Nå sabler husene ned kursene
Nå sabler husene ned kursene over hele sektoren og varsler at utbyttene er i fare
Kaaresve
14.03.2025 kl 10:30
8712
- Og dermed var aksjen alt nede på 16 tallet. Proppen er ute og Gud må vite hvor bunnen er.
Kaaresve
14.03.2025 kl 10:33
8876
Nå kommer salgsanbefalingene fra finanshusen. DNB er alt ute med sin salgsanbefaling på GOLDEN OCEAN
Kaaresve
14.03.2025 kl 10:37
8928
Nå frykter Geir Linløkken i Investtech full kollaps for flere aksjer.
donolini
14.03.2025 kl 10:52
8907
nå får du være litt redelig i din negativitet.
Linløkken snakker om sin "hold-deg-unna-portefølje" som dreier seg om en helt annen type selskaper enn MPCC.
Linløkken snakker om sin "hold-deg-unna-portefølje" som dreier seg om en helt annen type selskaper enn MPCC.
Kaaresve
14.03.2025 kl 13:10
8702
Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbundet, advarer om konsekvensene. Trump innfører Kina-avgift på skip som seiler til USA
velkjent
14.03.2025 kl 13:24
8682
MPCCs skip seiler ikke på USA med mindre leieren av skipene gjør det. Leieren betaler avgifter på samme måte som drivstoff. MPCC betaler de ansatte og reparasjoner/DD etter behov. Om leieren velger å unngå US-havner grunnet avgifter, og seier skipene andre steder har det heller ikke noe med MPCC å gjøre. MPCC mottar en godtgjørelse for utleien pr.dag, uavhengig av hvor leieren velger å benytte skipet.
donolini
14.03.2025 kl 14:17
8701
Kaaresve skrev Du snakker om en ukegammel artikkel - Jeg snakker om dagens
da får du linke til den du mener.
jeg refererer til denne, som er fra i dag
https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/14/8249869/advarte-mot-flere-aksjer-sa-doblet-de-seg-pa-en-uke
jeg refererer til denne, som er fra i dag
https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/14/8249869/advarte-mot-flere-aksjer-sa-doblet-de-seg-pa-en-uke
Kaaresve
15.03.2025 kl 10:51
8379
Fra 500 000 til 1,5 mil.dollar i avgift på alle skip som e bygget i Kina dersom de skal anløpe en havn i USA ! MPCC vil gå på store tap for hvert anløp og må følgelig legge ned og bryte alle kontrakter som har med USA/Kina å gjøre.- Vil de så bli saksøkt for brudd på kontrakter ? - Svartedauen er kommet til norsk skipsfart.
Kaaresve
15.03.2025 kl 11:06
8343
Roper varsko om containerskipsmarkedet ; Markedet har vært forferdelig før og jeg ser liten grunn til at det ikke skal bli dårligere fremover når det fundamentale ser verre ut enn det har vært på lenge, sier analytiker Jørgen Lian i DNB Markets.
– Vi mener at container-segmentet er på vei inn i en dyp og mørk dal, så vi priser inn liten verdi utover den nærstående kontantstrømmen fra eksisterende kontrakter. En klam hånd fra tollbarrierer vil bare fremskynde denne nedturen, sier Lian.
– Container-rederiene ser ut til å være de mest åpenbare taperne på USAs eskalerende tollsatser, skriver shippingteamet i meglerhuset DNB Markets
– Vi mener at container-segmentet er på vei inn i en dyp og mørk dal, så vi priser inn liten verdi utover den nærstående kontantstrømmen fra eksisterende kontrakter. En klam hånd fra tollbarrierer vil bare fremskynde denne nedturen, sier Lian.
