Nå sabler husene ned kursene
Nå sabler husene ned kursene over hele sektoren og varsler at utbyttene er i fare
velkjent
25.02.2025 kl 09:55
5501
Blir nok, som vanlig, bare spekulasjoner fra DnB, ikke seriøs analyse basert på inntjening. Lurer på hvorfor slikt publiseres av FA, ettersom enhver idiot kan spekulere.
Kaaresve
25.02.2025 kl 10:14
5446
Og som rederiet selv sier så hersker det stor usikkerhet om tiden fremover. Vi ser den nok snart ned på 14 tallet
nucleus
25.02.2025 kl 10:48
5363
MPCC guider 3,5kr/ aksje i utbytte penger for år 2025. Selskapet guider forsiktig som tidligere. 72,8% bedre driftsresultat mot samme kvartal ifjor. Så dekning med 92% på kontrakter, såpass tidlig på året for år 2025. Så 64% for år 2026. Noen analytikere må vel snart opplyse om hvor billig selskapet prises. 59 skipp på q4 rapport, så flere nå til neste q1 rapport. Trenger en å si mere..?
The Observer
25.02.2025 kl 11:34
5316
Fortsatt bra utbytte. Vi får håpe Donald "Promp" trekker forslaget om ekstra avgifter for frakteskip som er bygget i Kina. Maken til tull.
nucleus
25.02.2025 kl 12:15
5251
Ja, det er jo amerikanske folket, som betale som må betale for dyrere varer.
velkjent
25.02.2025 kl 12:34
5202
Basert på gjeldende ratenivå, virker guidingen ganske konservativ. Mærsk har steget bra etter resultatfremleggelsen, så der virker ikke frykt for endret seilingsmønster å ha virket inn .Om så skulle skje, vil det primært virke inn på transkontinentale ruter, slik som Mærsk, mens MPCC, som seiler intra-kontinentalt, vil bli mindre berørt. Det vil nok være volumet i den globale handelen med conteinerfraktet gods, som vil få størst betydning for feederne.
I høst ble det nevnt at MPCC vurderte å kontrahere flere skip for levering fra 2027, men avhengig av slutning til akseptable rater. Dette synes nå å ha blitt utsatt eller kansellert, for det er ikke bekreftet i siste rapport.
I høst ble det nevnt at MPCC vurderte å kontrahere flere skip for levering fra 2027, men avhengig av slutning til akseptable rater. Dette synes nå å ha blitt utsatt eller kansellert, for det er ikke bekreftet i siste rapport.
Redigert 25.02.2025 kl 12:58
Du må logge inn for å svare
nucleus
25.02.2025 kl 13:19
5240
Selskapet MPCC har vel betalt ut 11 miljarder kr I utbytte på 3år. Så har en markedsverdi på drøyt 8 miljarder kr, så regnestykket forteller vel en lita gullgruve for aksjenærer. Skippsflåten er under kontinuerlig fornyelse og gjeld forholdsvis lav( 28%), men likevel gaper trådstarter.. om lavere markedsverdi.. Ordspråket sier vel "allt er relativt", så spørs da hva en nå jevnfør med.
The Observer
25.02.2025 kl 15:53
5035
Ordre dekning er imponerende og likså ordrereserven.
Pareto:
Samtidig påpeker han at rederiet gjorde fire nye slutninger i kvartalet til høyere rater og lengre varighet enn ventet, som gjør at kontraktsdekningen nå er på 92 prosent og 64 prosent for 2025 og 2026.
– Vi forventer et utbytte per aksje på rundt 3,5 kroner i år (20 prosent avkastning), men ser fortsatt betydelig motvind i horisonten, skriver Klemp.
Pareto Securities beholder derfor en hold-anbefaling på aksjen.
Flåteutnyttelsen i kvartalet var på 97,4 prosent, med en gjennomsnittlig TCE-rate på 25.190 dollar per dag. Ordrereserven er på 1,1 milliarder dollar.
Pareto:
Samtidig påpeker han at rederiet gjorde fire nye slutninger i kvartalet til høyere rater og lengre varighet enn ventet, som gjør at kontraktsdekningen nå er på 92 prosent og 64 prosent for 2025 og 2026.
– Vi forventer et utbytte per aksje på rundt 3,5 kroner i år (20 prosent avkastning), men ser fortsatt betydelig motvind i horisonten, skriver Klemp.
Pareto Securities beholder derfor en hold-anbefaling på aksjen.
Flåteutnyttelsen i kvartalet var på 97,4 prosent, med en gjennomsnittlig TCE-rate på 25.190 dollar per dag. Ordrereserven er på 1,1 milliarder dollar.
LV-Invest
25.02.2025 kl 18:33
4867
Kanskje ikke umulig. Bryr ikke meg all verden så lenge jeg har mottatt utbytter like 10 -11kr pr. aksje til før 14 tallet inntreffer.
