Scana i støtet mot 2025

Skalleknarp
SCANA 21.11.2024 kl 10:57 6817

Det har vært så mye frem og tilbake i Scana i det siste etter at bud ble signalisert av MIG og finansiering ble søkt i DB. Jeg synes denne tilbudsprosessen som nå har vært på ørkenvandring en tid aldri ser ut til å lande og derfor tar bort det gode stinget som var etablert i Scana før "tilbudet" kom. Det er nå på tide å se fremover uavhengig hva som skjer/kommer og lager derfor en ny tråd som ikke er knyttet opp mot annet enn fremtiden til Scana. Så - Kjør debatt :)
Redigert 21.11.2024 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
27.11.2024 kl 14:17 2810

Et betimende spørsmål er om budet om det nå bare renner bort i sanden har hidret en ellers normal utvikling av Scana kursen? Vi var på god vei mot noe og en skulle tro at kursen har vært mye mer enklere å påvirke etter at budet kom og tause Birgitte kom på banen (Les absolutely no news). Spesielt med tanke på all den tid dette nå har tatt. Er det kan skje her berikingen kommer for de som har fått lastet opp det jeg som innhabil aksjeeier vil kalle "Black Friday" priser over lang tid på Scana aksjer. Say no more !!!
nopetter
27.11.2024 kl 14:19 2887

Dette hadde vært et gull scenario i scana hvis de skiller ut PA i et eget børsnotert selskap. Kanskje dette vil gjennomføres i Equinor

Slalleknarp. Ledelsen har skrevet at de jobber videre med PA saken jeg så de dro på smilebåndet da de ble spurt om budet. Tipper de har like lite tiltro til dette som mange andre

https://www.dn.no/finansredaksjonen/aksjonarene-vil-elske-et-splittet-equinor/2-1-1744582
Redigert 27.11.2024 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
murpy
27.11.2024 kl 15:07 2829

Se på phly, der tok det vel 5 mnd fra de meldete om mulig bud og til det ble avgjort, så skjønner ikke hva dere stresser etter.
nopetter
27.11.2024 kl 15:13 2803

ja da er det andre enn de fra namibia som kjøper selskapet, eller har overtatt stafettpinnen, eller så bør de melde fra at tidslinjen er endret fra 6 dager til 6 mnd pga ditt eller datt hvis dette er seriøst
Skalleknarp
27.11.2024 kl 15:17 2791

Mange som mener at varsel om budet fra MIG bare er svada... Ledelsen dro på smilebåndet når de ble spurt om dette nylig.... Hvis dette er så åpenbart så mener jeg at prosessen ikke burde tatt så lang tid og at man sikkert hadde kunnet sortert ut dette i en tidligere fase og evt. lagt ballen død....
paali89
28.11.2024 kl 11:21 2599

Sendte denne til Cristopher i SpareBank 1 Markets, så får vi se om det kommer noen ny analyse.. De vil sikkert vente til fasit for q4 foreligger.

"Hei,
Kommer det snart en oppdatert analyse av Scana? Dere estimerte tidligere en EBITDA på 240 millioner kroner for 2024, men fasiten etter Q3 viser foreløpig 234 millioner kroner EBITDA. Dette indikerer at EBITDA for 2024 kan ende på rundt 300 millioner kroner. Dersom Scana gjennomfører salget av 15k Capping Stack i løpet av 2024, vil det frigjøre cirka 150 millioner kroner i kontanter og bidra til en betydelig økning i EBITDA.

Gitt den sterke veksten Scana har levert fra 2022 til 2023 og videre mot 2024, kombinert med selskapets posisjon i attraktive vekstmarkeder, deres klare satsing på videre ekspansjon, og solide resultater som støtter denne strategien – inkludert flere strategiske oppkjøp – håper jeg at dere inkluderer disse vekstmulighetene i en oppdatert analyse."
paali89
28.11.2024 kl 11:29 2584