– Container-rederiene ser ut til å være de mest åpenbare taperne på USAs eskalerende tollsatser, skriver shippingteamet i meglerhuset DNB Markets
Redigert 15.03.2025 kl 11:11
Du må logge inn for å svare
nucleus
15.03.2025 kl 20:11
7925
Noe slitsomt med folk som lyver og dikter opp sine egne versjoner. Men over tid misster de jo all troverdighet. Siste presentasjon nevner MPCC, (side nr29, for de som kan lese). Om situasjonen med USA sitt forslag om kinetisk byggd skipp.
https://www.mpc-container.com/news/2025/mpcc-fixed-income-investor-meetings/
https://www.mpc-container.com/news/2025/mpcc-fixed-income-investor-meetings/
Troll_Leff
15.03.2025 kl 23:20
7703
Ja, det mener nok DNB som sitter å herjer og shorter MPC. Ikke troverdige disse analytikere å meglerne, kun løgn til egen økonomisk vinning.
Nå er Houtiene i gang igjen, så får satse på denne shorten koster DNB dyrt.
Nå er Houtiene i gang igjen, så får satse på denne shorten koster DNB dyrt.
Kaaresve
18.03.2025 kl 13:02
6904
DNB er ikke alene. I dag kom også SEB på banen og kutter i shipping
Kaaresve
18.03.2025 kl 13:43
6826
Både CITADEL ADVISORS LLC og DNB ASSET MANAGEMENT AS tror på videre nedgang i kursen på MPCC og øker sine shorter.
velkjent
18.03.2025 kl 14:04
6782
Det er vel derfor kursene stiger. Kjeltringene i disse organisasjonene er forlengst avslørt. Hvorfor du formidler sprøytet en en annen sak.
The Observer
18.03.2025 kl 15:12
6652
Vi bør få flere negative meldinger fra meglermafiaen. Det er signal for oppgang.
velkjent
18.03.2025 kl 15:18
6640
Ja, meglermafiaen jobber på nå, som fraktratene stiger og passerer den midlertidige toppen i januar.
Når det gjelder shorting, har prosenten også gått ned, særlig fra den største. Skulle tro skremselspropagandaen ville øke shortingen, men det motsatte har skjedd.
Forøvrig har MPCC ganske mange skip, som er bygget utenfor Kina, så det vil ikke være et problem å re-route de få som opererer på US-østkyst (om nødvendig).
Når det gjelder shorting, har prosenten også gått ned, særlig fra den største. Skulle tro skremselspropagandaen ville øke shortingen, men det motsatte har skjedd.
Forøvrig har MPCC ganske mange skip, som er bygget utenfor Kina, så det vil ikke være et problem å re-route de få som opererer på US-østkyst (om nødvendig).
Redigert 18.03.2025 kl 15:22
Du må logge inn for å svare
nucleus
18.03.2025 kl 17:30
6482
Attpåtil er det jo MPCC sine kunder som velger ruter, med båter de leier fra MPCC sine kontrakter. Drivstoffet betaler heller ikke MPCC. Men jada MPCC sine kunder, liker bedre drivstoff gjerrige båter.
danmark1
19.03.2025 kl 11:28
6149
Visse selskaber er godt eksponeret for de nye forhold og mange shortere bliver tabere. Et dansk selskab, der står til at klare sig godt, og hvor shorten er på tilbagetog er DS Norden. Containerfragt skal man holde sig fra lige nu.
Redigert 19.03.2025 kl 11:32
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
25.03.2025 kl 10:57
5450
14 rykker stadig nørmere. Nå får vi krysse fingrene at den ikke skal under 14 også.
Kaaresve
25.03.2025 kl 10:59
5438
Ser DNB ASSET MANAGEMENT AS m.fl øker shortene - ikke noe godt tegn - Lurer på hvor de egentlig ser bunnen - tror de på 10 blank ?
velkjent
25.03.2025 kl 15:10
5130
Etter at kursen i november toppet ovr 25 har fraktindeksen for feederne øket med ca. 6%. At ratene for andre skipstyper har falt, burde vel strengt tatt ikke ha påvirket MPCC, men på OSE gjelder nok ikke sunn økonomisk logikk, noe denne Kaaresve er et eksempel på. I dag ble det opplyst at Mærsk har forlenget avtalen med havnen i N.Y og skal investere milliardbeløp i utvidelsen. Det tyder på optimisme og MPCC er en av samarbeidspartnerne på linjerutene.
