RECSI - Q3-2024 - TILLITSKRISE og aksjekrakk!

MikkeMus
RECSI 07.11.2024 kl 10:26 44945

REC Silicon Q3 2024 - FULLSTENDIG TILLITSKRISE!

Kommunikasjonen til markedene fra ledelsen i forkant av dagens Q3 presentasjon, er alt annet enn tillitsvekkende. Dette lukter rett og slett vondt, for å bruke et folkelig uttrykk. At testproduksjonen til Hanwha skal stå fast i en eller annen toll i ett eller annet (ukjent land), virker rett slett som så absurd at det er vanskelig å tro. Men disse påståtte "tollbarrierene" har åpenbart en fordel for Hanwha (som kontrollerer REC Silicon) og som også eier Q-Cell, som igjen er forsinket med å ferdigstille sin fabrikk i USA. ... Hanwha har som kjent forpliktet seg til en betydelig forhåndsbetaling til REC Silicon ved første levering.

Akjen krakker grunnet dette kaoset - og er på morgenkvisten ned med nye 20-25%

Den famøse Q3 rapporten kan leses i vedlagt link.

https://recsilicon.com/news-article/?slug=rec-silicon-third-quarter-2024-results

Redigert 07.11.2024 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Rule
12.11.2024 kl 11:55 2444

jeg tænker longers gør dette.
jeg følger med for konstant at holde mig opdateret om det går vejen eller ikke.
Jeg tror på casen i dens langsigtede perspektiv - mega trend, politisk vilje, US told barierer osv.
Candelstick
12.11.2024 kl 11:43 2457

Til våre danske venner: Sitter dere konstant og ser på kursen uten å reagere hverken den ene eller andre veien?
Rule
12.11.2024 kl 11:20 2454

Nogle af småsparerne er forsøgt fintet ud - virker som et orkestreret blod-rus overfald på RECSI. Mange har bare ventet på chancen og så køres der max på alle skræmsels scenarier og spy og galde udover RECSI. Arctic/Pareto/SP1 - læsser riktkurser ud på 3-5 NOK og aktien flader på magisk vis ud - spot-on - på deres estimat på 4 NOK.
Jeg tror rigtig mange ikke har ladet sig finte ud - papir tabet er alligevel mye stort - måske 75%.
Jeg vil hellere vente og se om RECSI ikke klarer den, da der alligevel er intet tilbage på papiret og absolut har jeg det samme antal aktier.
Nogle har nok snittet ned...

Dagen idag er nogenlunde råd på børserne - RECSI skyder op. Hm. Spændende...
Redigert 12.11.2024 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
tomsa
12.11.2024 kl 11:00 2458

Er det Dnb som kjøper? De har sjonglert belåningsgraden kraftig nå, 2 ganger på kort tid.
Stabukk
12.11.2024 kl 10:55 2470

Mon tro hvor cad selv har lagt listen for Rec... Tror vedkommende at kursen kan fly opp til 7 eller kanskje 8 i 2025?
Mammon
12.11.2024 kl 10:21 2594

lukter pump n emi i regi av piratbanken DnB :)
Candelstick
12.11.2024 kl 10:11 2626

Qcells har sagt til Recsi, "greit vi kan jobbe med denne kvaliteten. " Men Qcells kan ikke selge ett produkt fra sin fabrikk som ikke har fått godkjent bransjestandard. Eks:Skal de selge i Europa så må produktet ha ISO sertifisering. Uten sertifisering så slippes ikke produktet på markedet.
Redigert 12.11.2024 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
DjTao
12.11.2024 kl 09:46 2700

Husk at REC jobber parallelt for å møte opprinnelig spec (og forbi dette kvalitets parameteret).
Det kan derfor tenkes at REC kan levere på opprinnelig spec før toll problematikken eventuelt løses.
DjTao
12.11.2024 kl 09:35 2753

Hanwha mister tax credits hvis de er full integrert innen verdikjeden (polysil+ ingot & wafers + modul produksjon) for da oppstår det «double dipping». Skatteincentivene har til hensikt å etablere et marked, et økosystem av ulike selskaper. Ikke full integrerte monopolister som kan kontrollere markedet.
Derfor er ikke Hanwha interessert i å ta over REC. De tjener mer på å beholde en kontrollerende eierpost.
Redigert 12.11.2024 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
chr-
12.11.2024 kl 09:31 2761

Jeg er også helt sikker på, at alt nok skal flaske sig for RECSI.

