Gamechanger
Lokotech rapporterte 7. november at Powerpool (66% eid av Lokotech) omsatte for tilsvarende 34MNOK per år i nettoinntekter. På samme tidspunkt var bruttoomsetningen ca 160MNOK. Dette gir en margin på ca 21%.
Lokotech rapporterte ved oppkjøpet av Powerpool at de leverte en EBIT på 6MNOK. Daværende brutto-omsetning var på ca 130MNOK, og netto-omsetning på 27MNOK.
Nå er brutto-omsetningen på nærmere 260MNOK, og med en margin på 21% tilsvarer det en netto-omsetning på ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altså steget med 100% i 2024.
Så er spørsmålet hvordan det påvirker EBIT. Er det slik at økningen i omsetning er en ren uplift på grunn av lik OPEX, eller vil økningen i omsetning gi høyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret på, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at økningen i omsetning er nærmest ren uplift. I så tilfelle vil Powerpool på nåværende omsetning ha en årlig EBIT på 33MNOK. Dette virker helt sprøtt, men slik er det nå en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke øker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening på 25MNOK. På P/E 10 bør da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er også fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig høyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel så det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet å øke fremover. I tillegg får vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nå nærmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert på ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i første omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet på fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare å slenge inn kommentar, så kan vi regne litt mer.
Lokotech rapporterte ved oppkjøpet av Powerpool at de leverte en EBIT på 6MNOK. Daværende brutto-omsetning var på ca 130MNOK, og netto-omsetning på 27MNOK.
Nå er brutto-omsetningen på nærmere 260MNOK, og med en margin på 21% tilsvarer det en netto-omsetning på ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altså steget med 100% i 2024.
Så er spørsmålet hvordan det påvirker EBIT. Er det slik at økningen i omsetning er en ren uplift på grunn av lik OPEX, eller vil økningen i omsetning gi høyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret på, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at økningen i omsetning er nærmest ren uplift. I så tilfelle vil Powerpool på nåværende omsetning ha en årlig EBIT på 33MNOK. Dette virker helt sprøtt, men slik er det nå en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke øker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening på 25MNOK. På P/E 10 bør da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er også fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig høyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel så det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet å øke fremover. I tillegg får vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nå nærmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert på ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i første omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet på fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare å slenge inn kommentar, så kan vi regne litt mer.
Redigert 14.11.2024 kl 13:02
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Fundam1talist
I dag kl 10:08
213
Og der kom børsmelding! Ny rekord i net revenue på 130.000kr per dag. Tilsvarer nesten 50MNOK per år dersom markedsforholdene holder seg slik som nå. Spinnvilt!
https://newsweb.oslobors.no/message/632605
https://newsweb.oslobors.no/message/632605
Fundam1talist
I dag kl 10:20
180
Ja, det er ekstremt bra! 40% økning i net revenue rekord fra sist melding, og dette bare på under 2 uker😃
Stockshold
I dag kl 10:26
167
Nå snakker vi cashmaskin!!
Helt vilt hvor mye som nå legger seg på bunnlinja.
Helt vilt hvor mye som nå legger seg på bunnlinja.
Fundam1talist
I dag kl 10:36
147
Yes, og det stopper ikke her. Dette er bare én ny rekord av mange. Veksten er eksponensiell👍 Når vi nå har tall på bordet vil caset bli mer interessant for større investorer. Risikoen har blitt kraftig redusert den siste måneden, og oppsiden har blitt enda større
Tobias
I dag kl 10:36
152
Den største %- vis økning i antall brukere har kommet den siste uken. Inntektene kommer til å doble seg i løpet av 14 dager med det tempoet vi ser i nye brukere.
Fin kjøpsanledndning dette.
Fin kjøpsanledndning dette.
Redigert i dag kl 10:37
Du må logge inn for å svare
Stockshold
I dag kl 10:47
124
Vi er lagt ifra Rubens anslag på økningen inne SHA der han konservativt antydet en økning på x5 i hashrate. Mye å gå på framover å inntekter vil mest sannsynlig bare fortsette å øke nå.
Fundam1talist
I dag kl 11:16
87
Men basert på dagens melding er vel hovedinnlegget høyst relevant. Hvis noen har kontroll på brutto-omsetningen denne uken kan man enkelt regne ut marginen. Jeg tror den ligger på rundt 20% av årlig brutto-omsetning. Jeg indikerte netto-omsetning på 54MNOK. På dagens melding (gitt at forutsetningene er like) har vi 47,5MNOK. Så er OPEX ukjent, men antakeligvis øker ikke denne nevneverdig selv om omsetningen øker. Som sagt tror jeg powerpool enkelt forsvarer dagens MCAP og vel så det.
Tobias
I dag kl 11:23
80
Tipper det kommer et brudd av kr 1 hvert øyeblikk. Det er algoritmene som styrer showet foreløpig.
Blir stort dette
Blir stort dette
Stockshold
I dag kl 11:32
60
Går man utifra 47,5 M er vel utregning på mcap for lokotech gjerne X10 som er normalt vel.
Da kan man fort forsvare 475 M som mcap. Er vel fort en dobling kun på powerpool det om disse tallene hadde holdt seg stabile.
Likevel ligger den største triggeren i Asic som begynner å nærme seg en tape out.
Da kan man fort forsvare 475 M som mcap. Er vel fort en dobling kun på powerpool det om disse tallene hadde holdt seg stabile.
Likevel ligger den største triggeren i Asic som begynner å nærme seg en tape out.
Fundam1talist
I dag kl 11:50
41
Nemlig, og det er derfor jeg tror denne vil gå over 2kr i løpet av kort tid👌
-
«
- 1
- 2 »