Winter is Here
25.03.2025 kl 18:39
4955
Nedjustering i guidingen og salg av 5 båter.
Transaksjonen gjør at NAV havner på hele 30 kroner.
MPCC is pleased to announce further strategic
measures to optimize the portfolio and enhancing its fleet composition. With reference to the investor presentation issued on 14 March 2025, the company has entered into an agreement to sell five vessels en bloc, involving three 1,300 TEU vessels and two 2,000 TEU vessels. Separately, two vessels were
recently sold to an undisclosed buyer. The average age of the seven sold vessels is 17 years and the transactions imply a NAV of NOK 30 per share. The five vessels will be sold with the existing charters attached, which will reduce the revenue backlog by approximately USD 40m, subject to the respective
handover dates, of which USD 24m relates to 2025.
The vessels are sold to unrelated parties, and the completion of the sale transactions is subject to successful handover of the vessels.
Consequently, the Company is updating its financial guidance for 2025. The updated guidance for 2025 is revenues of USD 485m-500m and EBITDA of USD 305m-325m (previous guidance of revenues of USD 515m-530m and EBITDA of USD
290m-310m).
Transaksjonen gjør at NAV havner på hele 30 kroner.
MPCC is pleased to announce further strategic
measures to optimize the portfolio and enhancing its fleet composition. With reference to the investor presentation issued on 14 March 2025, the company has entered into an agreement to sell five vessels en bloc, involving three 1,300 TEU vessels and two 2,000 TEU vessels. Separately, two vessels were
recently sold to an undisclosed buyer. The average age of the seven sold vessels is 17 years and the transactions imply a NAV of NOK 30 per share. The five vessels will be sold with the existing charters attached, which will reduce the revenue backlog by approximately USD 40m, subject to the respective
handover dates, of which USD 24m relates to 2025.
The vessels are sold to unrelated parties, and the completion of the sale transactions is subject to successful handover of the vessels.
Consequently, the Company is updating its financial guidance for 2025. The updated guidance for 2025 is revenues of USD 485m-500m and EBITDA of USD 305m-325m (previous guidance of revenues of USD 515m-530m and EBITDA of USD
290m-310m).
Redigert 25.03.2025 kl 18:48
Du må logge inn for å svare
LV-Invest
25.03.2025 kl 20:52
4575
Kan det være negativt å kvitte seg med eldre skip? Nei, selvsagt ikke, selv om de selges inkludert ongoing kontrakt.
Godt jobbet av utmerket god ledelse.
Godt jobbet av utmerket god ledelse.
Redigert 25.03.2025 kl 21:01
Du må logge inn for å svare
Rule
25.03.2025 kl 21:01
4519
Opjustering - ebitda opjusteres og man slipper af med de ældste skibe. Fantastisk… !
Sælg hele butikken og giv os 30 nok i udbytte - catching -
- short gør i bukserne -
Sælg hele butikken og giv os 30 nok i udbytte - catching -
- short gør i bukserne -
Redigert 25.03.2025 kl 21:16
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
26.03.2025 kl 09:40
3769
Har noen tatt seg bryet med å regne på hva dollarens fall mot N.kr vil bety i regnskapet her ? Blir spennende å se hva de de sier i neste rapport om valuttatap.
The Observer
26.03.2025 kl 09:45
3749
"Har noen tatt seg bryet med å regne på hva dollarens fall mot N.kr vil bety i regnskapet her ?"
Det var tynne greier for å påvirke negativet.
Det var tynne greier for å påvirke negativet.
velkjent
26.03.2025 kl 10:28
3614
MPCCs inntekter er i dollar og det samme er regnskapet, så et valutatap må være en fiksjon i ditt eget hode; regnskapet påvirkes ikke ,bare utbyttet i NOK. Men ettersom de 50 største aksjonærene stort sett er utlendinger, og andelen har vært konstant de siste månedene, virker de å værfornøyd med tingenes tilstand.
