Klimabløffen

kristianfj
KLIMA 08.11.2024 kl 13:33 8596

Der var han valgt inn. Donald Trump. Folket fikk sin vilje. Elon Musk og X gjorde at folk var informert og ikke misledet av "main stream media".Jeg er skuffet over Finansavsien og Trygve Hegnar som har hatt skylapper og ikke sett dette komme.

Donald Trump har flere ganger påpekt at "klimakrisen" er en såkalt hoax. Det er bare å glemme at USA vil kaste penger etter denne subsidieavhengige industrien med Donald Trump som president.

Fortsatt har vi mange grønne aksjer med høye markedsverdier og ingen /liten inntjening på Oslo Børs.

DENNE BOBLEN VIL SPREKKE. SPESIELT NÅ SOM LANGE RENTER ER PÅ VEI OPP: TRUMP VIL AVSLØRE LØGNEN OG KORRUPSONEN SOM ER HER;
Redigert 08.11.2024 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
12.11.2024 kl 13:30 1668

Blir for sent å angre seg når Trump Tower og Manhatten står under vann, men da er vel Trump borte. Hode under sanden politikk er sjelden vellykket i lengden.
*JBJB
12.11.2024 kl 13:47 1652

Hei watch/folkens:))

Og...hehehe, Bryggen i Bergen skulle stå under vann i 2015, watch - Chania på Kreta har flomål i den Venetianske havna fra 1100 år etter Kristus som viser samme havnivå som dengang - skremslene er gått ut på dato og verden går rolig videre:)) - Trump blir den mektigste presidenten i amerikansk historie med full kontroll over kongressen og høyesterett - med USA ute av FNs klimapanel og Parisavtalen vil propagandaen stilne sakte, men sikkert og klimaredaksjonene i norske medier stå på gangen uten tilhørere - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla

JosefK
21.11.2024 kl 02:53 1409

Klimaalarmister bør kanskje se en annen vei. Mens jeg tenker at som alt annet, så er klima relativt. Og relativt sett er klimaet på det kaldeste i historisk sammenheng.

https://m.youtube.com/watch?v=WE0zHZPQJzA

Kort liten video
jadden
21.11.2024 kl 10:30 1325

Norge har blant flere land på COP29 undertegnet en avtale som skal holde trykket oppe for å hindre global oppvarming. Men i følge fysikkens lover vil da temperaturen øke, jf PxV/T= const. Smartinger!
Redigert 21.11.2024 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
nopetter
21.11.2024 kl 10:37 1357

for markedet er det grønne segmentet svært enkelt det er svært få som klarer å tjene penger i det grønne segmentet derfor kutter bla equinor 20% av staben i disse avdelingene, flere større aktører som shell har derfor kuttet ut å satse mer i havvind. og dette uten trump sine meninger
Marketwatch
21.11.2024 kl 11:07 1329

Ja, skremmende det med makten til Trump, det er som å gi fyrstikker til et lite barn. Får satse på at såpeprogramlederne som han får inn i regjeringen backer han opp og redder verden, de har ihvertfall fine tenner! Greit at havnivået var like høyt i den milde perioden i vikingtiden, men etter det har jo storbyene vokst frem i hopetall, og det helt i vannkanten. Ikke at jeg trenger å bry meg, mitt hus står trygt 100m over dagens havnivå. "Who needs to care about others?"
Redigert 21.11.2024 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Mammon
21.11.2024 kl 11:16 1318

en fin start men burde ha kuttet 90% av tapsluket og svindelen den grønne bløffen!
da skal EQNR over 300kr igjen :)
JosefK
23.11.2024 kl 20:43 1169

Det skremmende er folk som tror havnivået kommer til å heves på grunn av co2.

Jeg har observasjoner som forteller at det er bullshit. Der jeg gikk i barnehagen kunne vi nemlig plukke skjell 20-30 m over havflaten. Selv små djevelunger som oss skjønte ar det var umulig for skjell å overleve der. Vi fikk som forklaring på fenomenet at skjellene var fra siste istid og at de ble liggende igjen etter at isen trakk seg tilbake. I følge din logikk, skulle da skjellene drukne siden vannet ville bli for dypt. I stedet døde de fordi havet trakk seg tilbake.