Hvorfor har egentlig ikke Scana selv kommet med en guiding for de neste årene? Jeg synes analysene fra Sb1 og Fearnleys er feige når de estimerer veksten fremover.
nopetter
28.11.2024 kl 11:32 2565

hvilken nytte har disse analysene og for hvem?
Mammon
28.11.2024 kl 11:34 2558

drit i pirathusa analsene har nada verdi
gjør egen vurdering med kuleramma :)
nopetter
28.11.2024 kl 12:45 2480

hvis man må ha analyser for kjøp og salg som du selv kan regne deg fram til så har du ingenting å gjøre på børsen, meglerhusene har i alle år brukt dette for å lure inn kjøpere så de selv kan dumpe seg ut ikke ulikt slik spetalen og fredly har holdt på med i årevis. nå er samtlige her på berget overkjørt av yankeene og da er de ikke verdt tastetrykket på en pc de durer bare på med pump og dump. for hverken FEF eller SB1M kjøper noe som helst hvis det er noen som kjøper så er det kundene deres jeg ser bare at de har kuttet ut ordene " vi starter inndekningen e.l. ordlyd". da kan man like gjerne stole på KI baserte computer modeller de er langt billiger i drift og har stort sett de samme kursmålene. jeg tror meglerhusene er borte om +5 år da har KI overtatt rollene deres

Redigert 28.11.2024 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
28.11.2024 kl 12:53 2455

Enig, jeg gjorde et forsøk for ca. 2 år siden. Kjøpte 3 små aksjerposter på selskap som var kraftig hauset opp av analytikere/meglerhus. For å si det enkelt - det gikk ikke så bra med noen av de tre (Dvs. 100% fiasko) ... Heldigvis var det bare småpenger. Say no more.
nopetter
28.11.2024 kl 13:03 2437

et av meglerhusene kom for en til to uker siden med anbefaling på kjøp av TECO 2030 kursen har rast 34% på en uke 96% totalt. hvis man absolutt vil ha skatte fradrag så skal man kjøpe etter deres anbefalinger
Furuen
28.11.2024 kl 13:10 2421

Vi er inne i et forferdelig kjedelig «vente og se»-modus.
Livligere å se på maling tørke.

Nå må snart styret komme opp med noe nytt angående PSW!
Redigert 28.11.2024 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Mammon
28.11.2024 kl 13:35 2372

pirato hadde jo oxo et luftig kurs på hydrogenpro dette for å få emisjonsoppdraget :)
de pumpet kursen av og til for å holde kursen opp men nå r d slutt

gjøre d motsatte av pirathusa r en god strategi men alltid bruke kuleramme eller krystalkula :D
siddis
28.11.2024 kl 20:44 2210

Nå må det snart komme en telefon fra Namibia😊

117 705 aksjer omsatt i dag. Det er ikke flere billige aksjer å riste ut fra truseskvettere, på tide å lette på sløret?
skadi
28.11.2024 kl 20:51 2184

Kanskje blir det neste som kommer en god gammeldags Nigeria brev istedenfor? 😅
nopetter
28.11.2024 kl 22:06 2097

Ledelsen sa at Namibia avdelingen gjør det svært godt dvs at det er svært høy aktivitet også utenfor landet av de multinasjonale olje selskapene som er etablert der andre steder i asia og Afrika. Se ikke bort fra at de kan få noen giga offshore kontrakter med disse i +250 mill klassen.
siddis
29.11.2024 kl 06:10 1977

Namibia er et gigant land med enorme verdier. Lav befolkning og fattig for tiden. I løpet av de neste 10 år kan Namibia bli som Norge om en fordeler verdier som skal hentes i havet ++

Om Namibia kjøper Scana eller Scana kjører på som i dag er trolig et fett. Potensialet er her.

størst usikkerhet rundt oppkjøp er finansiering, har de kontanter? Inntrykket fra Afrika er store ønsker, lite kontanter og ting tar laaaaaang tid..
murpy
29.11.2024 kl 08:43 1857

Vi må tenke på at det er nå fremover fra 2025 Scana kan begynne å høste av de store investeringene de har gjort i 2023 og 2024. Dette er investeringer som er tatt rett fra resultatene så langt. Dette vil gi en enormt god effekt i tiden fremover og jeg tror vi vil se et helt annet resultat i 2025 enn i år. Scana har også enorme summer i fremførbart underskudd fra tiden de het INC, hvor de stort sett drev med eiendom og stål. Dette er gode kontanter fremover hvor de bygger opp en stor kontantbeholdning.
Kan ikke skjønne annet en at dette er et godt alternativ for de som ønsker å investere i aksjer fremover.
murpy
29.11.2024 kl 09:05 1811

Ser NORDNETT har øket belåningsgraden til 30% 👍

Navn
SCANA
ISIN
NO0003053308
Sektor
Industri
Bransje
Industriell distribusjon
Ticker
SCANA
Noteringsdato
4.12.1995
Antall eiere hos Nordnet
2 787
Belåningsgrad
30%
Kan shortes
Nei
nopetter
29.11.2024 kl 10:50 1703

Ser det er noen som dumper på 2,80 det er ikke robotene
PipedPiper
29.11.2024 kl 11:01 1684

Jomaho as
siddis
02.12.2024 kl 07:34 1288

Scena i støtet 2025, ja vi får håpe på det beste. Lurer veldig på om betaling og leveransen av capping stack er ferdig? Kun betalingen som mangler her?