Frykter du for shorten din?
Frykter du for shorten din?
nucleus
26.03.2025 kl 13:02
3405
Med såpass iherdig baissing, dikting og løgner, kan vel vedkommende snart titulere seg med
"norske utgaven av komiske Ali".
"norske utgaven av komiske Ali".
velkjent
26.03.2025 kl 13:12
3375
Jeg synes heller han minner om Donald Trump; en person, som lyver hele tiden og aldri innrømmer å ta feil, en psykopatisk metode lært av sin økonomiske velgjører og propagandist Putin.
Kaaresve
27.03.2025 kl 14:19
2924
Husk den viktigste regelen i aksjemarkedet. Markedet priser IKKE nåtid men fremtid. Handelskrigen er nå et faktum. Handels /frakt volumet vil falle drastisk. Se så for dere at dollaren faller ned på 9 tallet mot norske kroner. Så kommer regelen om at kun amerikanskbygde båter får frakte varer til/fra USA. Så knuser USA Hutiene og Suezkanalen går for fullt og behovet for tonasje faller ditto. All denne elendigheten skal nå prises inn i aksjen. Det er dette shorterne har i tankene, - for da vi MPCC falle drastisk selv fra dagens kurs. Dere må vente på ny president i USA før dette snur. Innen dette skjer har dere tapt en formue. Derfor disse voldsomme advarslene
Redigert 27.03.2025 kl 14:23
Du må logge inn for å svare
desirata
27.03.2025 kl 14:30
2894
Det er veldig pro-aktiv ledelse i MPC, men er ikke lett å ta fallende kniven. Vil vente hvertfall til etter 2.4 når neste toll EU m.fl. kommer. 14kr er vel bra inngang
Kaaresve
27.03.2025 kl 14:35
2869
Jeg har hele tiden sagt 14 kr, men nå melder tvilen seg. Frykter vi går under dette.
velkjent
27.03.2025 kl 16:26
2722
Du har neppe aksjer i MPC og heller ikke noe å frykte.
Jeg fikk kjøpt noen tusen mer til ASK-en i dag.
Jeg fikk kjøpt noen tusen mer til ASK-en i dag.
Troll_Leff
27.03.2025 kl 21:35
2452
Tror du selv på alt dette tullet du skriver? Men du er utrolig flink som i det hele tatt har funnet frem i denne jungelen med selskaper, og plukket ut "tilfeldig" MPCC for å bruke enormt mye tid på å spre tull, tøys og løgn til egen vinning. Landene slutter helt sikkert å handle mellom seg, og det bli sikker slutt på all båttrafikk. Er du så bekymret for andres investeringer at du har søvn problemer?
Redigert 27.03.2025 kl 21:38
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
28.03.2025 kl 09:06
2078
Oslo (Infront TDN Direkt): Rederier og befraktere justerer på charterkontrakter for å takle havneavgiftene på flere millioner dollar som kan bli ilagt kinesisk-bygde skip av Trump-administrasjonen.
kvirrevi
28.03.2025 kl 10:04
1967
Kjenner ikke MPCC virksomheten i detalj men det ser tilsynelatende til at havneavgifter i USA på litt sikt kan unngås med å endre på hvilke skip som betjener ruter som omfatter USA, og dersom det ikke fullt ut lar seg gjøre, å dreie virksomhet over på kunder i andre land. For meg virker ikke MPCC å være blant selskapene som i større grad vil bli berørt av disse avgiftene.
Uansett så har MPCC nylig guidet høyere EBITDA for 2025, og det er stor grad av forutsigbarhet i inntektsstrøm og virksomhet. Stort mer er det vel ikke å si om dette, veldig flinke folk som styrer selskapet, og som har skapt og vil fortsette å skape store aksjonærverdier.
