Frontline i 2025
Her kan vi diskutere prediksjoner for Frontline i 2025.
- Hva vil effekten av Trump som president bli? Handelssanksjoner, mer fred i verden osv.
- OPEC+ vil de øke produksjonen i fra Q2 2025?
- Vil skyggeflåten kunne saksjoneres?
- Finnes det egentlig reelle alternativer til olje som energikilde i verden?
- Hva er deres prediksjoner for olje fraktrater i Q1?
- Hva er faktiske fraktrater som Frontline oppnår pr. i dag?
- Hva er deres syn på Q3 og frem mot Q4 resultatene?
Jeg har nå Frontline for ca 3 MNOK.
- Hva vil effekten av Trump som president bli? Handelssanksjoner, mer fred i verden osv.
- OPEC+ vil de øke produksjonen i fra Q2 2025?
- Vil skyggeflåten kunne saksjoneres?
- Finnes det egentlig reelle alternativer til olje som energikilde i verden?
- Hva er deres prediksjoner for olje fraktrater i Q1?
- Hva er faktiske fraktrater som Frontline oppnår pr. i dag?
- Hva er deres syn på Q3 og frem mot Q4 resultatene?
Jeg har nå Frontline for ca 3 MNOK.
Oksenbull
08.12.2024 kl 12:50
3947
Har valgt å øke min beholdning noe i HUNTER, da jeg tror den flåteveksten neste år med trump sanksjoner mot Irans olje og skyggeflåten, vil få en dobbelteffekt! Blir spennende å følge tank herfra og utover mot 25.
andreasr
08.12.2024 kl 18:22
3561
https://www.finansavisen.no/finans/2024/12/08/8216345/lav-flatevekst-hjelper-men-er-ikke-nok
"I stortanksegmentet ser vi også en svakere fundamentalbalanse. Flåten er nå 0,3 prosent større enn den var i begynnelsen av desember i fjor, noe som i seg selv representerer lav flåtevekst. Likevel er mengden råolje om bord i skip 4 prosent lavere enn på samme tid i fjor. Den underliggende årsaken til dette fallet ser ut til å være Kina, hvor sjøgående oljeimport hittil i år har vært om lag 0,5 millioner fat per dag lavere enn i samme periode i fjor, et fall på omtrent 5 prosent."
"De siste månedene har særlig tørrbulk og tanksegmentene møtt kraftig motvind. Dersom denne motvinden viser seg å være mer strukturell enn syklisk, vil lav flåtevekst alene ikke være nok til å løfte markedet dersom etterspørselsveksten også forblir svak. Samtidig er de svært høye ratene de siste årene en tydelig indikasjon på at den underliggende balansen i markedet er stram. For disse segmentene betyr den lave flåteveksten fortsatt en betydelig sannsynlighet for at ratene kan snu opp igjen, spesielt hvis etterspørselen skulle ta seg opp"
"I stortanksegmentet ser vi også en svakere fundamentalbalanse. Flåten er nå 0,3 prosent større enn den var i begynnelsen av desember i fjor, noe som i seg selv representerer lav flåtevekst. Likevel er mengden råolje om bord i skip 4 prosent lavere enn på samme tid i fjor. Den underliggende årsaken til dette fallet ser ut til å være Kina, hvor sjøgående oljeimport hittil i år har vært om lag 0,5 millioner fat per dag lavere enn i samme periode i fjor, et fall på omtrent 5 prosent."
"De siste månedene har særlig tørrbulk og tanksegmentene møtt kraftig motvind. Dersom denne motvinden viser seg å være mer strukturell enn syklisk, vil lav flåtevekst alene ikke være nok til å løfte markedet dersom etterspørselsveksten også forblir svak. Samtidig er de svært høye ratene de siste årene en tydelig indikasjon på at den underliggende balansen i markedet er stram. For disse segmentene betyr den lave flåteveksten fortsatt en betydelig sannsynlighet for at ratene kan snu opp igjen, spesielt hvis etterspørselen skulle ta seg opp"
Parsons
09.12.2024 kl 22:29
2833
https://www.tradewindsnews.com/tankers
VLCC 15000
Var jeg deg ville jeg solgt meg ut og konservert dine 3 mill og jeg ville også holdt meg langt unna HUNT.