Nå venter jeg all den kognitive dissonansen kommer for en dag. Men som barn kunne jeg altså observere at du som antakelig er voksen er delusional.
MicMac
23.11.2024 kl 21:38 1109

Havet trakk seg ikke tilbake. Landet hevet seg når tyngden av iskappen gradvis ble borte. På østlandet hevet landet seg mer enn i vest, og det fortsetter å heve seg noen cm pr år. Det er hevet over enhver tvil at havnivået stiger. En rekke atoller og lavtliggende områder merker dette godt.
Fluefiskeren
23.11.2024 kl 22:13 1081

Tenk at du vil avsløre deg selv slik med din mangel på elementær kunnskap. Vet ikke om jeg skal le eller gråte.
velkjent
23.11.2024 kl 22:24 1069

Det er da logisk at havnivået kan stige i sør om landområdene i nord stiger. (Om vannmassenes volum er uendret) Over Skandinavia var istykkelsen og landmassene presset mer ned enn ved kysten og følgelig har kystområdene steget minst etterpå. At enkelte landområder og øyer, som ligger i jordens platetektoniske områder kan oppleve både opp-og nedadgående bevegelser i forhold til havnivået, er også naturlig (jordskjelv og vulkanutbrudd over eller under havnivået). Det skapes alt for mye støy om geologiske forhold, som er naturlige og uten relasjon til temperatur eller CO2.
"Fluefiskeren" har, som vanlig, forlest seg på oppslag i NrK.
Redigert 23.11.2024 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
Rule
23.11.2024 kl 22:28 1063

Dermed er det like stor vitenskapelig enighet om menneskeskapte klimaendringer som det er vitenskapelig konsensus om evolusjon og platetektonikk (geologisk vitenskap om jordskorpens bevegelser), ifølge forskerne bak den nye studien.

Så skal man vist ikke behøve at få det ind med større te-ske. Heldigvis tager de folkevalgte en smule ansvar. Ikke nok endnu.

Man skal bare sætte afgifter på forurening. Hvis en benzin/diesel bil skal rydde op efter sin egen udledning af CO2 ved Carbon Capture og Storage (CCS) koster det mere end drivmidlet. Så start med 100% afgift og fjern alle subsidier på vedvarende energi. Herefter skal man rense luften for partikel forurening. Det er nok en smule mere dyrt end bare 100% oven i. Jeg forstår ikke de mennesker der mener at man kan retfærdiggøre afbrænding. Jeg forstår fint at vi må tage omstilling i et tempoe som verden kan kapere...
Rule
23.11.2024 kl 22:31 1054

Har du været i Beijing eller Shanghai...? Så får man at mærke på egen krop at det ikke er en klimabløf at komme af med fossil afbrænding. Man bliver kvalt langsomt i osen. Antal tidlig dødsfald pga forurening er kjæmpe stort...

Fluefiskeren
23.11.2024 kl 22:49 1027

Prøver du å ta opp kampen med Joseph som den med mest mangelfulle kunnskaper om dette?

*JBJB
23.11.2024 kl 23:22 989

Hei flue/folkens:))

Og...ta deg en bolle, flue - du har holdt det gående med skremsler på inn og utpust de siste 15 år selv om vintrene her oppe i steinrøysa er omtrent uendret de siste 100 år - de fleste har gjennomskuet ordspillet om grønn omstilling, bærekraft etc. som bare er innpakket retorikk for høyere skatter og avgifter for vanlig folk - etter 20 Januar 2025 er det game over for tøys og politisk korrekt ordlek, vettu - read our lips - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
MicMac
24.11.2024 kl 10:53 854

Det stemmer nok ikke. Høyere gjennomsnittstemperaturer, mer regn og mindre snø. Vi ser det spesielt godt på Svalbard. Der kunne du for 15-20 år siden kjøre med scooter på Isfjorden vinterstid. Det er ikke mulig lenger. Samtidig viser målinger at permafrosten reduseres år for år. Dere klima - konspirasjons- skeptikere stikker bare hodet i sanden (som blir varmere) akkurat som strutsen. https://www.met.no/vaer-og-klima/norges-nye-klima
Marketwatch
24.11.2024 kl 11:33 824

