Gamechanger
Lokotech rapporterte 7. november at Powerpool (66% eid av Lokotech) omsatte for tilsvarende 34MNOK per år i nettoinntekter. På samme tidspunkt var bruttoomsetningen ca 160MNOK. Dette gir en margin på ca 21%.
Lokotech rapporterte ved oppkjøpet av Powerpool at de leverte en EBIT på 6MNOK. Daværende brutto-omsetning var på ca 130MNOK, og netto-omsetning på 27MNOK.
Nå er brutto-omsetningen på nærmere 260MNOK, og med en margin på 21% tilsvarer det en netto-omsetning på ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altså steget med 100% i 2024.
Så er spørsmålet hvordan det påvirker EBIT. Er det slik at økningen i omsetning er en ren uplift på grunn av lik OPEX, eller vil økningen i omsetning gi høyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret på, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at økningen i omsetning er nærmest ren uplift. I så tilfelle vil Powerpool på nåværende omsetning ha en årlig EBIT på 33MNOK. Dette virker helt sprøtt, men slik er det nå en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke øker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening på 25MNOK. På P/E 10 bør da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er også fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig høyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel så det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet å øke fremover. I tillegg får vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nå nærmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert på ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i første omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet på fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare å slenge inn kommentar, så kan vi regne litt mer.
Lokotech rapporterte ved oppkjøpet av Powerpool at de leverte en EBIT på 6MNOK. Daværende brutto-omsetning var på ca 130MNOK, og netto-omsetning på 27MNOK.
Nå er brutto-omsetningen på nærmere 260MNOK, og med en margin på 21% tilsvarer det en netto-omsetning på ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altså steget med 100% i 2024.
Så er spørsmålet hvordan det påvirker EBIT. Er det slik at økningen i omsetning er en ren uplift på grunn av lik OPEX, eller vil økningen i omsetning gi høyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret på, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at økningen i omsetning er nærmest ren uplift. I så tilfelle vil Powerpool på nåværende omsetning ha en årlig EBIT på 33MNOK. Dette virker helt sprøtt, men slik er det nå en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke øker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening på 25MNOK. På P/E 10 bør da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er også fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig høyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel så det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet å øke fremover. I tillegg får vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nå nærmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert på ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i første omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet på fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare å slenge inn kommentar, så kan vi regne litt mer.
Redigert 14.11.2024 kl 13:02
Du må logge inn for å svare
Fundam1talist
I dag kl 12:51
354
Min tolkning er at Litecoin og Dodgecoin bidrar mest per nå. Ruben «guidet» økning i SHA256 med 5 gangeren, og da vil bitcoin være største bidragsyter. Nå kan det se ut som vi får en solid oppgang i Litecoin (noe jeg håper), og det vil bidra til enda høyere inntjening. Men jeg skal ikke si dette med 100% sikkerhet (er på ingen måte noen krypto-ekspert). Kanskje noen andre kan bekrefte/avkrefte? Enn så lenge forholder jeg meg til følgende:
- Årlig netto-omsetning på 50MNOK (gitt samme aktivitet)
- Kraftig vekst i antall brukere og omsetning (vil etterhvert øke fra 50MNOK og oppover)
- Nylig innsidekjøp for 350.000kr på høyere kurser enn dagens
- Start av tapeout meldes om 1 måneds tid
- Skyhøyt potensiale dersom ASIC leverer
- Årlig netto-omsetning på 50MNOK (gitt samme aktivitet)
- Kraftig vekst i antall brukere og omsetning (vil etterhvert øke fra 50MNOK og oppover)
- Nylig innsidekjøp for 350.000kr på høyere kurser enn dagens
- Start av tapeout meldes om 1 måneds tid
- Skyhøyt potensiale dersom ASIC leverer
Redigert i dag kl 12:52
Stockshold
I dag kl 14:22
305
Høres ut som vi tenker likt. Doge/LTC er største bidragsytere mens BTC kanskje vil komme etter ref rubens anslag.
En komentar ift skhøyt potensiale dersom asic leverer.
