Gamechanger
Lokotech rapporterte 7. november at Powerpool (66% eid av Lokotech) omsatte for tilsvarende 34MNOK per Är i nettoinntekter. PÄ samme tidspunkt var bruttoomsetningen ca 160MNOK. Dette gir en margin pÄ ca 21%.
Lokotech rapporterte ved oppkjÞpet av Powerpool at de leverte en EBIT pÄ 6MNOK. DavÊrende brutto-omsetning var pÄ ca 130MNOK, og netto-omsetning pÄ 27MNOK.
NÄ er brutto-omsetningen pÄ nÊrmere 260MNOK, og med en margin pÄ 21% tilsvarer det en netto-omsetning pÄ ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altsÄ steget med 100% i 2024.
SÄ er spÞrsmÄlet hvordan det pÄvirker EBIT. Er det slik at Þkningen i omsetning er en ren uplift pÄ grunn av lik OPEX, eller vil Þkningen i omsetning gi hÞyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret pÄ, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at Þkningen i omsetning er nÊrmest ren uplift. I sÄ tilfelle vil Powerpool pÄ nÄvÊrende omsetning ha en Ärlig EBIT pÄ 33MNOK. Dette virker helt sprÞtt, men slik er det nÄ en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke Þker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening pÄ 25MNOK. PÄ P/E 10 bÞr da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er ogsÄ fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig hÞyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel sÄ det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet Ä Þke fremover. I tillegg fÄr vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nÄ nÊrmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert pÄ ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i fÞrste omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet pÄ fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare Ä slenge inn kommentar, sÄ kan vi regne litt mer.
Lokotech rapporterte ved oppkjÞpet av Powerpool at de leverte en EBIT pÄ 6MNOK. DavÊrende brutto-omsetning var pÄ ca 130MNOK, og netto-omsetning pÄ 27MNOK.
NÄ er brutto-omsetningen pÄ nÊrmere 260MNOK, og med en margin pÄ 21% tilsvarer det en netto-omsetning pÄ ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altsÄ steget med 100% i 2024.
SÄ er spÞrsmÄlet hvordan det pÄvirker EBIT. Er det slik at Þkningen i omsetning er en ren uplift pÄ grunn av lik OPEX, eller vil Þkningen i omsetning gi hÞyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret pÄ, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at Þkningen i omsetning er nÊrmest ren uplift. I sÄ tilfelle vil Powerpool pÄ nÄvÊrende omsetning ha en Ärlig EBIT pÄ 33MNOK. Dette virker helt sprÞtt, men slik er det nÄ en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke Þker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening pÄ 25MNOK. PÄ P/E 10 bÞr da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er ogsÄ fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig hÞyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel sÄ det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet Ä Þke fremover. I tillegg fÄr vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nÄ nÊrmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert pÄ ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i fÞrste omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet pÄ fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare Ä slenge inn kommentar, sÄ kan vi regne litt mer.
Redigert i dag kl 13:02
Du mÄ logge inn for Ä svare
PartnerInv
I dag kl 14:27
243
Lokotech meldte rekord nettoinntekt i et svÊrt volatilt marked rett etter det ble klart at Trump vant valget i USA. Da oppnÄdde de en margin pÄ 21% ish. Jeg tror Ä bruke inntekten fra denne dagen som grunnlag for en Ärlig EBIT pÄ 21% er litt vel optimistisk. De har jo tidligere nevnt at de kan havne pÄ rundt 5%. Utover dette er hele Powerpool caset utrolig spennende. Veksten vi ser hos de er helt rÄ!
Fundam1talist
I dag kl 14:33
233
Det er ikke 21% EBIT margin jeg beskriver her. Jeg beskriver 21% margin pĂ„ bruttoomsetningđ AltsĂ„ at nettomsetningen er 21% av bruttoomsetning.
PartnerInv
I dag kl 14:43
208
Poenget mitt blir det samme. :) Den spesielle dagen satt de igjen med en nettoinntekt pÄ 21%. Jeg tror Ä bruke 21% som grunnlag for et helt Är blir for optimistisk. Dette basert pÄ hva selskapet har meldt tidligere samt stÞrrelser pÄ utbytter de har gitt ut i Är.
Fundam1talist
I dag kl 14:46
203
Jo, ser poenget ditt. Men marginene kan vel like gjerne bli hĂžyere? Ved enda hĂžyere aktivitet
PartnerInv
I dag kl 14:47
199
Jeg tipper marginene er hĂžyere de dagene det er mer volatilitet i markedet. Og de er godt tjent med kraftig omsetningsĂžkning vi ser i disse dager.