Hanwha har hidtil vist sig som en god og stabil storaktionær. Det kan undre mig en smule, at de ikke er gået ud i markedet og fx sagt, at de ville give kurs 20 for alle aktierne - samme kurs som Røkke fik - og så derefter afnotere RECSI på børsen. Det ville spare dem for mange penge og formalia. Grunden til, at de ikke har gjort dette kan skyldes, at de har en insider-information om, at det med tolden giver sig indenfor en forholdsvis kort periode og at de har information og status i tolden, som de af taktiske grunde ikke kan fortælle. Det taler også for denne teori, at de har stillet kapital til rådighed frem til februar 2025, så de ikke skal ud i en emission, som de sikkert også ville kunne klandres for.

Jeg synes de gør det ganske godt og det store kursfald torsdag-fredag har været totalt overdrevet. Det er helt sikkert pumpet op af daytradere og shortere - børsens ådselgribbe.
Candelstick
12.11.2024 kl 09:30 2772

Med materialet produsert fra Recsi, sendt fra Qcells, så skal det lages en batch wafers, som så skal kvalitetstestes for å få bransjesertifisering. (ISO, Millitary grade osv). Selve tolltullet er bare enda ett hinder som drar tiden ut.
Kvike11
12.11.2024 kl 09:22 2819

Gammel nyhed
Kursen er stigende, alle venter på tolderen er færdig på toilettet.
Vil snart mange dobble sig, testen er en formalitet, og gentagelse af sidste godkendte test
thief
12.11.2024 kl 08:48 2936

Så arctic også nedjusterte Rec til 4kr fra 9kr!Sier vel litt om hvor stor usikkerheten er nå, mtp test,drift og ikke minst kapital!
Slettet bruker
12.11.2024 kl 08:42 2970

Haussere forundrer meg. Det synes å foreligge en form for eufori, en positiv ladning, uavhengig av virkeligheten. Aksjekursen vil nok være mer i tråd med hvordan de enkelte ser REC verden, med plusser å minuser, enn at kus\rsen følger halleluja-salmene fra hausserkoret. For borte synes å være finansiering, borte er årsresultat og årsrapport, borte er usikkerhet om full skala i Qcell, borte er toll, borte er kvalitet, borte er den løgnaktige informasjonen fra REC og Hanwha, borte er usikkerheten, borte er at shorterne fortsatt holder og til og med øker. Det virker som om dere sier," Hei alle, endelig er alt på plass i REC, og skies the limit". NB. Jeg ønsker alle en positiv aksjefremtid, og håper dere får rett, dog forundrer jeg meg over styrken i deres tro. Spriket mellom syn og virkelighet, oppleves mer som en forbannelse enn salighet. En mann ønsket han kunne fly, og fulgte opp i et helikopter. 1000m over bakken, hoppet han ut, uten fallskjerm, og sikkerhet. I lykkerus sang han."I can fly. I can fly". Og fly gjorde han.. en stund
Redigert 12.11.2024 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
cm punk
12.11.2024 kl 08:25 3043

win-win med dansk guldæg 🐣 eller ⚰️⚰️⚰️ for rec med nye utenomjordiske krumspring fra Levens
Redigert 12.11.2024 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Kvike11
12.11.2024 kl 08:21 3072

"Der er ingen appetit på at ophæve de skattefradrag, der har ført til jobskabelse, investering og produktionskapacitet fra IRA," sagde Iacovella.

