Gamechanger
Lokotech rapporterte 7. november at Powerpool (66% eid av Lokotech) omsatte for tilsvarende 34MNOK per år i nettoinntekter. På samme tidspunkt var bruttoomsetningen ca 160MNOK. Dette gir en margin på ca 21%.
Lokotech rapporterte ved oppkjøpet av Powerpool at de leverte en EBIT på 6MNOK. Daværende brutto-omsetning var på ca 130MNOK, og netto-omsetning på 27MNOK.
Nå er brutto-omsetningen på nærmere 260MNOK, og med en margin på 21% tilsvarer det en netto-omsetning på ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altså steget med 100% i 2024.
Så er spørsmålet hvordan det påvirker EBIT. Er det slik at økningen i omsetning er en ren uplift på grunn av lik OPEX, eller vil økningen i omsetning gi høyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret på, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at økningen i omsetning er nærmest ren uplift. I så tilfelle vil Powerpool på nåværende omsetning ha en årlig EBIT på 33MNOK. Dette virker helt sprøtt, men slik er det nå en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke øker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening på 25MNOK. På P/E 10 bør da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er også fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig høyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel så det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet å øke fremover. I tillegg får vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nå nærmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert på ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i første omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet på fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare å slenge inn kommentar, så kan vi regne litt mer.
Lokotech rapporterte ved oppkjøpet av Powerpool at de leverte en EBIT på 6MNOK. Daværende brutto-omsetning var på ca 130MNOK, og netto-omsetning på 27MNOK.
Nå er brutto-omsetningen på nærmere 260MNOK, og med en margin på 21% tilsvarer det en netto-omsetning på ca 54MNOK. Netto-omsetningen har altså steget med 100% i 2024.
Så er spørsmålet hvordan det påvirker EBIT. Er det slik at økningen i omsetning er en ren uplift på grunn av lik OPEX, eller vil økningen i omsetning gi høyere OPEX? Dette har jeg ikke svaret på, men jeg antar at EBIT marginen stiger ganske kraftig og at økningen i omsetning er nærmest ren uplift. I så tilfelle vil Powerpool på nåværende omsetning ha en årlig EBIT på 33MNOK. Dette virker helt sprøtt, men slik er det nå en gang (dersom marginene er like og OPEX ikke øker nevneverdig). Meg bekjent er selskapet gjeldsfritt, og etter skatt vil de da sitte igjen med inntjening på 25MNOK. På P/E 10 bør da Powerpool verdsettes til 250MNOK, og med 66% eierandel tilsvarer det 0,94kr per aksje i Lokotech. P/E 10 er også fryktelig konservativt. I US handles tilsvarende selskaper vesentlig høyere. Flere med P/S opp mot 15-20. Med andre ord forsvarer Powerpool alene dagens markedsverdi i Lokotech og vel så det. Dette er en gamechanger for Lokotech, og veksten i Powerpool er forventet å øke fremover. I tillegg får vi snart tapeout av ASIC. Markedet har til nå nærmest ignorert Powerpool og priset selskapet basert på ASIC (0,7-1kr). Jeg tror derfor vi har et potensiale opp mot 2kr i første omgang, og deretter videre oppover ved positiv tapeout.
Tallene er ganske grovt regnet på fordi jeg ikke har hele tallgrunnlaget, men illustrerer potensialet her. Men hvis noen har bedre tall er det bare å slenge inn kommentar, så kan vi regne litt mer.
Redigert 14.11.2024 kl 13:02
Du må logge inn for å svare
Tobias
14.01.2025 kl 14:46
2647
Teknikkpenger skrev https://www.youtube.com/live/cs9eHu07MGA?si=5BYYZbmd6rUzan4F Fra 52.00
Ja, tapeoutmelding kan komme når som helst i følge presentasjonen som ble holdt rett før jul.
Januar blir en gamechanger måned for selskapet.
Januar blir en gamechanger måned for selskapet.
Teknikkpenger
14.01.2025 kl 14:54
2629
det er 3 personer.....som legger inn store bestillinger @ 50k for å holde seg prisen nede ....fra de siste dagene ....