I hine hårde dager, var jeg med på å sette poteter et sted på Vestlandet. Når vi grov i jorda, minst 30m over nåværende vannstand, fant vi en masse skjell fra sjødyr, som vi alle trodde skyldes at havnivået hadde vært så høyt. Senere har jeg lest at for 8200 år siden sendte et undersjøisk skred i Norskehavet en flere hundre kilometer lang flodbølge inn i vestlandsfjordene. Skredet var enormt, med en antatt masse tilsvarende hele Danmark, og skjedde på nord-vestlandet når disse massene falt utenfor kontinentalsokkelen. Dette antas å være den største naturkatastrofen etter istiden på Vestlandskysten. Ellers er det allment kjent at landmassene i Skandinavia, har steget, og fortsatt stiger, etter siste istid.
Redigert 24.11.2024 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.11.2024 kl 11:34 823

« Svalbard har vært varmere enn normalen i 109 måneder på rad»

https://www.highnorthnews.com/nb/svalbard-har-vaert-varmere-enn-normalen-i-109-maneder-pa-rad

Men det stoler du nok ikke på. Du finner sikkert en konspirasjonsteori på diverse fora.

Jeg har selv vært på Svalbard og sett forskjellene på bilder fra i dag. Men hvis Trump har sagt at det ikke finnes noe som heter menneskeskapte klimaforandringer så vet jo selvsagt han mye bedre enn forskerne og bevis i form av temperaturmålinger og breenes tilbaketrekning. Vet ikke hvorfor jeg gidder. Vet at ingenting gjør inntrykk på deg og dine like.
nopetter
24.11.2024 kl 11:54 802

Problemet med modellene til FN og delvis EU er at de ikke vil se på tidligere varme perioder på jorden der co2 nivåene var adskillig høyere enn idag, grunnen er enkeldet er knyttetså mye avgifter til deres klimamodeller at land som Norge vil tape uttallige milliarder hvis disse ble fjernet. Vikingene kunne ikke drevet med jordbruk på Grønland dette varte i ca 400 år og de hadde heller ikke klart de reisene over store deler av planeten, hele Hardangervidda var skogkledd ergo kunne ikke de laget stavkirker og båter uten ur skog. Slike trær eksisterer ikke i dagens klima. FN klimapanel vil rett og slett ikke redgjøre slike fakta og hvorfor de høye co2 nivåene ikke var skadelig for jorden den gangen

Det er håpløst å diskutere været og klima i år eller ifjor eller for 10 til 30 år tilbake.. Det er for kort tidshorisont
Capslock
24.11.2024 kl 12:18 1256

Tror du flugufisker virkelig at disse 16 molekyleene med co2 av en million gjør at kloden koker ? Har regnet 4% antropogent av disse 0,04% co2 som er i atmosfæren.

Klimasvindelen fører bare til mer misbruk av ressurser mens samfunnet i Norge blir vankjørt....
Fluefiskeren
24.11.2024 kl 12:41 1234

Vi snakker nå om 425 molekyler pr. million (ppm).

Og kanskje enda verre er det at det blir mer og mer metan som er en sterkere klimagass.

Her kan du se utviklingen siden 1960. Burde si sitt. Klimaforskerne har hatt rett hele veien, men mange av dem mener de var for optimistiske. Oppvarmingen av hav og luft har gått fortere enn de trodde.

https://www.energiogklima.no/klimavakten/co2-i-atmosfaeren

Redigert 24.11.2024 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
oppvigår
24.11.2024 kl 12:55 1217

Om klima krisen er menneskeskapt kan ingen si helt sikkert. At det skjer en forandring kan vi ikke nekte for.
Hvor mye solen påvirker klimaet, har vel ingen kunne gi noe svar på. Men at den har betydning kan ingen motsi.
I dette grønne skiftet vil man ha slutt på oljen, og snart får man vel ikke fyre med ved. Men da kommer ett viktig spørsmål om hva vi gjør når et nytt Carrington Event 1859 skjer?
Redigert 24.11.2024 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
*JBJB
24.11.2024 kl 13:01 1205