Utifra børsmelding 05/09 ser det jo utvilsom ut som at Asic leverer ☺️
05.09.2024 14:17:36
LOKO: REDESIGNET ASIC-CHIP
Oslo (Infront TDN Direkt): Resultatene fra de endelige kraftsimuleringene av Lokotech Groups ASIC-chip-teknologi viser et betydelig gjennombrudd i utviklingen.
Det opplyser selskapet i en melding torsdag.
"Etter en rekke grundige designiterasjoner, inkludert 19 oppdateringer av IP-biblioteket fra våre IP-leverandører, omfattende simuleringer, testing og validering, har vårt ingeniørteam med suksess redesignet den kommersielle ASIC-en. De endelige strømsimuleringene for det kommersielle ASIC-designet, med 95 prosent konfidensnivå for å nøyaktig reflektere post-silikon kraftmålinger, indikerer svært effektiv ytelse", heter det i meldingen.
En komentar ift skhøyt potensiale dersom asic leverer.
Utifra børsmelding 05/09 ser det jo utvilsom ut som at Asic leverer ☺️
05.09.2024 14:17:36
LOKO: REDESIGNET ASIC-CHIP
Oslo (Infront TDN Direkt): Resultatene fra de endelige kraftsimuleringene av Lokotech Groups ASIC-chip-teknologi viser et betydelig gjennombrudd i utviklingen.
Det opplyser selskapet i en melding torsdag.
"Etter en rekke grundige designiterasjoner, inkludert 19 oppdateringer av IP-biblioteket fra våre IP-leverandører, omfattende simuleringer, testing og validering, har vårt ingeniørteam med suksess redesignet den kommersielle ASIC-en. De endelige strømsimuleringene for det kommersielle ASIC-designet, med 95 prosent konfidensnivå for å nøyaktig reflektere post-silikon kraftmålinger, indikerer svært effektiv ytelse", heter det i meldingen.
Fundam1talist
I dag kl 14:27
286
Jeg tror ASIC vil levere ja, men det er alltid en risiko for at det ikke gjør det. Uansett mener jeg ikke dagens kurs gjenspeiler oppsiden + Powerpool. Dagens kurs gjenspeiler egentlig veldig lite spør du meg. På 2kr hadde forventninger vært priset inn, men under krona.. Helt feilpriset. Dette skjønner jo selvfølgelig styreleder og CFO, og kjøper aksjer i markedet.
Fascinerende at kursen er svakt ned mens bitcoin er på ATH, dodgecoin har steget over 150% siste måneden og litecoin har brutt opp av en kjempe lang fallende trend. Samt at samtlige stiger kraftig i dag. Dette viser at Oslo børs enda ikke har forstått Lokotech. Men det kommer, og da smeller det voldsomt.
Fascinerende at kursen er svakt ned mens bitcoin er på ATH, dodgecoin har steget over 150% siste måneden og litecoin har brutt opp av en kjempe lang fallende trend. Samt at samtlige stiger kraftig i dag. Dette viser at Oslo børs enda ikke har forstått Lokotech. Men det kommer, og da smeller det voldsomt.
Redigert i dag kl 14:30
Fundam1talist
I dag kl 15:30
180
Går en del volum nå, så dette ser meget bra ut! Kanskje investorene endelig har skjønt at det finnes en bra krypto-aksje på Oslo børs😂
Redigert i dag kl 15:33
Teknikkpenger
I dag kl 15:36
165
det vil ikke være noen aksjer å kjøpe etter tapeout ............av amerikanske investorer går inn i oslo markedet USD 10 millioner er ingenting for for USD 1 milliard selskap i neste 4 Trump-regjering
Redigert i dag kl 15:38
Teknikkpenger
I dag kl 15:45
146
Ja, som Bitman on limit med 5nm og lokotech er 12nm ............Det vil ta 3 til 4 år til for Bitmain å redesigne ASIC til mer effektiv enn Lokotech.
Redigert i dag kl 15:57
Fundam1talist
I dag kl 15:48
135
Ikke utenkelig! Virker nesten som om noen større er på vei inn nå. Nå har vi brutt en fallende trend som har vart i 1 år. Kan gå ganske høyt nå👌
Fundam1talist
I dag kl 16:26
60
Nydelig avslutning på dagen. Bruddet gir teoretisk oppside til 2,05kr👍