Redigert 25.02.2025 kl 19:47
Du må logge inn for å svare
velkjent
25.02.2025 kl 19:18
4803
Mærsk har de siste fem dager steget ca. 7,5%- MPCC har sunket nesten 5%. Noen tror visst at MPCC driver md biltransport.
Kaaresve
25.02.2025 kl 20:28
4698
LV-Invest
25.02.2025 kl 21:25
4598
Ikke første gang media predikerer slikt om MPCC. Historien har vist noe annet. Så får tiden fremover vise om media «driter seg ut» nok en gang, eller om de får rett. Lar meg ikke skremme.
Kaaresve
26.02.2025 kl 13:55
4212
Går raskt mot 14 nå ! Nå taper aksjonærene mer enn de får i utbytte. Hjelper lite med ordrereserver for 2025 -markedet ser lenger frem
UerfarenInvest
26.02.2025 kl 15:26
4085
Det er vel strengt tatt sjelden en aksje ligger an til å betale tilbake MER i utbytte enn kursen ligger på....
Så jeg er iaf rolig som skjæra på tunet.
Så jeg er iaf rolig som skjæra på tunet.
nucleus
26.02.2025 kl 18:48
3901
Blir billigere påfyll om ikke annet. Utbytte penger ska jo refinansieres. Så kan man jo kose seg med et 6 siffra tall hvert kvartal i utbytte penger. En avkastning 4ggr høyere en banken, (minst), så teller en med refinansiering for hvert kvartal , er jo avkastning på et annet regnestykke. Ikke alle aksjer som greier å tilbake betale seg selv iforhold til investert kapital. Direkte avkastning på investert kapital som det pent heter. Kursen derimot kommer når den kommer. Mye psykologi med aksjer, selskapet fornyer flåten stadig vekk og tilvaretar dermed aksjenærer og selskapets utvikling. Feederer båter blir manko fremover, 92% av MPCC sin flåte er dekket med kontrakter for år 2025, 64% for år 2026. Så må en ta i betraktning lite bestillinger på nye båter i Feederer klassen. Så veldig høy gjenomsnitt alder, blir litt avvet konsept fra år 2026-2027 tipper jeg. Da kan vi begynne å prate om rater og aksjekurs på MPCC.
Kaaresve
26.02.2025 kl 21:26
3723
Da har Trump slupppet helvete løs. Det vil bli behov for vesentlig mindre conteinerfrakt under en tollkrig. Ser man på hvor MPCC oppererer vil de bli spesielt hardt rammet. Åpning av Suez vil også gi behov for ferre båter. Resultat ratene vil falle. MPCC seiler nå inn i en storm som ingen ser enden på. Spørsmålet blir da om 14 vil holde og når de tvinges til vesentlig redukson av utbyttene.
Redigert 03.03.2025 kl 23:38
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
04.03.2025 kl 09:39
2529
Nå brennes pengene (aksjene) dine på bålet. Gamle kontrakter er nå null verdt. Dette er FM.
Kaaresve
04.03.2025 kl 10:04
2446
De dumme er de som ikke lytter. Dere lo da jeg så den skulle under 18 og dere latterliggjorde det når jeg fryktet den kunne gå i 14. - Nå er det ingen bunn. Helvete er løs !
LV-Invest
04.03.2025 kl 10:05
2444
Bmwx1 skrev Er du så dum eller gjør du deg så dum,?
Har nok stor glede (og skadefryd) i å forsøke å skape panikk. Selvfølgelig og sikkert en baktanke mot å få seg billige aksjer. Donald har det nå med å gå knallhardt ut, for deretter å moderere seg betydelig når han har fått litt av viljen sin gjennom. Ikke helt ulikt en annen kjent Donald (tegneserie figuren). MPCC ledelsen synes å gjøre en utmerket jobb i et turbulent skippingmarked. Svingninger har det vært i årevis, og slikt blir det også fremover. Hvor var kursen for ca. ett år siden? (12 tallet??)
Stengt Suez kanal? As we speak er 8 container skip, hvor 6 stk er av kategori stor, på vei gjennom.
Stengt Suez kanal? As we speak er 8 container skip, hvor 6 stk er av kategori stor, på vei gjennom.
Redigert 04.03.2025 kl 10:16
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
04.03.2025 kl 11:05
2358
Det går mot fullt handelsstopp i MPCC kjerneområde.
------------------------
Ad Suez; Desto flere conteinerskip som passerer her jo mindre behov for skip generelt sett.
------------------------
Ad Suez; Desto flere conteinerskip som passerer her jo mindre behov for skip generelt sett.
