Gode utsikter for 2025

RFS
ELABS 29.11.2024 kl 09:34 1626

ELABS presenterte Q3 resultater i dag.
De leverer på det de har sagt hele tiden: hyppig lansering av nye mobil- og PC-modeller.
De har eksponentiell vekst, samtidig som man må forstå og godta at inntektene i liten grad kommer når kontraktene skrives, i stor grad når produktene leveres til sluttkundene.
Viktig å se på YTD tall siden kvartalene kan svinge noe.
Gode utsikter for 2025.
Redigert 29.11.2024 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
RFS
29.11.2024 kl 09:40 1628

En kommentar til aksjekursen siden børsnotering:
Elabs ble lansert på børs med store planer, men uten å ha bevist noe annet enn å ha en god forretningsplan og noen patenter.
Før de leverte noe altså ble de priset til ca 15 pr aksje, har vært oppe i nesten 30.
Nå når de viser at de leverer iht plan, riktignok litt forsinket, men virkelig beviser at ideen og forretningsplanen holder mål: under 10! Og under 9!
Det er fascinerende at man med dagens status og bevis ikke er på all time high i aksjen.
Jeg fylte på i går på 9-tallet, ser det er gode muligheter i dag også :)
Lobbe
29.11.2024 kl 14:08 1490

Inntekter fra kunder for YTD Q3’24 på kr
84,3m, opp 43% fra NOK 59,1m på samme tid
perioden i fjor
• Høy operasjonell innflytelse med total drift
utgifter på NOK 76,8m, sammenlignbart med NOK
75,2m i fjor
o Personalkostnader NOK 62,3m, og annen drift
utgifter NOK 14,5m
• YTD EBITDA NOK 8,6m, en forbedring fra
negativ 15,1 millioner kroner samme periode i fjor
resulterer i en EBITDA-margin på 10,1 %
RFS
11.12.2024 kl 17:22 1035

Det blir fort prosenter når den snur opp. Kjøpte på 8,8 og har ca 17 % avkastning på en ukes tid. Satser på at den er på over 20 etter 4. kvartalsresultat
RFS
09.01.2025 kl 23:25 592

Mange gode nyheter i det siste:
Ny smarttelefonkunde
Melding om kontraktutvidelse 10 modeller
Melding om kontraktutvidelse 20 modeller
40 % av alle telefonmodeller i selskapets historie kom siste kalenderår, det tyder på en eksponentiell vekst.
Behovet for å innføre mer oversiktlige rapporter over telefonmodeller månedlig (første virkedag) fra og med februar.

Melding om AI på nye PC-modeller

13,5 % kursvekst siste måned.
Høyeste kurs siden slutten av oktober.

Som nevnt før, alt tyder på god retning og fin vekst, har aldri sett bedre ut. Likevel nedadgående langsiktig trend fordi aksjonærene er lei av å vente på de finansielle resultatene som jeg tror kommer nå i 2025. Gode utsikter for kurs 20, muligens oppkjøp på kurs 30.

Jeg sitter langsiktig og har nå kjøpt meg opp MYE, klar for oppgang. Skribenten har altså egeninteresse i å snakke positivt om aksjen, så er det ettertrykkelig sagt :)

TrondM
10.01.2025 kl 00:11 541

Har også vektet meg opp her, og har trua - men det som holder meg litt tilbake:
1) Usikker på om forretningsmodellen deres gir nok penger i kassa
2) Virker som enhver god nyhet (f eks idag) trigger et nedsalg som driver kursen nedover - så frykter alltid at det er noen 'bigger fish' i markedet som har mer innsikt enn en hobbyinvestor som meg (c:

Ikke allverdens volum i den, og etter mitt syn en 'gavepakke' å få den på 10-11-tallet - og er litt forundret over at det er såvidt stille blant analytikerkorpset, men mulig jeg ikke har fulgt med i timen (c:

Både ELABS og endel andre teknologiselskaper driver jo med med produkter/tjenester/forretningsmodeller som de færeste forstår, så det kreves nok litt mer 'analytikerhjelp' for at den skal gå. At de har fått såpass mye innpass hos Lenovo bør være en enorm gamechanger.

Festet meg ved analysen fra Oliver Pisani i Carnegie for halvannet år sida (når kursen stod i 17kr!) som var triggeren min for å kjøpe seg inn til å begynne med:
" Elliptic Labs-aksjen er blitt hardt straffet, grunnet skuffende etterspørsel i PC- og smarttelefonmarkedene, men selskapet har inngått kontrakter med fire av verdens seks største PC-leverandører, forteller Oliver Pisani. Hvis de får rullet ut programvaren sin hos disse kundene, kan inntektene teoretisk bli rundt 1 milliard kroner – mot cirka 50 millioner kroner i fjor (2022) Selv venter analytikeren en sterk topplinjevekst, og ettersom Elliptics' forretningsmodell er svært skalerbar, burde også marginene øke kraftig. Da blir dagens multipler raskt veldig lave, hevder han"

https://www.finansavisen.no/finans/2023/06/29/8018902/elliptic-labs-kan-20-doble-inntektene
RFS
14.01.2025 kl 10:19 215

Laila er ofte intervjuet av Finansavisen, og virker veldig sprudlende og selvsikker.
Dette intervjuet fra 2025 var nyttig å høre: https://tv.finansavisen.no/nb/watch/1722
Man skal jo alltid justere litt for skryt, men jeg synes hun virker veldig troverdig.
Kjøpte mye på 10,5 i går, hvis den holder seg nede rundt dette nivået kjøper jeg mer med aksjekreditt, jeg kan ikke skjønne annet enn at det blir en gullgruve.