Qualification of Ultra-High Purity Polysilicon Clears Customs

Bulldog
RECSI 15.11.2024 kl 19:34 2423

15.11.2024, 18:20
REC Silicon Qualification Material of Ultra-High Purity Polysilicon Clears Customs
Moses Lake, Washington USA - November 15, 2024: REC Silicon ASA ("REC Silicon"
or the "Company") provides an update concerning the qualification process for
its ultra-high purity polysilicon from the recently restarted silane-based
high-purity granular production facility in Moses Lake, Washington.

As reported on October 21, 2024, qualification material of ultra-high purity
polysilicon was delayed with unexpected procedures by customs in the country
where the qualification testing will be performed. The qualification material
cleared customs and is now available for the third party to test.
https://newsweb.oslobors.no/message/632445
VaderTrader
15.11.2024 kl 21:28 2300

Fuck you levens !
Rule
15.11.2024 kl 23:29 2145

Ja, ledelsen kan ikke være bekendt at vi skal køres op og ned i en Jo-Jo uden at de kommer med meget mere klare forklaringer om hvordan risk er indæmmet.
Men, Herligt nyt er det ! ! !
Redigert 15.11.2024 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
SPXL
16.11.2024 kl 03:18 2030

Ja og nå skal det testes fra tredjepart og det vil ta minst 4 uker, håpløst dette her. Usikkerheten blir vel nå om det blir godkjent av tredjepart og det må vi vente minst 4 uker på...heia Levens..og en slik melding sender han ut rett etter stengetid, dette har han visst i børsens åpningstid...makan til fyr !
Redigert 16.11.2024 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
DjTao
16.11.2024 kl 06:44 1965

Håpløst = ikke noe håp

Det er vel en smule negativ beskrivelse av nåværende situasjon vil jeg si.

REC har selv testet materialet og blitt enig med kunde at det er godt nok. Nå gjenstår det bare å få verifisert dette av en tredje part. Jeg vil si det er overhengende sannsynlig at test laboriatorie vil bekrefte kvaliteten REC selv mener de har oppnådd.

Videre så har vi fått en tidslinje. Det vil ta minimum 4 uker til resultatet foreligger. Det ville ikke overraske meg om REC klarer dette tidligere. Klok av skade, så ønsker de selvsagt ikke å oppgi en tidslinje de ikke tror de skal klare.

Håpløst? Nei!
Litt tålmodighet? Ja

https://e24.no/bors/nyheter/a/298869
Redigert 16.11.2024 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Stabukk
16.11.2024 kl 07:09 1936

Enig med DjTao. Men at Rec selv «klarer dette tidligere» enn 4 uker er en risikabel påstand, all den tid testen ligger i tredjepart sine hender. Så skal det mye til å ikke bekrefte kvaliteten for et materiale Q-Cells har sagt holder mål.
DjTao
16.11.2024 kl 07:23 1913

For ordens skyld Stabukk, jeg påstår ikke at de vil klare å få testen gjennomført raskere enn 4 uker, men jeg vil ikke bli overrasket dersom de skulle klare det ☺️
cad
16.11.2024 kl 10:04 1711

