Gamechanger
Lokotech rapporterte 7. november at Powerpool (66% eid av Lokotech) omsatte for tilsvarende 34MNOK per år i nettoinntekter. På samme tidspunkt var bruttoomsetningen ca 160MNOK. Dette gir en margin på ca 21%.
Lokotech rapporterte ved oppkjøpet av Powerpool at de leverte en EBIT på 6MNOK. Daværende brutto-omsetning var på ca 130MNOK, og netto-omsetning på 27MNOK.
Nå er brutto-omsetningen på nærmere 260MNOK, og med en margin på 21% tilsvarer det en netto-omsetning på ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altså steget med 100% i 2024.
Så er spørsmålet hvordan det påvirker EBIT. Er det slik at økningen i omsetning er en ren uplift på grunn av lik OPEX, eller vil økningen i omsetning gi høyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret på, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at økningen i omsetning er nærmest ren uplift. I så tilfelle vil Powerpool på nåværende omsetning ha en årlig EBIT på 33MNOK. Dette virker helt sprøtt, men slik er det nå en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke øker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening på 25MNOK. På P/E 10 bør da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er også fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig høyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel så det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet å øke fremover. I tillegg får vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nå nærmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert på ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i første omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet på fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare å slenge inn kommentar, så kan vi regne litt mer.
Lokotech rapporterte ved oppkjøpet av Powerpool at de leverte en EBIT på 6MNOK. Daværende brutto-omsetning var på ca 130MNOK, og netto-omsetning på 27MNOK.
Nå er brutto-omsetningen på nærmere 260MNOK, og med en margin på 21% tilsvarer det en netto-omsetning på ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altså steget med 100% i 2024.
Så er spørsmålet hvordan det påvirker EBIT. Er det slik at økningen i omsetning er en ren uplift på grunn av lik OPEX, eller vil økningen i omsetning gi høyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret på, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at økningen i omsetning er nærmest ren uplift. I så tilfelle vil Powerpool på nåværende omsetning ha en årlig EBIT på 33MNOK. Dette virker helt sprøtt, men slik er det nå en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke øker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening på 25MNOK. På P/E 10 bør da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er også fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig høyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel så det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet å øke fremover. I tillegg får vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nå nærmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert på ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i første omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet på fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare å slenge inn kommentar, så kan vi regne litt mer.
Redigert 14.11.2024 kl 13:02
Du må logge inn for å svare
Spaceface
I går kl 13:16
556
Hvor vanlig er det og samle penger til høyere kurs en det som er kursen på børs, vidt meg bekjent er vel ikke det spessielt positivt?
Fundam1talist
I går kl 13:20
546
Er ikke uvanlig dersom sentimentet er veldig positivt og kursen er oppadgående.
Fundam1talist
I dag kl 08:42
358
Veksten i Powerpool har stagnert ganske kraftig. Fortsatt vekst i antall brukere, men der vi før lå på 2-3% daglig vekst har vi nå brukt 4-5 dager på å oppnå samme vekst. Satser på at det kun er et platå før det fortsetter videre opp, men per nå virker momentumet å ha falt en del.
Fundam1talist
I dag kl 08:59
309
De har kasse til å fullføre tapeout, men de trenger ganske mye kapital for å starte opp produksjon (rundt 130MNOK). Finansieres enten ved emisjon, pre orders, lån eller en kombinasjon av de. Så lenge sentimentet er slikt som det er nå blir det ikke noe problem å hente penger.
Redigert i dag kl 09:00
Teknikkpenger
I dag kl 10:27
216
Husk dette noen solgte bak Nordnet livsforsikringskonto. selskapet trenger ikke mer penger til masseproduksjon etter siste avtale.
Fundam1talist
I dag kl 10:37
191
Nå kommenterte jeg strengt talt ikke kursutvikling, men men. Siste avtale forhindrer ikke emisjon, men reduserer antakeligvis emisjonsbeløpet. Ved flere avtaler vil finansieringsbehovet bli ytterligere redusert. Lån er som sagt også et alternativ. Jeg frykter ingen stor og grisete emisjon, men det ligger definitivt et kapitalbehov her. Så får vi se hvordan de løser det etter tapeout.
Teknikkpenger
I dag kl 10:53
164
https://carlsquare.com/equity-research-lokotech-important-pre-order-agreement-in-place/
"The framework agreement therefore aligns well with our estimates of gross revenues from Hashblade sales in 2026, projected at approximately NOK 54 million, provided the Company secures the necessary financing for mass production and subsequent commercialization of Hashblade
"The framework agreement therefore aligns well with our estimates of gross revenues from Hashblade sales in 2026, projected at approximately NOK 54 million, provided the Company secures the necessary financing for mass production and subsequent commercialization of Hashblade
Redigert i dag kl 10:54
Spaceface
I dag kl 11:07
134
Kommer det noen avtaler nå i samme størrelse, så går denne lett forbi 2. Stor sannsynlighet for dette, da de hinter til dette, ref. siste børsmelding: "Lokotech er for tiden også i diskusjoner med flere andre kunder hvor forhåndsbestilling i samme størrelsesorden, noe som markerer en økende markedsinteresse for våre proprietære Scrypt-Minere."
Vis dette skjer eventuellt før det skulle være behov for finansiering, løses jo dette?
Vis dette skjer eventuellt før det skulle være behov for finansiering, løses jo dette?
Redigert i dag kl 11:08
Teknikkpenger
I dag kl 11:08
133
Fundam1talist skrev Og poenget ditt er?
Det blir ingen emission , selskapsdirektører har opsjoner på 25 millioner kroner frem til 25. mai.
Fundam1talist
I dag kl 11:10
132
Ja, jeg tenker det er muligheter for å unngå emisjon. Flere kontrakter og eventuelt lån. Men jeg utelukker det ikke helt.
Spaceface
I dag kl 11:11
108
Det kan vel ikke garanteres, men tror fundamentalisten snakker om en emisjon som eventuelt er høyere en nåverende kurser.
Teknikkpenger
I dag kl 11:13
118
Ikke behov for ny emission. noen solgt nå vil ha billig innreise......vanlige mistenkte.....
Fundam1talist
I dag kl 11:16
110
Avslutter diskusjonen her der da det er lite kontruktivt. Jeg tror uansett det ikke vil være noe problem å hente penger med dagens momentum og sentimentet rundt krypto. Antakeligvis vil kursen gå høyere før eventuell emisjon blir annonsert, og da blir utvanningen mindre. Hvis de klarer å hente penger mellom 2 og 2,5kr bør de fleste være happy.
Redigert i dag kl 11:22