Gamechanger

Fundam1talist
LOKO 14.11.2024 kl 12:54 23761

Lokotech rapporterte 7. november at Powerpool (66% eid av Lokotech) omsatte for tilsvarende 34MNOK per år i nettoinntekter. På samme tidspunkt var bruttoomsetningen ca 160MNOK. Dette gir en margin på ca 21%.

Lokotech rapporterte ved oppkjøpet av Powerpool at de leverte en EBIT på 6MNOK. Daværende brutto-omsetning var på ca 130MNOK, og netto-omsetning på 27MNOK.

Nå er brutto-omsetningen på nærmere 260MNOK, og med en margin på 21% tilsvarer det en netto-omsetning på ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altså steget med 100% i 2024.

Så er spørsmålet hvordan det påvirker EBIT. Er det slik at økningen i omsetning er en ren uplift på grunn av lik OPEX, eller vil økningen i omsetning gi høyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret på, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at økningen i omsetning er nærmest ren uplift. I så tilfelle vil Powerpool på nåværende omsetning ha en årlig EBIT på 33MNOK. Dette virker helt sprøtt, men slik er det nå en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke øker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening på 25MNOK. På P/E 10 bør da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er også fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig høyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel så det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet å øke fremover. I tillegg får vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nå nærmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert på ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i første omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.

Tallene er ganske grovt regnet på fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare å slenge inn kommentar, så kan vi regne litt mer.
Redigert 14.11.2024 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
flingaas
I dag kl 16:46 634

Lukter Bitmain lang vei. Bud under 10 kr er skambud, så vi bør klatre litt i morgen.
weed
I dag kl 16:49 624

Vet at det ikke er sammenlignbart men var i Scana du det kom bud. Gikk litt opp først. Siden har det vært en særs trist utvikling.
Tobias
I dag kl 16:50 619

Tenker også på Bitmain.

If you can't beat them, join them
Redigert i dag kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Tobias
I dag kl 16:53 607

Hehe , det er stor forskjell Namibia og Bitmain
Redigert i dag kl 18:37 Du må logge inn for å svare
Fundam1talist
I dag kl 20:09 337

Oioioi, dette var litt av en melding å få på en søndag! Her kommer det til å gå unna fremover. Var tidlig ute med å gjette 2kr før jul, men nå tørr jeg faktisk ikke å gjette hvor høyt vi går. Ved tapeout suksess og bud kan den fort stå i 10kr. Nå skal man ikke prise selskapet på fremtidig inntjening, men man skal prise verdien av teknologien. + 2 milliarder i MCAP er ikke urealistisk.
Spaceface
I dag kl 20:47 257

Svarer meg selv så folk kan se hva jeg tenker, men dette legimiterer for kanskje en multiple på 20-25* istedenfor 10. Som vil si failvalue på minst 3! Dette uten powerpool, blir fryktelig spennende med ukene og måndene her nå! Den kan faktisk gå lett til 5 kroner nå, null motstand i teknisk også :D
Redigert i dag kl 20:48 Du må logge inn for å svare
Fundam1talist
I dag kl 22:21 87

Som jeg nevnte nedenfor så må man nå tenke litt nytt rundt verdsettelsen. Ikke tenk verdivurdering ut ifra potensiell inntjening for LOKO. Tenk heller på hva ASIC’en til LOKO kan bli verdt for eksempelvis Bitmain. Dersom de er aktøren som skal kjøpe opp har de mye bedre forutsetninger til å få i gang salget og få større inntjening pga markedsposisjon.