Tror det er lurt å holde bakkekontakten en god stund til. Toll som normalt skal ta maks noen få timer, vedvarte i mange uker, uvisst av hvilke årsaker. Hva skjedde? Ingen vet. Så ropes det å skrikes fra aksjonærene, og det synes som om finanstilsynet også er kontaktet. Jeg ser ikke bort fra at det ble så mye støy for REC, og kanskje fikk de en telefon fra myndighetene, eller øyne på seg som de ikke ønsket og kanskje fryktet, og kanskje REC ble bedt om å informere bedre til markedet, rydde opp i tollproblemet, og at vi blir servert løsningen, at varen har gått gjennom tollen. NB: Dog spør dere selv. Er intensjonen bak treneringen endret? Jeg er skeptisk. Vi er i en situasjon der et eller annet selskap, i et eller annet land, skal teste varen, når det passer med deres plan. Dette selskapet har nå ventet på testvaren i mange uker, og det er usikkert når de kan teste dette produktet. Det er opplyst at "the company continues to work with the customer to determine a new schedule". Hva er dette for noe? Schedulen synes da ikke å ha vært jobbet med slik at tester kan teste produktet i det øyeblikk produktet ankommer. Det mangler noe i planleggingen og kommunikasjonen her. NB: testen antas å ta minimum 4 uker. Så er det jul, nyttår mm. Toll burde ta noen timer, og tok nesten to måneder. Nå forventer REC at testen tar over 1 mnd, så det er ikke usannsynlig at de 4 ukene blir lange. Når en time i toll, blir nesten 2 mnder, ser det grunn til å tro at over 4 uker, kan bli lang tid. Nå er ansvaret og årsaken skjøvet fra toll, til noen uten navn, i et aller annet land, utenom Rec og utenom Hanwha/Qcell domene, og ingen kan lastes for ytterligere trenering. Hva slags test som foretas er vel ikke meddelt. Er det kun test av innhold og urenheter, for å se om dette er innen akseptable grenseverdier? OG/eller skal produktet i tillegg testes ved produksjon i solscellepaneler? En slik totaltest vil kunne ta lang tid. Hvem Hanwha benytter som testselskap er nok en god og nær bekjent. Intensjonen bak treneringen er uendret, men RECs forklaring har endret seg. Dog flyr ukene, og månedene, så vi får håpe at det er et lys der inne i fremtiden, men neiggu om jeg ville satse på at det er i de nærmeste halve året for REC. NB. Qcell fabrikk er vel under bygging? Produksjonslinjer skal kjøres inn, folk skal ansettes og læres opp. Det står at testproduksjon var i gang for et halvt år siden i Qcell Georgia. Hvorfor er ikke storskala produksjonen i gang? Ved innkjøringen benytter vel Qcell poly silicium. Hvem leverer poly silicium til QCell i georgia nå, i hvilke mengder og til hvilken pris? Og når de testes produksjonslinja i april 2024, og ikke har kommet igang med produksjonen et halvt år senere, så forstår man at dette kan ta tid. Hva skjer? Vi vet IKKE. Så kommer det vissnok nye folk i styre og stell i USA, og jeg vil anta at løsninger de fjerner og implementerer kan påvirke selskapenes produksjon, kunder, priser mm, så for solenergimarkedet kan det være en iboende usikkerhet. Kankje noen venter på dette? Dog tror jeg at solenergi er fremtiden. Men jeg tipper at denne kjeden ikke er i god drift i 1 halvår 2025. Hvor lang tid tar vedlikeholdet i Butte? Hvor lenge er Butte en kostnadsdriver i tillegg til Moses Lake? Finansiering må på plass, og er interresent som fy. NB: Det føles godt at det såkalte tollproblemet er løst. Det er som et stort hinder er fjernet. Det er som å stå fast på en flyplass i 2 dagn, og endelig har fått beskjed om at boarding starter om 30 min, og at vi letter om 1 time. Men det kan ta lengre tid får vi kjører ut på rullebanen.
Redigert 16.11.2024 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
DjTao
16.11.2024 kl 12:32 1553

Til info her er et annet perspektiv:

Brukeren Origo på Discord har funnet litt info i kinesiske nettsider som viser at det ikke er helt uvanlig å stoppe forsendelser av polysil til Kina. Det behøver altså ikke være en konsekvens av en handels krig men kanksje en helt vanlig prosedyre.

"In 2022, Shanghai Customs conducted solid waste property identification on 78 batches of imported silicon materials, 31 batches were identified as solid waste, and the proportion of solid waste was as high as 39.7%. The solid waste risk of silicon materials deserves attention. "Although polysilicon is an industrial raw material urgently needed by my country's semiconductor industry, it must also meet various national indicators before it can be imported. In the next step of work, the Outer Port Customs will continue to crack down on the smuggling of foreign garbage and contribute customs strength to protecting a good ecological environment." Wu Qunzhe, deputy chief of the Fifth Inspection Section of the Outer Port Customs, said.

