Nå sabler husene ned kursene
Nå sabler husene ned kursene over hele sektoren og varsler at utbyttene er i fare
DividendYield
04.03.2025 kl 16:15
3922
Da blir det bare høyere direkteavkastning på oss som er long🥳🥳
At kontrakter skulle brytes er bare tull og tøys!
At kontrakter skulle brytes er bare tull og tøys!
Kaaresve
04.03.2025 kl 15:50
3893
Handelen stopper opp - behovet for tarnsport blir marginalisert. Tror MPCC vil stoppe videre utbytter tatt i betraktning usikkerheten
Redigert 04.03.2025 kl 15:51
Du må logge inn for å svare
velkjent
04.03.2025 kl 14:25
3973
Da er det ekstra vanskelig å forstå når fraktratene for de feederne, som dominerer i MPCC stiger mest og MPCCs kurs faller mer enn Mærsk, som burde være mest eksponert om den transkontinentale handlen rammes. MPCCs feedere seiler stort sett intrakontinentalt og burde være mest skjermet. Skjevheten må derfor skyldes shorting.
DividendYield
04.03.2025 kl 13:34
4046
Tenk at jeg har mottat over 20 kroner i utbytte på disse aksjene, på under tre år. Mottar 4 kroner til nærmeste året. Tenk bare på fortsettelsen!
Winter is Here
04.03.2025 kl 12:39
3814
"Kina varsler økt toll på amerikanske varer
Kina varsler toll på 15 prosent på kylling, hvete, mais og bomull fra USA, og 10 prosent på import av soyabønner, svinekjøtt og andre varer fra USA, melder nyhetsbyrået AFP.
Trump sa i går at han vil øke tollen på kinesiske varer fra 10 til 20 prosent."
https://www.nrk.no/nyheter/kina-varsler-okt-toll-pa-amerikanske-varer-1.17324470
Kina varsler toll på 15 prosent på kylling, hvete, mais og bomull fra USA, og 10 prosent på import av soyabønner, svinekjøtt og andre varer fra USA, melder nyhetsbyrået AFP.
Trump sa i går at han vil øke tollen på kinesiske varer fra 10 til 20 prosent."
https://www.nrk.no/nyheter/kina-varsler-okt-toll-pa-amerikanske-varer-1.17324470
LV-Invest
04.03.2025 kl 12:02
3867
Trend fra børsnotering til d.d., med unntak av første korona panikk året, viser at har den hørt hjemme i intervallet 12,55 til 40,30.
Redigert 04.03.2025 kl 12:03
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
04.03.2025 kl 11:16
3791
Skal dere sikre videre vekst/utbytte er det en ting å gjøre nå; - Gå for det norske markedet. - Min anbefaling er SVEG ( anbefalt av Norne (også Storulv satser her)) og STB ( anbef. av Sissner C og DNB ) Begge fremstår rimlige i forhold til potensialet
Redigert 04.03.2025 kl 11:26
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
04.03.2025 kl 11:07
3757
Glem ikke at denne aksjen, historisk sett, hører hjemme i intervallet pluss/minus kr. 10
Kaaresve
04.03.2025 kl 11:05
3689
Det går mot fullt handelsstopp i MPCC kjerneområde.
------------------------
Ad Suez; Desto flere conteinerskip som passerer her jo mindre behov for skip generelt sett.
------------------------
Ad Suez; Desto flere conteinerskip som passerer her jo mindre behov for skip generelt sett.
LV-Invest
04.03.2025 kl 10:05
3753
Bmwx1 skrev Er du så dum eller gjør du deg så dum,?
Har nok stor glede (og skadefryd) i å forsøke å skape panikk. Selvfølgelig og sikkert en baktanke mot å få seg billige aksjer. Donald har det nå med å gå knallhardt ut, for deretter å moderere seg betydelig når han har fått litt av viljen sin gjennom. Ikke helt ulikt en annen kjent Donald (tegneserie figuren). MPCC ledelsen synes å gjøre en utmerket jobb i et turbulent skippingmarked. Svingninger har det vært i årevis, og slikt blir det også fremover. Hvor var kursen for ca. ett år siden? (12 tallet??)
