Nå sabler husene ned kursene

Kaaresve
MPCC 07.12.2024 kl 18:39 29996

Nå sabler husene ned kursene over hele sektoren og varsler at utbyttene er i fare
velkjent
I dag kl 13:12 347

Jeg synes heller han minner om Donald Trump; en person, som lyver hele tiden og aldri innrømmer å ta feil, en psykopatisk metode lært av sin økonomiske velgjører og propagandist Putin.
nucleus
I dag kl 13:02 377

Med såpass iherdig baissing, dikting og løgner, kan vel vedkommende snart titulere seg med
"norske utgaven av komiske Ali".
velkjent
I dag kl 10:28 586

MPCCs inntekter er i dollar og det samme er regnskapet, så et valutatap må være en fiksjon i ditt eget hode; regnskapet påvirkes ikke ,bare utbyttet i NOK. Men ettersom de 50 største aksjonærene stort sett er utlendinger, og andelen har vært konstant de siste månedene, virker de å værfornøyd med tingenes tilstand.
Frykter du for shorten din?
The Observer
I dag kl 09:45 719

"Har noen tatt seg bryet med å regne på hva dollarens fall mot N.kr vil bety i regnskapet her ?"
Det var tynne greier for å påvirke negativet.
Kaaresve
I dag kl 09:40 738

Har noen tatt seg bryet med å regne på hva dollarens fall mot N.kr vil bety i regnskapet her ? Blir spennende å se hva de de sier i neste rapport om valuttatap.
Rule
I går kl 21:01 1488

Opjustering - ebitda opjusteres og man slipper af med de ældste skibe. Fantastisk… !
Sælg hele butikken og giv os 30 nok i udbytte - catching -
- short gør i bukserne -
Redigert i går kl 21:16 Du må logge inn for å svare
LV-Invest
I går kl 20:52 1544

Kan det være negativt å kvitte seg med eldre skip? Nei, selvsagt ikke, selv om de selges inkludert ongoing kontrakt.
Godt jobbet av utmerket god ledelse.
Redigert i går kl 21:01 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
I går kl 18:39 1925

Nedjustering i guidingen og salg av 5 båter.
Transaksjonen gjør at NAV havner på hele 30 kroner.

MPCC is pleased to announce further strategic
measures to optimize the portfolio and enhancing its fleet composition. With reference to the investor presentation issued on 14 March 2025, the company has entered into an agreement to sell five vessels en bloc, involving three 1,300 TEU vessels and two 2,000 TEU vessels. Separately, two vessels were
recently sold to an undisclosed buyer. The average age of the seven sold vessels is 17 years and the transactions imply a NAV of NOK 30 per share. The five vessels will be sold with the existing charters attached, which will reduce the revenue backlog by approximately USD 40m, subject to the respective
handover dates, of which USD 24m relates to 2025.

The vessels are sold to unrelated parties, and the completion of the sale transactions is subject to successful handover of the vessels.

Consequently, the Company is updating its financial guidance for 2025. The updated guidance for 2025 is revenues of USD 485m-500m and EBITDA of USD 305m-325m (previous guidance of revenues of USD 515m-530m and EBITDA of USD
290m-310m).
Redigert i går kl 18:48 Du må logge inn for å svare
velkjent
I går kl 15:10 2099

Etter at kursen i november toppet ovr 25 har fraktindeksen for feederne øket med ca. 6%. At ratene for andre skipstyper har falt, burde vel strengt tatt ikke ha påvirket MPCC, men på OSE gjelder nok ikke sunn økonomisk logikk, noe denne Kaaresve er et eksempel på. I dag ble det opplyst at Mærsk har forlenget avtalen med havnen i N.Y og skal investere milliardbeløp i utvidelsen. Det tyder på optimisme og MPCC er en av samarbeidspartnerne på linjerutene.
The Observer
I går kl 11:27 2344

Merkelig at kursen øker til 16,30. Det må være mot alle odds.
Kaaresve
I går kl 10:59 2406

Ser DNB ASSET MANAGEMENT AS m.fl øker shortene - ikke noe godt tegn - Lurer på hvor de egentlig ser bunnen - tror de på 10 blank ?
Kaaresve
I går kl 10:57 2418

14 rykker stadig nørmere. Nå får vi krysse fingrene at den ikke skal under 14 også.
danmark1
19.03.2025 kl 11:28 3116

Visse selskaber er godt eksponeret for de nye forhold og mange shortere bliver tabere. Et dansk selskab, der står til at klare sig godt, og hvor shorten er på tilbagetog er DS Norden. Containerfragt skal man holde sig fra lige nu.
Redigert 19.03.2025 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
nucleus
18.03.2025 kl 17:30 3449

Attpåtil er det jo MPCC sine kunder som velger ruter, med båter de leier fra MPCC sine kontrakter. Drivstoffet betaler heller ikke MPCC. Men jada MPCC sine kunder, liker bedre drivstoff gjerrige båter.
velkjent
18.03.2025 kl 15:18 3606