Customs reminds that my country prohibits the import of solid waste in any form, and prohibits the dumping, stacking and disposal of foreign solid waste in my country."
Nå kan vi ikke stole på kinesiske medieoppslag - I know - men denne viser at det var god grunn til å forvente at en prøvelast med poly blir stoppet i tollen i Kina, og at de tester materialet. (Jeg har IKKE stilling til om Kina faktisk er landet)
Altså i 2022 ble 31 av 78 batches med importert polysilicon/silicon materials identifisert som "avfall" - og kastet. Alt annet likt, 40 % sannsynlighet for stopp i tollen for poly inn i Kina.
5thplanet
16.11.2024 kl 13:44 1433

Er litt kleint at du skriver et innlegg der du legger til så mye feilinformasjon og «ting vi ikke vet». Testen er for wafers da produktet må være rent nok. Helst 11N, REC satser på 12N i renhetsgrad. Ta deg en bolle og les deg opp eller forhold deg til Fond og ikke lange kunnskapsløse innlegg.
cad
16.11.2024 kl 15:18 1310

Jøsses. Du synes det er kleint med min feilinformasjon og at jeg skriver om ting vi ikke vet. Jeg registrerer at du og jeg har ulik forståelse av rec verdenen. Og sikkert resten av verden også. Det er helt greit for meg. Registrer også at du snakker om test av wafers, og renhetsgrad 11n. Sola skinner og jeg lar dine fakta flyte forbi i stillhet 5th planet.
Candelstick
16.11.2024 kl 17:01 1178

En wafer testes i laboratoriet ved hjelp av spesialiserte prosedyrer og instrumenter for å vurdere dens elektriske, fysiske og strukturelle egenskaper. Prosessen varierer avhengig av hva som testes, men generelt følger den disse trinnene:

### 1. **Visuell inspeksjon**
- **Formål:** For å identifisere synlige defekter som sprekker, riper, eller forurensninger.
- **Metoder:**
- Manuell inspeksjon med mikroskop.
- Automatisert optisk inspeksjon (AOI).

### 2. **Elektrisk testing (Parametertesting)**
- **Formål:** For å måle elektriske egenskaper som motstand, strømlekkasje, kapasitans, og transistorytelse.
- **Probe-test:** Waferen plasseres på en probe-stasjon der små nåler kontakter testpunkter på waferen for målinger.
- **Testkort:** Elektroniske kretser påført for spesifikke målinger.
- **Utstyr:** Testprober, spesialiserte halvlederanalysatorer.

### 3. **Strukturell analyse**
- **Formål:** For å evaluere lagtykkelser, materialkvalitet og strukturelle defekter.
- **Røntgendiffraksjon (XRD):** For å analysere krystallstrukturen.
- **Atomkraftmikroskopi (AFM):** For overflateanalyse på nanoskala.
- **Elektronmikroskopi (SEM/TEM):** For detaljerte strukturelle bilder.

### 4. **Overflate- og materialtesting**
- **Formål:** For å evaluere renhet, forurensninger, og materialkvalitet.
- **Ellipsometri:** For å måle lagtykkelser.
- **Raman-spektroskopi:** For materialkarakterisering.
- **Kontakvinkelmåling:** For å evaluere overflatens hydrofobisitet eller hydrofisitet.

### 5. **Miljø- og stress-tester**
- **Formål:** For å simulere operasjonelle forhold og evaluere pålitelighet.
- Termisk syklustesting (vurdering av ytelse under ekstreme temperaturer).
- Vibrasjons- og mekanisk stress-tester.

### 6. **Dataanalyse og dokumentasjon**
- Alle data fra testene analyseres ved hjelp av spesialprogramvare for å evaluere waferen i henhold til spesifikasjoner.

Til slutt avgjør resultatene fra testene om waferen er klar for videre behandling, må kasseres, eller trenger justeringer i produksjonen. Dette er en kritisk del av halvlederfabrikasjon for å sikre høy kvalitet og pålitelighet.
cad
16.11.2024 kl 18:01 1070

Jeg har forstått det slik at det er granulatet fbr poly silicon som nå skal testes. Levens bekreftet at det var ultra rent, dvs 9n. Men rec er usikker på renheten. Andre produserer 11n, som er 100 ganger renere. Små urenheter kan gi feil utslag ved ytelsen på wafers, og test av wafer produsert med rec produktet må foretas, men kanskje senere? At rec nå jobber parallelt med to produksjonslinjer viser usikkerheten i situasjonen. De jobber med renheten i produksjons linja, som resulterte i testproduktet. I tillegg har rec gjenopptatt å jobbe med den opprinnelige produksjonslinje, som de fravik, pga urenheter. Da REC er usikker på renheten kanskje aksjonærene bør vurdere om det er risiko ved renheten også. At andre produkt kanskje er 50 ganger renere, synes ikke betryggende.
Redigert 16.11.2024 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
DjTao
16.11.2024 kl 18:08 1050

Det er ikke slik jeg forstår situasjonen.

