Smasparer7
06.02.2025 kl 07:38
13073
Fjellbris skrev WOW - dagens gla melding og kjøps signal det fra SPXL!
Har blokkert han lenge siden
Men håper at han er ikke vår Cramer
Men håper at han er ikke vår Cramer
Unginvestor69
06.02.2025 kl 07:39
13215
Fjellbris skrev WOW - dagens gla melding og kjøps signal det fra SPXL!
Ikke vær sarkastisk da, gi han en sjanse.
Men altså sånn jeg tolker denne twitter posten, så er det allerede noen selskaper som har begynt å exportere til Tyrkia...
https://x.com/john78846295/status/1887076895440695742
Men altså sånn jeg tolker denne twitter posten, så er det allerede noen selskaper som har begynt å exportere til Tyrkia...
https://x.com/john78846295/status/1887076895440695742
omans
06.02.2025 kl 07:52
13155
De vill sikkert snakke mer på Conference call, prod økning med 70% i Kurdistan nå når eksport via rørledningen står på trappene høres friskt ut. Utbytte samme i q4, men kan de øke for 2025? Det kan hende, litt mer guiding kan forventes ila dagen.
Redigert 06.02.2025 kl 07:52
Du må logge inn for å svare
AmatørK
06.02.2025 kl 08:01
13082
Jeg har tenkt økt utbytte utover året når de får bedre betalt i Kurdistan, men så skriver de i dag at investeringene jekkes kraftig opp pga økt aktivitet i Nordsjøen, så da er jeg skeptisk. Vi får se, økt portefølje i Nordsjøen er ikke dumt tenker jeg.
Anywhere
06.02.2025 kl 08:03
13166
Selvfølgelig er det nok ikke, SPXL, det meste annet du har ment om DNO, eller Norse f.eks, har vel ikke akkurat vært noe for andre å høre på om man skal få avkastning på sine investeringer....
Men det er aldri for sent å nyansere fokus!!! Helt grei DNO-rapport i dag. Den nære fremtid er mer interessant😉
Men det er aldri for sent å nyansere fokus!!! Helt grei DNO-rapport i dag. Den nære fremtid er mer interessant😉
Redigert 06.02.2025 kl 09:48
milan
06.02.2025 kl 08:15
13302
Oppsumering:
E24:
DNO-nedskrivninger på 146 millioner dollar
Oljeselskapet DNO rapporterer om økt produksjon og kontantstrøm i 2024, men tar samtidig store nedskrivninger.
Styret har vedtatt et utbytte på 0,3125 kroner per aksje for februar, på samme nivå som forrige kvartal.
DNO melder om inntekter på 667 millioner dollar i 2024, opp fra året før. Kontantstrøm fra drift økte med nesten 50 prosent til 433 millioner dollar. Samtidig falt driftsresultatet til 6 millioner dollar etter at selskapet tok ikke-kontante nedskrivninger på 146 millioner dollar.
Nettoproduksjonen økte med 50 prosent til 77 300 fat oljeekvivalenter per dag, hvorav 59 000 fat kom fra Kurdistan.
I Kurdistan økte DNO produksjonen fra Tawke-lisensen med 70 prosent til 78 600 fat per dag, til tross for at Irak-Tyrkia-rørledningen fortsatt er stengt. Oljen selges nå ved Fish Khabur-terminalen til en gjennomsnittspris på 35 dollar fatet.
DNO planlegger å øke investeringene til 750 millioner dollar i 2025, drevet av økt aktivitet i Nordsjøen.
Finansavisen:
Oljeselskapet DNO har lagt frem fjerdekvartalstall torsdag morgen. De viser at inntektene falt til 177 millioner dollar, ned fra 199 millioner i samme periode året før.
Ifølge TDN Direkt var det på forhånd ventet inntekter på 182 millioner dollar.
EBITDA endte på 71 millioner dollar, ned fra 117 millioner i fjerde kvartal 2023 og ventet 98 millioner.
Nettoproduksjonen endte i kvartalet på 77.646 fat oljeekvivalenter pr. dag.
Styret i oljeselskapet har besluttet et kvartalsutbytte på 0,3125 kroner pr. aksje.
DNO jekker nå opp guidingen for planlagte driftsutgifter i 2025 til 750 millioner dollar, drevet av økt aktivitet i Nordsjøen.
Selskapet deltar nå i fire pågående feltutbygginger, som er ventet i produksjon mellom 2025 og 2028. De fire prosjektene representerer påviste og sannsynlige reserver for selskapet på netto 30 millioner fat.
I løpet av 2025 planlegger DNO ifølge meldingen å bore mellom fire og seks letebrønner i Nordsjøen.
DN:
Inntektsfall for DNO – tapte penger på driften i fjerde kvartal
Olje- og gasselskapet DNO kan melde om inntekter på 177 millioner dollar i fjerde kvartal i fjor.
Det er en nedgang fra samme kvartal året før, da inntektene var på 199 millioner dollar.
Driftsresultatet endte på minus 82 millioner dollar i kvartalet, sammenlignet med et plussresultat på 38 millioner dollar i fjerde kvartal 2023.
E24:
DNO-nedskrivninger på 146 millioner dollar
Oljeselskapet DNO rapporterer om økt produksjon og kontantstrøm i 2024, men tar samtidig store nedskrivninger.