Stengt Suez kanal? As we speak er 8 container skip, hvor 6 stk er av kategori stor, på vei gjennom.
Stengt Suez kanal? As we speak er 8 container skip, hvor 6 stk er av kategori stor, på vei gjennom.
Redigert 04.03.2025 kl 10:16
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
04.03.2025 kl 10:04
3752
De dumme er de som ikke lytter. Dere lo da jeg så den skulle under 18 og dere latterliggjorde det når jeg fryktet den kunne gå i 14. - Nå er det ingen bunn. Helvete er løs !
Kaaresve
04.03.2025 kl 09:39
3465
Nå brennes pengene (aksjene) dine på bålet. Gamle kontrakter er nå null verdt. Dette er FM.
Kaaresve
26.02.2025 kl 21:26
4562
Da har Trump slupppet helvete løs. Det vil bli behov for vesentlig mindre conteinerfrakt under en tollkrig. Ser man på hvor MPCC oppererer vil de bli spesielt hardt rammet. Åpning av Suez vil også gi behov for ferre båter. Resultat ratene vil falle. MPCC seiler nå inn i en storm som ingen ser enden på. Spørsmålet blir da om 14 vil holde og når de tvinges til vesentlig redukson av utbyttene.
Redigert 03.03.2025 kl 23:38
Du må logge inn for å svare
nucleus
26.02.2025 kl 18:48
4725
Blir billigere påfyll om ikke annet. Utbytte penger ska jo refinansieres. Så kan man jo kose seg med et 6 siffra tall hvert kvartal i utbytte penger. En avkastning 4ggr høyere en banken, (minst), så teller en med refinansiering for hvert kvartal , er jo avkastning på et annet regnestykke. Ikke alle aksjer som greier å tilbake betale seg selv iforhold til investert kapital. Direkte avkastning på investert kapital som det pent heter. Kursen derimot kommer når den kommer. Mye psykologi med aksjer, selskapet fornyer flåten stadig vekk og tilvaretar dermed aksjenærer og selskapets utvikling. Feederer båter blir manko fremover, 92% av MPCC sin flåte er dekket med kontrakter for år 2025, 64% for år 2026. Så må en ta i betraktning lite bestillinger på nye båter i Feederer klassen. Så veldig høy gjenomsnitt alder, blir litt avvet konsept fra år 2026-2027 tipper jeg. Da kan vi begynne å prate om rater og aksjekurs på MPCC.
UerfarenInvest
26.02.2025 kl 15:26
4883
Det er vel strengt tatt sjelden en aksje ligger an til å betale tilbake MER i utbytte enn kursen ligger på....
Så jeg er iaf rolig som skjæra på tunet.
Så jeg er iaf rolig som skjæra på tunet.
Kaaresve
26.02.2025 kl 13:55
4722
Går raskt mot 14 nå ! Nå taper aksjonærene mer enn de får i utbytte. Hjelper lite med ordrereserver for 2025 -markedet ser lenger frem
LV-Invest
25.02.2025 kl 21:25
5100
Ikke første gang media predikerer slikt om MPCC. Historien har vist noe annet. Så får tiden fremover vise om media «driter seg ut» nok en gang, eller om de får rett. Lar meg ikke skremme.
Kaaresve
25.02.2025 kl 20:28
5178
velkjent
25.02.2025 kl 19:18
5237
Mærsk har de siste fem dager steget ca. 7,5%- MPCC har sunket nesten 5%. Noen tror visst at MPCC driver md biltransport.
LV-Invest
25.02.2025 kl 18:33
5217
Kanskje ikke umulig. Bryr ikke meg all verden så lenge jeg har mottatt utbytter like 10 -11kr pr. aksje til før 14 tallet inntreffer.
Redigert 25.02.2025 kl 19:47
Du må logge inn for å svare
The Observer
25.02.2025 kl 15:53
5301
Ordre dekning er imponerende og likså ordrereserven.
Pareto:
Samtidig påpeker han at rederiet gjorde fire nye slutninger i kvartalet til høyere rater og lengre varighet enn ventet, som gjør at kontraktsdekningen nå er på 92 prosent og 64 prosent for 2025 og 2026.