REC er IKKE usikker på renhet i forhold til å møte den modifiserte specen. Den er de enig med kunde om at er innafor. Denne skal nå verifiseres av tredjepart.

At REC åpnet opp for å jobbe mot opprinnelig spec handlet om at test materialet var stuck i tollen.
Nå er ikke dette lenger et problem, så da skal veien til første levering være relativt kort.

På lengre sikt vil imidlertid REC fortsette med å øke renheten i polysilen. Til og med forbi renhetskravet som er nedfelt i avtalen med Q-cells.
Redigert 16.11.2024 kl 18:41 Du må logge inn for å svare
VaderTrader
16.11.2024 kl 18:30 995

Levens er på linje med løgnere og svindlere som han har styrt og informert om Rec siste 2 årene . ALT han har sagt var vært løgner, tåkelegging og feilinfo ! Det et faktum ! Har aldri sett på maken . First delivery var sagt å skje 2024 Q1 , nå er vi her 1 år senere etter mange løgner og uten at noe har skjedd bare tomt prat . Dette er graverende og mannen burde ha vært kastet hodestups ut fra kontorene i rec !! 75% aksjeverdifall er hans legacy ! Makan til inkompetanse har jeg ikke sett ! Tror ikke et ord på hva Levens sier lenger , nå må han vise resultat ! Svindel børsmeldinger på fredager etter børsslutt har vi fått nok av !
Redigert 16.11.2024 kl 18:38 Du må logge inn for å svare
DjTao
16.11.2024 kl 18:42 977

Vi har fått med oss hva du mener Vader Trader på titalls ulike poster der du skriver det samme.
WHeisenberg
16.11.2024 kl 18:48 960

Tror mange av oss er enige i at Levens ikke har gjort en ordentlig jobb for alle aksjonærer. Det er vi enige om, men synes du bør som alle oss andre skrive litt fornuft om det som skjer og selskapet generelt. Eller om du har en løsning på problemet så kan du like gjerne komme med det, i stedet å gjenta seg flere ganger daglig om det samme.
Bulldog
16.11.2024 kl 19:05 924

Solar grade for multi-crystalline cells (multi-grade): 99.99999% (7N) to 99.999999% (8N)

Solar grade for monocrystalline cells (mono grade): 9N to 10N

Electronic grade for semiconductors: 10N to 11N

https://ratedpower.com/glossary/polysilicon/
Jakal
16.11.2024 kl 19:20 884

Det er vel liten tvil om at det i beste fall har vært feil informasjon fra Rec, og at Levens sin stilling bør være et tema på styremøtene. Toll- forsinkelsen virker utrolig amatøraktig, men nåværende testing-usikkerhet er nok et resultat av at opprinnelig / bestilt testperiode ble avlyst. Så får vi håpe at Rec har en viss goodwill hos leverandøren. Uansett bør det rulle noen hoder i Rec.
cad
16.11.2024 kl 19:33 846

Takk lærerikt. 9n er tilstrekkelig for solcelleproduksjon....klarercde renere er det kun pluss..men det er et kostnadsaspekt
Candelstick
16.11.2024 kl 20:40 734

For meg virker det helt banalt at QCells skal sende avgårde, på vegne av Recsi for å få godkjent produktet (laget av Recsi) ihht bransjestandard.

Rule
16.11.2024 kl 22:01 618

Med en "take or pay" aftale er det trist at REC har måtte skrue ned på 15% kapacitet.
Om hele showet er at trenere fordi Qcell ikke er klar og fordi der kommer mere tilskud pr 23/12, ja så er REC måske bagud på oprampning med effektivt 3 måneder. Man kan også argumentere 0 måneder fordi de er ikke på fuld spec. Eller man kan argumentere at de kommer et ukendt antal måneder foran ved at bruge reduceret spec. Ingen tvivl at det har været mere udfordrende at få drev i ML igen end beregnet. Kina fabrikken var samme historie - tog mye ekstra tid at få den i full swing. Man havde nok håbet at erfaringerne her kunne skære tid af.
Redigert 16.11.2024 kl 22:02 Du må logge inn for å svare