Redigert 14.01.2025 kl 15:02
iTRADER09
14.01.2025 kl 14:55
2626
Teknikkpenger skrev https://www.youtube.com/live/cs9eHu07MGA?si=5BYYZbmd6rUzan4F Fra 52.00
Siste to uker av December eller første uke av Januar sier han. Min kalender er nå midt i 3 uke i Januar. Tror du fortsatt de har full kontroll?
Skytta
14.01.2025 kl 14:56
2617
Jeg er nok av samme oppfatning, nemlig at trading intradag har bremset oppgangen, men trading har også vært positivt i mine øyne da det har gjort aksjen mer likvid.
En annen faktor som har bremset oppgangen er historikken til LOKO, jeg referer da til alle utsettelser og forsinkelser som har vært rundt ASIC. Nå påstår ledelsen at dette er over og "all blue sky ahead", og dette får vi altså fasit på i løpet av en uke ifølge LOKO selv, jeg referer da til den berømte tape-out.
Om tape-out blir suksessfull så kan høydesyke inntreffe, da er det bare å logge av pc'n, pakke sekken og reise ett sted uten nettverk.
En annen faktor som har bremset oppgangen er historikken til LOKO, jeg referer da til alle utsettelser og forsinkelser som har vært rundt ASIC. Nå påstår ledelsen at dette er over og "all blue sky ahead", og dette får vi altså fasit på i løpet av en uke ifølge LOKO selv, jeg referer da til den berømte tape-out.
Om tape-out blir suksessfull så kan høydesyke inntreffe, da er det bare å logge av pc'n, pakke sekken og reise ett sted uten nettverk.
Teknikkpenger
14.01.2025 kl 15:20
2565
Ser ut som de har full kontroll, men selskapet er mer avslappet og forblir alltid i feriemodus. Tape-out-melding kommer før denne helgen?
PartnerInv
14.01.2025 kl 15:26
2545
De nevnte på webcast rett før jul at tape out vil skje i begynnelsen av 1. kvartal. Linken "teknikkpenger" refererer til er eldre enn siste webcast.
Teknikkpenger
14.01.2025 kl 16:23
2433
Jeg vil avsløre disse 3 navnene på fredag med dagens handel.
Aldara
14.01.2025 kl 16:38
2384
Jeg vet nok hvem ihvertfall to av dem er. Pleide tidligere å frekventere et annet forum før jeg ble kastet ut :-D
Stockshold
14.01.2025 kl 18:01
2290
Vet hvem teknikkpenger og aldara er om det er dette tråden handler om. Kan avsløre det på lørdag.
Den ene finner man daglig inn og ut av aksjen med trading, den andre drev aktivt å handlet med flere konto i samme husstand.
Hvem som kjøper og selger er faktisk ikke veldig spennende så lenge det ikke er store aktører som går inn.
Småsparere som de fleste er her tar risiko med å kjøpe og selger når man er fornøyd med gevinsten.
Fei for egen dør og nyt oppgangen fra 0,60-1.88 istede, slettes ikke dårlig siden november 😉
Den ene finner man daglig inn og ut av aksjen med trading, den andre drev aktivt å handlet med flere konto i samme husstand.
Hvem som kjøper og selger er faktisk ikke veldig spennende så lenge det ikke er store aktører som går inn.
Småsparere som de fleste er her tar risiko med å kjøpe og selger når man er fornøyd med gevinsten.
Fei for egen dør og nyt oppgangen fra 0,60-1.88 istede, slettes ikke dårlig siden november 😉
Pusen
15.01.2025 kl 14:55
1960
https://powerpool.io/stats
15.01
*Registered Users
6211
Active Workers
2789
Pool Hashrate (SCRYPT)
17.149 Th/s
ATH Pool hashrate og flere hundre nye brukere på noen dager
15.01
*Registered Users
6211
Active Workers
2789
Pool Hashrate (SCRYPT)
17.149 Th/s
ATH Pool hashrate og flere hundre nye brukere på noen dager
flingaas
15.01.2025 kl 15:03
1941
Merk at 2789 Active Workers kun er på Scrypt. De har også 2000 active workers på SHA og 400 på andre algoritmer.
Det er altså ikke 3500 passive brukere.
Det er altså ikke 3500 passive brukere.
