke helt presist. Jeg vil kalle det en "tolkning"

Derfor er jeg interesert i å vite hvordan IR ordla seg slik at jeg (og andre) kan vurdere tolkningen din.

Ticomania
09.11.2024 kl 16:56 1887

Respekt for det du skriver og ditt engasjement. Du tar opp alle de riktige elementene som er bekreftelsen på at dette er en svindel. Bevisste negative handlinger satt i system og løgner på løpende bånd, det er en svindel. Trist og skremmende, men tegnene har vært der hele tiden.
Ticomania
09.11.2024 kl 16:57 1897

Det er fakta! Ufin? Du er jo total bortkommen i din fiktive virkelighet.
DjTao
09.11.2024 kl 17:00 1905

Chat GTP skriver:

Polysilicon, a key raw material for semiconductor and photovoltaic industries, is subject to specific import regulations in South Korea. The Korea Customs Service oversees these regulations, which may include inspections and testing to ensure compliance with national standards and safety requirements. Even with proper documentation, customs authorities might conduct additional tests to verify the material's quality and adherence to regulations. This aligns with South Korea's import procedures, where certain goods, especially those related to public health and safety, may require further scrutiny

Therefore, if customs authorities in South Korea decided to test the polysilicon material in another laboratory, this action would be consistent with their standard practices to ensure compliance with import regulations.
DjTao
09.11.2024 kl 17:06 1894

Noe blir ikke fakta bare fordi du skiver noe med et utrops tegn på et anonymt forum uten videre begrunnelse.

Ufin, handler om at du kaller meg "treg", bortkommen etc. Du fremstår "amper" og ikke så interessert i å ha en saklig diskusjon.
WHeisenberg
09.11.2024 kl 17:09 1886

Er Sør Korea i politisk konflikt med USA?
Og som nevnt så sier han at råvarene skal ikke testes men brukes for å produsere wafere og finne ut kvaliteten.
Mente at slike test plasser må finnes annet plass enn Kina, det svarte han på at det finnes ikke andre alternativer.
Men hvorfor i alle dager informerer de ikke markedet med dette toll landet?
Ticomania
09.11.2024 kl 17:19 1845

Hvorfor oppgis ikke landet hvor utfordringene er? Kan det være ene og alene for at man er redd for å «henge ut» Kina? Spør for en venn. Ta samtidig med ordlyd i melding, ville noe vært overraskende ved import til Sør-Korea, når man vet hvilke aktører som er involvert? Noen burde beskyttes mot seg selv.
WHeisenberg
09.11.2024 kl 17:57 1747

Alle vet at Polysilicon prisen er på bunn kun er en strategi som Kina kjører for å knekke de selskapene slik som REC er i start fasen for å stoppe. USA kom med enorme støtte for at landet skal være uavhengig av Kina og utførte flere grep med tanke på toll mot Kinesiske selskaper osv… disse to landene har hat dette konflikter i flere år. Og at Q-Cells velger å sende nettopp til Kina er ikke annet enn å streke ut tiden på bekostning av REC aksjonærer. Om det ikke annet verre plan er i tankene deres.
Om ikke dette er svindel og kriminelt så vet jeg ikke.

Som nevnt mange ganger før at aksjonærene i REC er veldig naive og derfor vi blir trill rund dessverre.
Redigert 09.11.2024 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
Pensjon
09.11.2024 kl 18:05 1728

Hei.
Du og mange andre skriver bare tull og konspirasjonsteorier. Om dere har aksjer vet jeg ikke.
Hanwha og RECSI har ingen planer om å tape penger framover. Undertegnede har stort papirtap, men sover
fortsatt godt.
Mvh gammel pensjonist
,
DjTao
09.11.2024 kl 18:22 1704

For ordens skyld, det finnes wafer produksjon i Sør Korea.
Det er landet som det gir mest mening at Q-cells vil sende test materialet til.

