RECSI - Q3-2024 - TILLITSKRISE og aksjekrakk!

MikkeMus
RECSI 07.11.2024 kl 10:26 23591

REC Silicon Q3 2024 - FULLSTENDIG TILLITSKRISE!

Kommunikasjonen til markedene fra ledelsen i forkant av dagens Q3 presentasjon, er alt annet enn tillitsvekkende. Dette lukter rett og slett vondt, for å bruke et folkelig uttrykk. At testproduksjonen til Hanwha skal stå fast i en eller annen toll i ett eller annet (ukjent land), virker rett slett som så absurd at det er vanskelig å tro. Men disse påståtte "tollbarrierene" har åpenbart en fordel for Hanwha (som kontrollerer REC Silicon) og som også eier Q-Cell, som igjen er forsinket med å ferdigstille sin fabrikk i USA. ... Hanwha har som kjent forpliktet seg til en betydelig forhåndsbetaling til REC Silicon ved første levering.

Akjen krakker grunnet dette kaoset - og er på morgenkvisten ned med nye 20-25%

Den famøse Q3 rapporten kan leses i vedlagt link.

https://recsilicon.com/news-article/?slug=rec-silicon-third-quarter-2024-results

Redigert 07.11.2024 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
polion
I går kl 19:48 775

Mange tok sine REC-posisjoner da «den gode Hanwha-avtalen» ble annonsert 6/9-2023. I så måte, så er februar-2024 bare så altfor sent. På det tidspunktet hadde vel Mr. Levens allerede konstatert at han/selskapet hadde tatt seg ikke så lite vann over hodet. Står følgelig på mitt, kritikkverdig så det holder, og det herfra og til Afrika.
DjTao
I går kl 20:12 696

Det skal jo sies at Levens opprinnlig "trodde" at de skulle levere ila Q1. Det betyr vel at REC ikke forventet at det skulle bli så vanskelig å møte specen.

Så kan man diskutere hvorvidt REC "burde" ha skjønt, at det kunne oppstå uventede ting ifb med oppstart som kunne dra ut tidslinjen for første levering. Det er jeg enig i at REC burde kommunisert bedre og at de burde nok ha lagt inn mer slack på tids estimatet til å begynne med når de meldte i september.
Redigert i går kl 21:09 Du må logge inn for å svare
VaderTrader
I går kl 20:17 670

Kursmessig har jo hans inkompetanse kostet milliarder ! At han ikke får fyken og blir sparket til månen skjønner jeg ikke , maken til ufyselig leder !
polion
I går kl 20:37 592

Ser ikke ut til at vi er veldig uenig, dog kanskje med unntak av at jeg ser ingen grunn til verken å forsvare selskap eller ledelse. I motsetning til alle unyanserte tulling-storhausserne her på forumet (kanskje Mr. Levens inkl.), så har jeg over tid stilt spørsmål omkring mulige oppstartsproblemer på ML etter flere års nedstenging. Og da spesielt nevnt utfordringen med at selskapet i sin tid måtte sparke størsteparten av sin øverste ML-intelligensia. Hadde jeg den 6/9-2023 fått info om at oppstarten dreide seg om adskillig mer enn en «oppstart», dvs. et «eksperimentelt produkt» som selskapet definitivt ikke hadde kontroll på, da hadde dette utvilsomt vært av betydning for både meg og andre.
cad
I går kl 20:39 577

Kanskje ikke Levens er det store problemet. La oss leke med tanken at produktet har tilfredsstillende kvalitet. Og at de dermed kinne levere 100% fra 1. November 2024, som antatt. Qcell skal ta imot og betale ca 400 mill per mnd. Så legger vi optimistisk at til qcell fabrikken vil være i full drift fra 1 november 2025. Det ville bety at qcell måtte ta imot 20 mill kg, før qcell trenger noe særlig varer. Videre måtte qcell betale 4,5 mrd før de produserer skikkelig, og kan fakturere. Det kan vi vel ikke anta Hanwha ønsker. Jeg spurte via Ki og det syntes ikke som qcell har søkt etter eller ansatt eller lært opp arbeidsstokken, og vi snakker vel om over 3000 arbeidstakere, i ulike roller. Jeg er også usikker på mengden vare de kan lagre og ønsker å lagre. Så det gjelder å dempe tidsaspektforventningene, og dessverre for Rec Silicon. Som Levens sa, de må prøve å levere ulike mengder, til ulike kunder så lenge. Det virket etter min forståelse som om disse leveransene var uavhengig av dagens kvalitet. Nb. Jeg har tolket situasjonen og utsiktene på min måte, og er klar over at hypotesene er usikker på linje med annen info her inne. God kveld.
DjTao
I går kl 21:26 454

Da er det i så fall mange i REC som lyver. Ledelsen må også lyve overfor sine ansatte og muligens også styret.

De må også fabrikere dekkhistorier (varer sitter fast i tollen), kvalitet som er oppnådd, men som de utad sier ikke er oppnådd etc.
Vil tro at folk som jobber innen logistikk i REC, vil vite om dette faktisk sitter fast i tollen eller ikke. Det er ikke Levens som operasjonelt håndterer forsendelser i REC.

Hvis ledelsen i REC har løyet om alt dette kan de bli holdt ansvarlig. Det samme kan vel styret i REC.
Jeg ser liksom ikke helt hvorfor de skulle risikere å bli satt i fengsel for å bistå et koreansk selskap. Jeg tror ikke lojaliteten til ledelsen i REC stikker så dypt. Jeg vil heller tro at Levens er lojal mot REC hvor han har jobbet i mer enn 20 år, og sin egen integritet.
Redigert i går kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Rule
I går kl 22:05 360

Cartersville fabrikken er bygget, igang og producerer paneler idag, så fabrikken er vel 1/2 fuld af folk. Nu skal de igang med at addere ingot/wafer delen. Det nyeste info jeg kunne finde var at Qcell starter op omkring års-skiftet med den biten. Ramp-up tager selvfølgelig noget tid.
Redigert i går kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Rule
I går kl 22:43 245

Masser af dialog på Shareville om Elon Musk skal bruge ulike produkter i ulike mængder. Utroligt match - han skal lave batterier til sine EV's og han har roof-top solcelle Paneler. Igen, man kan nu købe andele i fabrikker der er 30-40milliarder værd (hvis de går for fuld damp) for 2 milliarder. Kommer RECSI igennem krisen kan det blive en af de helt store raketter...
Optimisten
I dag kl 00:20 55

Jeg tror heller ikke de lyver, men at de ikke forteller hele sannheten. Hva tror du / dere Hanwha tenker å gjøre med selskapet??? Jeg tror Hanwha trenerer første levering så mye at Recsi er nødt til å ta en emisjon, som selvfølgelig blir rettet mot Hanwha på lavest mulig kurs. Viss Rec Silicon er så bra som alle sier, så vil Hanwha kuppe hele selskapet. Tror de driter i oss småsparere. Nb! Håper jeg tar feil…….