– Vi forventer et utbytte per aksje på rundt 3,5 kroner i år (20 prosent avkastning), men ser fortsatt betydelig motvind i horisonten, skriver Klemp.
Pareto Securities beholder derfor en hold-anbefaling på aksjen.
Flåteutnyttelsen i kvartalet var på 97,4 prosent, med en gjennomsnittlig TCE-rate på 25.190 dollar per dag. Ordrereserven er på 1,1 milliarder dollar.
Pareto:
Samtidig påpeker han at rederiet gjorde fire nye slutninger i kvartalet til høyere rater og lengre varighet enn ventet, som gjør at kontraktsdekningen nå er på 92 prosent og 64 prosent for 2025 og 2026.
– Vi forventer et utbytte per aksje på rundt 3,5 kroner i år (20 prosent avkastning), men ser fortsatt betydelig motvind i horisonten, skriver Klemp.
Pareto Securities beholder derfor en hold-anbefaling på aksjen.
Flåteutnyttelsen i kvartalet var på 97,4 prosent, med en gjennomsnittlig TCE-rate på 25.190 dollar per dag. Ordrereserven er på 1,1 milliarder dollar.
nucleus
25.02.2025 kl 13:19
5495
ICUU812 skrev Bjellesau er du ikke, men mulig du er en sau? ;-)
Selskapet MPCC har vel betalt ut 11 miljarder kr I utbytte på 3år. Så har en markedsverdi på drøyt 8 miljarder kr, så regnestykket forteller vel en lita gullgruve for aksjenærer. Skippsflåten er under kontinuerlig fornyelse og gjeld forholdsvis lav( 28%), men likevel gaper trådstarter.. om lavere markedsverdi.. Ordspråket sier vel "allt er relativt", så spørs da hva en nå jevnfør med.
velkjent
25.02.2025 kl 12:34
5431
Basert på gjeldende ratenivå, virker guidingen ganske konservativ. Mærsk har steget bra etter resultatfremleggelsen, så der virker ikke frykt for endret seilingsmønster å ha virket inn .Om så skulle skje, vil det primært virke inn på transkontinentale ruter, slik som Mærsk, mens MPCC, som seiler intra-kontinentalt, vil bli mindre berørt. Det vil nok være volumet i den globale handelen med conteinerfraktet gods, som vil få størst betydning for feederne.
I høst ble det nevnt at MPCC vurderte å kontrahere flere skip for levering fra 2027, men avhengig av slutning til akseptable rater. Dette synes nå å ha blitt utsatt eller kansellert, for det er ikke bekreftet i siste rapport.
I høst ble det nevnt at MPCC vurderte å kontrahere flere skip for levering fra 2027, men avhengig av slutning til akseptable rater. Dette synes nå å ha blitt utsatt eller kansellert, for det er ikke bekreftet i siste rapport.
Redigert 25.02.2025 kl 12:58
Du må logge inn for å svare
nucleus
25.02.2025 kl 12:15
5480
Ja, det er jo amerikanske folket, som betale som må betale for dyrere varer.
The Observer
25.02.2025 kl 11:34
5545
Fortsatt bra utbytte. Vi får håpe Donald "Promp" trekker forslaget om ekstra avgifter for frakteskip som er bygget i Kina. Maken til tull.
nucleus
25.02.2025 kl 10:48
5592
MPCC guider 3,5kr/ aksje i utbytte penger for år 2025. Selskapet guider forsiktig som tidligere. 72,8% bedre driftsresultat mot samme kvartal ifjor. Så dekning med 92% på kontrakter, såpass tidlig på året for år 2025. Så 64% for år 2026. Noen analytikere må vel snart opplyse om hvor billig selskapet prises. 59 skipp på q4 rapport, så flere nå til neste q1 rapport. Trenger en å si mere..?
Kaaresve
25.02.2025 kl 10:14
5675
Og som rederiet selv sier så hersker det stor usikkerhet om tiden fremover. Vi ser den nok snart ned på 14 tallet
velkjent
25.02.2025 kl 09:55
5730
Winter is Here skrev Vi får se hva DNB skal si :)
Blir nok, som vanlig, bare spekulasjoner fra DnB, ikke seriøs analyse basert på inntjening. Lurer på hvorfor slikt publiseres av FA, ettersom enhver idiot kan spekulere.