Styret har vedtatt et utbytte på 0,3125 kroner per aksje for februar, på samme nivå som forrige kvartal.
DNO melder om inntekter på 667 millioner dollar i 2024, opp fra året før. Kontantstrøm fra drift økte med nesten 50 prosent til 433 millioner dollar. Samtidig falt driftsresultatet til 6 millioner dollar etter at selskapet tok ikke-kontante nedskrivninger på 146 millioner dollar.
Nettoproduksjonen økte med 50 prosent til 77 300 fat oljeekvivalenter per dag, hvorav 59 000 fat kom fra Kurdistan.
I Kurdistan økte DNO produksjonen fra Tawke-lisensen med 70 prosent til 78 600 fat per dag, til tross for at Irak-Tyrkia-rørledningen fortsatt er stengt. Oljen selges nå ved Fish Khabur-terminalen til en gjennomsnittspris på 35 dollar fatet.
DNO planlegger å øke investeringene til 750 millioner dollar i 2025, drevet av økt aktivitet i Nordsjøen.
Finansavisen:
Oljeselskapet DNO har lagt frem fjerdekvartalstall torsdag morgen. De viser at inntektene falt til 177 millioner dollar, ned fra 199 millioner i samme periode året før.
Ifølge TDN Direkt var det på forhånd ventet inntekter på 182 millioner dollar.
EBITDA endte på 71 millioner dollar, ned fra 117 millioner i fjerde kvartal 2023 og ventet 98 millioner.
Nettoproduksjonen endte i kvartalet på 77.646 fat oljeekvivalenter pr. dag.
Styret i oljeselskapet har besluttet et kvartalsutbytte på 0,3125 kroner pr. aksje.
DNO jekker nå opp guidingen for planlagte driftsutgifter i 2025 til 750 millioner dollar, drevet av økt aktivitet i Nordsjøen.
Selskapet deltar nå i fire pågående feltutbygginger, som er ventet i produksjon mellom 2025 og 2028. De fire prosjektene representerer påviste og sannsynlige reserver for selskapet på netto 30 millioner fat.
I løpet av 2025 planlegger DNO ifølge meldingen å bore mellom fire og seks letebrønner i Nordsjøen.
DN:
Inntektsfall for DNO – tapte penger på driften i fjerde kvartal
Olje- og gasselskapet DNO kan melde om inntekter på 177 millioner dollar i fjerde kvartal i fjor.
Det er en nedgang fra samme kvartal året før, da inntektene var på 199 millioner dollar.
Driftsresultatet endte på minus 82 millioner dollar i kvartalet, sammenlignet med et plussresultat på 38 millioner dollar i fjerde kvartal 2023.
omans
06.02.2025 kl 08:49
13164
Da er 2024 historie og kan se fremover. Virker ikke som de historiske tallene fra ifjor er noe som kan sende aksjekursen til 14-15. Usikker om en skal til 12 tallet, men det som er på gang i kurdistan burde forhåpentlig vis holde den noe oppe vel, selv om markedet dømmer som det vil. Eqnr igår var jo ikke noe successhistorie.
SPXL
06.02.2025 kl 09:22
12995
Heftig nedgang, synes dette er vel overdrevet. Ikke lett å forstå seg på aksjemarkedet.
Anywhere
06.02.2025 kl 09:33
12932
DNO i dag er heller ingen suksesshistorie;)
Man kan kanskje hevde at omkring 12,8 er en liten støtte, men like gjerne se ca 12 blank.
I lys av dagen så langt er jeg fornøyd med å ha tatt ut nesten 50% av DNO i portisen mellom 13,8 og like over 14.
Jeg har så langt i dag valg å legge et første gjenkjøp nedpå 12,3, og følger evnt ned mot 12 dersom jeg får varsel for min del.
Fundamentalt gir isolert resultat grunn til dagens kursreaksjon. Samtidig er det motsatt fundamentalt støtte for dagens kurs ved at utbytte er 10% yield ved kurs 12,50. Det er som et godt high yield fond. Oppsidemuligheten til 14-15-tallet er igjen mulig med snarlig oppstart i Kurdistan, kanskje potensielt høyere ved tilbakebetaling av gjeld dott snarlig.
Jeg er litt i tvende sinn om min langsiktighet i DNO. Har andre fokus jeg anser med langt klarere oppsidemulighet. Samtidig er DNO en fin swing-trading-aksje.
Markedet honorerer ikke oppstrømsselskaper i særlig større grad på multipler enn det vi ser i DNO for tiden (i alle fall ikke på OSE), så man må kansje erkjenne dette for fremtiden eller være stayer og satse på utbytter eller innvandende oppkjøp fra en større aktør...
Man skal huske også at Millennium ligger med over 8 mill aksjer short, og i tap, så en eller annen gang skal det dekkes. Nå tviler jeg vel på at de forsøker å forsvare posisjonen ved å øke, da det tross alt er nokså klar oppsiderisiko i aksjen herfra, og begrenset nedside med pågående direkteavkastning, som de også får i fleisen...
Man kan kanskje hevde at omkring 12,8 er en liten støtte, men like gjerne se ca 12 blank.