Om en skulle være så heldig å få solgt stack kan en forvente 100mil i utbytte ASAP. Pris var ca 250 mil etter hukommelsen min.

Når en ikke har fått forhåndsbetaling stack, eller bankgaranti på plass enda så bør en glemme oppkjøpstilbud og fokusere på fornyelse av Mogstad
nopetter
02.12.2024 kl 10:15 1134

du tar nok litt for hardt i angående hva de får betalt for capping stack dette er en stor ordre i klassen +150 mill da vil nok den ikke strekke seg så langt, de sa at denne var levert i høst engang under 3q presentasjonen hvis dette var til afrikanerne uten bankgarantier så blir dette som DDRIL sin opplevelse med det nigerianske selskapet GHL så de terminerte hele borekontrakten, de fikk aldri alle pengene fra dem. det blir ren gambling. jeg regner nå med at det er disse kanskje namibiaoiland gas

Namibia's government has started talks with Shell (SHEL.L), opens new tab, Total (TTEF.PA), opens new tab, Galp (GALP.LS), opens new tab and Norway's BW Energy (BWE.OL), opens new tab, and wants Namibia's national oil company Namcor lead the gas development plan.

https://www.reuters.com/business/energy/gas-may-dash-big-oils-namibian-dreams-2024-11-07/
Redigert 02.12.2024 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
siddis
I går kl 07:11 910

Var Capping levert i høst? Uten betaling? Da kan vi forvente et årsresultat rundt null😊

Utrolig stille rundt aksjen nå, ingen liv på forum, meldinger eller annet, vi får krysse fingrene og håpe på en god jul her?

Skalleknarp
I går kl 08:19 847

Kanskje stille før stormen... Breaking news av noe slag. Denne prosessen som har vært siste par måneder synes jeg er triste greier. Alle venter på en avklaring rundt budet/finansieringen Y/N, men ingenting skjer og ingen kan melde noe. Forståelig at markedet er skeprisk til dette i lengden. Joda vi får bare krysse fingrene og julen den kommer enten vi vil eller ikke :) God Jul !!
nopetter
I går kl 09:00 777

Det er EGF den 6 desember typisk så bruker det ikke å komme melding før etter denne datoen. Det var forresten ikke bare å skjønne hva de mente med den capping stack beskjeden de kom med. Om denne var lånt ut eller solgt var forvirrende å forstå, men slik jeg har forstått dette så har dem ikke fått forskudds betaling av afrikanerne slik som avtalt
Redigert i går kl 09:36 Du må logge inn for å svare
paali89
I går kl 10:08 674

Har hørt igjennom presentasjonen igjen nå. Vedr Capping stack tyder det på at kontrakt er signert med MIG Finance, men Capping stacken befinner seg fortsatt hos Scana for å modifiseres ut i fra MIG sine behov. Pål sammenlignet det med en bil som var ferdig og klar for å kjøres, men som skulle specces etter kjøpers ønsker.
Da tror jeg vi kan være trygge på at det sendes ikke noe Capping Stack til Namibia før minimum forskuddsbetalingen er mottatt.
nopetter
I går kl 10:19 650

ok bra du giddet å høre dette på nytt, tror det bare er rot med de namibierne derfor tror jeg det budet renner ut i sanden og at de ikke gjør noe før pengene er innbetalt. da de solgte den siste capping stacken til russerne så var det også en del forsinkelser med innbetalingen. har skjønt at man ikke kan lage disse på samlebånd da det er forskjellige krav fra de som kjøper disse
Furuen
I går kl 12:38 522

Jeg tok kontakt med Scana i dag for å høre situasjonen vedrørende capping stacken.

Fikk dette svaret fra Pål Selvik:
«Hei, og takk for at du tar kontakt.

Capping Stacken er på utleiekontrakt. Det ble signert en LOI om salg av denne, men det er riktig som du sier; forskuddsbetaling (av depositum) ble ikke mottatt innen avtalt frist.
Dette mener jeg ble nevnt på Q3-presentasjonen.
Vi fortsetter å markedsføre Capping Stacken både for utleie og potensielt salg.