LV-Invest
25.02.2025 kl 08:07
8327
Bør kanskje nevnes resultatløft for Resultat etter skatt som for Q4 2024 ble 61,7 Million dollar mot 35,7 Million dollar i Q4 2023. Men, kanskje ikke så viktig for media å nevne slikt.
Grusern
25.02.2025 kl 08:07
8335
Kan ikke akurat si det er svake prognoser:
Ordrereserven var ved utgangen av kvartalet 1,1 milliarder dollar, og for 2025 og 2026 er kontraktsdekningen økt til henholdsvis 92 og 64 prosent av åpne dager.
Ordrereserven var ved utgangen av kvartalet 1,1 milliarder dollar, og for 2025 og 2026 er kontraktsdekningen økt til henholdsvis 92 og 64 prosent av åpne dager.
Winter is Here
25.02.2025 kl 07:43
8486
Utbyttekutt fra 0.10 til 0.09 usd.
"MPC Container Ships venter resultatfall i 2025
Containerrederiet venter at driftsfasiten ender på mellom 290 og 310 millioner dollar i år, ifølge ferske resultatutsikter."
https://e24.no/boers-og-finans/i/PpL7aX/mpc-container-ships-venter-resultatfall-i-2025
"MPC Container Ships venter resultatfall i 2025
Containerrederiet venter at driftsfasiten ender på mellom 290 og 310 millioner dollar i år, ifølge ferske resultatutsikter."
https://e24.no/boers-og-finans/i/PpL7aX/mpc-container-ships-venter-resultatfall-i-2025
velkjent
17.02.2025 kl 11:02
9415
Fraktratene holder seg og Mærsk stiger, mens shortere og "truseskvetterne" boltrer seg i MPCC.
nucleus
16.02.2025 kl 21:47
9886
Leiter en, så finner en link.. jeg nevnte:
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/31/8199922/mpc-klar-til-a-bestille-nybygg
Kan en jo fortsette slik å strø salt, gjeld minker jo generelt på flåten. År 2021 var 3 skipp gjeldsfrie, nå idag 41stk..
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/31/8199922/mpc-klar-til-a-bestille-nybygg
Kan en jo fortsette slik å strø salt, gjeld minker jo generelt på flåten. År 2021 var 3 skipp gjeldsfrie, nå idag 41stk..
nucleus
16.02.2025 kl 21:37
9919
Ja, særlig-hehe.
Flåten er økt med 14,5% fra Q3 til nå, fra 55 til 63 båter.
MPCC nevnte vel investeringer for 600 miljoner dollar ifjor, noe som ikke er innbakt i kursen iforhold til markedsverdi. Ble jo fornyelse og noen nye båter i flåten til MPCC med langsiktige kontrakter kan en vel påpeke. Spennende å høre hvordan det går med de 4stk nye båter som ble nevnt i oktober, angående bygging i Kina og kontrakter. Ble jo nevnt 60 miljoner dollar per stk = 240 miljoner dollar. Så Kaaresve og andre baissere, fått slite med å få dekket shorting fremover. Særlig når MPCC viser til økte inntekter ved Q4 rapporten.
Flåten er økt med 14,5% fra Q3 til nå, fra 55 til 63 båter.
MPCC nevnte vel investeringer for 600 miljoner dollar ifjor, noe som ikke er innbakt i kursen iforhold til markedsverdi. Ble jo fornyelse og noen nye båter i flåten til MPCC med langsiktige kontrakter kan en vel påpeke. Spennende å høre hvordan det går med de 4stk nye båter som ble nevnt i oktober, angående bygging i Kina og kontrakter. Ble jo nevnt 60 miljoner dollar per stk = 240 miljoner dollar. Så Kaaresve og andre baissere, fått slite med å få dekket shorting fremover. Særlig når MPCC viser til økte inntekter ved Q4 rapporten.
Kaaresve
16.02.2025 kl 21:09
10004
Faller ratene i conteiner, som mange nå tror på, vil det uvirkålig slå inn på kursen. Tror fremdeles at vi skal ned rundt 14 her.
velkjent
16.02.2025 kl 21:03
10024
Du kan ikke ha regnet på resultat og utbytte for 2025. Bør nok opp til 25%.
