Nå sabler husene ned kursene
Nå sabler husene ned kursene over hele sektoren og varsler at utbyttene er i fare
velkjent
I går kl 11:02
591
Fraktratene holder seg og Mærsk stiger, mens shortere og "truseskvetterne" boltrer seg i MPCC.
nucleus
16.02.2025 kl 21:47
1049
Leiter en, så finner en link.. jeg nevnte:
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/31/8199922/mpc-klar-til-a-bestille-nybygg
Kan en jo fortsette slik å strø salt, gjeld minker jo generelt på flåten. År 2021 var 3 skipp gjeldsfrie, nå idag 41stk..
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/31/8199922/mpc-klar-til-a-bestille-nybygg
Kan en jo fortsette slik å strø salt, gjeld minker jo generelt på flåten. År 2021 var 3 skipp gjeldsfrie, nå idag 41stk..
nucleus
16.02.2025 kl 21:37
1092
Ja, særlig-hehe.
Flåten er økt med 14,5% fra Q3 til nå, fra 55 til 63 båter.
MPCC nevnte vel investeringer for 600 miljoner dollar ifjor, noe som ikke er innbakt i kursen iforhold til markedsverdi. Ble jo fornyelse og noen nye båter i flåten til MPCC med langsiktige kontrakter kan en vel påpeke. Spennende å høre hvordan det går med de 4stk nye båter som ble nevnt i oktober, angående bygging i Kina og kontrakter. Ble jo nevnt 60 miljoner dollar per stk = 240 miljoner dollar. Så Kaaresve og andre baissere, fått slite med å få dekket shorting fremover. Særlig når MPCC viser til økte inntekter ved Q4 rapporten.
Flåten er økt med 14,5% fra Q3 til nå, fra 55 til 63 båter.
MPCC nevnte vel investeringer for 600 miljoner dollar ifjor, noe som ikke er innbakt i kursen iforhold til markedsverdi. Ble jo fornyelse og noen nye båter i flåten til MPCC med langsiktige kontrakter kan en vel påpeke. Spennende å høre hvordan det går med de 4stk nye båter som ble nevnt i oktober, angående bygging i Kina og kontrakter. Ble jo nevnt 60 miljoner dollar per stk = 240 miljoner dollar. Så Kaaresve og andre baissere, fått slite med å få dekket shorting fremover. Særlig når MPCC viser til økte inntekter ved Q4 rapporten.
Kaaresve
16.02.2025 kl 21:09
1176
Faller ratene i conteiner, som mange nå tror på, vil det uvirkålig slå inn på kursen. Tror fremdeles at vi skal ned rundt 14 her.
velkjent
16.02.2025 kl 21:03
1205
Du kan ikke ha regnet på resultat og utbytte for 2025. Bør nok opp til 25%.
Rule
16.02.2025 kl 19:20
1415
Mpc ligger med 60% af flåden i kontrakter i 2026. Og ca 15% i 2027. Giver dem stærke kort på hånden. Hele 2025 er så godt som lukket. Mener estimater er 15% i udbytte.
Branchen har sikkert lært af covid og suez kriser. Man skal sikre sig noget kapacitet ud i tid…..
Branchen har sikkert lært af covid og suez kriser. Man skal sikre sig noget kapacitet ud i tid…..
Redigert 16.02.2025 kl 19:22
Du må logge inn for å svare
Stockshold
03.02.2025 kl 20:53
2700
17-18 kr er en meget god inngang, trump går tilbake på sine tullete utspill som allerede er priset inn i mpcc, da dette var spådd å komme.
Snart ser vi shortinndekning, fortsatt fine utbytter å kurs mot 22-23 kr,- 💰
Svake hender taper penger i slike situasjoner som nå. Ser den opp allerede i morgen.
Snart ser vi shortinndekning, fortsatt fine utbytter å kurs mot 22-23 kr,- 💰
Svake hender taper penger i slike situasjoner som nå. Ser den opp allerede i morgen.
Redigert 03.02.2025 kl 20:54
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
03.02.2025 kl 20:11
2822
Tar ikke i denne over 14. All conteinertafikk på mellom Canada, Mexico og USA vil nå bli rammet. dette er kortere ruter der man bruker midere skip. I tillegg får man en generell nedgang i verdenshandelen. Totalt rammer dette midt i MPCC kjerne. Pr nå er det ingen bunn for hvor langt aksjen kan falle. Ingåtte kontrakter er greit nok det, men husk at aksjemarkedet er mer opptatt av fremtid enn nåtid, MPCC er nå i et svært farlig farvann.