Og...slutt å lyv er du snill, flue - i mars 2024 var gjennomsnittstemperaturen på Svalbard Lufthavn minus 14,3 grader mot normalen som er 12 grader minus (sjekk også januar som var kaldere enn normalen) - regner med at du ikke konspirerer, men stoler på YR sin historikk som ligger vedlagt - at det dukker opp nye målepunkter og målestasjoner World Wide som ikke fantes for 50 år siden forandrer ikke de faktisk forhold på bakken - skal man sammenlikne epler med epler må man ta utgangspunkt i de samme målepunktene og målestasjonene som fantes på samme sted som for 50 år siden - read our lips - skrekk og gru - ZnageZz...

https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-99840/Norge/Svalbard/Svalbard%20lufthavn

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 24.11.2024 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.11.2024 kl 13:29 1173

Artikkelen var nok skrevet før 2024, men uansett var det 109 måneder på rad som var varmere enn normalt. OK så fant du en måned nå som ikke var det, og da er alt som det har vært før? Herre min hatt.
JosefK
24.11.2024 kl 13:37 1164

Ta og sammenlign et eple med banan. Da har du fluefiskernivå.

Hvordan står det til på Venus? Acid Rain regner jeg med 🤣

*JBJB
24.11.2024 kl 13:43 1160

Og...du er avslørt med buksene nede med en uriktig påstand og forholder deg ikke til virkeligheten på bakken, flue - det er ikke snakk om en måned - sjekk historikken en gang til før du bortforklarer og bagatelliserer - skrekk og gru - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
JosefK
24.11.2024 kl 13:59 1138

«Ellers er det allment kjent at landmassene i Skandinavia, har steget, og fortsatt stiger, etter siste istid.»

Allikevel kaster du ut misinformasjon om at det er antropogent co2 som er grunnen. Got it.

Fluefiskeren
24.11.2024 kl 14:35 1095

Det har da han slett ikke sagt. Hvorfor skulle CO2 føre til landheving? Det er jo det at da isen fra siste istid smeltet steg landet fordi det ikke lenger var tynget ned av isen. Motsatt av det du skriver. Bare surrer du. Anbefaler deg å legge deg igjen.
JosefK
24.11.2024 kl 14:45 1078

“Ja, skremmende det med makten til Trump, det er som å gi fyrstikker til et lite barn. Får satse på at såpeprogramlederne som han får inn i regjeringen backer han opp og redder verden, de har ihvertfall fine tenner! Greit at havnivået var like høyt i den milde perioden i vikingtiden, men etter det har jo storbyene vokst frem i hopetall, og det helt i vannkanten. Ikke at jeg trenger å bry meg, mitt hus står trygt 100m over dagens havnivå. "Who needs to care about others?"
Redigert 21.11.2024 kl 11:07”

Var det nå det?

Det var faktisk mye rart i denne smørjen. Og sentralt: havnivå som stiger. Som følge av menneskelig aktivitet? Eller Trump?

Det finnes ikke vitenskapelig hold for noen av delene.
Rule
24.11.2024 kl 20:13 950

Men der er rigeligt videnskabeligt evidens på det medfølgende forurening af fossil afbrænding:
Beijing har været kendt for sin notoriske luftforurening, og selvom det er blevet bedre, er der stadig dage, hvor smoggen ligger som en tåge over byen
Der er dog heldigvis sket en positiv udvikling de seneste år, hvilket har medført, at der i dag er flere og flere dage om året, hvor man vågner op til blå himmel og kan trække vejret dybt uden at skulle tænke over de langsigtede konsekvenser for ens lunger.
Det skyldes især, at myndighederne i Kina ikke behøver at tage de store hensyn til borgerne, når beslutninger skal føres ud i livet.
I takt med udviklingen af batteriteknologien og større konkurrence på området er E-scootere blevet langt billigere for den gængse kinesiske forbruger.
Elbilerne med de grønne nummerplader fylder mere og mere i trafikken i Kina. I Beijing er de undtaget reglen om hvilke nummerplader, der må køre på vejen.
https://nyheder.tv2.dk/klima/2024-11-11-i-beijing-behoever-myndigheder-ikke-at-tage-de-store-hensyn-til-borgerne-og-det-har-givet-renere-luft