Stockshold
I dag kl 15:14
158
Jeg tror vi ser de tallene du viser til i innlegg kan vÊre litt hÞye i %, men samtidig tror jeg om noen mÄneder at de fort blir kanskje hÞyere enn dette. Grunn til det er hva Ruben har forespeilet i Þkning av brukere av poolen.
Tror uansett hvordan man velger Ä regne pÄ dette nÄ at oppsiden er meget hÞy, tenk bare nÄr de begynner Ä fyre opp Bitmains L9 som vil Þke hashrate betraktelig, samtidig vil nok hashblades komme pÄ ett tidspunkt neste Är Ä Þke dette voldsomt.
Her er det bare Ă„ fĂžlge med framover !
Tror uansett hvordan man velger Ä regne pÄ dette nÄ at oppsiden er meget hÞy, tenk bare nÄr de begynner Ä fyre opp Bitmains L9 som vil Þke hashrate betraktelig, samtidig vil nok hashblades komme pÄ ett tidspunkt neste Är Ä Þke dette voldsomt.
Her er det bare Ă„ fĂžlge med framover !
Fundam1talist
I dag kl 15:20
146
Mulig de er litt hĂžye ja! Jeg har bare prĂžvd Ă„ hente info ut ifra de tallene man har tilgjengelig, men stor feilmargin her. NĂ„ har antall brukere steget med 8% siste 5 dagene, og trenden er raskt stigende. Det er ekstremt sterkt!
PartnerInv
I dag kl 15:30
128
Hvis man hÞrer hva Ruben (CEO i Powerpool) sier i fireside chat har de stor tro pÄ at hashrate for SHA 256 (Bitcoin) vil nÄ Exahash nivÄet innen 6 mÄneder. Det vil si 1000 PH/s. Pr. idag ligger de pÄ ca 250 PH/s. Hvis man for gÞy legger dette inn i kalkulatoren idag vil det tilsvare en omsetning pÄ nÊre 500 millioner i Äret. Da blir selv marginer pÄ 5% solide tall. (25 millioner).
Stockshold
I dag kl 15:36
124
Netopp, sÄ den 25 Millionen er nok veldig nÊrt uansett.
Samtidig legger man til litt bedre enn 5 % som feks 10 % som da er ca halvparten av de 21 % er vi vel plutselig pÄ 50 M
Kan leke mye med tall her, men tror vi alle er enige om en formidabel oppside i powerpool.
Samtidig legger man til litt bedre enn 5 % som feks 10 % som da er ca halvparten av de 21 % er vi vel plutselig pÄ 50 M
Kan leke mye med tall her, men tror vi alle er enige om en formidabel oppside i powerpool.
Fundam1talist
I dag kl 15:40
112
500MNOK er crazy for et selskap som er verdsatt til dagens prising. Men det mÄ da vitterlig vÊre sÄnn at EBIT marginen stiger med Þkende omsetning? EBIT marginen var over 5% i 2023. Jeg kan ikke forstÄ annet enn at EBIT marginen har steget betydelig.
Stockshold
I dag kl 15:53
87
Bli spennende Ä se, vi fÄr nok noen oppdateringer etterhvert.
Samtidig er den Þkningen pÄ X 5 i SHA en ting.
Hvordan blir tallene om Scrypt Ăžker tilsvarende. Da ser man fort Milliarden.
Ser man feks 10 % der er vi pÄ 100 Mill
PÄ nyÄret kommer ogsÄ 4 nye algoritmer. Usikker pÄ hvor store disse kan bli i poolen. Noen som vet ?
Samtidig er den Þkningen pÄ X 5 i SHA en ting.
Hvordan blir tallene om Scrypt Ăžker tilsvarende. Da ser man fort Milliarden.
Ser man feks 10 % der er vi pÄ 100 Mill
PÄ nyÄret kommer ogsÄ 4 nye algoritmer. Usikker pÄ hvor store disse kan bli i poolen. Noen som vet ?
Fundam1talist
I dag kl 16:00
82
Opp mot 4kr per aksje for Powerpool alene da. Ingen tvil om at potensialet er skyhĂžyt.
PartnerInv
I dag kl 16:09
65
Man kan jo for gÞy sammenligne Powerpool mot F2Pool. Dette er ogsÄ en mining pool tilsvarende Powerpool. De har en bruttoomsetning kun pÄ Scrypt algoritmen pÄ over 5 miliarder NOK i Äret. NÄr flere av disse minerne fÄr opp Þynene og ser at de kan fÄ 3-4% bedre profitt hvis de bytter til Powerpool sÄ er tallene som nevnes over her ikke urealistiske.