Scana i støtet mot 2025

Skalleknarp
SCANA 21.11.2024 kl 10:57 19464

Det har vært så mye frem og tilbake i Scana i det siste etter at bud ble signalisert av MIG og finansiering ble søkt i DB. Jeg synes denne tilbudsprosessen som nå har vært på ørkenvandring en tid aldri ser ut til å lande og derfor tar bort det gode stinget som var etablert i Scana før "tilbudet" kom. Det er nå på tide å se fremover uavhengig hva som skjer/kommer og lager derfor en ny tråd som ikke er knyttet opp mot annet enn fremtiden til Scana. Så - Kjør debatt :)
Redigert 21.11.2024 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
nopetter
I dag kl 18:36 250

Det som bruker å skje i mange aksjer er at aksjonærene tar tap eller innløser gevinst ved årsavslutning for å pynte på selvangivelsen særlig gjelder dette å få tapene avskrevet man får litt over 37% avskrevet på skatten når man realiserer tap.Dette gjøres helt sikkert i denne aksjen også.
Norbo
I dag kl 17:33 331

Tipper Haugøy er bedt om å gå, ingen vil sitte å se på at verdier forvitrer. Eneste som har fått noe ut av Scana er hun innside dama, men det er jo sant… hun viste jo ikke…
Skalleknarp
I dag kl 16:08 448

Tror mye av ustabiliteten i Scana kursen er så enkel - skyldes tro om raske penger skal tjenes (Finansiering OK (?) og avgjørelse på bud > NOK 4 fra MIG) vs full panikk eler kanskje stop loss om kursen går ned noen få ører....
Redigert i dag kl 16:10 Du må logge inn for å svare
nopetter
I dag kl 16:05 458

jeg har fulgt med i flere år ikke bare i noen uker, ser bare at kursen idag kun blir presset ned. og dette blir trenden framover inntil noe skjer som presser disse å kjøpe igjen
Redigert i dag kl 16:27 Du må logge inn for å svare
Aramis
I dag kl 15:59 471

Jeg har nå fulgt med et ar uker nå, og ser ikke noen større aktivitet med pump og dump fra amerikanske banker.
Derimot ser jeg en hel del private aksjonærer som trader - nesten alltid med tap.
nopetter
I dag kl 15:48 493

regner med at dette er trader fra 3 dager siden for å få en viss oversikt så nytter lite å legge ut en liste fra en handelsdag, jeg driter i å drive med forklaringer men hvordan kan du se endringene når dem dumper og pumper til seg selv med største parten av volumene!!!!!

for min del aramis så må du tro på det du vil, si som murpy,og de andre det er småaksjonærene og andre som dumper hver dag uke inn og uke ut

Norbo
I dag kl 13:58 639

Kan det ikke legges ut lister over kjøp og salg slik som tidligere? Hadde vært fint😊

Snakker om sola…
Redigert i dag kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Aramis
I dag kl 13:58 642

Det snakkes hele tiden om amerikanske baker som sjonglerer med egne konti og dumper aksjer for å tjene penger på lavere kurs ... (er visst bare nopetter som liksom forstår dette, men likevel)
Her er listen over de største handlene for i går. Hva er det som tyder på en slik virksomhet.?

Største kjøp i selskapet
1. CTO HOLDING AS
+100 000
↑ 0,0217%
100 000
0,02%

2. MODUS SURF NORDIC I AS
+88 000
↑ 0,0191%
264 000
0,06%

3. J.P. MORGAN SECURITIES PLC
+46 892
↑ 0,0102%
790 306
0,17%

Største salg i selskapet

1. BARCLAYS CAPITAL SEC. LTD FIRM
-61 599
↓ -0,0133%
208 295
0,05%

2. ANDERSEN, TERJE (f. '90)
-53 500
↓ -0,0116%
0
0,00%

3. SVE, ROLLEIV (f. '57)
-38 382
↓ -0,0083%
0
0,00%

Skalleknarp
I dag kl 11:32 832

Har ikke dette med om en setter limit eller ikke på salg..? Om en ikke setter limit pga. "panikksalg" blir det jo som en "auksjon" - ditt selskap som selger prøver alltid å få mest mulig.... Mao - høyeste bud (selv om dette daler) får aksjene... Sikkert enkelt å manipulere for de som ønsker det og har mengder med aksjer og ikke minst flere konti.
Redigert i dag kl 14:30 Du må logge inn for å svare
nopetter
I dag kl 11:01 899

