Nå sabler husene ned kursene
Nå sabler husene ned kursene over hele sektoren og varsler at utbyttene er i fare
Kaaresve
I dag kl 11:06
330
Roper varsko om containerskipsmarkedet ; Markedet har vært forferdelig før og jeg ser liten grunn til at det ikke skal bli dårligere fremover når det fundamentale ser verre ut enn det har vært på lenge, sier analytiker Jørgen Lian i DNB Markets.
– Vi mener at container-segmentet er på vei inn i en dyp og mørk dal, så vi priser inn liten verdi utover den nærstående kontantstrømmen fra eksisterende kontrakter. En klam hånd fra tollbarrierer vil bare fremskynde denne nedturen, sier Lian.
– Container-rederiene ser ut til å være de mest åpenbare taperne på USAs eskalerende tollsatser, skriver shippingteamet i meglerhuset DNB Markets
– Vi mener at container-segmentet er på vei inn i en dyp og mørk dal, så vi priser inn liten verdi utover den nærstående kontantstrømmen fra eksisterende kontrakter. En klam hånd fra tollbarrierer vil bare fremskynde denne nedturen, sier Lian.
– Container-rederiene ser ut til å være de mest åpenbare taperne på USAs eskalerende tollsatser, skriver shippingteamet i meglerhuset DNB Markets
Redigert i dag kl 11:11
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
I dag kl 10:51
361
Fra 500 000 til 1,5 mil.dollar i avgift på alle skip som e bygget i Kina dersom de skal anløpe en havn i USA ! MPCC vil gå på store tap for hvert anløp og må følgelig legge ned og bryte alle kontrakter som har med USA/Kina å gjøre.- Vil de så bli saksøkt for brudd på kontrakter ? - Svartedauen er kommet til norsk skipsfart.
donolini
I går kl 14:17
730
Kaaresve skrev Du snakker om en ukegammel artikkel - Jeg snakker om dagens
da får du linke til den du mener.
jeg refererer til denne, som er fra i dag
https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/14/8249869/advarte-mot-flere-aksjer-sa-doblet-de-seg-pa-en-uke
jeg refererer til denne, som er fra i dag
https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/14/8249869/advarte-mot-flere-aksjer-sa-doblet-de-seg-pa-en-uke
velkjent
I går kl 13:24
819
MPCCs skip seiler ikke på USA med mindre leieren av skipene gjør det. Leieren betaler avgifter på samme måte som drivstoff. MPCC betaler de ansatte og reparasjoner/DD etter behov. Om leieren velger å unngå US-havner grunnet avgifter, og seier skipene andre steder har det heller ikke noe med MPCC å gjøre. MPCC mottar en godtgjørelse for utleien pr.dag, uavhengig av hvor leieren velger å benytte skipet.
Kaaresve
I går kl 13:10
852
Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbundet, advarer om konsekvensene. Trump innfører Kina-avgift på skip som seiler til USA
donolini
I går kl 10:52
1101
nå får du være litt redelig i din negativitet.
Linløkken snakker om sin "hold-deg-unna-portefølje" som dreier seg om en helt annen type selskaper enn MPCC.
Linløkken snakker om sin "hold-deg-unna-portefølje" som dreier seg om en helt annen type selskaper enn MPCC.
Kaaresve
I går kl 10:33
1174
Nå kommer salgsanbefalingene fra finanshusen. DNB er alt ute med sin salgsanbefaling på GOLDEN OCEAN
Kaaresve
I går kl 10:30
1193
- Og dermed var aksjen alt nede på 16 tallet. Proppen er ute og Gud må vite hvor bunnen er.
velkjent
I går kl 10:30
588
Saken dreier seg om conteinerskip, så du bør begynne å bli mer spesifikk, ikke bare like forvirret som Trump.
donolini
I går kl 10:29
591
denne artikkelen sier litt om hvor usannsynlig det er at det blir bygget noe særlig med skip i usa de neste tiår.
https://www.dw.com/en/donald-trump-us-china-trade-protectionism/a-71814384
https://www.dw.com/en/donald-trump-us-china-trade-protectionism/a-71814384
Kaaresve
I går kl 10:27
601
Galskapen fortsetter;
Salget av Panama-havner fra Hongkong-selskapet CK Hutchison til amerikanske BlackRock har vekket sterke reaksjoner i Kina.
Kina anklager USA for å bruke økonomiske midler til å presse kinesisk-bygde skip ut av strategiske handelsområder.
