Frontline i 2025

andreasr
FRO 08.12.2024 kl 11:14 12549

Her kan vi diskutere prediksjoner for Frontline i 2025.

- Hva vil effekten av Trump som president bli? Handelssanksjoner, mer fred i verden osv.
- OPEC+ vil de øke produksjonen i fra Q2 2025?
- Vil skyggeflåten kunne saksjoneres?
- Finnes det egentlig reelle alternativer til olje som energikilde i verden?
- Hva er deres prediksjoner for olje fraktrater i Q1?
- Hva er faktiske fraktrater som Frontline oppnår pr. i dag?
- Hva er deres syn på Q3 og frem mot Q4 resultatene?

Jeg har nå Frontline for ca 3 MNOK.
JonasKr
13.12.2024 kl 10:41 4634

Det går opp og ned. Jeg kjøpte Okeanis til under 60kr i 2020. Den sto I 384 på det meste, nå nede i rundt 220. Jeg tror ratefallet er en blessing in disguise. Båtbyggingen var på vei oppover igjen, la oss håpe ratefallet virkelig får rederne til å bygge minimalt fremover. Kombinasjonen av lave rater og dyre skip bør få rederne til å tenke seg om. Så blir det fest i løpet av noen år skal du se:-)
Redigert 13.12.2024 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.12.2024 kl 11:05 4574

Selv en amatør kunne se skriften på veggen før demningen brast og den dundret under 200.
Så blir det bare for dumt å si at den ikke skal opp igjen selvsagt. Det tyder på at første utsagn kanskje var mest basert på flaks hos noen?
Blir litt klein baissing liksom? :-)
JonasKr
13.12.2024 kl 11:46 4463

Bears smyger ut av dvalen sin når det går dårlig og går tilbake til dvalen sin når det går bra, bare la dem holde på ;-)

Det er seff et åpenbart problem med skyggeflåten. Blir ekstra håpløst når den lovlige delen av tank er underlagt strikte kostbare regler om vedlikehold, klima, osv, mens skyggeflåten får holde på uten konsekvenser.
Redigert 13.12.2024 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
elvis68
13.12.2024 kl 16:22 4169

Du glemte DnB sitt kursmål, siden er opphengt i meglerens sine kursmål🤷‍♂️
ibyx
13.12.2024 kl 19:39 3942

Oi! "TW daily" er ned ca 13% til 11.300 !!!
Likevel er NYSE:FRO opp ca 2,5%
Hva skjer? Kan man ikke stole på noe lenger? 😅
Fjellbris
13.12.2024 kl 23:01 3716

Shorterne har begynt å dekke seg inn før det er for sent😉
Redigert 13.12.2024 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
JonasKr
14.12.2024 kl 00:41 3608

Kan bli trangt ut døra for shorterne nå. All honnør til de som shortet på 250+, men nå må du dekke inn.
Redigert 14.12.2024 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
14.12.2024 kl 11:21 3263

Jeg tror at mye av denne utviklingen kan skyldes at overgangen fra olje til andre energikilder som eksempelvis sol og batteri går raskere i Kina enn mange har forventet..

Kina har gjennom årene eksempelvis tatt fullstendig kontroll over produksjonslinjene innenfor sol - og bygd ut gigantiske solparker i rekordfart. Det samme gjelder produksjon og salg av batterier og elektriske biler. Paradokset er at kinesiske myndigheter bygger denne "grønne industrien" og "grønne forbruket" ved hjelp av statssubsidiert kullkraft, altså verdens mest forurensende energikilde. Taperen i denne prosessen er uansett olje.

Jeg tror med andre ord at olje som energikilde mister terreng raskere enn forventet i Kina, som altså fortsatt er verdens største importør av olje. ... Stadig mindre oljeforbruk får selvfølgelig konsekvenser for selskaper som frakter olje. I tillegg så har selvfølgelig også den såkalte skyggeflåten og russisk salg av olje til Kina og India betydning for ratene vi nå ser.
Redigert 14.12.2024 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
ibyx
14.12.2024 kl 12:05 3187

Det er sikkert helt riktig å ha fokus på Kina, men verden har også andre store mottakere. Ifølge data her så har kinas reduksjon mer enn blitt "fanget opp" av andre. India, ASEAN...
https://www.hellenicshippingnews.com/indias-crude-oil-imports-on-the-rise-during-2024/
MikkeMus
14.12.2024 kl 12:23 3153

Jeg sitter med et inntrykk at India i all hovedsak importerer prisredusert olje fra Russland og Iran via den såkalte skyggeflåten -- og det samme gjør vel også Kina i betydelig grad. .... Samtidig har USA i løpet av få år er gått fra å være en betydelig oljeimporter til å bli en betydelig oljeeksportør - noe som igjen legger press på produksjonsvolumene fra OPEC.
Redigert 14.12.2024 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
JonasKr
15.12.2024 kl 12:52 2598

Hvis dette er sant burde det føre til at skipsverdiene går ned, dette salget tyder på det motsatte.
JonasKr
15.12.2024 kl 12:55 2589

Så var dessverre ulykken et faktum, det var vel kun et tidsspørsmål:

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/breaking-oil-tanker-literally-breaks-34316163

Skipet bygget i 1969!!