Bare et vennlig råd:)
VLCC 15000
Var jeg deg ville jeg solgt meg ut og konservert dine 3 mill og jeg ville også holdt meg langt unna HUNT.
Bare et vennlig råd:)
El Greco
I går kl 17:19
2236
SEB har et mål på 150, Keppler 359. Hvem skal man stole på? Keppler Chevreux burde jo ha litt peiling, så jeg satser på dem.
cm punk
I går kl 21:34
1912
Hvis ratene er langt under break even for Fro, hva blir da konsekvensene på litt sikt? Selge skip, droppe utbytte, emisjon?
nad.oslo
I går kl 22:51
1734
Fro falt usd.14.83, ved stengetid her hjemme var den rundt 15.20.
Ex devidende dato står 11.12 i usa.
Børsene falt olja falt så få vi se om den holder seg?
Ex devidende dato står 11.12 i usa.
Børsene falt olja falt så få vi se om den holder seg?
Redigert i går kl 22:52
Du må logge inn for å svare
cm punk
I dag kl 02:46
1539
Ser ikke lovende ut, fortsatte svalestupet på wall street også utover kvelden
ibyx
I dag kl 10:56
1122
Ned ca 10% siste år nå utbytter medregnet. Kan man si at "de 24" dermed har gått fra å være et positivt innpriset asset til nå å være et ca 10% negativt asset?
Peer OET har nemlig nå gått flatt siste år. De fikk jo ikke boosten FRO fikk med kjøpene sine med effekt for ca et år siden og framover.
Og de slipper å slite med mengden av VLCCer når ratene er lavere. Forøvrig har de jo vist brukbare slutninger i høst relativt sett. De har jo tross alt FRO også. Disse to er jo ikke de som trekker mest ned gjennomsnittet som presenteres daglig på TW.
Peer OET har nemlig nå gått flatt siste år. De fikk jo ikke boosten FRO fikk med kjøpene sine med effekt for ca et år siden og framover.
Og de slipper å slite med mengden av VLCCer når ratene er lavere. Forøvrig har de jo vist brukbare slutninger i høst relativt sett. De har jo tross alt FRO også. Disse to er jo ikke de som trekker mest ned gjennomsnittet som presenteres daglig på TW.
Redigert i dag kl 10:59
cm punk
I dag kl 15:48
886
Ganske heftig det som skjer kl 1530 kursmessig omtrent hver eneste dag, amerikanerne må ha shortet Fro som gale
ibyx
I dag kl 16:00
831
Må i såfall ha vært mye shortsalg etter 15. november. Inntil da har det vært moderat på NYSE. OSE, hvor dette er skjult for de av oss med begrenset "verktøy" kan situasjonen selvsagt være mer dramatisk. at OSE "skal tas" er jo en gammel kjenning. Gjerne av "US sesurities". Så blir det gjerne litt collateral damage over dammen også?
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Jeg tenker likevel det meste av volumnedsalget de siste par ulene er ren gevinstsikring/sikring.
Jeg tenker likevel det meste av volumnedsalget de siste par ulene er ren gevinstsikring/sikring.
Redigert i dag kl 16:01
Hardly
I dag kl 16:05
800
Dette gjelder ikke bare olje. Konteiner og bil frakt stupte ned ca 1% nøyaktig fra kl. 15:30.
ibyx
I dag kl 16:10
781
Det har på kort tid nå utviklet seg nesten 30 prosentpoeng verdidiskrepans i FRO vs Hafnia!
Dette er neppe "bærekraftig"?
Dette er neppe "bærekraftig"?
Parsons
I dag kl 18:15
553
Det å fokusere på short blir helt feil.
Fokuser heller på rater, skipsverdi og oljeforbruk.
Husk de som shorter ser på akkurat de faktorene før de setter short.