Der vil komme flere og flere kunder til RECSI, måske de kan øge produktionen yderligere, så Qcell ikke tager alt de kan producerer.
Flere batteri fabrikker , er lig med mere salg af Silan gas, det bliver et guldæg for RECSI.
Forventer vi snart ser flere aftaler, en stor norsk aktør har købt batteri fabrik i UISA og flytter hele produktionen derover.
Kan kun blive win-win
Håber flere går short, så de rigtigt kan få et stort tab
på deres spekulationer på bekostning af andres investeringer ,
og måske holde sig fra det næste gang.
Forventer opgang idag..
Stabukk
12.11.2024 kl 08:13 3119

Takker for den nyttige infoen. Det er vel også norske Freyr Batteries som slo til og kjøpte Trina Solar (fra et kinesisk selskap). Det kan jo vise seg å bli en god investering, trass Trump!
chr-
12.11.2024 kl 07:54 3176

Short har øget deres positioner i fredags fra 1,89% til 1,99%.

Der må være nogen, som tror på yderligere nedgang eller også har de lånt lidt flere aktier i håb om, at de kan manipulerer kursen endnu længere ned.

Er der nogen som ved om short-positionerne er brutto- eller nettopositioner? Hvis det er brutto (tror jeg det er), så kan short jo have aktierne i egne bøger og så har de et vist volumen, som de kan kaste på markedet for at gøre markedet nervøse og dermed provokere til en faldende trend.

Hvis der havde været tale om netto-positioner, så ville shorternes positioner nok ændres meget tit og det gør de jo ikke.
DjTao
12.11.2024 kl 07:22 3223

Den politiske risikoen for REC med en ny Trump periode ser ut til å være lav.

“There is no appetite to repeal the tax credits that have led to the job creation, investment and manufacturing capacity from the IRA,” Iacovella said.

The feeling does not extend to Chinese companies, however. Many analysts expect that Republicans will move to bar Chinese companies from receiving credits under 45X, one of the key manufacturing provisions under the law that has spurred the wave of project announcements.

“It seems like there is a good chance that something to this effect will eventually be passed,” said Elissa Pierce, a solar analyst at the consulting firm Wood Mackenzie.

https://www.politico.com/news/2024/11/11/chinese-solar-giant-america-biden-windfall-trump-00188598
Stabukk
12.11.2024 kl 00:53 3329

Usikker på om informasjonen fra selskapet blir evaluert internt i ledelsen. Tipper det er CEO Levens som selv utformer børsmeldinger, trolig i en diskusjon med styreformann. Uansett er det nå skapt stor usikkerhet, konspirasjonsteorier og spørsmål markedet ønsker svar på, ikke minst fremdrift i tollklarering og sannsynlig bruk av levert poly til fremstilling av solpanel og sannsynlig testing av disse. På en måte forståelig at Q-Cells vil være sikker på høy kvalitet på sine paneler, med Microsoft som stor kunde i flere år fremover. Men samridig blir det en helt forståelig teori at tidsbruken er best for levering til en mulig forsinket fabrikkstart hos Q-Cells i Georgia. Noe som sammen med en ny grufull Q-rapport krakker kursen. Tviler på om norsk finanspresse kommer noen vei med å grave her. Kanskje bedre om noen større aksjonærer bak Hanwha fremfører kritiske vurderinger overfor CEO og styre.

En grønn kursdag betyr kanskje at ikke alt håp er ute for de som ikke har solgt! Ser milliard-støtte til G14 ble tatt opp under spørsmål ved Q3. Levens skal ha svart nokså vagt om muligheten for Rec. Men det kan jo bety at et bedre alternativ til nye lån eller emi kan være innen rekkevidde. Argumentene burde være gode nok dersom Rec skal være en av flere viktige brikker i USA sine fullverdige kjeder innen fornybart. Trump kan heller ikke stoppe det mange av statene jobber knallhardt for å få til. Rec sin teknologi solgt til andre land enn Kina kan og snu knappheten på likvide midler. Men februar er heller ikke så langt unna dersom Rec sin ledelse får «stemplet» første levering og avtalt oppgjør blir bokført. En trenger nødvendigvis gå ut frå at det meste går galt.
MikkeMus
11.11.2024 kl 14:48 3758

