Gamechanger

Fundam1talist
LOKO 14.11.2024 kl 12:54 8087

Lokotech rapporterte 7. november at Powerpool (66% eid av Lokotech) omsatte for tilsvarende 34MNOK per Är i nettoinntekter. PÄ samme tidspunkt var bruttoomsetningen ca 160MNOK. Dette gir en margin pÄ ca 21%.

Lokotech rapporterte ved oppkjÞpet av Powerpool at de leverte en EBIT pÄ 6MNOK. DavÊrende brutto-omsetning var pÄ ca 130MNOK, og netto-omsetning pÄ 27MNOK.

NÄ er brutto-omsetningen pÄ nÊrmere 260MNOK, og med en margin pÄ 21% tilsvarer det en netto-omsetning pÄ ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altsÄ steget med 100% i 2024.

SÄ er spÞrsmÄlet hvordan det pÄvirker EBIT. Er det slik at Þkningen i omsetning er en ren uplift pÄ grunn av lik OPEX, eller vil Þkningen i omsetning gi hÞyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret pÄ, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at Þkningen i omsetning er nÊrmest ren uplift. I sÄ tilfelle vil Powerpool pÄ nÄvÊrende omsetning ha en Ärlig EBIT pÄ 33MNOK. Dette virker helt sprÞtt, men slik er det nÄ en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke Þker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening pÄ 25MNOK. PÄ P/E 10 bÞr da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er ogsÄ fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig hÞyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel sÄ det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet Ä Þke fremover. I tillegg fÄr vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nÄ nÊrmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert pÄ ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i fÞrste omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.

Tallene er ganske grovt regnet pÄ fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare Ä slenge inn kommentar, sÄ kan vi regne litt mer.
Redigert 14.11.2024 kl 13:02 Du mÄ logge inn for Ä svare
Tobias
I dag kl 13:56 201

Heng med, den stikker nÄ.
Blir en fin reise fremover dette.
Teknikkpenger
I dag kl 14:05 178

kr 2 fĂžr slutten av desember svak motstand etter kr 1,3. Husk at det vil vĂŠre svĂŠrt fĂŠrre flytende aksjer etter tapeout-nyheter
Redigert i dag kl 14:09 Du mÄ logge inn for Ä svare
Tobias
I dag kl 14:07 166

Ryker kr 1,20 i dag ??
Tobias
I dag kl 14:15 152

Powerpool stiger og stiger med nye brukere. Vi nĂŠrmere oss 100% vekst ( fra 15.okt) i nye brukere innen utgangen av november.
Powerpool er og blir en pengemaskin for Loko.
Fundam1talist
I dag kl 14:49 97

Noen som akkumulerer bra i dag! Tror denne spretter opp til 1,5kr om kort tid👍