I lys av dagen så langt er jeg fornøyd med å ha tatt ut nesten 50% av DNO i portisen mellom 13,8 og like over 14.
Jeg har så langt i dag valg å legge et første gjenkjøp nedpå 12,3, og følger evnt ned mot 12 dersom jeg får varsel for min del.
Fundamentalt gir isolert resultat grunn til dagens kursreaksjon. Samtidig er det motsatt fundamentalt støtte for dagens kurs ved at utbytte er 10% yield ved kurs 12,50. Det er som et godt high yield fond. Oppsidemuligheten til 14-15-tallet er igjen mulig med snarlig oppstart i Kurdistan, kanskje potensielt høyere ved tilbakebetaling av gjeld dott snarlig.
Jeg er litt i tvende sinn om min langsiktighet i DNO. Har andre fokus jeg anser med langt klarere oppsidemulighet. Samtidig er DNO en fin swing-trading-aksje.
Markedet honorerer ikke oppstrømsselskaper i særlig større grad på multipler enn det vi ser i DNO for tiden (i alle fall ikke på OSE), så man må kansje erkjenne dette for fremtiden eller være stayer og satse på utbytter eller innvandende oppkjøp fra en større aktør...
Man skal huske også at Millennium ligger med over 8 mill aksjer short, og i tap, så en eller annen gang skal det dekkes. Nå tviler jeg vel på at de forsøker å forsvare posisjonen ved å øke, da det tross alt er nokså klar oppsiderisiko i aksjen herfra, og begrenset nedside med pågående direkteavkastning, som de også får i fleisen...
Redigert 06.02.2025 kl 09:39
omans
06.02.2025 kl 09:42
12867
Kan fort komme tilbake momentum ifm siste utvikling i kurdistan, når skuffelsen fra q4 har lagt seg. Mulig litt støtte ved 20ma og 12.64. Siste oppgangen var pga hendelsene fra myndighetshold, som dreier seg om tida fremover, ikke historiske tall. Men noen tar nok ut gevinstene fra dette, når det skuffer noe på tall. Men ellers er det ned mot 12 som nenves at det er støtte ved videre pullback på kort sikt.
Redigert 06.02.2025 kl 09:43
AmatørK
06.02.2025 kl 09:56
12803
I dag ser vi traderne holde på. Har man tro på vekst i Nordsjøen, løsning på eksportsituasjonen i Kurdistan og lignende, så er dagens reaksjon vanskelig å forstå. I dag straffes det på tallene uten å hensynta det langsiktige potensialet.
Jeg er ingen trader. Utbytte høstes og jeg tror på meravkastning her ved å bare sitte rolig i båten. Kjøpte på forrige dip til 12.40 nylig, men har ikke noe krutt for dette fallet.
Jeg er ingen trader. Utbytte høstes og jeg tror på meravkastning her ved å bare sitte rolig i båten. Kjøpte på forrige dip til 12.40 nylig, men har ikke noe krutt for dette fallet.
Vaksine20
06.02.2025 kl 11:10
12478
Takk for at du lufter tankene dine med oss. Tenker i samme baner, men som jeg skrev tidligere- utbytte er ikke noe annet enn plaster på såret (mtp inflasjon, kronesvekkelsen osv). Sukk sukk. Er det noen her som er bekymret for fremtidige utbytteutbetalinger?? Har DNO nok penger?
Jeg klarte selvsagt ikke å få solgt en eneste aksje hverken på 14 eller 13 kroner, men jeg derimot økte på 12,25 kr tidligere i januar. Har bedre snitt nå. Det hjelper på psyken.
Jeg klarte selvsagt ikke å få solgt en eneste aksje hverken på 14 eller 13 kroner, men jeg derimot økte på 12,25 kr tidligere i januar. Har bedre snitt nå. Det hjelper på psyken.
Føre var
06.02.2025 kl 11:19
12517
Ved kurs nok 12,50,- så ligger vi nå på 10% utbytte pr aksje. Ingen grunn til å selge, heller kjøpe vel med fremtidsutsiktene i tankene:)
omans
06.02.2025 kl 11:26
12591
Merker at en ønsker å kjøpe mer på 12.40 tallet, men er vanskeig å få fatt i aksjer her foreløpig, da kjøperne stormer til.
SPXL
06.02.2025 kl 11:32
12574
Hva er egentlig grunnen til at den faller så kraftig i dag, var tallene så dårlige. Vil seg ikke for Dno.
SoLong
06.02.2025 kl 11:39
12527
Lavere inntekter, samtidig med at politikerne i Irak drar ut en beslutning i det uendelige til de har fått sugerøret sitt i honningkrukken er ikke en god kombinasjon.