Nå tror jeg de fleste av oss gjerne skulle brukt tid og energi på noe annet, enn å forsøke å få ledelsen i REC Siulicon til å håndtere sin informasjonsplikt på en ansvarlig måte - samt sørge for at all relevant informasjon kommer til samtlige markedsaktører på samme tidspunkt. Det er åpenbart at man ikke behøver å være gammel pensjonist for å forstå at dette er viktige forutsetninger for et åpent, transparent og velfungerende aksjemarked.
Redigert 11.11.2024 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Ticomania
11.11.2024 kl 14:48 3727

EroseN1 aka Lavogna/Eskimo2/Falco er i full gang på Shareville. Har ikke tatt lærdom av tidligere idioti og bekrefter det alle har visst lenge, at han er totalt evneveik og lobotomert.
Pensjon
11.11.2024 kl 14:44 3679

Hei.
Søppel bedriver vel de med mest skrivekløe, og i tillegg beskylder navngitte
enkeltpersoner i RECSI for de verste påstander.
Undertegnede antyder bare at amatørene på denne tråden har tråkket over mange grenser av god
folkeskikk.
Mvh gammel pensjonist
Pensjon
11.11.2024 kl 13:43 3804

Hei.
Det er synd at ikke du er i ledelsen sammen med de som har mest skrivekløe.
Mvh gammel pensjonist
VaderTrader
11.11.2024 kl 13:21 3859

Skulle aldri ha skjedd , tenker at med en profesjonell ledelse hadde dette vært unngått .
Rule
11.11.2024 kl 12:57 3932

Præcist. Der må også være behov for et lager. Men så længe produktet ikke er Q-testet må det være for risikabelt at producere en masse til lager.
RECSI går igang med 1 linie for at øge kvaliteten.
RECSI beholder linien hvor impurity problemet er isoleret, med modificeret spec. som konsekvens
Det sidste giver mig signal om at man ikke har givet op på at Q-testen kan komme i mål inden kort tid.
Jeg nærer også håb om at de kan producere til fuld spec. inden længe. De har så mye styr på kilden til problemet at de kunne isolere det. I mellemtiden:
-cost control
-salg af silan gas

RECSI er havnet i en uheldig klemme og jeg håber de får hevet sig op igjen.
Diverse EBITDA og kursmål er naturligt forsinket tilsvarende.
Kom så RECSI...
Redigert 11.11.2024 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
DjTao
11.11.2024 kl 12:37 3893

En som ikke lar følelsene påvirke hvilke vurderinger og fakta man tillegger vekt er Chat GTP.

Jeg har kjørt noen prompter bedt GTP vurdere for og i mot, samt gitt noen presisieringer. Her er konklusjonen (uten at jeg påstår at dette er fasiten!)

"Med forsinkelsen i Q-cells’ fabrikk kan det tenkes at de har et visst insentiv til å akseptere forsinkede leveranser fra REC, siden de kanskje ikke trenger materialet umiddelbart. Imidlertid, dersom kravet om høykvalitets polysilisium har vært en prioritet helt fra starten og Q-cells er avhengig av REC’s produksjon for å oppnå optimal effektivitet, virker det mindre sannsynlig at de aktivt ønsker å forsinke prosessen.