Kaaresve
04.03.2025 kl 11:07
2351
Glem ikke at denne aksjen, historisk sett, hører hjemme i intervallet pluss/minus kr. 10
Kaaresve
04.03.2025 kl 11:16
2321
Skal dere sikre videre vekst/utbytte er det en ting å gjøre nå; - Gå for det norske markedet. - Min anbefaling er SVEG ( anbefalt av Norne (også Storulv satser her)) og STB ( anbef. av Sissner C og DNB ) Begge fremstår rimlige i forhold til potensialet
Redigert 04.03.2025 kl 11:26
Du må logge inn for å svare
LV-Invest
04.03.2025 kl 12:02
2222
Trend fra børsnotering til d.d., med unntak av første korona panikk året, viser at har den hørt hjemme i intervallet 12,55 til 40,30.
Redigert 04.03.2025 kl 12:03
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
04.03.2025 kl 12:39
2154
"Kina varsler økt toll på amerikanske varer
Kina varsler toll på 15 prosent på kylling, hvete, mais og bomull fra USA, og 10 prosent på import av soyabønner, svinekjøtt og andre varer fra USA, melder nyhetsbyrået AFP.
Trump sa i går at han vil øke tollen på kinesiske varer fra 10 til 20 prosent."
https://www.nrk.no/nyheter/kina-varsler-okt-toll-pa-amerikanske-varer-1.17324470
Kina varsler toll på 15 prosent på kylling, hvete, mais og bomull fra USA, og 10 prosent på import av soyabønner, svinekjøtt og andre varer fra USA, melder nyhetsbyrået AFP.
Trump sa i går at han vil øke tollen på kinesiske varer fra 10 til 20 prosent."
https://www.nrk.no/nyheter/kina-varsler-okt-toll-pa-amerikanske-varer-1.17324470
DividendYield
04.03.2025 kl 13:34
2074
Tenk at jeg har mottat over 20 kroner i utbytte på disse aksjene, på under tre år. Mottar 4 kroner til nærmeste året. Tenk bare på fortsettelsen!
velkjent
04.03.2025 kl 14:25
1990
Da er det ekstra vanskelig å forstå når fraktratene for de feederne, som dominerer i MPCC stiger mest og MPCCs kurs faller mer enn Mærsk, som burde være mest eksponert om den transkontinentale handlen rammes. MPCCs feedere seiler stort sett intrakontinentalt og burde være mest skjermet. Skjevheten må derfor skyldes shorting.
Kaaresve
04.03.2025 kl 15:50
1862
Handelen stopper opp - behovet for tarnsport blir marginalisert. Tror MPCC vil stoppe videre utbytter tatt i betraktning usikkerheten
Redigert 04.03.2025 kl 15:51
Du må logge inn for å svare
DividendYield
04.03.2025 kl 16:15
1815
Da blir det bare høyere direkteavkastning på oss som er long🥳🥳
At kontrakter skulle brytes er bare tull og tøys!
At kontrakter skulle brytes er bare tull og tøys!
Kaaresve
06.03.2025 kl 14:29
1304
Enkelte spekulerer nå i at den skal ned til rundt den historiske støtten kr.10. Med dette kraftige fallet kan også finansieringen av nybyggene komme i spill. Økt risiko vil gi økte renter.
Kaaresve
06.03.2025 kl 14:48
1267
Som man vil se slipper heller ikke shorterne caset.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Blodhundene har fått teften av etskadet dyr.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Blodhundene har fått teften av etskadet dyr.
Kaaresve
I dag kl 08:33
712
Trump varsler nye tiltak: Norske rederier må betale Kina-avgift
President Donald Trump vil kreve millionavgift fra alle kinesiskbygde skip som ankommer USA. Det vil ramme norske rederier hardt. 45 prosent av alle skip som skal bygges for den norske utenriksflåten, blir bygd i Kina
President Donald Trump vil kreve millionavgift fra alle kinesiskbygde skip som ankommer USA. Det vil ramme norske rederier hardt. 45 prosent av alle skip som skal bygges for den norske utenriksflåten, blir bygd i Kina
Winter is Here
I dag kl 08:41
681
Vil det ha direkte påvirkning på MPCC ? De drar vel ikke til USA eller ?
velkjent
I dag kl 09:16
590
Det er e del trafikk mellom US-øst kyst og Carribien/Sør-Amerika, men slike avgifter bakes inn i fraktene, som leietakerne av MPCCs skip betaler. MPCC rammes altså ikke direkte og US-skip eller skip bygget utenfor Kina, finnes vel knapt, så dette er bare et nytt eksempel på Trumps inkompetanse. Men han er jo i "lommen" på Putin og bryr seg lite om konsekvensene, så lenge han kan styrke Putins makt.
Stort sett er det Trumps egne velgere som må betale noe de vel oppdager etter hvert.
Stort sett er det Trumps egne velgere som må betale noe de vel oppdager etter hvert.