Føre var
06.02.2025 kl 11:51
12476
Så mye vil Bp investere for å få 150 000 fat til i fra Kirkuk(litt annet oppgrdering av feltet ligger vel også inni den summen;) så kan dere regne på hva Dno er verdt når de når 150 000 fat, 250 milliarder nok kansje, med litt godviljeog medvind kansje:)
https://uk.finance.yahoo.com/news/exclusive-bp-poised-invest-25-145854777.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9jLm5ld3Nub3cuY28udWsv&guce_referrer_sig=AQAAALWMl4QlRFYLRtI1_AriJ9csjXOFIJvYFigi28hwAPXqijLuwU2w6L0AIcFgtxBKUFP_cS3rIWU76mnTYZ-chypSR95a89kFhUiSndK3NUdCOEaXOyRaYiqK-Onu6HhqA40rmS7AQ2wGE4ca9yAn87T0Ty6OwNqGNaRCpzuPjLMJ
«Exclusive-BP poised to invest up to $25 billion in Iraq’s Kirkuk oil and gas«
Under the terms of the contract, BP would boost crude production capacity from the four oilfields in Kirkuk by 150,000 barrels per day (bpd) to raise total capacity to at least 450,000 bpd in 2-3 years, the official said.
That compares with current capacity of 300,000 bpd, according to three officials from the state-run North Oil Company (NOC).«
https://uk.finance.yahoo.com/news/exclusive-bp-poised-invest-25-145854777.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9jLm5ld3Nub3cuY28udWsv&guce_referrer_sig=AQAAALWMl4QlRFYLRtI1_AriJ9csjXOFIJvYFigi28hwAPXqijLuwU2w6L0AIcFgtxBKUFP_cS3rIWU76mnTYZ-chypSR95a89kFhUiSndK3NUdCOEaXOyRaYiqK-Onu6HhqA40rmS7AQ2wGE4ca9yAn87T0Ty6OwNqGNaRCpzuPjLMJ
«Exclusive-BP poised to invest up to $25 billion in Iraq’s Kirkuk oil and gas«
Under the terms of the contract, BP would boost crude production capacity from the four oilfields in Kirkuk by 150,000 barrels per day (bpd) to raise total capacity to at least 450,000 bpd in 2-3 years, the official said.
That compares with current capacity of 300,000 bpd, according to three officials from the state-run North Oil Company (NOC).«
Volume
06.02.2025 kl 12:39
12256
Dno gjør det bra i Nordsjøen. Mye på gang her. Også det må finansieres. Men de sitter nå på så mye her at de kan selge seg ut av noen lisenser helt eller delvis. Da blir det cash til utbygging.
omans
06.02.2025 kl 12:40
12262
Da fikk en spedd litt på ved 12.46, men snittet fra før var på 9 tallet i det depotet, så trakk litt opp snittet, men snart utbytte og videre utvikling i kurdistan, samt at de må få inn kravet på 3.40 pr aksje + renter.
omans
06.02.2025 kl 13:49
12036
Påminnelse
“Our Kurdistan team is doing a terrific job. Maintaining, never mind increasing, production from mature carbonate reservoirs without new drilling is rare, even exceptional,” said DNO’s Executive Chairman Bijan Mossavar-Rahmani.
The Kurdistan Region is preparing to resume oil exports after the Iraqi parliament approved an amendment to the federal budget law, which increases compensation for international oil companies (IOCs) in the Region.
On Wednesday, the Kurdistan Regional Government (KRG) instructed its natural resources ministry to coordinate with oil companies and relevant bodies to restart oil exports “as soon as possible.”
--
blir snart fyr i teltet, om ikke idag...
“Our Kurdistan team is doing a terrific job. Maintaining, never mind increasing, production from mature carbonate reservoirs without new drilling is rare, even exceptional,” said DNO’s Executive Chairman Bijan Mossavar-Rahmani.
The Kurdistan Region is preparing to resume oil exports after the Iraqi parliament approved an amendment to the federal budget law, which increases compensation for international oil companies (IOCs) in the Region.
On Wednesday, the Kurdistan Regional Government (KRG) instructed its natural resources ministry to coordinate with oil companies and relevant bodies to restart oil exports “as soon as possible.”
--
blir snart fyr i teltet, om ikke idag...
Anywhere
06.02.2025 kl 13:57
12017
Bør vi kanskje forsøke noen poster her på 12.4-tallet i håp om at presentasjon gir litt vind i seilene? Det har ofte skjedd det motsatte, men foreløpig har aksjen landet litt rundt 12,45...
omans
06.02.2025 kl 14:38
11846
Hver og en bør vurdere ut ifra egen "magefølelse", jeg ser ikke så dårlig risk-reward her etter et tilbakefall fra 14 kroner til 12.40 tallet, som baseres på noe svakere enn ventet i 2024 tall. Det er over 10% ned, selv om en ikke vet, så tipper jeg en ikke kan få kjøpt på 11 tallet igjen på en god stund. Men, hvis det ikke kommer noen oppdateringer fra rørledningen og nyheter rundt det, kan det jo sige mer neste par dager. Ex dag er 13. februar, så er jo noen dager til å se an, før en får med seg utbyttet..
Redigert 06.02.2025 kl 14:38
norvaldi
06.02.2025 kl 14:55
11885
Et ikke fremmed senario at det jobbes i kulissene med et oppkjøp av BP De er jo aktive med store investeringer i regionen Dessuten er jo hovedaksjonær i Dno en aldrende herremann på 80
AmatørK
06.02.2025 kl 15:56
12058
Et steg nærmere, og det steget var kanskje det viktigste. Det politiske er jo i orden. Nå skal DNO også jobbe og sette krav, ikke minst om utestående også som er nødt til å komme samtidig. Oljeselskapet vil jo ikke starte opp eksport uten å få gjort opp gammelt de har krav på. Sjefen er ganske klar hvertfall.