Dette støtter antagelsen om at eventuelle forsinkelser mest sannsynlig skyldes eksterne utfordringer og ikke et bevisst ønske fra Q-cells. Det virker mer plausibelt at Q-cells, til tross for forsinkelsen i sin fabrikk, fremdeles ønsker å sikre kontinuitet i kvalitet og leveranse for å forberede seg best mulig til fabrikkens oppstart."
Redigert 11.11.2024 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
Rule
11.11.2024 kl 12:35 3905

RECSI kan ikke levere til den fulde kvalitet endnu.
RECSI må få det løst og er Root-Cause
Hanwha/Qcell viser god vilje og ønsker at få leverance fra RECSI sikret via en løsning til reduceret spec/kvalitet. Den rute er pt. I problemer. At gi dem der hjælper skylden er helt hen i hegnet.
Redigert 11.11.2024 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
thief
11.11.2024 kl 12:15 2089

Helt klart!Trenger ikke være veldig smart for å skjønne at det er pga qcells at ting treneres.De har gjentatt "1000 ganger " at målet er 100% produksjon by YE.Så plutselig blir det omgjort til 100% kapasitet i samme slengen som qcells sin oppstart blir forskjøvet!Levens skulle vært sparket på dagen! Han gir faen i REC sine aksjonærers interesser. Og igjen,den pengebruken hans er noe av det mest ekstreme seg har sett.Skulle ikke tro han lekte med ekte penger.Hundrevis av millioner forsvinner HVERT kvartal. Hva i allverden kan være så dyrt.Og hvordan kan de bomme så jævlig på den opprinnelige capex på 160musd. Nå er de oppe i ca 450musd og mye igjen før de er oppe og går
DjTao
11.11.2024 kl 12:01 2146

Kvaliteten er ikke løst. Det vet vi uavhengig av oppstartstidspunktet for Q-cells fabrikk.

Nå skal kvaliteten på den modifiserte specen verifiseres av tredjepart. Jeg håper og tror at det er forklaringen og ikke forsinkelsen av fabrikken til Q-cells. Men, det kan jo være som du sier også. At Q-cells bevisst prøver å forsinke leveranse men de kjører da et løp som også påvirker en rekke større amerikanske banker som er inne på eiersiden i REC.

Jeg tipper 70% sannsynlighet for at forsinkelse pga toll er svaret.
Redigert 11.11.2024 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
WHeisenberg
11.11.2024 kl 11:55 2111

Jeg spør. Hva ville vært annerledes om Q-Cells ikke ble forsinket i åpningen og var klar til å starte? Ville vil se dette problemet fortsatt?
Personlig tror jeg ikke. Tror ganske sterk at dette har en god sammenheng med hverandre.
DjTao
11.11.2024 kl 11:49 2104

Tror saken er som følger:

1) Da REC inngikk kontrakten med Q-cells, ble de stilt overfor strenge kvalitetskrav for poly-silisiumet de skulle levere fra ML. Det er avgjørende for Q-cells at denne kvaliteten oppfylles for å kunne øke effektiviteten til solcellene som skal produseres i USA. Uten en slik økning i effektivitet er det tvilsomt om den nye fabrikken de planlegger å åpne i Cartersville vil være økonomisk levedyktig. REC hadde derfor ikke noe annet valg enn å akseptere disse kravene dersom de skulle få åpnet ML. Dessuten har REC allerede klart å oppnå høyere renhet i Yulin, så de hadde sannsynligvis grunn til å tro at utfordringen kunne løses.

2) Det er åpenbart at det har vært mer utfordrende for REC å møte disse kravene enn først antatt, særlig med tanke på at de samtidig måtte gjennåpne og modifisere og sette i drift en nedlagt fabrikk.

3) Q-cells har vist forståelse for situasjonen og sagt at de kan være villige til å justere noen av kravene i kontrakten, men dette forutsetter at kvaliteten verifiseres av en tredjepart. Dette er avgjørende for Q-cells, slik at de kan stå inne for kvaliteten når de skal selge sine produkter på markedet. Det holder ikke at Q-cells og REC selv mener at kvaliteten er tilstrekkelig; det må verifiseres.

4) Kina er trolig det landet hvor det er "enklest" å teste materialet i produksjon, ettersom mesteparten av ingot- og wafer-produksjonen foregår der. Q-cells har sannsynligvis tidligere gjort dette og vurderte det som den raskeste veien til målet.