La oss håpe dette får importørene til å tenke seg litt bedre om med tanke på rustflåten til Putin.

Anden
15.12.2024 kl 19:44 2138

Veldig synd med havari av ikke bare en, men to oljetankere! Burde vært skrapet for lengst! Tror det kan gi fortgang på å benytte nyere "lovlige" tankskip!
MikkeMus
15.12.2024 kl 20:01 2082

Tror neppe land som handler olje fra Russland og Iran - og som benytter den såkalte «skyggeflåten» er særlig opptatt av skipenes forfatning.
Parsons
15.12.2024 kl 21:50 1847

Det beste FRO kan håpe på nå er en lav cantago.
Som redder kostpris.
Redigert 15.12.2024 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
JonasKr
15.12.2024 kl 22:27 1734

Kina er på gli. De ønsker ikke 3 mill fat russisk olje fra en rustbolk av en VLCC i sine farvann.
Parsons
15.12.2024 kl 22:29 1729

Hvis den er billig nok så bryr ikke china seg.
Alt for liten til at markedet bryr seg,https://www.tradewindsnews.com/casualties/russian-coastal-tanker-sinks-in-kerch-strait-killing-seafarer-and-causing-oil-spill/2-1-1753814
Redigert 15.12.2024 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
desirata
I går kl 02:41 1460

Viser at en ikke kan høre på analytikere. Alle sa at ratene ville være over 100 tusen i vinter. Nå er de 11 tusen, dvs en ti-del. Hunter vil være blakk på et kvartal med disse ratene. FRO er usikker nå med all shortinga.
cm punk
I går kl 02:44 1455

Og hva skjer hvis hunter og FRO blir blakke før ratene eventuelt tar seg opp??
JonasKr
I går kl 06:56 1301

Frontline blir ikke blakke, tviler sterkt på at de vil gå med underskudd et eneste kvartal.
JonasKr
I går kl 08:27 1111

Poenget er at dette også kan skje med en VLCC. Skyggeflåten er full av skip langt over levealder med masse feil. Om noe lignende skulle skje med en VLCC vil det være tidenes miljøkatastrofe.

Jeg antar at det blir voldsomt press fra USA og EU mot skyggeflåten fremover, og Kina vil gi etter. Prisen for en handelskrig med EU/US er langt høyere enn rabattert russisk/iransk olje.
Redigert i går kl 08:32 Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 14:19 721

Påfallende lenge siden det har blir meldt noen Frontline-kontrakter?
Front Gander (2023) 32k/day 19.november.
ibyx
I går kl 15:00 622

Markedet tror ikke fullt så tungt lenger?
Volume: 501.99K
65 Day Avg: 1.09M
46% vs Avg

MikkeMus
I går kl 23:03 233

Da ser det ut som om det iverksettes en del nye tiltak fra nord-europeiske kystnasjoner, men jeg tviler på at dette vil ha vesentlig effekt..

https://www.finansavisen.no/shipping/2024/12/16/8220247/na-ma-russiske-oljetankere-vise-gyldig-forsikring
Redigert i går kl 23:05 Du må logge inn for å svare
JonasKr
I dag kl 00:57 95

Nei vanskeligå si. Under normale forhold ville flesteparten av skipene i skyggeflåten vært skrapet pga ulønnsomhet.

Jeg tror noe vil skje i tiden fremover. For det første er det en helt uholdbar situasjon at de lovlydige tankselskapene skal ha masse kostbare klimakrav, mens rusthaugen til diktatorforeningen kan gjøre som de vil uten konsekvenser. For det andre vil det bli splid i Opec+ om Putler og Khomeini fortsetter å selge så mye de kan under radaren, mens Saudi Arabia osv opprettholder kutt.

Er ikke noe tilhenger av Trump, men her tror jeg han vil gjøre det rette, kjøre en knallhard linje.
Redigert i dag kl 00:58 Du må logge inn for å svare