"Oslo (Infront TDN Direkt): Godkjenningen av budsjettendringer i det irakiske parlamentet søndag, som inkluderte en ramme for å gjenoppta oljeeksporten fra Kurdistan, var et viktig skritt.
Det kom frem under DNOs kvartalspresentasjon torsdag.
-Etter vårt syn var budsjettbehandlingen søndag et viktig skritt fremover. Vår styreleder har tidligere referert til en gordisk knute, og vi ser dette som første steg for å løse opp denne knuten, sa administrerende direktør Chris Spencer i DNO.
Han la til at DNOs stilling forblir som den har vært: Selskapet må få klarhet i hvordan de skal få betalt for oljeeksport, og få betalt for det selskapet tidligere har sendt gjennom rørledningene, men ikke fått betalt for ennå.
-Dette var en politisk prosess, men når det kommer til implementering vil vi være en del av det, sa Spencer.
-Vi må få vite hvordan vi skal få betalt, ingen har forklart til oss hvordan det skal skje ennå, la han til under spørsmål- og svarrunden."
"Oslo (Infront TDN Direkt): Godkjenningen av budsjettendringer i det irakiske parlamentet søndag, som inkluderte en ramme for å gjenoppta oljeeksporten fra Kurdistan, var et viktig skritt.
Det kom frem under DNOs kvartalspresentasjon torsdag.
-Etter vårt syn var budsjettbehandlingen søndag et viktig skritt fremover. Vår styreleder har tidligere referert til en gordisk knute, og vi ser dette som første steg for å løse opp denne knuten, sa administrerende direktør Chris Spencer i DNO.
Han la til at DNOs stilling forblir som den har vært: Selskapet må få klarhet i hvordan de skal få betalt for oljeeksport, og få betalt for det selskapet tidligere har sendt gjennom rørledningene, men ikke fått betalt for ennå.
-Dette var en politisk prosess, men når det kommer til implementering vil vi være en del av det, sa Spencer.
-Vi må få vite hvordan vi skal få betalt, ingen har forklart til oss hvordan det skal skje ennå, la han til under spørsmål- og svarrunden."
Tournesol
06.02.2025 kl 17:36
11811
"samt at de må få inn kravet på 3.40 pr aksje + renter"
Hva med de økte utgiftene for 2025 de varslet i dag, ca 2 mrd NOK, skal vi trekke 2 kr av kursen på grunn av det?
Eller er det bare usikre inntekter, ikke sikre utgifter, vi skal regne med?
Hva med de økte utgiftene for 2025 de varslet i dag, ca 2 mrd NOK, skal vi trekke 2 kr av kursen på grunn av det?
Eller er det bare usikre inntekter, ikke sikre utgifter, vi skal regne med?
Redigert 06.02.2025 kl 17:37
512tr
07.02.2025 kl 09:42
11184
7. feb. 2025, 09:33:38 - DNO: Carnegie og ABG oppjusterer kursmål, Clarksons nedjusterer
DNO: Carnegie og ABG oppjusterer kursmål, Clarksons nedjusterer
Oslo (Infront TDN Direkt): Carnegie og ABG Sundal Collier oppjusterer sine kursmål på DNO etter gårsdagens kvartalsrapport, mens Clarksons Securities nedjusterer og DNB Markets fastholder.
Det fremgår av oppdateringer torsdag og fredag.
Carnegie gjentar holdanbefaling og har nå et kursmål på 12,5 kroner, opp fra tidligere 11,5 kroner. Meglerhuset viser til at det ligger an til tunge driftsinvesteringer på norsk sokkel fremover, men at eksportrørledningen fra Kurdistan i Irak er nærmere gjenåpning.
ABG Sundal Collier gjentar kjøpsanbefaling med et nytt kursmål på 15 kroner (14).
«Vår tese for DNO forblir den samme. Vi erkjenner at det er en rådende risiko rundt Kurdistan-eiendelene. Imidlertid finner vi fortsatt komfort i: 1) god verdsettelsesstøtte sammenlignet med vårt NAV-estimat på 17 kroner pr aksje, hvorav rundt ni kroner pr aksje dekkes av kontanter og eiendeler utenfor Kurdistan, og 2) det betydelige potensialet for fri kontantstrøm verdsettelse hvis eksporten og betalinger gjenopptas i Kurdistan», skriver meglerhuset.
Clarksons Securities gjentar kjøpsanbefaling på DNO og nedjusterer kursmålet til 17 kroner fra 18 kroner.
«Vi finner risk/reward i DNO spesielt overbevisende, da vi tror gjenåpning av rørledningen i Kurdistan er nært forestående, mens dagens aksjekurs forblir betydelig forankret av Nordsjøporteføljen og netto kontantposisjon», skriver meglerhuset.
DNB Markets gjentar kjøpsanbefaling og kursmål på 15 kroner.