Og nej, det er da ikke mere i orden at forurene ude på landet bare fordi befolkning tæthed er lavere. Det går lige i planterne i vejkanten og op i atmosfæren, hvor der er 100% bevis for at det vil bidrage til et varmere klima.
Nogen ganske få nægtere tror så al verdens forskere regner dybt forkert sådan at det menneske-skabte bare er en dråbe i havet.
Tænkt på Covid19 - slår giga hul i den teori - Sattelit billeder viste hvordan tåget lettede da der var corana nedlukning.
Redigert 24.11.2024 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
Rule
24.11.2024 kl 20:15 943

De kinesiske myndigheder (National Energy Administration) oplyser, at elproduktionskapaciteten for vedvarende energi rundede 1.400 GW i 2023 og nu udgør 49,9 procent af landets samlede elproduktionskapacitet. De mange GW fordeler sig med 420 GW vandkraft, 404 GW vindkraft, 536 GW solceller og 44 GW biomasse.

Kineserne er ikke dumme: gratis brændstof ( sol og vind ) og blå himmel til borgerne
Redigert 24.11.2024 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Rule
24.11.2024 kl 20:17 937

Tesla er steget over 27000% - sikke et bløf - not
Marketwatch
24.11.2024 kl 20:24 920

At landmassene stiger etter siste istid har ingenting med co2 å gjøre, at to til tre km med is som lå over landskapet forsvant gir samme effekt som når er trykker en ball og slipper (bare i langsommere tempo).
MicMac
24.11.2024 kl 20:51 885

Bare å kaste inn håndkleet Flue. Vi er omgitt av folk som ikke kan løse en enkel ligning. Sorry to say..
Fluefiskeren
24.11.2024 kl 21:08 860

Så sant så sant.
Redigert 24.11.2024 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
JosefK
24.11.2024 kl 22:02 803

Hvis har jeg påstått det? Hvor?

Du har påstått at havet stiger som følge av menneskelig aktivitet og om jeg skjønner det riktig -Trump. Begge påstandene er bunk.

Som klima, stiger og synker havet helt uavhengig av menneskelig aktivitet. For eksempel at kontinental plater hever eller senker seg. Eller at himmellegemer påvirker. Også kalt flo/fjære. Begge har jeg ved selvsyn bekreftet som 5-åring på 70-tallet.

Capslock
24.11.2024 kl 22:21 778

Nei fluefiskeren, 425 molekyler pr million er ikke antropogent. 3 til 4 % av disse 0,04% co2 i atmosfæren er antropogent. Mao ; 4 % x 0,04 %.

Som du ser , hvis du vil se så er det snakk om 16 molekyler av disse millionen molekyler som er antropogent. Kloden har ikke kokt så langt.

så du trenger ikke være redd. Og snart kommer Trump og avlyser den der klimakrisen i USA og en rekke land vil følge på. Så da er det bare noen få inkludert Barth Eide med Cisero sin propagandamaskin ved hjelp av NRK, VG osv som bruker innbyggernes skattepenger for å sin propaganda til innbyggerne...for du vet i Norge så er "the science settled" .
Redigert 24.11.2024 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
*JBJB
24.11.2024 kl 22:49 736

Og...hehehe - du kaver og trør vannet big time nå, flue - to gamle skremselslinker fra 2021 velter neppe lasset, vettu - men du glemte å reprodusere den slitte røverhistorien fra Svalbard, det skal du ha - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
24.11.2024 kl 22:56 724

Så de er ikke gyldige fordi de er fra 2021. Siden da har det bare vært mer ekstremvær.

Nå overlater jeg tittelen Komiske Ali fra Vedum til deg. Godt gjort å slå den mannen.

Ser for meg deg stående på kjølen til et synkende skip og rope til mannskapet som har gått i livbåtene: Kom tilbake, kom tilbake. Dette skipet kan ikke synke!

Dere er begge fornektere av sannheten,
Redigert 24.11.2024 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Solid State
25.11.2024 kl 07:59 586

med den holdningen vi verden gå til helvete. Garantert
Mr Strange
25.11.2024 kl 08:07 581

Alt dette har vært før...temperaturer på dette nivået var det masse av rundt 1910..så det vi kan være enige er at været er ujevnt..som det alltid har vært...tidlugere var det ozonlag...så nå er det liksom klima..varmt..kaldt..vått tørt...ikke en dritt vi kan gjøte med det. Som å si vi påvirker flo og fjære med å pisse vannet...bare tull