Redigert i dag kl 09:18
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
I dag kl 09:24
563
Re velkjent
Du glemmer at MPCC kjører på kontrakter og følgelig selv må ta utgifte frem til kontraktene revideres event fornyes. Skip bygget utenfor Kina vil få alle nye kontrakter i følge Trump
Du glemmer at MPCC kjører på kontrakter og følgelig selv må ta utgifte frem til kontraktene revideres event fornyes. Skip bygget utenfor Kina vil få alle nye kontrakter i følge Trump
Kaaresve
I dag kl 09:37
520
«Make shipbuilding great again». Det er slagordet som brukes om den nye avgiften, som ligger på Trumps bord.. Hensikten er å gi amerikansk bygde skip fortrinn på all USA transport. MPCC har, meg bekjent, ingen slike skip.
velkjent
I dag kl 09:37
519
Kanskje du kan fortelle hvilke skip, som er bygget utenfor Kina de siste 20 år? Jeg glemmer ikke at MPCC leier ut skipene på kontrakt, men om US ønsker varer pr. conteiner, må noen betale tåpelige avgifter, og det blir amerikanske importører. Hva med amerikansk eksport?
Kaaresve
I dag kl 09:48
479
I følge DN er 40% av skipene bygget i Kina. For MPCC er det vel nærmere 100% Kina. Trump kan følgelig benytte 60% av verdensflåten - dog ikke MPCC. Trump er klar i talen - møtes vi av mottiltak dobbler vi. Hans mål er klart - kinaskipene skal ikke frakte varer til/fra USA. - Alt som går på amerikansk kjøl skal få fortrinn.
Redigert i dag kl 09:50
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
I dag kl 09:53
464
"NORSKE REDERIER MÅ BETALE KINAAVGIFT !"
https://www.dn.no/shipping/trump-varsler-nye-tiltak-norske-rederier-ma-betale-kina-avgift/2-1-1791767
https://www.dn.no/shipping/trump-varsler-nye-tiltak-norske-rederier-ma-betale-kina-avgift/2-1-1791767
Kaaresve
I dag kl 09:57
450
Målkurs 14 rykker stadig, og fortere, nærmere. Fortsetter Trump galskapen er kursen totalt i fritt fall uten noen bunn i sikte.
velkjent
I dag kl 09:58
447
Amerikanerne har barre produsert skip for innenlands trafikk Synes det er på sin plass å nevne hvor stor andel conteinerskip, som er bygget utenfor Kina, ikke bare verdensflåten.
Er det kanskje de amerikanske krigsskipene, som Trump vil sette inn i varetransporten? Forøvrig er MPCC et tysk rederi, men det vet du kanskje?
Er det kanskje de amerikanske krigsskipene, som Trump vil sette inn i varetransporten? Forøvrig er MPCC et tysk rederi, men det vet du kanskje?
Redigert i dag kl 10:11
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
I dag kl 10:20
401
Sør-Korea, Japan m.fl bygger da fremdeles skip i hopetall men Trump vil ha fart på amerikansk skipsbygging. Hans mål er foreløpig å utestenge Kina
Kaaresve
I dag kl 10:27
371
Galskapen fortsetter;
Salget av Panama-havner fra Hongkong-selskapet CK Hutchison til amerikanske BlackRock har vekket sterke reaksjoner i Kina.
Kina anklager USA for å bruke økonomiske midler til å presse kinesisk-bygde skip ut av strategiske handelsområder.
Salget av Panama-havnene inkluderer kontroll over 43 havner i 23 land og gir USA/ BlackRock kontroll over rundt 10 prosent av verdens containerhavnkapasitet.
Kina frykter at USA kan innføre høyere avgifter på kinesisk-bygde skip og begrense tilgang til havnene.
Salget av Panama-havner fra Hongkong-selskapet CK Hutchison til amerikanske BlackRock har vekket sterke reaksjoner i Kina.
Kina anklager USA for å bruke økonomiske midler til å presse kinesisk-bygde skip ut av strategiske handelsområder.
Salget av Panama-havnene inkluderer kontroll over 43 havner i 23 land og gir USA/ BlackRock kontroll over rundt 10 prosent av verdens containerhavnkapasitet.
Kina frykter at USA kan innføre høyere avgifter på kinesisk-bygde skip og begrense tilgang til havnene.
donolini
I dag kl 10:29
361
denne artikkelen sier litt om hvor usannsynlig det er at det blir bygget noe særlig med skip i usa de neste tiår.
https://www.dw.com/en/donald-trump-us-china-trade-protectionism/a-71814384
https://www.dw.com/en/donald-trump-us-china-trade-protectionism/a-71814384
velkjent
I dag kl 10:30
358
Saken dreier seg om conteinerskip, så du bør begynne å bli mer spesifikk, ikke bare like forvirret som Trump.