Salget av Panama-havnene inkluderer kontroll over 43 havner i 23 land og gir USA/ BlackRock kontroll over rundt 10 prosent av verdens containerhavnkapasitet.
Kina frykter at USA kan innføre høyere avgifter på kinesisk-bygde skip og begrense tilgang til havnene.
Salget av Panama-havner fra Hongkong-selskapet CK Hutchison til amerikanske BlackRock har vekket sterke reaksjoner i Kina.
Kina anklager USA for å bruke økonomiske midler til å presse kinesisk-bygde skip ut av strategiske handelsområder.
Salget av Panama-havnene inkluderer kontroll over 43 havner i 23 land og gir USA/ BlackRock kontroll over rundt 10 prosent av verdens containerhavnkapasitet.
Kina frykter at USA kan innføre høyere avgifter på kinesisk-bygde skip og begrense tilgang til havnene.
Kaaresve
I går kl 10:20
631
Sør-Korea, Japan m.fl bygger da fremdeles skip i hopetall men Trump vil ha fart på amerikansk skipsbygging. Hans mål er foreløpig å utestenge Kina
velkjent
I går kl 09:58
677
Amerikanerne har barre produsert skip for innenlands trafikk Synes det er på sin plass å nevne hvor stor andel conteinerskip, som er bygget utenfor Kina, ikke bare verdensflåten.
Er det kanskje de amerikanske krigsskipene, som Trump vil sette inn i varetransporten? Forøvrig er MPCC et tysk rederi, men det vet du kanskje?
Er det kanskje de amerikanske krigsskipene, som Trump vil sette inn i varetransporten? Forøvrig er MPCC et tysk rederi, men det vet du kanskje?
Redigert i går kl 10:11
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
I går kl 09:57
680
Målkurs 14 rykker stadig, og fortere, nærmere. Fortsetter Trump galskapen er kursen totalt i fritt fall uten noen bunn i sikte.
Kaaresve
I går kl 09:53
694
"NORSKE REDERIER MÅ BETALE KINAAVGIFT !"
https://www.dn.no/shipping/trump-varsler-nye-tiltak-norske-rederier-ma-betale-kina-avgift/2-1-1791767
https://www.dn.no/shipping/trump-varsler-nye-tiltak-norske-rederier-ma-betale-kina-avgift/2-1-1791767
Kaaresve
I går kl 09:48
709
I følge DN er 40% av skipene bygget i Kina. For MPCC er det vel nærmere 100% Kina. Trump kan følgelig benytte 60% av verdensflåten - dog ikke MPCC. Trump er klar i talen - møtes vi av mottiltak dobbler vi. Hans mål er klart - kinaskipene skal ikke frakte varer til/fra USA. - Alt som går på amerikansk kjøl skal få fortrinn.
Redigert i går kl 09:50
Du må logge inn for å svare
velkjent
I går kl 09:37
749
Kanskje du kan fortelle hvilke skip, som er bygget utenfor Kina de siste 20 år? Jeg glemmer ikke at MPCC leier ut skipene på kontrakt, men om US ønsker varer pr. conteiner, må noen betale tåpelige avgifter, og det blir amerikanske importører. Hva med amerikansk eksport?
Kaaresve
I går kl 09:37
750
«Make shipbuilding great again». Det er slagordet som brukes om den nye avgiften, som ligger på Trumps bord.. Hensikten er å gi amerikansk bygde skip fortrinn på all USA transport. MPCC har, meg bekjent, ingen slike skip.
Kaaresve
I går kl 09:24
793
Re velkjent
Du glemmer at MPCC kjører på kontrakter og følgelig selv må ta utgifte frem til kontraktene revideres event fornyes. Skip bygget utenfor Kina vil få alle nye kontrakter i følge Trump
Du glemmer at MPCC kjører på kontrakter og følgelig selv må ta utgifte frem til kontraktene revideres event fornyes. Skip bygget utenfor Kina vil få alle nye kontrakter i følge Trump
velkjent
I går kl 09:16
820
Winter is Here skrev Vil det ha direkte påvirkning på MPCC ? De drar vel ikke til USA eller ?
Det er e del trafikk mellom US-øst kyst og Carribien/Sør-Amerika, men slike avgifter bakes inn i fraktene, som leietakerne av MPCCs skip betaler. MPCC rammes altså ikke direkte og US-skip eller skip bygget utenfor Kina, finnes vel knapt, så dette er bare et nytt eksempel på Trumps inkompetanse. Men han er jo i "lommen" på Putin og bryr seg lite om konsekvensene, så lenge han kan styrke Putins makt.