Og vise versa er du bull vil du jo ha de i en opptrend.
https://www.tu.no/nyhetsstudio/opec-utsetter-produksjonsoekning-av-olje-igjen/63966?showFeed=0
Og FRO blir jo sårbar gitt deres oppkjøp av 24 Euronav VLCC.
Fokuser heller på rater, skipsverdi og oljeforbruk.
Husk de som shorter ser på akkurat de faktorene før de setter short.
Og vise versa er du bull vil du jo ha de i en opptrend.
https://www.tu.no/nyhetsstudio/opec-utsetter-produksjonsoekning-av-olje-igjen/63966?showFeed=0
Og FRO blir jo sårbar gitt deres oppkjøp av 24 Euronav VLCC.
Redigert i dag kl 18:18
ibyx
I dag kl 19:16
388
Rødehavet har vel stort sett vært en boost for produkttank og annen type type frakt, i liten grad crude?
Og vil Europa begynne å kjøpe russisk crude sånn uten videre selv etter en slags fredsavtale?
Og hvordan vil det gå med skyggeflåten i et slikt tilfelle?
Og vil Europa begynne å kjøpe russisk crude sånn uten videre selv etter en slags fredsavtale?
Og hvordan vil det gå med skyggeflåten i et slikt tilfelle?
Parsons
I dag kl 19:30
343
ibyx er du inne i FRO ?
Eller shipping relatert til Crude,clean ?
Nu er FRO i USD på 14.02 og nedgående. 5.43 %
FRO har stor omsetning og mange her taper enormt med penger.
Vent til omsetningen relativt tørker inn i fallet, så kan man begynne å se på FRO igjen.
Kan fort se 13 tallet.
Hvorfor sitte i en sektor som er i nedtrend ?
Ja det forstår jeg ikke.
Eller shipping relatert til Crude,clean ?
Nu er FRO i USD på 14.02 og nedgående. 5.43 %
FRO har stor omsetning og mange her taper enormt med penger.
Vent til omsetningen relativt tørker inn i fallet, så kan man begynne å se på FRO igjen.
Kan fort se 13 tallet.
Hvorfor sitte i en sektor som er i nedtrend ?
Ja det forstår jeg ikke.
Redigert i dag kl 19:32
ibyx
I dag kl 20:16
235
Jeg er litt inn og ut. Små summer.
Men hvorfor bruke tid på en aksje/sektor du tror skal ned?
Hvorfor posisjonerer du deg ikke i opptrendaksjer/sektorer og framsnakker de etter at du er godt posisjonert?
Må jo være bedre det dersom det å skravle her har noen som helst påvirkningskraft? :-)
Det er mange x-faktorer i tank nå. Hva kan skje dersom alle skal prise inn kun de negative utfallene?
Vi har en mulig bevegelse fra innprising/overprising til utprising/underprising her da?
Og den "TW-daily" har begrenset relevans. Jeg venter litt spent på neste slutning fra særlig OET nå.
Den siste må jo har vært altfor høy? Men fixed ble den...
https://app.tankersinternational.com/fixtures/3517779f-368c-4c56-b048-130d0d200122
Men hvorfor bruke tid på en aksje/sektor du tror skal ned?
Hvorfor posisjonerer du deg ikke i opptrendaksjer/sektorer og framsnakker de etter at du er godt posisjonert?
Må jo være bedre det dersom det å skravle her har noen som helst påvirkningskraft? :-)
Det er mange x-faktorer i tank nå. Hva kan skje dersom alle skal prise inn kun de negative utfallene?
Vi har en mulig bevegelse fra innprising/overprising til utprising/underprising her da?
Og den "TW-daily" har begrenset relevans. Jeg venter litt spent på neste slutning fra særlig OET nå.
Den siste må jo har vært altfor høy? Men fixed ble den...
https://app.tankersinternational.com/fixtures/3517779f-368c-4c56-b048-130d0d200122
Parsons
I dag kl 20:41
176
Jo den er grei ibyx , jeg har lenge vært inne i tank og den sektoren interesserer meg mye, selvsagt vil jeg skrive om tank.