5) Det er funnet eksempler på fra kinesiske nettsider at polysil stoppes i tollen. Det er derfor ikke helt uvanlig det som nå har skjedd.

6) Hanwha vil miste deler av skatteinsentivene i Inflation Reduction Act (IRA) dersom de eier hele verdikjeden—fra produksjon av polysilisium til ingoter, wafere og solcellepaneler. Dette skyldes at IRA tilbyr spesifikke insentiver for selskaper som fokuserer på bestemte segmenter av solenergiindustrien, og full integrasjon kan påvirke kvalifiseringen for disse fordelene. Som et resultat er Hanwha ikke interessert i å overta REC.

Oppsumert, så tror jeg derfor ikke at det noen bevisst plan fra Hanwha/ Q-cells å trenere leveransen fra REC. Jeg velger å tro at det er en rekke uheldige omstendigheter som har inntruffet.
Redigert 11.11.2024 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
WHeisenberg
11.11.2024 kl 11:40 2071

Ser du på listen av ledelsen i REC så over 2/3 er fra Hanwha og Q-Cells. Derfor ville de kaste det skitne ekstra kostnaden på oss som REC aksjonær. Dette burde har vært utentvil en sak for Finanstilsynet
MikkeMus
11.11.2024 kl 11:24 2124

JEG GJENTAR: Muligens er dette en sak for FINANSTILSYNET, men det forutsetter at Finanstilsynet har inngående kunnskap om den svært spesielle historikken knyttet til REC Silicon de siste 10-15 årene - og at de i særdeleshet har kunnskap om den kinesiske politikken og sanksjonsregimet som resulterte i at ML måtte stenge helt ned i 2019. ... Det forutsetter også at Finanstilsynet har inngående kunnskap om mekanismene som ligger til grunn for den betydelig økte geopolitiske spenningen mellom Kina og USA de siste årene - og at de har inngående kunnskap om mekanismene som ligger til grunn for den kraftige intensiveringen av de mange handelsrestriksjonene og tollbarrierene mellom USA og Kina. ... Jeg tviler på om Finanstilsynet evner å se dette i sammenheng, dessverre.
thief
11.11.2024 kl 11:19 2158

Og det er INGEN tvil om at det er hanwha som styrer REC.Plutselig gikk målet om 100% produksjon til nyttår,over til 100% kapasitet.Det er pga at Hanwha ikke trenger produktet enda,og REC må holde igjen produksjonen og dermed ikke tjene så mye som de kunne.Helt utrolig.Men nå er vel alt usikkert,om de i det hele tatt kommer til å produsere i nærmeste fremtid!Og 100% drift ligger nok langt unna!Det vil si hundrevis av millioner som skal brennes opp,hvis ikke milliarder!Og det vil småaksjonærene merke
Mammon
11.11.2024 kl 11:14 2180

haster med emi før milliardlån forfaller vettu :P
dere burde lage barrikade utenfor deres hovedkontor og kreve svar haha
WHeisenberg
11.11.2024 kl 11:11 2172

Uten tvil har ledelsen skylda for at vi er her nede kurs messing.
Men så er jeg 100% sikkert at det ikke blir noe emisjon her nede.
Så slutt med dette tullet.
WHeisenberg
11.11.2024 kl 11:09 2188

Foreslår at noen tar valget og ringer IR og bekrefter det igjen som han har forsnakket samtalen vår. Dere kan begynne med indirekte og spørre han hvilke type test her er det snakk om? Og i hvor mange land tilbys slike test?
Gjerne legg til seinere og spør hvilken land er det snakk om siden de er i politisk konflikt.

Som nevnt. Han sa det rett ut at det ikke finnes andre alternativer enn Kina for slik test.
REC ledelsen burde skamme seg for måte de har behandlet aksjonærne sine på. Dette er så rottent.
Mammon
11.11.2024 kl 11:08 2189

mange som sitter i møkka og hausser for harde livet LOL

begynner å lure om de har smuglet narkotika?
snart kommer en griseemi av dimensjoner!