Stort sett er det Trumps egne velgere som må betale noe de vel oppdager etter hvert.
Stort sett er det Trumps egne velgere som må betale noe de vel oppdager etter hvert.
Redigert i går kl 09:18
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
I går kl 08:41
911
Vil det ha direkte påvirkning på MPCC ? De drar vel ikke til USA eller ?
Kaaresve
I går kl 08:33
942
Trump varsler nye tiltak: Norske rederier må betale Kina-avgift
President Donald Trump vil kreve millionavgift fra alle kinesiskbygde skip som ankommer USA. Det vil ramme norske rederier hardt. 45 prosent av alle skip som skal bygges for den norske utenriksflåten, blir bygd i Kina
President Donald Trump vil kreve millionavgift fra alle kinesiskbygde skip som ankommer USA. Det vil ramme norske rederier hardt. 45 prosent av alle skip som skal bygges for den norske utenriksflåten, blir bygd i Kina
Kaaresve
06.03.2025 kl 14:48
1497
Som man vil se slipper heller ikke shorterne caset.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Blodhundene har fått teften av etskadet dyr.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Blodhundene har fått teften av etskadet dyr.
Kaaresve
06.03.2025 kl 14:29
1534
Enkelte spekulerer nå i at den skal ned til rundt den historiske støtten kr.10. Med dette kraftige fallet kan også finansieringen av nybyggene komme i spill. Økt risiko vil gi økte renter.
DividendYield
04.03.2025 kl 16:15
2045
Da blir det bare høyere direkteavkastning på oss som er long🥳🥳
At kontrakter skulle brytes er bare tull og tøys!
At kontrakter skulle brytes er bare tull og tøys!
Kaaresve
04.03.2025 kl 15:50
2092
Handelen stopper opp - behovet for tarnsport blir marginalisert. Tror MPCC vil stoppe videre utbytter tatt i betraktning usikkerheten
Redigert 04.03.2025 kl 15:51
Du må logge inn for å svare
velkjent
04.03.2025 kl 14:25
2220
Da er det ekstra vanskelig å forstå når fraktratene for de feederne, som dominerer i MPCC stiger mest og MPCCs kurs faller mer enn Mærsk, som burde være mest eksponert om den transkontinentale handlen rammes. MPCCs feedere seiler stort sett intrakontinentalt og burde være mest skjermet. Skjevheten må derfor skyldes shorting.
DividendYield
04.03.2025 kl 13:34
2304
Tenk at jeg har mottat over 20 kroner i utbytte på disse aksjene, på under tre år. Mottar 4 kroner til nærmeste året. Tenk bare på fortsettelsen!
Winter is Here
04.03.2025 kl 12:39
2384
"Kina varsler økt toll på amerikanske varer
Kina varsler toll på 15 prosent på kylling, hvete, mais og bomull fra USA, og 10 prosent på import av soyabønner, svinekjøtt og andre varer fra USA, melder nyhetsbyrået AFP.
Trump sa i går at han vil øke tollen på kinesiske varer fra 10 til 20 prosent."
https://www.nrk.no/nyheter/kina-varsler-okt-toll-pa-amerikanske-varer-1.17324470
Kina varsler toll på 15 prosent på kylling, hvete, mais og bomull fra USA, og 10 prosent på import av soyabønner, svinekjøtt og andre varer fra USA, melder nyhetsbyrået AFP.
Trump sa i går at han vil øke tollen på kinesiske varer fra 10 til 20 prosent."
https://www.nrk.no/nyheter/kina-varsler-okt-toll-pa-amerikanske-varer-1.17324470
LV-Invest
04.03.2025 kl 12:02
2452
Trend fra børsnotering til d.d., med unntak av første korona panikk året, viser at har den hørt hjemme i intervallet 12,55 til 40,30.
Redigert 04.03.2025 kl 12:03
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
04.03.2025 kl 11:16
2551
Skal dere sikre videre vekst/utbytte er det en ting å gjøre nå; - Gå for det norske markedet. - Min anbefaling er SVEG ( anbefalt av Norne (også Storulv satser her)) og STB ( anbef. av Sissner C og DNB ) Begge fremstår rimlige i forhold til potensialet
Redigert 04.03.2025 kl 11:26
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
04.03.2025 kl 11:07
2581
Glem ikke at denne aksjen, historisk sett, hører hjemme i intervallet pluss/minus kr. 10
Kaaresve
04.03.2025 kl 11:05
2588
Det går mot fullt handelsstopp i MPCC kjerneområde.