«SK siltron that has been part of the domestic and overseas semi-conductor industry for over 40 years and will not stop for being until becoming the 1st #1 silicon wafer manufacturer in Korea. It will endeavor to become a global semi-conductor material»
company,

https://www.sksiltron.com/en/company/summary.do
Redigert 09.11.2024 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
WHeisenberg
09.11.2024 kl 19:29 1605

Dette handler ikke om det, De som skal teste det driver kun med slik, det påstår IR. Altså han mener set ikke finnes andre plasser i verden som kan gjøre den jobben utenom dette senteret som de har valgt å sende til. Noe jeg er veldig uenig og skeptisk til dette. Vi vet at over 96% wafere produseres i Kina men i dette tilfellet så har de valt altfor stor risiko for å velge dette landet.
IR mente at Q-Cells har brukt dem i slike saker tidligere men det har ikke vært slikt før. Man da spør jeg. Var råvarene Q-Cells har brukt i tidligere tilfellet har vært fra USA? Neppe. De må ha vært fra samme land eller de nabo landene. Spesielt Q-Cells vet det altfor godt må at USA og Kina er i politisk konflikt, hvorfor å velge å sende ditt allikevel?
WHeisenberg
09.11.2024 kl 19:30 1607

Slapp av, tror ikke du eier 10% av min beholdning. Og ja tap på 70-80%. Fornøyd nå pensjonist?
Pensjon
09.11.2024 kl 19:35 1621

Hei.
Jeg er fornøyd. Har ca. 60 % tap. Så spørs det hvem so har mest i kroner?
Ha en fortsatt fin kveld.
Mvh gammel pensjonist.
Candelstick
09.11.2024 kl 19:38 1641

Hanwha Corp og dets underselskap er i realiteten front for Koreansk Finans og Bankindustri, som hardstapper lån & kreditt inn i balanseregnskap.

Men nok om det:

Her er en liste over de nevnte testsentrene og laboratoriene i Kina som spesialiserer seg på testing innenfor solcelle- og halvlederteknologi:

1. **China National Electric Apparatus Research Institute (CEI)**
- Spesialiserer seg på forskning, testing og sertifisering av elektriske apparater og elektroniske komponenter.
- Utfører omfattende testing og kvalitetssikring innen solcelleindustrien og relaterte felt.

https://www.cei1958.com/english/index.aspx

2. **China Electronics Standardization Institute (CESI)**
- Statlig institutt som jobber med standardisering, testing og sertifisering for elektronikkindustrien.
- Har en viktig rolle i utviklingen av nasjonale standarder for elektronikk, inkludert solcelleindustrien.

3. **TÜV Rheinland** (Kina-avdelinger)
- Internasjonalt sertifiseringsselskap med flere laboratorier i Kina, som tilbyr testing og sertifisering for solcellemoduler og halvledere.
- TÜV Rheinland er kjent for sine strenge kvalitetsstandarder og internasjonalt anerkjente sertifikater.

4. **UL (Underwriters Laboratories)** (Kina-avdelinger)
- UL har laboratorier i Kina som tilbyr testing for solcellepaneler og komponenter, spesielt rettet mot internasjonale standarder.
- UL-sertifiseringen er ofte påkrevd for produkter som skal eksporteres til USA og Europa, og de har et sterkt rykte for sikkerhet og pålitelighet.