Dette skjer automatisk gjennom Euronext Growth sitt system tror kursen falt med over 7% på denne dumpingen det samme skjer motsatt vei. Det har ingenting med volumet å gjøre, det er som med himkok på Vestlandet det er prosenten som gjelder 😅
Redigert i dag kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Furuen
I dag kl 10:57 910

Var det ikke merkelig å pause handelen for en 50k dump på 5 øre?
nopetter
I dag kl 10:47 934

Grunnen var at aksjen ble pauset flere ganger det ble most ut ca 50k aksjer
Furuen
I dag kl 10:38 962

I min handelslogg var dumpen til 2,63 på 376 aksjer, dvs. 1000 kr.
Det merkelige er at på denne handelen står det merket «auksjon». på alle de andre står det «automatisk».
Noen som har en forklaring?
Furuen
I dag kl 10:27 1003

Det er ikke merkelig at en annonserer lock-up.
Dette er for å fjerne frykt i markedet for at Haukøy skal pøse ut sine 36 millioner aksjer i markedet etter at han har forlatt skuta.
Anywhere
I dag kl 10:22 1017

Spørs hvor lenge dette sjongleriet vil vare, men skal man handle noe volum, så må man i alle fall ligge klar med større kjøpsposter synlig, så får dumperne noe å strekke seg mot. Nytter ikke å krabbe inn når det er kjørt ned saftig.
Vil man ha noe volum på 2,63 må kjøpspostene ligge der, og det er nok å anse som en sabla grei pris, så det er bare å lø opp med kjøp og håpe..
Naosen
I dag kl 10:16 1041

Hadde håpet på litt mer volum på 2,63, tenkte å kjøpe litt der😫
nopetter
I dag kl 10:06 1077

Denne 50k duppen kunne være et forsøk på å skape panikk i leiren dette et sikkert ikke over med det første
Dr_Eval
I dag kl 09:57 1113

Hittil i dag er aksjer omsatt for totalt 400k NOK. Det er storm i et vannglass.
Skalleknarp
I dag kl 09:56 1129

Ser det - ikke mange aksjene som skal til får å få den rimelig kraftig ned. Sist til NOK 2,63... Bare å være sterk i troen og at det fundamentale vil vinne til slutt. Scana fortjener bedre enn dette synes jeg, selv om det er det markedet er villig til å gi i dag (akkurat nå) som gjelder sier andre...
Redigert i dag kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Mammon
I dag kl 09:55 1138

Takker da mafiaso for god handel 🎣💰🤗
nopetter
I dag kl 09:48 1161

Du kan kalle dette for Namibia dippen det vil ikke komme noen bud fra dem og dette blir vel innsett av enkelte. Dette utnyttes nå til fulle av de som ruler kursen i scana
Skalleknarp
I dag kl 09:38 1207

Hva er fiskeprisene på i dag (?) for det er vel den Scana følger ser det ut til. Jeg får ikke noen logikk i utviklingen hverken på kort eller lang sikt sammenlignet med andre case.. "It's not only- only, butt - butt.." som han sa. :)
nopetter
I dag kl 09:31 1251

Nå bøttet en ut 50k og da var det ikke flere kjøpere igjen ser ut at kursen kan falle under 2,50
Hogwild
I dag kl 09:19 1291

Top 20 sitter på ca 60 % av aksjene!
Det magiske og tusenkronersspørsmålet er hvorfor kjøper ikke top 20 mer aksjer i Scana?
Hvorfor, hvorfor og hvorfor ikke???/ de har midler nok!
Da hadde det jo blitt mindre aksjer til disse «yankee’ene, robotene og amerikanske meglerhus og hva dere kaller alt detta!!
paali89
I dag kl 08:59 1349

Du er enig i et Haukøy, som CBO, har gode forutsetninger for å vite hva som kommer de neste 6mnd, ikke sant?
Hvis han sitter på informasjon som vil kunne svekke kursen, ville det da vært naturlig å låse aksjene sine i 6 mnd?
zxcvbnm
I dag kl 08:57 1363

