Prewia
21.11.2024 kl 16:04
5278
Oljan stiger alla oljebolag stiger utom DNO, som till omed faller, vem är förvånad
Smasparer7
21.11.2024 kl 09:25
5588
Helt enig
Også i fremover med produksjon på fult fart. Snakker vi omssetning på ca 600mln i året sikkert betalt osv.
Også i fremover med produksjon på fult fart. Snakker vi omssetning på ca 600mln i året sikkert betalt osv.
Tm3P
21.11.2024 kl 07:52
5784
Slik jeg ser det fikk DNO og andre oljeselskaper i regionen en latterlig bra avtale på grunn av risikoen og at kurdiske myndigheter var i en veldig svak forhandlingsposisjon. Nå som avtalene blir godkjent av sentrale myndigheter så skulle det bare mangle at avtalene på papiret ikke blir like lukrative mtp at risikoen går ned. Så jeg syns de bør absolutt si seg fornøyd.
Smasparer7
21.11.2024 kl 07:24
5794
Enn idag. Det stemmer
Men mindre før stengning av ITP.
Selvføgelig uten politisk risiko lenger
Med sikkert betaling på tiden - etter ny avtale
Men mindre før stengning av ITP.
Selvføgelig uten politisk risiko lenger
Med sikkert betaling på tiden - etter ny avtale
Tm3P
20.11.2024 kl 23:05
6048
Sånn som det er nå så får DNO kun selge en mindre andel av oljen de produserer selv, resten går til myndighetene. Nettoproduksjonen var på 63k boe, men kun 17k av de tilhørte DNO. Om de får $16-20 dollar pr fat på all produksjonen så vil de få inn vesentlig mer enn idag.
Anywhere
20.11.2024 kl 22:37
6131
APIKUR har etter det jeg kjenner til krav om at utestående skal gjøres opp ved oppstart. Det gjelder da særlig også for DNO....
Redigert 20.11.2024 kl 22:38
Du må logge inn for å svare
Katly
20.11.2024 kl 21:58
6015
Kan noen forklare hvordan det virker, vi må vel få mer enn16-20 dollar for oljen vi pumper opp?
Harry Klein
20.11.2024 kl 21:30
6071
First phase..Following the negotiations, the extraction and transportation costs were revised up to $20.6 per barrel, of which $16 per barrel would go to companies active in Kurdistan in the first phase of the new agreement, Kamal Mohammad Salih told the publication.
Tm3P
20.11.2024 kl 21:17
6105
Cash flowen blir enda bedre siden de nok ikke kommer til å opprettholde like høye investeringer som de har gjort tidligere.
Tm3P
20.11.2024 kl 21:16
6099
gogl mannen skrev 16usd pr fat…hva tenker folket om det?
Sist kvartal hadde de en nettoproduksjon på 63159 boe, totalt for hele måneden blir 5,81m fat. Med løftekostnader på $15,4 og avskrivninger på $28,3m blir det totale kostnader på $7,5 pr fat. Så de bør jo kunne tjene en god del penger i hvertfall.
sveipen
20.11.2024 kl 21:01
6068
Kanskje det er mulig å få en løsning nå.
Men hva med pengene kurderne skylder DNO.
Disse må nødvendigvis også bli en del av løsningen.
Men hva med pengene kurderne skylder DNO.
Disse må nødvendigvis også bli en del av løsningen.
Tm3P
20.11.2024 kl 18:28
6057
Det blir ikke gjort avgrensningsboring uten et funn, så vi vet at de har truffet på noe i det minste ;)
milan
20.11.2024 kl 17:33
6128
DNO: Selskapet er i gang med boreoperasjoner av letebrønnen Falstaff der de eier 50% og antatte volumer med funn kunne være i rangen 25-184 millioner fat. Iht Upstream har man etter en drøy måneds boring bestemt seg for å lage en avgrensningsboring. Som gjerne er gode nyheter mht sannsynlighet for funn..
Jajaja
20.11.2024 kl 16:42
6113
Ser ut som funn her, boring avgrensningsbrønn i gang: https://www.upstreamonline.com/exclusive/drilling-continues-on-promising-exploration-well-in-norways-far-south/2-1-1741451
milan
20.11.2024 kl 14:34
6297
finx skrev Måtte jo stige nå før utbetaling av utbytte.
Ex dato va 14.11.
Tm3P
19.11.2024 kl 17:37
6309
Er ikke lenge siden jeg hørte folk klage på at den alltid stiger etter børsen er stengt ;)
Artige
19.11.2024 kl 17:31
6225
Merkelig med den olja. Slår nesten aldri feil at den faller på ettermiddag kveld.
finx
19.11.2024 kl 16:11
6251
Alle sier jo at det er enighet men må få dette skriftlig før noen melder noe så kan en jo velge hva en tror på.
Er jo litt sent å kjøpe når alle skal ha ,så får vi håpe vi får flere under 10 når utbytte pengene kommer.