------------------------
Ad Suez; Desto flere conteinerskip som passerer her jo mindre behov for skip generelt sett.
------------------------
Ad Suez; Desto flere conteinerskip som passerer her jo mindre behov for skip generelt sett.
LV-Invest
04.03.2025 kl 10:05
2674
Bmwx1 skrev Er du så dum eller gjør du deg så dum,?
Har nok stor glede (og skadefryd) i å forsøke å skape panikk. Selvfølgelig og sikkert en baktanke mot å få seg billige aksjer. Donald har det nå med å gå knallhardt ut, for deretter å moderere seg betydelig når han har fått litt av viljen sin gjennom. Ikke helt ulikt en annen kjent Donald (tegneserie figuren). MPCC ledelsen synes å gjøre en utmerket jobb i et turbulent skippingmarked. Svingninger har det vært i årevis, og slikt blir det også fremover. Hvor var kursen for ca. ett år siden? (12 tallet??)
Stengt Suez kanal? As we speak er 8 container skip, hvor 6 stk er av kategori stor, på vei gjennom.
Stengt Suez kanal? As we speak er 8 container skip, hvor 6 stk er av kategori stor, på vei gjennom.
Redigert 04.03.2025 kl 10:16
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
04.03.2025 kl 10:04
2676
De dumme er de som ikke lytter. Dere lo da jeg så den skulle under 18 og dere latterliggjorde det når jeg fryktet den kunne gå i 14. - Nå er det ingen bunn. Helvete er løs !
Kaaresve
04.03.2025 kl 09:39
2759
Nå brennes pengene (aksjene) dine på bålet. Gamle kontrakter er nå null verdt. Dette er FM.
Kaaresve
26.02.2025 kl 21:26
3953
Da har Trump slupppet helvete løs. Det vil bli behov for vesentlig mindre conteinerfrakt under en tollkrig. Ser man på hvor MPCC oppererer vil de bli spesielt hardt rammet. Åpning av Suez vil også gi behov for ferre båter. Resultat ratene vil falle. MPCC seiler nå inn i en storm som ingen ser enden på. Spørsmålet blir da om 14 vil holde og når de tvinges til vesentlig redukson av utbyttene.
Redigert 03.03.2025 kl 23:38
Du må logge inn for å svare
nucleus
26.02.2025 kl 18:48
4131
Blir billigere påfyll om ikke annet. Utbytte penger ska jo refinansieres. Så kan man jo kose seg med et 6 siffra tall hvert kvartal i utbytte penger. En avkastning 4ggr høyere en banken, (minst), så teller en med refinansiering for hvert kvartal , er jo avkastning på et annet regnestykke. Ikke alle aksjer som greier å tilbake betale seg selv iforhold til investert kapital. Direkte avkastning på investert kapital som det pent heter. Kursen derimot kommer når den kommer. Mye psykologi med aksjer, selskapet fornyer flåten stadig vekk og tilvaretar dermed aksjenærer og selskapets utvikling. Feederer båter blir manko fremover, 92% av MPCC sin flåte er dekket med kontrakter for år 2025, 64% for år 2026. Så må en ta i betraktning lite bestillinger på nye båter i Feederer klassen. Så veldig høy gjenomsnitt alder, blir litt avvet konsept fra år 2026-2027 tipper jeg. Da kan vi begynne å prate om rater og aksjekurs på MPCC.
UerfarenInvest
26.02.2025 kl 15:26
4315
Det er vel strengt tatt sjelden en aksje ligger an til å betale tilbake MER i utbytte enn kursen ligger på....
Så jeg er iaf rolig som skjæra på tunet.
Så jeg er iaf rolig som skjæra på tunet.
Kaaresve
26.02.2025 kl 13:55
4442
Går raskt mot 14 nå ! Nå taper aksjonærene mer enn de får i utbytte. Hjelper lite med ordrereserver for 2025 -markedet ser lenger frem
LV-Invest
25.02.2025 kl 21:25
4828
Ikke første gang media predikerer slikt om MPCC. Historien har vist noe annet. Så får tiden fremover vise om media «driter seg ut» nok en gang, eller om de får rett. Lar meg ikke skremme.
Kaaresve
25.02.2025 kl 20:28
4928
velkjent
25.02.2025 kl 19:18
5033
Mærsk har de siste fem dager steget ca. 7,5%- MPCC har sunket nesten 5%. Noen tror visst at MPCC driver md biltransport.