Nå sabler husene ned kursene

Kaaresve
MPCC 07.12.2024 kl 18:39 10194

Nå sabler husene ned kursene over hele sektoren og varsler at utbyttene er i fare
cm punk
08.12.2024 kl 08:47 10230

kun i heimdal høyrente man får utbytte da
Olufson
08.12.2024 kl 09:27 10154

Skal vel fort til 10

Kaaresve
22.03.2024 kl 11:32
7331
Shortene øker - Aksjn skal nok ned mot 10 før de dekker
Plui
08.12.2024 kl 12:16 9922

Utbyttet vil bli nesten 5 kroner i 2025, og grunn til å tro at det stiger videre.
Kaaresve
09.12.2024 kl 15:53 9378

Jeg har foreløpig kursmål på 18 - vi nærmer oss. Ryker 18 blir 14 neste
Kaaresve
10.12.2024 kl 10:16 9001

Nedad uten stans for toget
The Observer
10.12.2024 kl 11:33 8901

Fra Fright Waves:

Handels- og tollbekymringer raser et allerede volatilt marked og presser opp prisene på fraktcontainere i Nord-Amerika, heter det i en ny rapport.

Regionen har sett en økning på 20 % i gjennomsnittlige containerpriser i løpet av de siste 90 dagene for å føre til en global økning i markedsvolatilitet, amerikansk valgusikkerhet og tollfrykt , økende handel mellom Mexico og USA og logistiske forstyrrelser i Canada, ifølge prognosen for desember fra eske markedsplass Container xChange.

Høyere containerpriser - og fraktrater - anslås å forbli høyere.

"Tariffer gjør handel mindre effektiv ved å legge til kostnader, tid og kompleksitet," sa Christian Roeloffs, medgründer og administrerende direktør i Container xChange, i rapporten. "For eksempel, i stedet for enkle ruter, kan bedrifter stole på omlastinger, omdirigering gjennom Mexico eller diversifisering av produksjons- og monteringssteder. Denne ineffektiviteten krever ekstra kapasitet, omtrent som det vi så under Rødehavets avledninger .

"Derfor forventer vi at containerpriser og fraktrater vil holde seg høye, og støtte etterspørselen etter containere og fartøyskapasitet. Imidlertid vil gjengjeldelsestariffer og inflasjonspress sannsynligvis skade USAs eksport mer enn import, og skape bredere ubalanser i handelsdynamikken.»
The Observer
10.12.2024 kl 12:02 8857

Ved Q3 hadde MPCC bare 15% ledig fraktkapasitet igjen for 2025. Dette kan nå allerede være bortimot fylt opp med gode fraktkontrakter. Alt tilsier fortsatt rause utbytter også neste år.
Kaaresve
11.12.2024 kl 09:23 8631

GOLDMAN SER MULIG RATEFALL PÅ 30% HVIS OMDIRIGERINGENE TAR SLUTT. Dette gjeldedr spesielt tank , men også skipsfart generelt
thogu
11.12.2024 kl 09:33 8586

Det har kommet en ny shortposisjon i MPCC de siste dagene så vil bli spennende å følge utviklingen videre - men tross denne har egentlig den aggregerte shorten vært ganske stabil siden sommeren
https://shortregister.com/NO/mpc-container-ships
Kaaresve
17.12.2024 kl 22:20 8181

Straks kursmål 18 - justerer herved til 14
abbos
22.12.2024 kl 11:19 7757

Virker sterk og bra volum - dette er en annerledes
og solid shippingaksje - markedet bestemmer 😀
Ta invest
22.12.2024 kl 13:02 7609

Har du investert for nedgang ? Litt utrygt med såpass utbytte i 2025 , blir en voldsom god return om kurs 14 og utbytte 4-5 kr ….
Kaaresve
22.12.2024 kl 15:10 7448

Husk; Fremtidig utbytte estimater kan endres fort
skadi
22.12.2024 kl 15:28 7418

Har du satt deg inn i dekningsgraden MPCC har for 2025? Ikke det nei, tenkte meg det. Utbytte over 4 kroner er bankers, hvis utbytte estimater endres så kan det like gjerne være oppover. Flere skip på fine kontrakter få de også framover.
Trigem
22.12.2024 kl 23:31 7082

Det er jo gitt en dollarkurs.
Kaaresve
09.01.2025 kl 14:33 5448

Ja, som forutsett er vi snart på 18. Begynner å plukke forsiktig når vi er på 14.
Bmwx1
13.01.2025 kl 16:09 4881