Er jo litt sent å kjøpe når alle skal ha ,så får vi håpe vi får flere under 10 når utbytte pengene kommer.
Artige
19.11.2024 kl 16:09
6179
Ja høres ut som det nærmer seg noe og det er positivt. Selv om det hadde vært fint å fått det før jul.
AmatørK
19.11.2024 kl 15:51
6771
Ja enig her. Håpefulle nyhetsartikler fungerer sjeldent bra som kursdrivende informasjon. Snakk om eksport og løsninger rundt det har vært et tema veldig lenge nå.
Når selskapet melder en positiv løsning, så skjer det nok noe med kursen. Skal det komme noe kursdrivende fra en nyhetsartikkel, må det være mer konkret enn nevnt over.
Det er positive takter da og jeg føler det er mer konkret rundt løsning enn på en stund, så det er i det minste positivt.
Når selskapet melder en positiv løsning, så skjer det nok noe med kursen. Skal det komme noe kursdrivende fra en nyhetsartikkel, må det være mer konkret enn nevnt over.
Det er positive takter da og jeg føler det er mer konkret rundt løsning enn på en stund, så det er i det minste positivt.
Artige
19.11.2024 kl 15:31
6824
For lite konkret til at det gjør utslag på kursen. Tidlig 2025 er ikke nok.
Skrik
19.11.2024 kl 15:26
6837
Oljeeksporten fra Kurdistan-regionen skal gjenopptas tidlig i 2025 : )
finx
19.11.2024 kl 15:23
6836
Bør vel snart vises på kursen
Kurdistan24
Nov. 19, 2024
"ERBIL (Kurdistan 24) – Acting Minister of Natural Resources in the Kurdistan Regional Government (KRG), Dr. Kamal Mohammad Salih, revealed on Tuesday that Kurdistan's oil exports will resume at the beginning of next year, with barrel extraction costs set at $16.
In an interview with Kurdistan24, Dr. Salih disclosed that the suspension of Kurdistan's oil exports through Turkey's Ceyhan port has resulted in a significant $20 billion loss to the Iraqi state treasury.
"Previously, the KRG signed several agreements with the federal government regarding oil exports. However, the Iraqi budget law set oil extraction and transportation costs at $6 per barrel, which became a major obstacle to oil exports," Dr. Salih explained.
According to the Acting Minister, Erbil and Baghdad have now reached an agreement to amend the budget law, increasing oil extraction and transportation costs to approximately $20.6 per barrel. "In the initial phase, companies will receive around $16 per barrel," he stated.
The agreement includes provisions for an independent international consulting firm to audit oil extraction and export costs. "The firm will be given 60 days to determine the actual costs following the budget law amendment," Dr. Salih added.
He expressed confidence that the Iraqi Parliament would not obstruct the approval of the amended oil production and export costs for the Kurdistan Region, citing a political consensus reached between various parties. The Acting Minister anticipates the amendment's approval by the end of this year, with preparations to be completed and oil exports from the Kurdistan Region to resume in early 2025.
Dr. Salih confirmed that exports will continue through the Ceyhan pipeline, noting, "While Iraq has pipeline routes through Jordan and Syria, these are currently non-operational. Therefore, we have agreed to export through Turkey."
This development marks a significant breakthrough in the ongoing negotiations between Erbil and Baghdad over oil export arrangements and revenue sharing."
Looks like the $16 is being uplifted to $20.60 at some point, although if this is the case why is there a need for an external expert to determine actual costs as surely the IOCs would be happy with $20.60?
Kurdistan24
Nov. 19, 2024
"ERBIL (Kurdistan 24) – Acting Minister of Natural Resources in the Kurdistan Regional Government (KRG), Dr. Kamal Mohammad Salih, revealed on Tuesday that Kurdistan's oil exports will resume at the beginning of next year, with barrel extraction costs set at $16.
In an interview with Kurdistan24, Dr. Salih disclosed that the suspension of Kurdistan's oil exports through Turkey's Ceyhan port has resulted in a significant $20 billion loss to the Iraqi state treasury.
"Previously, the KRG signed several agreements with the federal government regarding oil exports. However, the Iraqi budget law set oil extraction and transportation costs at $6 per barrel, which became a major obstacle to oil exports," Dr. Salih explained.
According to the Acting Minister, Erbil and Baghdad have now reached an agreement to amend the budget law, increasing oil extraction and transportation costs to approximately $20.6 per barrel. "In the initial phase, companies will receive around $16 per barrel," he stated.
The agreement includes provisions for an independent international consulting firm to audit oil extraction and export costs. "The firm will be given 60 days to determine the actual costs following the budget law amendment," Dr. Salih added.
He expressed confidence that the Iraqi Parliament would not obstruct the approval of the amended oil production and export costs for the Kurdistan Region, citing a political consensus reached between various parties. The Acting Minister anticipates the amendment's approval by the end of this year, with preparations to be completed and oil exports from the Kurdistan Region to resume in early 2025.