Ja, meglermafiaen jobber på nå, som fraktratene stiger og passerer den midlertidige toppen i januar.
Når det gjelder shorting, har prosenten også gått ned, særlig fra den største. Skulle tro skremselspropagandaen ville øke shortingen, men det motsatte har skjedd.
Forøvrig har MPCC ganske mange skip, som er bygget utenfor Kina, så det vil ikke være et problem å re-route de få som opererer på US-østkyst (om nødvendig).
Redigert 18.03.2025 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
The Observer
18.03.2025 kl 15:12 3618

Vi bør få flere negative meldinger fra meglermafiaen. Det er signal for oppgang.
velkjent
18.03.2025 kl 14:04 3748

Det er vel derfor kursene stiger. Kjeltringene i disse organisasjonene er forlengst avslørt. Hvorfor du formidler sprøytet en en annen sak.
Kaaresve
18.03.2025 kl 13:43 3792

Både CITADEL ADVISORS LLC og DNB ASSET MANAGEMENT AS tror på videre nedgang i kursen på MPCC og øker sine shorter.
Kaaresve
18.03.2025 kl 13:02 3870

DNB er ikke alene. I dag kom også SEB på banen og kutter i shipping
Troll_Leff
15.03.2025 kl 23:20 4669

Ja, det mener nok DNB som sitter å herjer og shorter MPC. Ikke troverdige disse analytikere å meglerne, kun løgn til egen økonomisk vinning.
Nå er Houtiene i gang igjen, så får satse på denne shorten koster DNB dyrt.
Kaaresve
15.03.2025 kl 22:49 4707

Ja, det mener vel DNB også.
nucleus
15.03.2025 kl 20:11 4890

Noe slitsomt med folk som lyver og dikter opp sine egne versjoner. Men over tid misster de jo all troverdighet. Siste presentasjon nevner MPCC, (side nr29, for de som kan lese). Om situasjonen med USA sitt forslag om kinetisk byggd skipp.
https://www.mpc-container.com/news/2025/mpcc-fixed-income-investor-meetings/
Kaaresve
15.03.2025 kl 11:06 5308

Roper varsko om containerskipsmarkedet ; Markedet har vært forferdelig før og jeg ser liten grunn til at det ikke skal bli dårligere fremover når det fundamentale ser verre ut enn det har vært på lenge, sier analytiker Jørgen Lian i DNB Markets.
– Vi mener at container-segmentet er på vei inn i en dyp og mørk dal, så vi priser inn liten verdi utover den nærstående kontantstrømmen fra eksisterende kontrakter. En klam hånd fra tollbarrierer vil bare fremskynde denne nedturen, sier Lian.
– Container-rederiene ser ut til å være de mest åpenbare taperne på USAs eskalerende tollsatser, skriver shippingteamet i meglerhuset DNB Markets
Redigert 15.03.2025 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Kaaresve
15.03.2025 kl 10:51 5344

Fra 500 000 til 1,5 mil.dollar i avgift på alle skip som e bygget i Kina dersom de skal anløpe en havn i USA ! MPCC vil gå på store tap for hvert anløp og må følgelig legge ned og bryte alle kontrakter som har med USA/Kina å gjøre.- Vil de så bli saksøkt for brudd på kontrakter ? - Svartedauen er kommet til norsk skipsfart.
velkjent
14.03.2025 kl 13:24 5801

MPCCs skip seiler ikke på USA med mindre leieren av skipene gjør det. Leieren betaler avgifter på samme måte som drivstoff. MPCC betaler de ansatte og reparasjoner/DD etter behov. Om leieren velger å unngå US-havner grunnet avgifter, og seier skipene andre steder har det heller ikke noe med MPCC å gjøre. MPCC mottar en godtgjørelse for utleien pr.dag, uavhengig av hvor leieren velger å benytte skipet.
Kaaresve
14.03.2025 kl 13:10 5836

Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbundet, advarer om konsekvensene. Trump innfører Kina-avgift på skip som seiler til USA
Kaaresve
14.03.2025 kl 12:33 5916

Du snakker om en ukegammel artikkel - Jeg snakker om dagens
donolini
14.03.2025 kl 10:52 6089

nå får du være litt redelig i din negativitet.

Linløkken snakker om sin "hold-deg-unna-portefølje" som dreier seg om en helt annen type selskaper enn MPCC.
Kaaresve
14.03.2025 kl 10:37 6147

Nå frykter Geir Linløkken i Investtech full kollaps for flere aksjer.
Kaaresve
14.03.2025 kl 10:33 6167

Nå kommer salgsanbefalingene fra finanshusen. DNB er alt ute med sin salgsanbefaling på GOLDEN OCEAN
Kaaresve
14.03.2025 kl 10:30 6184

- Og dermed var aksjen alt nede på 16 tallet. Proppen er ute og Gud må vite hvor bunnen er.
velkjent
14.03.2025 kl 10:30 2641