Kaaresve
03.02.2025 kl 14:34
3269
– Den største risikoen for shipping ligger i en mulig eskalering av handelskrigen med stadig høyere tariffer, sier shippinganalytiker Frode Mørkedal i Clarksons.
----------------------
Deutsche Bank i fullstendig sjokk etter nye tollsatser
De nye tollsatsene fra USA vil ha en kraftig negativ påvirkning på verdensøkonomien og aksjemarkedet, mener en sjokkert Deutsche Bank.
------------
Frykter Trumps tollplaner: – Kan sende verden ut i en kraftig resesjon
Trump-toll kan stikke kjepper i hjulene for Fed, ifølge Knut Anton Mork i Garantum Wealth Management, Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken Capital Markets og Kjersti Haugland i DNB Markets.. De tror tollene vil føre til lavere vekst og økt inflasjon.
---------------------
Bøllen Trump mener alvor (Terje Erikstad Finansredaktør i Dagens Næringsliv)
------------------
Det ligger an til klar nedgang i de amerikanske aksjemarkedene mandag.Vi vil vekte seg ned i aksjer som følge av uroen. sier Olav Chen, sjef for allokering og globale renter i Storebrand Asset Management
----------------------
Deutsche Bank i fullstendig sjokk etter nye tollsatser
De nye tollsatsene fra USA vil ha en kraftig negativ påvirkning på verdensøkonomien og aksjemarkedet, mener en sjokkert Deutsche Bank.
------------
Frykter Trumps tollplaner: – Kan sende verden ut i en kraftig resesjon
Trump-toll kan stikke kjepper i hjulene for Fed, ifølge Knut Anton Mork i Garantum Wealth Management, Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken Capital Markets og Kjersti Haugland i DNB Markets.. De tror tollene vil føre til lavere vekst og økt inflasjon.
---------------------
Bøllen Trump mener alvor (Terje Erikstad Finansredaktør i Dagens Næringsliv)
------------------
Det ligger an til klar nedgang i de amerikanske aksjemarkedene mandag.Vi vil vekte seg ned i aksjer som følge av uroen. sier Olav Chen, sjef for allokering og globale renter i Storebrand Asset Management
Kaaresve
03.02.2025 kl 14:24
3306
– Jeg frykter en korreksjon i aksjemarkedet, sier analysesjef Petter Slyngstadli
Kaaresve
22.01.2025 kl 20:47
4359
Suezkanalen melder at den er klar til å operere med full kapasitet etter våpenhvileavtalen.
Kaaresve
22.01.2025 kl 14:26
4741
Shorterne er nå straks oppe i 5%. 14 kan komme fortere enn mange tror
LV-Invest
17.01.2025 kl 19:32
5823
Er Suez kanalen virkelig stengt? Ser, og har ikke sett slik ut på MarinTraffic.
Kumbel
17.01.2025 kl 17:39
6004
Jeg tviler på at Suez kanalen har noen stor betydning for feeder markedet. Disse betjener regionale og nasjonale havner, mens det er de større linere som går gjennom kanalen på vei fra Asia til Europa.
desirata
17.01.2025 kl 15:37
6245
Har noen anslag for MPC utbytte i 2025. Kan det bli 10cent per kvartal, da 85% er vel sikret med kontrakter og en god del av neste år 2026 også.
Kaaresve
17.01.2025 kl 15:04
6331
Nu starter snart tvangssalget av belånte aksjer - da går bunnen helt ut av aksjen. - Ta på livbeltene nå
Redigert 17.01.2025 kl 15:04
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
17.01.2025 kl 13:30
6504
Shipping-knekk på Oslo Børs
12:22
Anders Nybakken Kvale
DEL
Shippingaksjer faller markant fredag ettermiddag. Det følger en svært positiv 2025-start for sektoren, som historisk svinger mye på børs.
– Grunnen til dette er fredsavtalen mellom Palestina og Israel. Den store frykten er en eventuell åpning av Suezkanalen, dette vil sette press på fraktratene, skriver Nordnet-økonom Mads Johannesen til E24.
Siden den sentrale fartsåren i praksis ble stengt for trafikk på grunn av skipsangrep har situasjonen presset opp ratene for en rekke shippingsegmenter.
Det er fordi skipene må seile en lengre rute rundt Afrika, som igjen binder opp skipskapasitet og strammer til forholdet mellom tilbud og etterspørsel.