Rule
16.02.2025 kl 19:20
10232
Mpc ligger med 60% af flåden i kontrakter i 2026. Og ca 15% i 2027. Giver dem stærke kort på hånden. Hele 2025 er så godt som lukket. Mener estimater er 15% i udbytte.
Branchen har sikkert lært af covid og suez kriser. Man skal sikre sig noget kapacitet ud i tid…..
Branchen har sikkert lært af covid og suez kriser. Man skal sikre sig noget kapacitet ud i tid…..
Redigert 16.02.2025 kl 19:22
Du må logge inn for å svare
Stockshold
03.02.2025 kl 20:53
11509
17-18 kr er en meget god inngang, trump går tilbake på sine tullete utspill som allerede er priset inn i mpcc, da dette var spådd å komme.
Snart ser vi shortinndekning, fortsatt fine utbytter å kurs mot 22-23 kr,- 💰
Svake hender taper penger i slike situasjoner som nå. Ser den opp allerede i morgen.
Snart ser vi shortinndekning, fortsatt fine utbytter å kurs mot 22-23 kr,- 💰
Svake hender taper penger i slike situasjoner som nå. Ser den opp allerede i morgen.
Redigert 03.02.2025 kl 20:54
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
03.02.2025 kl 20:11
11629
Tar ikke i denne over 14. All conteinertafikk på mellom Canada, Mexico og USA vil nå bli rammet. dette er kortere ruter der man bruker midere skip. I tillegg får man en generell nedgang i verdenshandelen. Totalt rammer dette midt i MPCC kjerne. Pr nå er det ingen bunn for hvor langt aksjen kan falle. Ingåtte kontrakter er greit nok det, men husk at aksjemarkedet er mer opptatt av fremtid enn nåtid, MPCC er nå i et svært farlig farvann.
Kaaresve
03.02.2025 kl 14:34
11875
– Den største risikoen for shipping ligger i en mulig eskalering av handelskrigen med stadig høyere tariffer, sier shippinganalytiker Frode Mørkedal i Clarksons.
----------------------
Deutsche Bank i fullstendig sjokk etter nye tollsatser
De nye tollsatsene fra USA vil ha en kraftig negativ påvirkning på verdensøkonomien og aksjemarkedet, mener en sjokkert Deutsche Bank.
------------
Frykter Trumps tollplaner: – Kan sende verden ut i en kraftig resesjon
Trump-toll kan stikke kjepper i hjulene for Fed, ifølge Knut Anton Mork i Garantum Wealth Management, Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken Capital Markets og Kjersti Haugland i DNB Markets.. De tror tollene vil føre til lavere vekst og økt inflasjon.
---------------------
Bøllen Trump mener alvor (Terje Erikstad Finansredaktør i Dagens Næringsliv)
------------------
Det ligger an til klar nedgang i de amerikanske aksjemarkedene mandag.Vi vil vekte seg ned i aksjer som følge av uroen. sier Olav Chen, sjef for allokering og globale renter i Storebrand Asset Management
----------------------
Deutsche Bank i fullstendig sjokk etter nye tollsatser
De nye tollsatsene fra USA vil ha en kraftig negativ påvirkning på verdensøkonomien og aksjemarkedet, mener en sjokkert Deutsche Bank.
------------
Frykter Trumps tollplaner: – Kan sende verden ut i en kraftig resesjon
Trump-toll kan stikke kjepper i hjulene for Fed, ifølge Knut Anton Mork i Garantum Wealth Management, Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken Capital Markets og Kjersti Haugland i DNB Markets.. De tror tollene vil føre til lavere vekst og økt inflasjon.
---------------------
Bøllen Trump mener alvor (Terje Erikstad Finansredaktør i Dagens Næringsliv)
------------------
Det ligger an til klar nedgang i de amerikanske aksjemarkedene mandag.Vi vil vekte seg ned i aksjer som følge av uroen. sier Olav Chen, sjef for allokering og globale renter i Storebrand Asset Management
Kaaresve
03.02.2025 kl 14:24
11905
– Jeg frykter en korreksjon i aksjemarkedet, sier analysesjef Petter Slyngstadli