+Realistisk sett så blir det ikke noen melding om ferdig test før Julaften, om det skal lages wafer og testes og analyseres. Da er det betimelig at det blir realisert gevinst/tap i Desember og et ekstremt salgspress vil oppstå nok engang i papiret. Må nedgradere fra kroner 14 før den siste utsettelse til kroner 2,5 ila romjulen.
Redigert 09.11.2024 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
Stabukk
10.11.2024 kl 00:25 1317

Etter melding om utsatt levering til «mid-oktober» forutsatt en siste kvalitetssjekk, er lovende utsikter snudd til dyp fortvilelse og rasert kurs: Ekstra dårlig Q3, nytt brobygger-lån grunnet uventet toll-krøll og videre utsatt første levering og dermed første betaling, pluss redusert drift ved ML for å brenne mindre cash. Det er der vi etter kurs-krakket torsdag og fredag. Tror vi må glemme at det som skjer rundt toll og kvalitetskontroll er «svindel og kriminelt». Dersom vi småaksjonærer har vært naive og er blitt rundlurt, gjelder det også en god del mer proffe eiere med flere millioner aksjer. Vil heller si at vi ikke har vært direkte heldige med Rec-ledelsen sin info og status for restart i forhold til kostnader. Men vi kan ikke skru tiden tilbake. Og å kalle Levens en idiot og forlange enda en ny CEO på kort tiid, er kanskje ikke rett «medisin». Men et sannsynlig behov for ytterligere kapital gjør det unektelig risikabelt å bli med videre. Slik blir det ofte når usikkerhet drar kursen så kraftig ned på bare to dager. Håper selv i det lengste på en viss oppgang i kursen, men tror 10 kan være for optimistisk nærmeste 1-2 år. Men ser ikke helt bort fra at Butte kan bli solgt for å unngå en emi på lav kurs. Vi vet jo at Yulin-andelen på 15% gav god uttelling. Et nylig oppdatert og overskudds-optimert anlegg i Montana kan vel og gi bra med cash? Og bidra til at Moses Lake, «der de store pengene ligger», endelig kommer i full drift…
Redigert 10.11.2024 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
10.11.2024 kl 01:01 1338

For å bruke Mikke Mus terminologien: Det er sikkert mange som vet hva de selger, og like mange som ikke vet hva de kjøper. Vi har enda ikke sett det verste tenkelige for de små aksjonærene som eier det meste av selskapet. Det store postkasseranet er nært forestående. Verdier skal bytte hender på høylys dag. Alt fullt lovlig. Ha en fin kveld alle håpefulle småsparere. Snart er dere hvisket ut.
Redigert 10.11.2024 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
skadi
10.11.2024 kl 01:05 1355

Det er ikke tilfeldigvis hanwaa du mener? De tar til slutt over smulene som blir at fra REC for et eple og et egg. 😉
Gruver
10.11.2024 kl 01:21 1345

Her er top 10 største aksjonærer i REC, tror dere at Hanwha eller REC kan tulle med dem uten videre?

Citibank, N.A. 93 497 741 22,228 %
Hongkong And Shanghai Banking Corp 50 490 603 12,004 %
Morgan Stanley & Co. Llc 22 194 793 5,277 %
J.P. MORGAN SE
Org nr 921 667 701
5 085 552 1,209 %
Skandinaviska Enskilda Banken AB
Org nr 502 032 9081
4 968 843 1,181 %
NORDNET LIVSFORSIKRING AS
Org nr 914 350 956
4 451 024 1,058 %
State Street Bank And Trust Comp 4 376 746 1,041 %
Nordnet Bank AB
Org nr 516 406 0021
3 401 246 0,809 %
Citibank Europe Plc 3 192 823 0,759 %
Avanza Bank AB
Org nr 556 573 5668
3 042 381 0,723 %
SPXL
10.11.2024 kl 04:30 1279

Bare trist hele selskapet, Levens har holdt aksjonærene for narr i flere mnd..for en fantastisk fyr å stole på
Kåre Grønn
10.11.2024 kl 08:23 1159

Denne aksjen har vært endevendt før.. igjen, de som selger nå fortjener tapet
Ticomania
10.11.2024 kl 08:26 1167

Tulle med? De trenerer, tar bevisste valg deretter, tåkelegger og lyver. En forferdelig miks, som gjør det umulig å ettergå.
FunHouseComp
10.11.2024 kl 08:38 1134