12:22
Anders Nybakken Kvale
DEL
Shippingaksjer faller markant fredag ettermiddag. Det følger en svært positiv 2025-start for sektoren, som historisk svinger mye på børs.
– Grunnen til dette er fredsavtalen mellom Palestina og Israel. Den store frykten er en eventuell åpning av Suezkanalen, dette vil sette press på fraktratene, skriver Nordnet-økonom Mads Johannesen til E24.
Siden den sentrale fartsåren i praksis ble stengt for trafikk på grunn av skipsangrep har situasjonen presset opp ratene for en rekke shippingsegmenter.
Det er fordi skipene må seile en lengre rute rundt Afrika, som igjen binder opp skipskapasitet og strammer til forholdet mellom tilbud og etterspørsel.
Kaaresve
17.01.2025 kl 10:38
6762
Nedad uten stans for toget - Hutiene innstiller nå alle angrep på skipsfarten.
velkjent
16.01.2025 kl 11:45
7255
Rødehavet åpnes ikke før regimet i Iran er styrtet. Det er forpliktet til å utslette Israel, slik "sverdversene" i Koranen påbyr alle rettroende muslimer. Det er slikt naive politikere i vesten ikke har forstått da staten Israel ble opprettet i 1948. Deretter har det vært nær sammenhengende krig/krigstilstand i området. Vår egen utenriksminister må være den mest naive (og farlige) av alle, som snakker varmt om en to-statsløsning. der palestinerne skal ha selvstyre. Hvor er dette området? I Finnmark er det god plass, men neppe attraktivt for varmblodige palestinere.
desirata
16.01.2025 kl 11:07
7362
Ordreboken i feeder er lav. Derfor tror jeg det kursfall et du beskriver er pga Rødehavet. Dersom det åpner vil containere lines og rater bli hardest rammet. Zim fallt mye igår pga våpenhvilen. Så kan en si MPC har jo kontrakts dekning snart 2år, men de sender med alle container lines, åkkesom. Det er psykologien i markedet.
velkjent
16.01.2025 kl 10:38
7448
Sjekket utviklingen fra da MPCC lå på 25,80, altså like før resultatet for 3Q/24 ble offentlig. Kursen har gått ned ca. NOK 7, altså ca. 27%. I samme tidsrom har fraktindeksen for feedere øket nesten 5%. For meg ser det ut til at frakt og kursutviklngen for andre skipstyper har påvirket MPCC-kursen ganske ufortjent, så en kan lure på hvilken innsikt aktørene på OSE har. Kan ellers nevne at de 10 største aksjonærene har uendret eierskap, mens det har pågått en økning av shortposisjonene. Underlig at en selskap med resultat på 30% av kursen, skal falle, mens selskap, som knapt går med overskudd, skal stige.
Bmwx1
13.01.2025 kl 16:09
8311
Da blir du stående igjen på perongen dessverre men sånn er det. Full booka år på knall rater for MPCC vil gi opp mot 5kr i utbytte for 2025, over halvparten av flåten har signert rekord avtaler for 2026 så det blir nok ett godt år også det. Ref Q rapporten.
Kaaresve
09.01.2025 kl 14:33
8881
Ja, som forutsett er vi snart på 18. Begynner å plukke forsiktig når vi er på 14.
Kaaresve
26.12.2024 kl 22:55
9895
Kapital spår et elendig shipping år https://www.finansavisen.no/shipping/2024/12/18/8217745/2025-blir-et-darlig-ar-i-shipping
skadi
22.12.2024 kl 15:28
10860
Kaaresve skrev Husk; Fremtidig utbytte estimater kan endres fort
Har du satt deg inn i dekningsgraden MPCC har for 2025? Ikke det nei, tenkte meg det. Utbytte over 4 kroner er bankers, hvis utbytte estimater endres så kan det like gjerne være oppover. Flere skip på fine kontrakter få de også framover.