«Mens den nylige budsjettendringen i Irak er et positivt skritt mot potensielt å gjenoppta oljeeksporten gjennom Irak–Tyrkia-rørledningen, ser det fortsatt ut til å være flere hindringer å overvinne, spesielt hvordan DNO skal få betalt for oljen (..) Vi anslår 2025 til være stort sett fri kontantstrømnøytral, noe som antyder at 1,25 kroner utbytte pr aksje primært finansieres ved å øke netto gjeld. Våre estimater impliserer fortsatt gjenopptagelse av eksport i 2026, noe som vil føre til en kraftig økning i fri kontantstrøm på årsbasis», skriver DNB Markets.
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
TDN Direkt: Top 10
DNO: Carnegie og ABG oppjusterer kursmål, Clarksons nedjusterer
Oslo (Infront TDN Direkt): Carnegie og ABG Sundal Collier oppjusterer sine kursmål på DNO etter gårsdagens kvartalsrapport, mens Clarksons Securities nedjusterer og DNB Markets fastholder.
Det fremgår av oppdateringer torsdag og fredag.
Carnegie gjentar holdanbefaling og har nå et kursmål på 12,5 kroner, opp fra tidligere 11,5 kroner. Meglerhuset viser til at det ligger an til tunge driftsinvesteringer på norsk sokkel fremover, men at eksportrørledningen fra Kurdistan i Irak er nærmere gjenåpning.
ABG Sundal Collier gjentar kjøpsanbefaling med et nytt kursmål på 15 kroner (14).
«Vår tese for DNO forblir den samme. Vi erkjenner at det er en rådende risiko rundt Kurdistan-eiendelene. Imidlertid finner vi fortsatt komfort i: 1) god verdsettelsesstøtte sammenlignet med vårt NAV-estimat på 17 kroner pr aksje, hvorav rundt ni kroner pr aksje dekkes av kontanter og eiendeler utenfor Kurdistan, og 2) det betydelige potensialet for fri kontantstrøm verdsettelse hvis eksporten og betalinger gjenopptas i Kurdistan», skriver meglerhuset.
Clarksons Securities gjentar kjøpsanbefaling på DNO og nedjusterer kursmålet til 17 kroner fra 18 kroner.
«Vi finner risk/reward i DNO spesielt overbevisende, da vi tror gjenåpning av rørledningen i Kurdistan er nært forestående, mens dagens aksjekurs forblir betydelig forankret av Nordsjøporteføljen og netto kontantposisjon», skriver meglerhuset.
DNB Markets gjentar kjøpsanbefaling og kursmål på 15 kroner.
«Mens den nylige budsjettendringen i Irak er et positivt skritt mot potensielt å gjenoppta oljeeksporten gjennom Irak–Tyrkia-rørledningen, ser det fortsatt ut til å være flere hindringer å overvinne, spesielt hvordan DNO skal få betalt for oljen (..) Vi anslår 2025 til være stort sett fri kontantstrømnøytral, noe som antyder at 1,25 kroner utbytte pr aksje primært finansieres ved å øke netto gjeld. Våre estimater impliserer fortsatt gjenopptagelse av eksport i 2026, noe som vil føre til en kraftig økning i fri kontantstrøm på årsbasis», skriver DNB Markets.
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
TDN Direkt: Top 10
omans
07.02.2025 kl 09:58
11108
Tallet var omregnet fra svaret oto1 ga, om utestående 299,6MUSD. Jeg vet ikke så mye mer om det. En ser DNO skriver fra innlegget over her :
"Han la til at DNOs stilling forblir som den har vært: Selskapet må få klarhet i hvordan de skal få betalt for oljeeksport, og få betalt for det selskapet tidligere har sendt gjennom rørledningene, men ikke fått betalt for ennå."
"Han la til at DNOs stilling forblir som den har vært: Selskapet må få klarhet i hvordan de skal få betalt for oljeeksport, og få betalt for det selskapet tidligere har sendt gjennom rørledningene, men ikke fått betalt for ennå."
Redigert 07.02.2025 kl 09:59
Tournesol
07.02.2025 kl 10:16
11104
Jeg skjønte hvor tallet kom fra, men spørsmålet var om det er fornuftig å bare se på mulige inntekter og ikke på den store økningen i utgifter når man skal vurdere aksjekursen. I alle fall når en eventuell betaling av gjeld fra krg vil være en engangsutbetaling, mens økningen i utgifter er en årlig ekstra utgift.
Som DnB skriver, Dno kommer ikke til å gå med overskudd med de utgiftene de har i Nordsjøen nå og må låne penger for å betale ut utbytte.
Som DnB skriver, Dno kommer ikke til å gå med overskudd med de utgiftene de har i Nordsjøen nå og må låne penger for å betale ut utbytte.
omans
07.02.2025 kl 10:38
11190
Jeg nevnte ikke noe om aksjekursen og vurdering av den, men alle forstår vel at når de får inn utestående beløp, vil det være et pluss ift om de ikke får inn pengene. Da vil eventuelle kostnader bli værre å håndtere. Med gjenåpning av rørlendingen kan de selge med bedre priser internasjonalt, selv om det på kort sikt er ubesvarte spørsmål knyttet til hvordan betalinger skal foregå. På kort sikt vil investeringer bety økte kostnader til dette, men man gjør jo det for å øke verdier på sikt, så kostnader knyttet til dette vil betale seg tilbake der de er investert.
omans
07.02.2025 kl 12:27
10925
Aksjen er vel fanget i børsens natur på kort sikt, at what goes up, must come down. Selv om kursmål er både 15 og 17. Av og til kommer bare et sterkt momentum inn, for så å bare dø ut...men kan komme plutselig tilbake, når ingen aner det. Indikatorene signaliserer forttsatt grønne lys, altså at det er bullish undertone, på lengre sikt enn ultrakort.