Redigert 15.01.2025 kl 15:03
Tobias
16.01.2025 kl 08:43
1723
Powerpool stiger og stiger.
Good news kommer hvert øyeblikk i Lokotech.
Fin kjøpsmulighet.
Good news kommer hvert øyeblikk i Lokotech.
Fin kjøpsmulighet.
Tobias
16.01.2025 kl 09:32
1623
Husk at good news i Lokotech skal komme "early Q1" i følge presentasjonen som ble holdt 19.desember 2024.
Vi er i det tidsintervallet nå.
Vi er i det tidsintervallet nå.
Redigert 16.01.2025 kl 09:40
Teknikkpenger
16.01.2025 kl 10:02
1557
"Rammeavtalen passer dermed bra med våre estimat om bruttoinntekter fra Hashblade-salg i 2026 på ca 54 MNOK, gitt at Selskapet lander nødvendig finansiering for masseproduksjon og påfølgende kommersialisering av Hashblade."
https://carlsquare.com/analyse-lokotech-ny-rammeavtale-for-forhandsbestilling-av-hashblades/
side 34
Ant. Aksjer etter finansiering og utvanning M 360,6
Verdi per aksje (för finansiering og utvanning) NOK 4,4
Verdi per aksje (för finansiering og utvanning) NOK 2,4
Verdi per aksje (for finansiering og utvinning) kr 4,4
Ettersom det ikke vil utstedes noen nye aksjer for finansiering ettersom det er flere rammeavtaler på vei
"Lokotech er for tiden også i diskusjoner med flere andre kunder hvor forhåndsbestilling i samme størrelsesorden, noe som markerer og øker markedsinteresse for våre proprietære Scrypt-Minere."
https://carlsquare.com/analyse-lokotech-ny-rammeavtale-for-forhandsbestilling-av-hashblades/
side 34
Verdi per aksje (for finansiering og utvinning) kr 4,4
Ettersom det ikke vil utstedes noen nye aksjer for finansiering ettersom det er flere rammeavtaler på vei
"Lokotech er for tiden også i diskusjoner med flere andre kunder hvor forhåndsbestilling i samme størrelsesorden, noe som markerer og øker markedsinteresse for våre proprietære Scrypt-Minere."
Redigert 16.01.2025 kl 10:13
PartnerInv
16.01.2025 kl 10:20
1517
Her tror jeg du tar feil Teknikkpenger. Ja, de har meldt om en stor kontrakt og flere er på vei. Men det er ingenting som tyder på at de ikke må ordne finansiering for produksjonsutstyret (masks etc). Det har aldri vært snakk om at denne store kontrakten skal finansiere produksjonsutstyr. Ola (CEO) sier i webcast 19. desember at "clients funds" først kan bli brukt til å betale for produksjons "wafers" etter at de har produsert og testet engineerings wafers. De må være sikre på at de kan levere produktet de har lovt før kundens penger blir tatt i bruk.
Redigert 16.01.2025 kl 10:37
Teknikkpenger
16.01.2025 kl 10:28
1499
oppdatert 10. des etter ny rammeavtale
Hvis selskapet utsteder en ny emisjon, vil det være enkelt å kjøpe tvangsoppkjøp for store aktører ...................
oppdatert 10. des etter ny rammeavtale
Hvis selskapet utsteder en ny emisjon, vil det være enkelt å kjøpe tvangsoppkjøp for store aktører ...................
Redigert 16.01.2025 kl 10:40
Skytta
16.01.2025 kl 10:43
1462
Om jeg forstår det riktig så har det vært diskutert flere løsninger angående finansiering av produksjon, hvor jeg tolker det slik at nye aksjer er den minst attraktive for ledelsen (som også er majoritetsaksjonærer).
Finansiering via feks bank, eksisterende aksjonærer, privat personer, eller lignende, vil være fullt mulig hvis selskapet stiller med nødvendig sikkerhet.
Ramme avtaler og salgskontrakter
Eiendeler, eiendom, aksjer og annen fysisk verdi
Garantist(er)
Faktoring avtale
Kredit fra produsent (fabrikk)
en kombo av flere nevnte
annet..
https://e24.no/boers-og-finans/i/B0deww/bitcoin-snuser-paa-100000-dollarmerket-igjen
Foruten alt som er på gang så blir det rett så interessant i LOKO når USA begynner å bygge valutareserve i BC og kanskje dogecoin. Innsettelse av Trump er 20 januar :)
Finansiering via feks bank, eksisterende aksjonærer, privat personer, eller lignende, vil være fullt mulig hvis selskapet stiller med nødvendig sikkerhet.