Saken dreier seg om conteinerskip, så du bør begynne å bli mer spesifikk, ikke bare like forvirret som Trump.
donolini
14.03.2025 kl 10:29 2638

denne artikkelen sier litt om hvor usannsynlig det er at det blir bygget noe særlig med skip i usa de neste tiår.

https://www.dw.com/en/donald-trump-us-china-trade-protectionism/a-71814384
Kaaresve
14.03.2025 kl 10:27 2652

Galskapen fortsetter;
Salget av Panama-havner fra Hongkong-selskapet CK Hutchison til amerikanske BlackRock har vekket sterke reaksjoner i Kina.
Kina anklager USA for å bruke økonomiske midler til å presse kinesisk-bygde skip ut av strategiske handelsområder.
Salget av Panama-havnene inkluderer kontroll over 43 havner i 23 land og gir USA/ BlackRock kontroll over rundt 10 prosent av verdens containerhavnkapasitet.
Kina frykter at USA kan innføre høyere avgifter på kinesisk-bygde skip og begrense tilgang til havnene.
Kaaresve
14.03.2025 kl 10:20 2681

Sør-Korea, Japan m.fl bygger da fremdeles skip i hopetall men Trump vil ha fart på amerikansk skipsbygging. Hans mål er foreløpig å utestenge Kina
velkjent
14.03.2025 kl 09:58 2722

Amerikanerne har barre produsert skip for innenlands trafikk Synes det er på sin plass å nevne hvor stor andel conteinerskip, som er bygget utenfor Kina, ikke bare verdensflåten.
Er det kanskje de amerikanske krigsskipene, som Trump vil sette inn i varetransporten? Forøvrig er MPCC et tysk rederi, men det vet du kanskje?
Redigert 14.03.2025 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Kaaresve
14.03.2025 kl 09:57 2730

Målkurs 14 rykker stadig, og fortere, nærmere. Fortsetter Trump galskapen er kursen totalt i fritt fall uten noen bunn i sikte.
Kaaresve
14.03.2025 kl 09:48 2756

I følge DN er 40% av skipene bygget i Kina. For MPCC er det vel nærmere 100% Kina. Trump kan følgelig benytte 60% av verdensflåten - dog ikke MPCC. Trump er klar i talen - møtes vi av mottiltak dobbler vi. Hans mål er klart - kinaskipene skal ikke frakte varer til/fra USA. - Alt som går på amerikansk kjøl skal få fortrinn.
Redigert 14.03.2025 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
velkjent
14.03.2025 kl 09:37 2797

Kanskje du kan fortelle hvilke skip, som er bygget utenfor Kina de siste 20 år? Jeg glemmer ikke at MPCC leier ut skipene på kontrakt, men om US ønsker varer pr. conteiner, må noen betale tåpelige avgifter, og det blir amerikanske importører. Hva med amerikansk eksport?
Kaaresve
14.03.2025 kl 09:37 2796

«Make shipbuilding great again». Det er slagordet som brukes om den nye avgiften, som ligger på Trumps bord.. Hensikten er å gi amerikansk bygde skip fortrinn på all USA transport. MPCC har, meg bekjent, ingen slike skip.
Kaaresve
14.03.2025 kl 09:24 2840

Re velkjent
Du glemmer at MPCC kjører på kontrakter og følgelig selv må ta utgifte frem til kontraktene revideres event fornyes. Skip bygget utenfor Kina vil få alle nye kontrakter i følge Trump
velkjent
14.03.2025 kl 09:16 2866

Det er e del trafikk mellom US-øst kyst og Carribien/Sør-Amerika, men slike avgifter bakes inn i fraktene, som leietakerne av MPCCs skip betaler. MPCC rammes altså ikke direkte og US-skip eller skip bygget utenfor Kina, finnes vel knapt, så dette er bare et nytt eksempel på Trumps inkompetanse. Men han er jo i "lommen" på Putin og bryr seg lite om konsekvensene, så lenge han kan styrke Putins makt.
Stort sett er det Trumps egne velgere som må betale noe de vel oppdager etter hvert.
Redigert 14.03.2025 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
14.03.2025 kl 08:41 2955

Vil det ha direkte påvirkning på MPCC ? De drar vel ikke til USA eller ?
Kaaresve
14.03.2025 kl 08:33 2986

Trump varsler nye tiltak: Norske rederier må betale Kina-avgift
President Donald Trump vil kreve millionavgift fra alle kinesiskbygde skip som ankommer USA. Det vil ramme norske rederier hardt. 45 prosent av alle skip som skal bygges for den norske utenriksflåten, blir bygd i Kina
Kaaresve
06.03.2025 kl 14:48 3540

Som man vil se slipper heller ikke shorterne caset.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Blodhundene har fått teften av etskadet dyr.
Kaaresve
06.03.2025 kl 14:29 3578

Enkelte spekulerer nå i at den skal ned til rundt den historiske støtten kr.10. Med dette kraftige fallet kan også finansieringen av nybyggene komme i spill. Økt risiko vil gi økte renter.