Dr. Salih confirmed that exports will continue through the Ceyhan pipeline, noting, "While Iraq has pipeline routes through Jordan and Syria, these are currently non-operational. Therefore, we have agreed to export through Turkey."
This development marks a significant breakthrough in the ongoing negotiations between Erbil and Baghdad over oil export arrangements and revenue sharing."
Looks like the $16 is being uplifted to $20.60 at some point, although if this is the case why is there a need for an external expert to determine actual costs as surely the IOCs would be happy with $20.60?
AmatørK
19.11.2024 kl 12:57
7062
Utbygging av Bestla godkjent. Olje & Gass, god eksponering for DNO med mer i Norge. Utbyggingskostnad satt til 6 milliarder og feltet vil kobles til Brage.
Okea er operatør med partnere og eier 39,28%, DNO har også 39,28%. Investeringskostnad på sikkert rundt 2.5 milliarder for DNO. Forventet oppstart første kvartal 2027. 24 millioner fat oljeekvivalenter.
https://e24.no/energi-og-klima/i/mPVP4q/energidepartementet-gir-groent-lys-til-okea-utbygging
Okea er operatør med partnere og eier 39,28%, DNO har også 39,28%. Investeringskostnad på sikkert rundt 2.5 milliarder for DNO. Forventet oppstart første kvartal 2027. 24 millioner fat oljeekvivalenter.
https://e24.no/energi-og-klima/i/mPVP4q/energidepartementet-gir-groent-lys-til-okea-utbygging
Redigert 19.11.2024 kl 12:59
finx
19.11.2024 kl 09:49
7330
XPXL Har du forandret syn nå etter å ha snakket om at den aldri blir åpnet siden de stengte den.
Du burde kjøpe nå før den går over 10. Er jo helt skinnsykt att den er så lav med oppstart av rørledningen og enighet men mangler bare å få dette skriftlig i en avtale.
Du burde kjøpe nå før den går over 10. Er jo helt skinnsykt att den er så lav med oppstart av rørledningen og enighet men mangler bare å få dette skriftlig i en avtale.
milan
19.11.2024 kl 09:35
7381
Anywhere
19.11.2024 kl 07:06
7711
Alle samtalene vil være en i rekken, men det er da en rekke...en kan bli den siste...
SPXL
19.11.2024 kl 04:18
7853
Synes de har pratet over en kopp T i over 1år og akkurat like langt., er bare en av mange i rekken dette
milan
18.11.2024 kl 19:15
8354
Gulloddet
18.11.2024 kl 18:01
8502
Anywhere
18.11.2024 kl 00:33
9047
Deler den, Vaksine20. Er også ut med det meste på 15, var for så vit ute med alt på en annen konto på snitt ca 12,5 tidligere i høst, men det var mer pragmatisk for firgjøring av handel i andre aksjer, og mer som et lykketreff å regne, selv om hovedårsaken til å renske ut DNO var at den hadde utviklet seg særdeles sterkt over kort tid sammenlignet med peers.
Kommer Kurdistan tilbake om ikke så lenge, så får vi se hva det innebærer på inntjening og ditto aksjereaksjon, men i praksis vil nok det besørge utbytte-oppretthold på dagens nivå, og i så måte er aksjen meget attraktiv på 9-tallet.
Kommer Kurdistan tilbake om ikke så lenge, så får vi se hva det innebærer på inntjening og ditto aksjereaksjon, men i praksis vil nok det besørge utbytte-oppretthold på dagens nivå, og i så måte er aksjen meget attraktiv på 9-tallet.
Vaksine20
17.11.2024 kl 11:26
9682
Jeg regner med at det er meg du mener :) nå er det slik at det som ble solgt her gikk rett inn i Var (vår energi) for de meldte om olje og gass funn i Nordsjøen samme dag. Jeg håper at den lille oppgangen DNO opplevde på fredag er mer enn den klassiske justeringen opp etter at markedet «glemmer om utbetalt utbytte».
For min del så sitter jeg relativt tungt i DNO. Og er jeg heldig og opplever 40-50% oppgang sammen med dere flotte karer så trykker jeg gledelig på salgsknappen og takker for meg! For på 15 kroner representerer DNO ikke attraktiv, med skyhøy politisk risiko aksje som man skal holde seg langt unna!!!
PS utbytte yielden vil i hvert fall være altfor lav og tragisk nok nominert i NOK.
For min del så sitter jeg relativt tungt i DNO. Og er jeg heldig og opplever 40-50% oppgang sammen med dere flotte karer så trykker jeg gledelig på salgsknappen og takker for meg! For på 15 kroner representerer DNO ikke attraktiv, med skyhøy politisk risiko aksje som man skal holde seg langt unna!!!
PS utbytte yielden vil i hvert fall være altfor lav og tragisk nok nominert i NOK.
Redigert 17.11.2024 kl 11:36
bådleguten
17.11.2024 kl 09:11
9888
Gass er i vinden om dagen, foruten Carmenfeltet så sitter vel ikke DNO på så mye gass. Kva er prodmixen olje/gass?