Man trenger igrunnen ikke ettergå så mye. Tegningen og retningen er klar. Hamret ned i Kinesisk papir et sted i Sør Korea.
Redigert 10.11.2024 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
10.11.2024 kl 08:42 1124

... FINANANSAVISEN, som over mange år har vært svært opptatt av REC Silicon, bør nå bidra til å få mer utfyllende informasjon om denne svært merkelige historien om at analysematerialet til Hanwha har stoppet opp i grensekontrollen til et eller annet ukjent land. Oppfordrer derfor alle engasjerte småaksjonærer om å sende en forespørsel til redaksjonen i Finanansavisen.

Oppfordrer også alle engasjerte småaksjonærer til å sende en mail til REC Silicon med krav om at de redegjør mer detaljert om denne lite troverdige historien.
Redigert 10.11.2024 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
cad
10.11.2024 kl 08:57 1100

Hvor har du hentet denne listen. Er den oppdatert fredag aften?
FunHouseComp
10.11.2024 kl 09:32 1029

Karl Johan Molnes har over lang tid vært den største landeplagen på dette forumet etter pesten og spanskesyken. Om dette burde bli en artikel i Finansavisen, TV- episode i Luksusfellen eller Åndenes makt spiller ingen rolle. Likene må ristes ut av postkassen. Det stinker, og spøkelsene går rundt på høylys dag uten at noen reagerer.
Redigert 10.11.2024 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
cad
10.11.2024 kl 09:39 1018

Mener proff blir oppdatert ved årsslutt. Mer riktig liste fremgår under rec silicon....investor relation...men den henger noen dager etter siste handledag
Redigert 10.11.2024 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
10.11.2024 kl 09:52 989

Bevares, så mye usaklig fjas du spammer disse trådene med! ... Selv om du sikker er for gammel til å være i barnehagen, så oppfordres du til å finne deg en annen lekeplass.
Gruver
10.11.2024 kl 09:54 1013

ChatGPT sier dette:
The primary shareholders in REC Silicon ASA include several major investors, with Hanwha Solutions Corp., a South Korean conglomerate, holding the largest stake at around 21%. Hanwha has been a strategic investor since its initial investment in 2019, later increasing its ownership as part of REC’s strategic pivot toward solar and semiconductor materials. Other significant shareholders are various institutional and private investors across Europe and the U.S. REC Silicon has around 60% of its shares classified as free float, meaning they are available for public trading on the Oslo Stock Exchange.

REC Silicon’s latest financial performance reflects its efforts to scale up production at its facilities in Moses Lake, Washington, and Butte, Montana, primarily focusing on silane gas and high-purity polysilicon for solar and semiconductor industries. In its 2024 reports, REC indicated that while some markets face demand pressures, its strategic partnerships, especially in the semiconductor space, offer promising long-term growth potential for its high-purity materials​
REC SILICON

.

For more detailed updates on REC Silicon’s financial and operational developments, visit their official site at REC Silicon's AGM and financial reports
MikkeMus
10.11.2024 kl 10:31 911

Dette kan da umulig være korrekt, med mindre jeg tar feil? ..... Jeg har alltid trodd at Hanwha sitter med omtrent 33,3,% av aksjene - og hvor bare 1 aksje skiller dem fra å ha 33.3% og dermed også buplikt på selskapet.
Redigert 10.11.2024 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
10.11.2024 kl 10:34 915

Latterliggjøring og hersketeknikker har desverre blitt standarden på disse Recsi trådene fra godt etablerte Recsi aksjonærer. Etter lang tids stillhet er det fint de har brukt helgen på finne fram til seg selv og holder fram med sine velkjente metoder. Det er all grunn til å være forsiktig når de tar fram pennen og lovpriser Recsi. Det kan være fornuftig å tenke seg om minst to ganger. Det er et god råd fra min side til potensielle nye aksjonærer.
Redigert 10.11.2024 kl 10:48 Du må logge inn for å svare