Redigert 07.02.2025 kl 12:37
Anywhere
07.02.2025 kl 12:37
10981
Den kommer nok tilbake. Tror at en del har gått for at ALT skulle løse seg veldig fort nå, og det viktigste step 1 er tatt. Så får vi en realitetsorientering på at det kan gå måneder enda før man ser justert cashflow og flyt av olje gjennom rørledning i Tyrkia. Det var også et nedtrukket resultat i går med avskrivning som er lett å anvende som salgsunnskyldning.
Men på 14 kroner var oppsiden på 15 så nær at jeg syntes risk-management, når vi ikke så umiddelbare tiltak på eksport, var greit å iverksette.
Har fortsatt halvparten av opprinnelig langsiktig post liggende.
Jeg lar personlig aksjen forhåpentligvis få flate ut, og ser om det blir en bunndannelse nær 12. Lå i går med kjøp intradag 12,35, det ville jo passet greit inn i dag, men jeg lar tvilen komme meg selv til gode og går for en bedre trade-inngang enn 12,35:)
Men på 14 kroner var oppsiden på 15 så nær at jeg syntes risk-management, når vi ikke så umiddelbare tiltak på eksport, var greit å iverksette.
Har fortsatt halvparten av opprinnelig langsiktig post liggende.
Jeg lar personlig aksjen forhåpentligvis få flate ut, og ser om det blir en bunndannelse nær 12. Lå i går med kjøp intradag 12,35, det ville jo passet greit inn i dag, men jeg lar tvilen komme meg selv til gode og går for en bedre trade-inngang enn 12,35:)
omans
07.02.2025 kl 12:49
11099
Den stoppet rundt 12 slutten av januar, men det var før endelig avstemning, synes aksjen fortjener bedre enn å falle ned dit igjen, på tross av noe i q4 resultatet, da man ser fremover nå når det ble ønsket resultat ved avstmningen. Men oljeprien litt på defensiven (under 75) spiller nok noe også inn. Men MrMarket er jo ikke nådig når det kommer til hvordan strekke kursene...
Redigert 07.02.2025 kl 12:50
Prewia
07.02.2025 kl 12:58
11183
Detta är ju ing ex n nyhet hur många gånger har inte dno använt avskrivning. När aktien sett stark ut , flängs som de anv de gör o hålla ner aktien varför kan man undra , fortsätter detta är vi väl snart under 10 igdn
Anywhere
07.02.2025 kl 13:12
11242
Og da gir det nye tradingmuligheter. Det er egentlig ganske greit!
omans
07.02.2025 kl 15:14
11038
Må nok bruke q1 til å få oversikt over Kurdistan og betalinger etc. Men etter q1 burde det se klarere ut. Aksjen startet året med et smell, noe som ofte betyr at året blir bra totalt sett. Bare å vente på bedre nyheter som vil komme. Kurs allerede opp 25% siden jul, det lover bra.
omans
08.02.2025 kl 12:29
10321
Bare å vente:
Fra siste møtet nylig:
Statsminister Masrour Barzani ledet en sesjon i Kurdistan Regional Government (KRG) Ministerråd, med visestatsminister Qubad Talabani til stede.
Statsminister Barzani uttrykte takknemlighet til alle parter som var involvert i å komme til enighet med den irakiske regjeringen om offentlig sektors lønn, Kurdistan-regionens budsjettandel og endring av den spesielle budsjettloven som regulerer regionens oljeeksport.
---
Rådet instruerte deretter departementet for naturressurser om å opprettholde koordineringen med det føderale oljedepartementet, statsorganisasjonen for markedsføring av olje (SOMO) og oljeproduserende selskaper i regionen for å sikre en rask gjenopptakelse av Kurdistan-regionens oljeeksport gjennom SOMO, med inntektene rettet mot det føderale budsjettet."
Fra siste møtet nylig:
Statsminister Masrour Barzani ledet en sesjon i Kurdistan Regional Government (KRG) Ministerråd, med visestatsminister Qubad Talabani til stede.
Statsminister Barzani uttrykte takknemlighet til alle parter som var involvert i å komme til enighet med den irakiske regjeringen om offentlig sektors lønn, Kurdistan-regionens budsjettandel og endring av den spesielle budsjettloven som regulerer regionens oljeeksport.
---
Rådet instruerte deretter departementet for naturressurser om å opprettholde koordineringen med det føderale oljedepartementet, statsorganisasjonen for markedsføring av olje (SOMO) og oljeproduserende selskaper i regionen for å sikre en rask gjenopptakelse av Kurdistan-regionens oljeeksport gjennom SOMO, med inntektene rettet mot det føderale budsjettet."