Og følger med , en dag snur det men når.
Og du da hvorfor bruker du investtec og ikke egen kunnskap ?
Det er jo bare å se på TA på FRO så er det nedtrend og å holde seg unna
Når det snur bekreftende opp så får man ikke med seg starten , men man kan jo få med seg resten.
Og slipper å tape kapitalen.
Og følger med , en dag snur det men når.
Og du da hvorfor bruker du investtec og ikke egen kunnskap ?
Det er jo bare å se på TA på FRO så er det nedtrend og å holde seg unna
Når det snur bekreftende opp så får man ikke med seg starten , men man kan jo få med seg resten.
Og slipper å tape kapitalen.
ibyx
I dag kl 21:28
51
Investtech er vel bare et av "dyrene" i sirkuset?
Kanskje er de til og med klovnen? Noen mener vel også det?
Jeg hadde etterhvert ikke så mye problemer med å se at den skulle ned mot 200 basert på rater over tid.
Nå heller jeg altså mer og mer til at vi snakker overreaksjon her mtp "det underliggende" og ikke minst "FOMO-faktoren" som jo har vært sterk lenge i denne.
Det er "FOMO-kraften" som søkes presset ut av småinvestorer (og sikkert noen "institusjonelle" også). Der er jeg på linje med Aksjemeglern i den andre tråden. Modifisert med at det ikke er hovedkraften, men at den er viktigere *nå* etter at mange, antagelig en del "institusjonelle" kastet kortene rundt 200 på høye volum, og de "smarteste" lenge før.
Vi kjenner ikke størrelsen på OSE, men på NYSE er shorten relativt høy. Det er klart det har en viss betydning!
Volumet er høyt fortsatt, men det var det også ved fjorårets desemberbunn!
VOLUME: 4.26M
65 DAY AVG: 2.43M
175% VS AVG
Når det gjelder andre *underliggende* fakta som bruktprisene så ser jeg nettopp at Ed på X nå melder om to VLCC-salg som fortsatt er fullt på høyde med i våres.
Det bør altså ikke være noe grunnlag for å ta ned NAV-estimater riktig ennå?
DHT Scandinavia (2006) $43.3m
Maran Aries (2006) $45m
Eksempel fra mars i år: Phoebe, 2005, 311k dwt @ $40m
https://x.com/ed_fin/status/1866836650862538900
Kanskje er de til og med klovnen? Noen mener vel også det?
Jeg hadde etterhvert ikke så mye problemer med å se at den skulle ned mot 200 basert på rater over tid.
Nå heller jeg altså mer og mer til at vi snakker overreaksjon her mtp "det underliggende" og ikke minst "FOMO-faktoren" som jo har vært sterk lenge i denne.
Det er "FOMO-kraften" som søkes presset ut av småinvestorer (og sikkert noen "institusjonelle" også). Der er jeg på linje med Aksjemeglern i den andre tråden. Modifisert med at det ikke er hovedkraften, men at den er viktigere *nå* etter at mange, antagelig en del "institusjonelle" kastet kortene rundt 200 på høye volum, og de "smarteste" lenge før.
Vi kjenner ikke størrelsen på OSE, men på NYSE er shorten relativt høy. Det er klart det har en viss betydning!
Volumet er høyt fortsatt, men det var det også ved fjorårets desemberbunn!
VOLUME: 4.26M
65 DAY AVG: 2.43M
175% VS AVG
Når det gjelder andre *underliggende* fakta som bruktprisene så ser jeg nettopp at Ed på X nå melder om to VLCC-salg som fortsatt er fullt på høyde med i våres.
Det bør altså ikke være noe grunnlag for å ta ned NAV-estimater riktig ennå?
DHT Scandinavia (2006) $43.3m
Maran Aries (2006) $45m
Eksempel fra mars i år: Phoebe, 2005, 311k dwt @ $40m
https://x.com/ed_fin/status/1866836650862538900
Redigert i dag kl 21:31