Uansett så har MPCC nylig guidet høyere EBITDA for 2025, og det er stor grad av forutsigbarhet i inntektsstrøm og virksomhet. Stort mer er det vel ikke å si om dette, veldig flinke folk som styrer selskapet, og som har skapt og vil fortsette å skape store aksjonærverdier.
Redigert 28.03.2025 kl 10:05
Du må logge inn for å svare
velkjent
28.03.2025 kl 11:26
1855
Kan legge til at samarbeidsrederiet Mærsk har steget 5,5% siste 5 dager og er opp 13,5% siste 6 mnd. For MPCC er utvikingen negativ i samme periode til tross for at de store conteiner-skipene til Mærsk vil bli hadere rammet av nedgang i verdenshandelen, særlig mellom kontinentene, enn feederne, som seiler inter-continentalt.
Mitt syn er at de fleste rederiene på OSE hadde oppnådd for høy prising og tas ned grunnet vedvarende fall i ratene. For feederne har rateutviklingen vært positiv, men en del aktører på børsen kan umulig følge med og skiller ikke conteinertrafikk og bulk.
Det er betegnende at MPCC rapporterer om NAV tilsvarende NOK 30/aksje når kursen er omtrent det halve. Det må være fristende å legge inn bud på rederiet når misforholdet blir så påtagelig. De 50 største aksjonærene har heller ikke redusert eierandelen under siste kursfall og har i overkant av 60%.
Mitt syn er at de fleste rederiene på OSE hadde oppnådd for høy prising og tas ned grunnet vedvarende fall i ratene. For feederne har rateutviklingen vært positiv, men en del aktører på børsen kan umulig følge med og skiller ikke conteinertrafikk og bulk.
Det er betegnende at MPCC rapporterer om NAV tilsvarende NOK 30/aksje når kursen er omtrent det halve. Det må være fristende å legge inn bud på rederiet når misforholdet blir så påtagelig. De 50 største aksjonærene har heller ikke redusert eierandelen under siste kursfall og har i overkant av 60%.
breiflabb
28.03.2025 kl 12:43
1742
Håller med dig att man får inte blanda ihop äpplen och päron eller meloner.
Icke desto mindre så kan man läsa följande idag:"Drewry: The World Container Index Decreased 4% this week 13-2025"
https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-4-this-week-13-2025/
Helt klart så blir många misstänksamma när sådant kommer ut i media. Feeders går på kortare interkontinentala rutter. Nu vet jag inte exakt om MPCC har någon båt som går mellan Sydamerika och Nordamerika men det har nämnts här på forumet att några båtar skulle drabbas av Trumps avgifter på kinabyggda fartyg.
De största ägarna sitter lugna i båten och det är inte omöjligt att denna oro lugnar ner sig vad det lider, hoppas i närtid.
Kan tänka mig att det är köpläge i MPCC med tanke på NAV storleken och utbytte%-en.
Icke desto mindre så kan man läsa följande idag:"Drewry: The World Container Index Decreased 4% this week 13-2025"
https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-4-this-week-13-2025/
Helt klart så blir många misstänksamma när sådant kommer ut i media. Feeders går på kortare interkontinentala rutter. Nu vet jag inte exakt om MPCC har någon båt som går mellan Sydamerika och Nordamerika men det har nämnts här på forumet att några båtar skulle drabbas av Trumps avgifter på kinabyggda fartyg.
De största ägarna sitter lugna i båten och det är inte omöjligt att denna oro lugnar ner sig vad det lider, hoppas i närtid.
Kan tänka mig att det är köpläge i MPCC med tanke på NAV storleken och utbytte%-en.
Redigert 28.03.2025 kl 12:44
Du må logge inn for å svare
velkjent
28.03.2025 kl 13:26
1670
Drewry rapporterer utviklingen for conteinerfrakt, ikke rater for conteinerskipene. Da må du heller se på indeksene til Harpex eller NewContex. Harpex publiseres hver fredag ettermiddag og Contex hver tirsdag og torsdag. Skip over 7000TEU er ikke med i nevnte indekser, altså bare feederstørrelser. MPCC har noen skip, som seiler mellom US-østkyst/gulf og Carribean/nordre del av Sør-Amerika, men har en del skip, som ikke er bygget i Kina, så Trump-problemene burde unngås. Mange feedere benyttes dessuten til lasting/lossing av større conteinerskip uten kraner, samt videredistribusjon til mindre havner innen kontinentet.