Ser det på en annen måte. Skulle vedkommende solgt i markedet hadde han vært mye nærmere 2kr enn 3 kr. Nå har han en mulighet til at ting kanskje stabiliserer seg. Hvorfor i det hele tatt pålegge seg lock-up? Hvorfor si noe som helst rundt dette i det hele tatt er merkelig.

paali89
I dag kl 08:40 1409

Punkt to er jo det som trumfer alt her. Selvfølgelig er det positivt at Haukøy tør å sperre aksjene sine i et halvt år. Han hadde ikke gjort det hvis det var risiko for nedgang? Han har tross alt låst 100 mill til søndagens kurs.
Sier det igjen, sammenlign det med et innsidekjøp, bare at lock-up kan man godta selv om man har innsideinformasjon, i motsetning til innsidekjøp. Altså er dette enda mer positivt enn om han hadde kjøpt tilsvarende aksjer i markedet til søndagens kurs.
Redigert i dag kl 08:44 Du må logge inn for å svare
siddis
I dag kl 07:19 1528

En grusom dag lagt bak. Er ikke lett å ha noen formening om noe i Scana nå.
- var det positivt eller negativt at Haukøy pakket til Namibia?
- positivt eller negativt at Haukøy kjørte look up på egen aksjer?
- capping stack markedsføres for salg i det åpne markedet... ( leste det slik). Ingen salg eller utleie til Namibia allikevel??
- mongstad kontrakt, er det eneste konkrete vi har, for meg høres Namibia ut til å være et Nisse-eventyr. La oss håpe Nissen overrasker!
macland
I dag kl 00:29 1680

Vet ikke om jeg er helt enig med deg der. Inntekt er ikke det du selger for men det du har igjen etter at utgifter på asset er betalt ,,,mener jeg. Kjøper jeg en noe til 500 kr og selger det til 1000 kr ,så er det i mitt hode 500 kr i inntekt jeg kan dele ut. Mente egentlig ikke å lage en diskusjon på dette,men var som vanlig en tanke nsom trengte luftes.
Redigert i dag kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Månemannen2
I går kl 18:49 1990

I støtet?
murpy
I går kl 18:42 2011

Inntekt er deg du selger for. Selger du for 1,5 milliarder så er det inntekten før avskrivninger. Sp om de utdeler størstedelen av inntekten sp er det nære summen de selger for.
nopetter
I går kl 18:12 2068

Når utbytte utbetales så skal utbytte per aksje trekkes fra aksjekursen dvs at den måtte bli skrevet ned til 70 øre med dagens kurs utbytte dagen. Dette er regelen. Selv med en aksje kurs på kr 10 ville dette laget enorme spekulasjoner i markedet. De kan fordele utbytte over et tidsrom på flere måneder. Eller som de gjorde i STSU og lage en aksje spleis 20:1 e.l.
paali89
I går kl 18:07 1151

Ja vel, da bruker du hele utbyttet og kjøper nye aksjer til 70 øre 🤣
Norbo
I går kl 18:05 1154

I Scana er alt mulig, null tillit i markedet. Dere må bare bortforklare så mye dere vil men det er sannheten!
paali89
I går kl 18:01 1162

Tror du kursen er 2,86 hvis Scana selger PSW og varsler utbytte på 2,16? .....
Redigert i går kl 18:03 Du må logge inn for å svare
nopetter
I går kl 17:58 1171

Det er et problem med dette tallet dvs at kursen vil måtte bli skrevet ned med kr 2,16 i utbytte tidspunktet. Det lar seg ikke gjøre med et kurs nivå på 2,86 eller forsåvidt kr 4.
Naosen
I går kl 17:48 1190

Vanskelig å si hvilke kostnader som følger med, men slik jeg tolket formuleringen i børsmeldingen så tipper jeg at minimum 60% av overskuddet til salget går til oss aksjonærer.
paali89
I går kl 17:30 1231

Hvis PSW Power selges for 1,3 milliarder kroner, og Scana utbetaler 1 milliard kroner i utbytte, vil det tilsvare et utbytte på 2,16 kroner per aksje.
Furuen
I går kl 17:14 1267

Da tror du vel kanskje at utbyttet kan komme opp i 1,- kr pr. aksje?