Ramme avtaler og salgskontrakter
Eiendeler, eiendom, aksjer og annen fysisk verdi
Garantist(er)
Faktoring avtale
Kredit fra produsent (fabrikk)
en kombo av flere nevnte
annet..
https://e24.no/boers-og-finans/i/B0deww/bitcoin-snuser-paa-100000-dollarmerket-igjen
Foruten alt som er på gang så blir det rett så interessant i LOKO når USA begynner å bygge valutareserve i BC og kanskje dogecoin. Innsettelse av Trump er 20 januar :)
weed
16.01.2025 kl 13:02
1321
Hva skal til for å trigge et rally. Er det nyhet om tape out alle venter på?
Teknikkpenger
16.01.2025 kl 13:17
1296
Kurs vil dobles herfra mål NOK 4.4 for 2025, mange gamle aksjonærer selger med tanke på at det blir nyemisjon men med rammeavtale er det ikke behov for nye aksjer for masseproduksjon...........
side 34
side 34
Redigert 16.01.2025 kl 13:18
flingaas
16.01.2025 kl 13:24
1274
1. Start of tapeout gir et lite løft. Kan meldes når som helst.
2. Fullført tapeout gir dobling - kommer noen uker etter pkt. 1.
3. Større salgsavtaler kan gi pen gevinst.
4. Relansering av WIC er like rundt hjørnet, men blir nok ikke kursdrivende.
5. Sertifisering av Powerpool (februar) er en viktig milepæl, og bør påvirke kursen.
2. Fullført tapeout gir dobling - kommer noen uker etter pkt. 1.
3. Større salgsavtaler kan gi pen gevinst.
4. Relansering av WIC er like rundt hjørnet, men blir nok ikke kursdrivende.
5. Sertifisering av Powerpool (februar) er en viktig milepæl, og bør påvirke kursen.
Tobias
16.01.2025 kl 13:28
1258
Med den store stigningstakten i inntjening vi ser i Powerpool så vil Lokotech's eierandel snart ha en verdi lik sin marketcap på Oslo Børs - 332 mill.
Teknikkpenger
16.01.2025 kl 21:38
1060
https://x.com/Cointelegraph/status/1879988448150311223?t=BygimyUFnbmUkQuU6CgSQw&s=19
"Nasdaq has filed with the SEC to list a Litecoin ETF, with a 240-day review period.
Eric from Bloomberg predicts Litecoin is the next crypto ETF likely to be approved,"
"Nasdaq has filed with the SEC to list a Litecoin ETF, with a 240-day review period.
Eric from Bloomberg predicts Litecoin is the next crypto ETF likely to be approved,"
Redigert 16.01.2025 kl 21:39
Skytta
I går kl 07:51
842
Teknikkpenger
I går kl 08:51
769
interessant navn på topp 50
44. MORGAN STANLEY & CO. INTERNATIONAL +642 763
46. J.P. MORGAN SECURITIES PLC 600 214
44. MORGAN STANLEY & CO. INTERNATIONAL +642 763
46. J.P. MORGAN SECURITIES PLC 600 214
Redigert i går kl 09:00
Teknikkpenger
I går kl 10:12
669
Jan 20. nærmer seg powerpool til himmelen med Litecoin 40 % opp $137 og dodge 20 % opp $0.42
Redigert i går kl 10:13
Teknikkpenger
I går kl 15:07
455
1) Tapeout neste uke......?
2) Powerpool-algoritmer for Ethereum Classic (ETC), Blake3, Equihash og RandomX.
3) Trump inn 20. januar
2) Powerpool-algoritmer for Ethereum Classic (ETC), Blake3, Equihash og RandomX.
3) Trump inn 20. januar
Teknikkpenger
I dag kl 00:02
280
Teknikkpenger skrev Jeg vil avsløre disse 3 navnene på fredag med dagens handel.
BOFA SECURITIES As