Også Baltic opererer med conteinerfrakter, men dekker stort sett bare frakter på lange distanser (transcontinentale).
Også Baltic opererer med conteinerfrakter, men dekker stort sett bare frakter på lange distanser (transcontinentale).
breiflabb
28.03.2025 kl 14:00
1614
Tack för info ”velkent”. Jag är medveten om problematiken med de många indexen och det är inte heller alltid lätt med Harpex och Baltic indexen heller. Det är en djungel med dessa index och MPCC-feeders har ju inget som visar är speciellt för deras verksamhet. Hur som helst så är det bra att detta Shipping-forum finns som ”utdanning” för nya shippaktieägare.
Det är inte lätt att hålla koll på alla rater och containerstorlekar och trader. Borde finnas en enklare modell för att bedöma MPCC’s verksamhet och raterna. Någon som kan?
Det är inte lätt att hålla koll på alla rater och containerstorlekar och trader. Borde finnas en enklare modell för att bedöma MPCC’s verksamhet och raterna. Någon som kan?
Redigert 28.03.2025 kl 14:04
Du må logge inn for å svare
velkjent
28.03.2025 kl 15:27
1501
Om du finner frem vedlegget (indeks) til de kvartalsvise presentasjonene av MPCCs resultat, går det frem hvilke dagrater, som gjelder for det enkelte skip og deres varighet. Så må det justers ca.2 % for tid til dry-docking( hvert 5 år). I det siste har stadig flere kontrakter blitt knyttet til indekser, men md gulv og tak samt justeringer, så det er ikke vanskelig å beregne kvartals-eller årsresultat i et regneark. Kostnadssiden er relativt stabil. For et par år siden ble det laget et regneark på "nettet", og dette finnes fortsatt der, men dårlig vedlikeholdt. De mest aktive har funnet andre nettsider for sine diskusjoner enn FA etter at noen ble utestengt av redaktøren. Du vet at når FA fremstiller Lian i DnB, som ekspert på shipping-sektoren, kan noen og hver se rødt.
breiflabb
28.03.2025 kl 16:12
1444
Tack för svaret velkjent. Det är nog som du säger ett behov av ett regneark t.ex. Excel og mye siffrer. Helt klart att det kräver en hel del arbete för att vara "uptodate".
Lian i DnB får dock inte mig att se rött och jag känner inte till "the Lian story" på FA. Hur som helst så finner jag MPCC som relativt kursstabila jämfört med annan shipping på OSE. Jag får se på måndag om jag går ion i MPCC igen. Har haft bolaget i omgångar under -24 men då var det uppförsbacke i kursen och lite lättare att ta beslut.
Lian i DnB får dock inte mig att se rött och jag känner inte till "the Lian story" på FA. Hur som helst så finner jag MPCC som relativt kursstabila jämfört med annan shipping på OSE. Jag får se på måndag om jag går ion i MPCC igen. Har haft bolaget i omgångar under -24 men då var det uppförsbacke i kursen och lite lättare att ta beslut.
Kaaresve
I går kl 09:21
977
Nye salgssignaler i flere shippingaksjer
https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/30/8253491/sondagens-aksjetips-med-nye-salgssignaler-i-flere-shippingaksjer
https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/30/8253491/sondagens-aksjetips-med-nye-salgssignaler-i-flere-shippingaksjer
Ta invest
I går kl 10:18
869
Kan du enten legge ut den delen av innlegget vi skal diskutere eller komme med din betraktning? Blir jo meningsløst å bare legge link til det som står på hovedsiden , som i tillegg mange sikkert ikke kan lese eller leser selv .