Redigert 08.02.2025 kl 12:30
jowel
08.02.2025 kl 13:45
10203
KRG Council of Ministers Approves Oil Export Procedures
https://www.kurdistan24.net/en/story/823304/krg-council-of-ministers-approves-oil-export-procedures
https://www.kurdistan24.net/en/story/823304/krg-council-of-ministers-approves-oil-export-procedures
Vaksine20
12.02.2025 kl 09:35
7607
I og med at DNO går ex utbytte i morgen (13.02.25) økte jeg i denne tidligere i dag. Nå melder de store selskapene om økt utbytte , hva tenker dere om DNO og sannsynlighet for å gjøre det samme? Eller spiser investeringer opp hele fri kontantstrømmen i år?
omans
12.02.2025 kl 09:58
7529
Tenker utbyttet øker før eller siden, det startet på 0.20 i 2018, så 0.25 i 8 kvartaler fra høsten 2022, nå har det vært 0.3125 i 3 kvartaler, og åpning av rørledingen forestående. Kostnader til investeringer pågår, men det vil nok gi avkasting lengre fremme, og videre medføre økte utbytter.
Anywhere
12.02.2025 kl 10:08
7672
Mye som tyder på at utbyttenivået opprettholdes. Man skal også huske at cashmessig er det rundt 3,5 milliarder NOK utestående hos KRG, som forventningsvis snarlig løses da det egentlig er en betingelse for å gjenoppta eksport av olje - sett fra oljeselskapene sin side.
Investeringer for DNO er også grunnlag for økende produksjon, så dette er ikke sunk cost.
Investeringer for DNO er også grunnlag for økende produksjon, så dette er ikke sunk cost.
greengras
12.02.2025 kl 10:29
7722
Kurdistan regering ejer 20% af Baeshiqa licens. Denne ejerandel kunne passende overdrages til DNO som kompensation for manglende betalinger
Vaksine20
12.02.2025 kl 10:49
7787
Du har full kontroll som alltid. Ja, det er lett å glemme at det har dryppet litt utbytte på oss i det siste. Håper det løser seg snart for jeg vil ut av dette :)) og da er det lurt å øke mens kursen er fremdeles lav.
Får jeg spørre dere et spm til? Er ikke det litt naivt å forvente å få betalt eller få kompensasjon for det DNO har i utestående hos KRG? Hørte at offentlige ansatte får minstelønn og KRG sliter pga stengt oljerør. Kan man virkelig regne med å få noe tilbakebetalt?? Er ikke det slik i dette tilfellet at Spist Er Spist??
Får jeg spørre dere et spm til? Er ikke det litt naivt å forvente å få betalt eller få kompensasjon for det DNO har i utestående hos KRG? Hørte at offentlige ansatte får minstelønn og KRG sliter pga stengt oljerør. Kan man virkelig regne med å få noe tilbakebetalt?? Er ikke det slik i dette tilfellet at Spist Er Spist??
AmatørK
12.02.2025 kl 10:54
7773
Oljeeksporten er vel hovedproblemet til alt nå? Med eksport vil det være penger til både lønn og betale det som er skyldig.
Jeg håper alle parter er villig til å legge til rette for stabil og forutsigbar verdiskapning, da må KRG tilbakebetale. Ellers vil de ikke oppleve at selskapene vil være med og investere. En slags nedbetalingsplan må nok til.
Jeg håper alle parter er villig til å legge til rette for stabil og forutsigbar verdiskapning, da må KRG tilbakebetale. Ellers vil de ikke oppleve at selskapene vil være med og investere. En slags nedbetalingsplan må nok til.
Anywhere
12.02.2025 kl 12:55
7611
Vaksine20, selvsagt skal DNO ha utbetalt det som kontrakt sier. Dette er ubetalt eksport fra før eksport-stans, så det er overhodet ikke tvil om at det er rettmessig DNO sitt. Det erkjenner KRG også. Det har vært slike situasjoner tidligere også, men det har alltid lyktes KRG å gjøre opp for seg på ene eller andre måten. Og dette gjelder ikke bare DNO, men omtrent alle oljeselskaper i Kurdistan.
Anywhere
12.02.2025 kl 15:31
7374
Kan minne om at DNO har siste dag inkludert utbytte i dag, dvs at i teorien skal aksjen starte 0,31 kroner ned i morgen...
SPXL
13.02.2025 kl 09:34
6663
Svak utvikling, ned over 2kr på litt over 1uke ! Skal ligge mellom 10-12 denne. Tross skyhøye kursmål så går den ned.
Teknikkpenger
13.02.2025 kl 10:47
6678
https://x.com/majeed66224499/status/1889900966972948695
"Kurdistan Prime Minister met with the Turkish finance minister discussing oil export resumption
“A key step toward restarting exports is the amendment to Iraq’s federal budget law, passed on February 2, which addresses extraction and transportation costs for international oil firms. Iraqi lawmaker Sabah Subhi told Zoom News that exports through the Iraq-Turkey pipeline could resume next week once the amendment takes effect.”
As they said today, it will be in the gazette
Then exporting will take affect immediately"
"Kurdistan Prime Minister met with the Turkish finance minister discussing oil export resumption
“A key step toward restarting exports is the amendment to Iraq’s federal budget law, passed on February 2, which addresses extraction and transportation costs for international oil firms. Iraqi lawmaker Sabah Subhi told Zoom News that exports through the Iraq-Turkey pipeline could resume next week once the amendment takes effect.”
As they said today, it will be in the gazette
Then exporting will take affect immediately"