Gamechanger
Lokotech rapporterte 7. november at Powerpool (66% eid av Lokotech) omsatte for tilsvarende 34MNOK per år i nettoinntekter. På samme tidspunkt var bruttoomsetningen ca 160MNOK. Dette gir en margin på ca 21%.
Lokotech rapporterte ved oppkjøpet av Powerpool at de leverte en EBIT på 6MNOK. Daværende brutto-omsetning var på ca 130MNOK, og netto-omsetning på 27MNOK.
Nå er brutto-omsetningen på nærmere 260MNOK, og med en margin på 21% tilsvarer det en netto-omsetning på ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altså steget med 100% i 2024.
Så er spørsmålet hvordan det påvirker EBIT. Er det slik at økningen i omsetning er en ren uplift på grunn av lik OPEX, eller vil økningen i omsetning gi høyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret på, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at økningen i omsetning er nærmest ren uplift. I så tilfelle vil Powerpool på nåværende omsetning ha en årlig EBIT på 33MNOK. Dette virker helt sprøtt, men slik er det nå en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke øker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening på 25MNOK. På P/E 10 bør da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er også fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig høyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel så det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet å øke fremover. I tillegg får vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nå nærmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert på ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i første omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet på fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare å slenge inn kommentar, så kan vi regne litt mer.
Lokotech rapporterte ved oppkjøpet av Powerpool at de leverte en EBIT på 6MNOK. Daværende brutto-omsetning var på ca 130MNOK, og netto-omsetning på 27MNOK.
Nå er brutto-omsetningen på nærmere 260MNOK, og med en margin på 21% tilsvarer det en netto-omsetning på ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altså steget med 100% i 2024.
Så er spørsmålet hvordan det påvirker EBIT. Er det slik at økningen i omsetning er en ren uplift på grunn av lik OPEX, eller vil økningen i omsetning gi høyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret på, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at økningen i omsetning er nærmest ren uplift. I så tilfelle vil Powerpool på nåværende omsetning ha en årlig EBIT på 33MNOK. Dette virker helt sprøtt, men slik er det nå en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke øker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening på 25MNOK. På P/E 10 bør da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er også fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig høyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel så det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet å øke fremover. I tillegg får vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nå nærmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert på ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i første omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet på fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare å slenge inn kommentar, så kan vi regne litt mer.
Redigert 14.11.2024 kl 13:02
Du må logge inn for å svare
Teknikkpenger
I går kl 14:05
957
kr 2 før slutten av desember svak motstand etter kr 1,3. Husk at det vil være svært færre flytende aksjer etter tapeout-nyheter
Redigert i går kl 14:09
Tobias
I går kl 14:15
931
Powerpool stiger og stiger med nye brukere. Vi nærmere oss 100% vekst ( fra 15.okt) i nye brukere innen utgangen av november.
Powerpool er og blir en pengemaskin for Loko.
Powerpool er og blir en pengemaskin for Loko.
Fundam1talist
I går kl 14:49
876
Noen som akkumulerer bra i dag! Tror denne spretter opp til 1,5kr om kort tid👍
Fundam1talist
I går kl 22:32
681
NORDA øker med nesten 800.000 aksjer! Det er helt tydelig på ordreboken at de ligger og fisker etter aksjer. Noen har skjønt at dette selskapet har et enormt potensiale.
Fundam1talist
I går kl 22:46
657
Tror det også skjer etterhvert👍 Bitmain er vel verdsatt til rundt 500 milliarder kroner, så det er klart noen sikler etter teknologien til Lokotech.
Tobias
I dag kl 09:29
439
Loko til himmels.
Bryter kr 1,20 og veien til kr 2 er rett frem.
Fin kjøpsmulighet dette.
Bryter kr 1,20 og veien til kr 2 er rett frem.
Fin kjøpsmulighet dette.
Teknikkpenger
I dag kl 09:56
395
Det vil oppstå vakuum etter tapeout-nyheter vil krysse kr2 i løpet av de neste 20 virkedagene
Fundam1talist
I dag kl 10:18
360
Tror nesten vi ender på 2kr før tapeout og 2,5-3kr etter. Siste 24 timer har Powerpool 2,8% flere brukere og profitability på ATH👍
Fundam1talist
I dag kl 10:58
284
Eller mer? Husk at caset er fundamentalt endret. Da er ikke det tekniske like relevant lengre (støtter, motstand etc). Nå ligger det en solid kjøper i bunn, og de er ikke ferdige.
Redigert i dag kl 11:00
Skytta
I dag kl 11:33
231
Hva er status vedrørende sertifisering/sertifikat for powerpool brukere i USA? LOKO selv melder dette vil generere inntekter allerede fra Q4 2024..
https://newsweb.oslobors.no/message/629554
utdrag:
Increased investment in growth initiatives that is expected to generate cash flows in Q4 2024 and onwards, whereas:
The company is investing in SOC1 and SOC2 certification to adhere to U.S. enterprise size clients’ requirements.
https://newsweb.oslobors.no/message/629554
utdrag:
Increased investment in growth initiatives that is expected to generate cash flows in Q4 2024 and onwards, whereas:
The company is investing in SOC1 and SOC2 certification to adhere to U.S. enterprise size clients’ requirements.
Teknikkpenger
I dag kl 13:53
100
NORDA går inn 11. november og med 3,3 millioner aksjer stiger kurset til 50% nå, 1 storinvestor til etter tapeout ...........det blir et vakuum av aksjer.
NORDA kan kjøpe mer i løpet av de kommende dagene .......
NORDA kan kjøpe mer i løpet av de kommende dagene .......
Redigert i dag kl 13:56