Ta invest
22.12.2024 kl 13:02
11052
Kaaresve skrev Straks kursmål 18 - justerer herved til 14
Har du investert for nedgang ? Litt utrygt med såpass utbytte i 2025 , blir en voldsom god return om kurs 14 og utbytte 4-5 kr ….
abbos
22.12.2024 kl 11:19
11201
Kaaresve skrev Straks kursmål 18 - justerer herved til 14
Virker sterk og bra volum - dette er en annerledes
og solid shippingaksje - markedet bestemmer 😀
og solid shippingaksje - markedet bestemmer 😀
thogu
11.12.2024 kl 09:33
12030
Det har kommet en ny shortposisjon i MPCC de siste dagene så vil bli spennende å følge utviklingen videre - men tross denne har egentlig den aggregerte shorten vært ganske stabil siden sommeren
https://shortregister.com/NO/mpc-container-ships
https://shortregister.com/NO/mpc-container-ships
Kaaresve
11.12.2024 kl 09:23
12079
GOLDMAN SER MULIG RATEFALL PÅ 30% HVIS OMDIRIGERINGENE TAR SLUTT. Dette gjeldedr spesielt tank , men også skipsfart generelt
The Observer
10.12.2024 kl 12:02
12303
Ved Q3 hadde MPCC bare 15% ledig fraktkapasitet igjen for 2025. Dette kan nå allerede være bortimot fylt opp med gode fraktkontrakter. Alt tilsier fortsatt rause utbytter også neste år.
The Observer
10.12.2024 kl 11:33
12344
Fra Fright Waves:
Handels- og tollbekymringer raser et allerede volatilt marked og presser opp prisene på fraktcontainere i Nord-Amerika, heter det i en ny rapport.
Regionen har sett en økning på 20 % i gjennomsnittlige containerpriser i løpet av de siste 90 dagene for å føre til en global økning i markedsvolatilitet, amerikansk valgusikkerhet og tollfrykt , økende handel mellom Mexico og USA og logistiske forstyrrelser i Canada, ifølge prognosen for desember fra eske markedsplass Container xChange.
Høyere containerpriser - og fraktrater - anslås å forbli høyere.
"Tariffer gjør handel mindre effektiv ved å legge til kostnader, tid og kompleksitet," sa Christian Roeloffs, medgründer og administrerende direktør i Container xChange, i rapporten. "For eksempel, i stedet for enkle ruter, kan bedrifter stole på omlastinger, omdirigering gjennom Mexico eller diversifisering av produksjons- og monteringssteder. Denne ineffektiviteten krever ekstra kapasitet, omtrent som det vi så under Rødehavets avledninger .
"Derfor forventer vi at containerpriser og fraktrater vil holde seg høye, og støtte etterspørselen etter containere og fartøyskapasitet. Imidlertid vil gjengjeldelsestariffer og inflasjonspress sannsynligvis skade USAs eksport mer enn import, og skape bredere ubalanser i handelsdynamikken.»
Handels- og tollbekymringer raser et allerede volatilt marked og presser opp prisene på fraktcontainere i Nord-Amerika, heter det i en ny rapport.
Regionen har sett en økning på 20 % i gjennomsnittlige containerpriser i løpet av de siste 90 dagene for å føre til en global økning i markedsvolatilitet, amerikansk valgusikkerhet og tollfrykt , økende handel mellom Mexico og USA og logistiske forstyrrelser i Canada, ifølge prognosen for desember fra eske markedsplass Container xChange.
Høyere containerpriser - og fraktrater - anslås å forbli høyere.
"Tariffer gjør handel mindre effektiv ved å legge til kostnader, tid og kompleksitet," sa Christian Roeloffs, medgründer og administrerende direktør i Container xChange, i rapporten. "For eksempel, i stedet for enkle ruter, kan bedrifter stole på omlastinger, omdirigering gjennom Mexico eller diversifisering av produksjons- og monteringssteder. Denne ineffektiviteten krever ekstra kapasitet, omtrent som det vi så under Rødehavets avledninger .
"Derfor forventer vi at containerpriser og fraktrater vil holde seg høye, og støtte etterspørselen etter containere og fartøyskapasitet. Imidlertid vil gjengjeldelsestariffer og inflasjonspress sannsynligvis skade USAs eksport mer enn import, og skape bredere ubalanser i handelsdynamikken.»
Kaaresve
09.12.2024 kl 15:53
12825
Jeg har foreløpig kursmål på 18 - vi nærmer oss. Ryker 18 blir 14 neste
Plui
08.12.2024 kl 12:16
13370
Utbyttet vil bli nesten 5 kroner i 2025, og grunn til å tro at det stiger videre.
Olufson
08.12.2024 kl 09:27
13605
Skal vel fort til 10
Kaaresve
22.03.2024 kl 11:32
7331
Shortene øker - Aksjn skal nok ned mot 10 før de dekker
Kaaresve
22.03.2024 kl 11:32
7331
Shortene øker - Aksjn skal nok ned mot 10 før de dekker