Da blir du stående igjen på perongen dessverre men sånn er det. Full booka år på knall rater for MPCC vil gi opp mot 5kr i utbytte for 2025, over halvparten av flåten har signert rekord avtaler for 2026 så det blir nok ett godt år også det. Ref Q rapporten.
Kaaresve
16.01.2025 kl 09:34 4206

Følger nøyaktig banen jeg tegnet ned. Vi sees på 14 tallet
velkjent
16.01.2025 kl 10:38 4018

Sjekket utviklingen fra da MPCC lå på 25,80, altså like før resultatet for 3Q/24 ble offentlig. Kursen har gått ned ca. NOK 7, altså ca. 27%. I samme tidsrom har fraktindeksen for feedere øket nesten 5%. For meg ser det ut til at frakt og kursutviklngen for andre skipstyper har påvirket MPCC-kursen ganske ufortjent, så en kan lure på hvilken innsikt aktørene på OSE har. Kan ellers nevne at de 10 største aksjonærene har uendret eierskap, mens det har pågått en økning av shortposisjonene. Underlig at en selskap med resultat på 30% av kursen, skal falle, mens selskap, som knapt går med overskudd, skal stige.
desirata
16.01.2025 kl 11:07 3930

Ordreboken i feeder er lav. Derfor tror jeg det kursfall et du beskriver er pga Rødehavet. Dersom det åpner vil containere lines og rater bli hardest rammet. Zim fallt mye igår pga våpenhvilen. Så kan en si MPC har jo kontrakts dekning snart 2år, men de sender med alle container lines, åkkesom. Det er psykologien i markedet.
velkjent
16.01.2025 kl 11:45 3826

Rødehavet åpnes ikke før regimet i Iran er styrtet. Det er forpliktet til å utslette Israel, slik "sverdversene" i Koranen påbyr alle rettroende muslimer. Det er slikt naive politikere i vesten ikke har forstått da staten Israel ble opprettet i 1948. Deretter har det vært nær sammenhengende krig/krigstilstand i området. Vår egen utenriksminister må være den mest naive (og farlige) av alle, som snakker varmt om en to-statsløsning. der palestinerne skal ha selvstyre. Hvor er dette området? I Finnmark er det god plass, men neppe attraktivt for varmblodige palestinere.
Kaaresve
17.01.2025 kl 10:38 3333

Nedad uten stans for toget - Hutiene innstiller nå alle angrep på skipsfarten.
Kaaresve
17.01.2025 kl 13:30 3075

Shipping-knekk på Oslo Børs
12:22
Anders Nybakken Kvale
DEL
Shippingaksjer faller markant fredag ettermiddag. Det følger en svært positiv 2025-start for sektoren, som historisk svinger mye på børs.

– Grunnen til dette er fredsavtalen mellom Palestina og Israel. Den store frykten er en eventuell åpning av Suezkanalen, dette vil sette press på fraktratene, skriver Nordnet-økonom Mads Johannesen til E24.

Siden den sentrale fartsåren i praksis ble stengt for trafikk på grunn av skipsangrep har situasjonen presset opp ratene for en rekke shippingsegmenter.

Det er fordi skipene må seile en lengre rute rundt Afrika, som igjen binder opp skipskapasitet og strammer til forholdet mellom tilbud og etterspørsel.
Kaaresve
17.01.2025 kl 15:04 2903

Nu starter snart tvangssalget av belånte aksjer - da går bunnen helt ut av aksjen. - Ta på livbeltene nå
Redigert 17.01.2025 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Kaaresve
17.01.2025 kl 15:08 2883

Shorterne er allerede opp i 16 552 107 aksjer !
desirata
17.01.2025 kl 15:37 2818

Har noen anslag for MPC utbytte i 2025. Kan det bli 10cent per kvartal, da 85% er vel sikret med kontrakter og en god del av neste år 2026 også.
Kumbel
17.01.2025 kl 17:39 2581

Jeg tviler på at Suez kanalen har noen stor betydning for feeder markedet. Disse betjener regionale og nasjonale havner, mens det er de større linere som går gjennom kanalen på vei fra Asia til Europa.
LV-Invest
17.01.2025 kl 19:32 2404

Er Suez kanalen virkelig stengt? Ser, og har ikke sett slik ut på MarinTraffic.
Kaaresve
22.01.2025 kl 14:26 1320

Shorterne er nå straks oppe i 5%. 14 kan komme fortere enn mange tror
Kaaresve
22.01.2025 kl 20:47 939

Suezkanalen melder at den er klar til å operere med full kapasitet etter våpenhvileavtalen.