Vi melder som vanlig til markedet hvis noe nytt skjer i denne saken.»
Redigert i går kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
I går kl 12:55 485

Hørte vi samme presentasjon? Jeg forstod det slik at capping stacken alltid er leid ut, for å hele tiden generere penger (ikke bare stå på et lager), når forhåndsbetalingen er mottatt (les: salget er i boks) starter prosessen med å flytte/specce/modifisere (med mindre den allerede er utleid til den egentlige kjøper).

Når det er sagt, blir det mer og mer åpenbart at Mig Finance Namibia ikke har noen behov annet enn å tjene penger på å være et mellomledd mellom Scana og HydroCarb Namibia Energy Corporation (HNA), selv om det er litt vanskelig formulert i brevet (Letter Of Intention) der HNA blir nevnt. Jeg tror det er due diligence som tar tid nå, for det er ikke uvanlig at det tar noen måneder.

Enten leverer Mig hele Scana ASA til HNA gjennom videresalg eller så leverer Mig en capping stack til HNA (også gjennom videresalg, men med en "pakkeavtale" hvor Scana blir hyret inn for service/speccing etc).

Resultatet for HNA er at de uansett får en capping stack når de trenger den, men at Mig ordner med alt styr og stell i mellomtiden med Deutsche bank og greier. For alt vi vet kan capping stacken allerede være utleid til HNA, og at den er på plass allerede, slik at overtagelsen bare blir en formalitet.
nopetter
I går kl 13:08 453

det høres mer potent ut at capping stacken er på utleie kontrakt, de som ligger bak kan også være det statseide selskapet namcor siden mig skriver at de handler for en tredjepart i tilbudsbrevet hvem disse er skrives det ingenting om og heller ikke om andre samarbeids løsninger enn capping stacken. så er det å håpe at de får noe penger fra disse gjennom en utleie kontrakt. jeg vil enda se at dette blir en formalitet slik det blir nevnt her når de ikke klarer å innbetal et skarve forskudd på ca 15 mill NKR
Redigert i går kl 13:27 Du må logge inn for å svare
paali89
I går kl 13:15 436

Presentasjonen kan høres her. Pål prater om capping stack fra 30:30 til 32:00
https://investorweb.no/ir-channel/SCANA/event/af22eb97-1bc2-4ee2-b8da-e9fdd21ad0f1
Dr_Eval
I går kl 13:28 416

Jeg tror due diligence prosessen tar lang tid fordi Mig spør DB om å legge ut 15mill NOK som forskuddsbetaling for capping stack ELLER 2 milliarder NOK for å kjøpe hele selskapet (med masse betingelser) i samme søknad.

Det at denne prosessen blir dratt ut i tid (Deutsche bank er grundig), har ikke egentlig noe å si for selger (Scana) for de leier bare ut capping stacken i mellomtiden (tjener masse penger), og sannsynligvis heller ikke for kjøper (Mig har tydeligvis god tid, HNA og/eller NAMCOR som også kan være i kulissene, kan alltids bare leie capping stacken i mellomtiden om de trenger).
Dr_Eval
I går kl 13:32 406

Ja, han sier der at capping stacken er "klar til bruk og er allerede på kontrakter". Min tolkning av dette utsagnet kan du lese i mine foregående innlegg.
nopetter
I går kl 13:36 393

problemet er at de ikke skriver noe om DD, fusjon e.l. i tilbudsbrevet slik du skriver men at de har tredjepartsgodkjenninger uvisst fra hvem, det stod helt klart at forskuddet skulle være innbetalt i oktober måned noe som ikke har skjedd og dette forskuddet for capping stacken var utenom oppkjøpstilbudet. men det kan vel kun være HNA eller NAMCOR som står bak som du skriver for etter sigende har MIG kun tre ansatte
Dr_Eval
I går kl 13:46 369

Mig Finance har visst et kontor i London også, med samme person i ledelsen. https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/14748629/officers
murpy
I går kl 14:30 296

Det amerikanske senatet frigjorde nettopp energilagringsaksjer til å stige 75X

Så vidt vi vet er ingen annen industri i verden posisjonert til å vokse så mye, så raskt

Av Luke Lango, InvestorPlace senior investeringsanalytiker
nopetter
I går kl 14:37 270

Hvis skottland hadde investert i BESS anlegg som bla Sverige har gjort så hadde dette ikke vært noen problem. Da hadde disse vindmøllene kunne produsert året rundt rett I en batteribank

https://www.finansavisen.no/energi/2024/12/03/8213877/vindparker-i-skottland-far-14-milliarder-kroner-for-a-sta-stille