Frontline i 2025

andreasr
FRO 08.12.2024 kl 11:14 13984

Her kan vi diskutere prediksjoner for Frontline i 2025.

- Hva vil effekten av Trump som president bli? Handelssanksjoner, mer fred i verden osv.
- OPEC+ vil de øke produksjonen i fra Q2 2025?
- Vil skyggeflåten kunne saksjoneres?
- Finnes det egentlig reelle alternativer til olje som energikilde i verden?
- Hva er deres prediksjoner for olje fraktrater i Q1?
- Hva er faktiske fraktrater som Frontline oppnår pr. i dag?
- Hva er deres syn på Q3 og frem mot Q4 resultatene?

Jeg har nå Frontline for ca 3 MNOK.
JonasKr
I dag kl 20:07 64

"Den type forretninger Frontline driver med?"

Mener du oljefrakt? Hvordan tenker du ellers oljen skal fraktes fra A til B?
Optimisten2
I dag kl 18:58 166

Tror ikke man skal legge vekt på hva DNB mener. De har jo ikke peiling. Hadde de hatt kursmål 200-250 lavere kunne man begynt å tro på dem
Stockshold
I dag kl 17:52 286

Ja, frontline stenger nok ned mot helga nå
Eventuelt stenges skyggeflåten snart ned, kursen snur og shorterne svir av seg fingra
Optimisten2
I dag kl 17:31 348

Nedturen til dette firmaet fortsetter som forventet. Går det rett og slett mot slutten? Er nok ikke marked lenger for den type forretninger Frontline driver med
ibyx
I dag kl 14:40 566

Som man roper i skogen:
Jefferies cuts:
$FRO to $20 (from $26)
$HAFN to $6.5 (from $8)
https://x.com/christankerfund/status/1868993484113559625

Dette kan neppe komme som en overraskelse. spørsmålet er hvor mye det er "verdt" i kursnedgang herfra?
Jefferies har gjerne sine US-kunder som vil gjøre seg bemerket senere idag?
ibyx
I dag kl 14:09 650

Hmm. Er kanskje litt ett fett?
Mente nok mest verre i og med at dette er scrubbers. Kanskje til og med "ECO"?

Leste noe om bagholders, ergo: FOBB "fear of being bagholder" (min forkortelse der! 😅) på Shareville

Ja, FOBB som litt det motsatte av FOMO da, som vi jo kjenner godt til i FRO når tidene er bedre...
Eller "legger aksjene i skuffen" som noen sier.
Redigert i dag kl 15:22 Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 14:05 659

Spread / Average Target +103.06%

Noko e hakkande gale?
Skal kursen under 100? Her må det jo komme revisjoner. Og hva skjer da?

https://www.marketscreener.com/quote/stock/FRONTLINE-PLC-1413151/consensus/
ibyx
I dag kl 13:10 795

Oi. Denne har vi ventet litt på. Nesten en måned siden forrige FRO VLCC her: https://app.tankersinternational.com

Front Tweed (2022 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) BP Frontline $FRO (TCE: RV USD 30K @ 43 days / Actual USD 20K @ 62 days)

Verre enn fryktet kanskje?

Et sideblikk via DnB.
De har kursmål 310 NOK på oljetransportøren FRO (+103%)
Samtidig har de 28NOK på oljeserviceselskapet AKSO (-8%)
Det er gjerne et kvalitetsstempel om analytikerne jobber uavhengig av hverandre?
Redigert i dag kl 13:21 Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 12:11 878

Volume: 289.09K
65 Day Avg: 1.09M
26% vs Avg

Viljen til gevinstsikring rundt 155 er ganske avtagende.

Hvem tar stafettpinnen videre og på hvilke volumer?
Det er jo grenser for hvor illikvid denne kan bli?
JonasKr
I dag kl 00:57 1347

Nei vanskeligå si. Under normale forhold ville flesteparten av skipene i skyggeflåten vært skrapet pga ulønnsomhet.

Jeg tror noe vil skje i tiden fremover. For det første er det en helt uholdbar situasjon at de lovlydige tankselskapene skal ha masse kostbare klimakrav, mens rusthaugen til diktatorforeningen kan gjøre som de vil uten konsekvenser. For det andre vil det bli splid i Opec+ om Putler og Khomeini fortsetter å selge så mye de kan under radaren, mens Saudi Arabia osv opprettholder kutt.

Er ikke noe tilhenger av Trump, men her tror jeg han vil gjøre det rette, kjøre en knallhard linje.
Redigert i dag kl 00:58 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
I går kl 23:03 1486

Da ser det ut som om det iverksettes en del nye tiltak fra nord-europeiske kystnasjoner, men jeg tviler på at dette vil ha vesentlig effekt..

https://www.finansavisen.no/shipping/2024/12/16/8220247/na-ma-russiske-oljetankere-vise-gyldig-forsikring
Redigert i går kl 23:05 Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 15:00 1875

Markedet tror ikke fullt så tungt lenger?
Volume: 501.99K
65 Day Avg: 1.09M
46% vs Avg

ibyx
I går kl 14:19 1974

Påfallende lenge siden det har blir meldt noen Frontline-kontrakter?
Front Gander (2023) 32k/day 19.november.
JonasKr
I går kl 08:27 2364

Poenget er at dette også kan skje med en VLCC. Skyggeflåten er full av skip langt over levealder med masse feil. Om noe lignende skulle skje med en VLCC vil det være tidenes miljøkatastrofe.

Jeg antar at det blir voldsomt press fra USA og EU mot skyggeflåten fremover, og Kina vil gi etter. Prisen for en handelskrig med EU/US er langt høyere enn rabattert russisk/iransk olje.
Redigert i går kl 08:32 Du må logge inn for å svare
JonasKr
I går kl 06:56 2553

Frontline blir ikke blakke, tviler sterkt på at de vil gå med underskudd et eneste kvartal.
cm punk
I går kl 02:44 2706

Og hva skjer hvis hunter og FRO blir blakke før ratene eventuelt tar seg opp??
desirata
I går kl 02:41 2711

Viser at en ikke kan høre på analytikere. Alle sa at ratene ville være over 100 tusen i vinter. Nå er de 11 tusen, dvs en ti-del. Hunter vil være blakk på et kvartal med disse ratene. FRO er usikker nå med all shortinga.
JonasKr
15.12.2024 kl 22:27 2985

Kina er på gli. De ønsker ikke 3 mill fat russisk olje fra en rustbolk av en VLCC i sine farvann.
Parsons
15.12.2024 kl 21:50 3099

Det beste FRO kan håpe på nå er en lav cantago.
Som redder kostpris.
Redigert 15.12.2024 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
15.12.2024 kl 20:01 3333

Tror neppe land som handler olje fra Russland og Iran - og som benytter den såkalte «skyggeflåten» er særlig opptatt av skipenes forfatning.
Anden
15.12.2024 kl 19:44 3389

Veldig synd med havari av ikke bare en, men to oljetankere! Burde vært skrapet for lengst! Tror det kan gi fortgang på å benytte nyere "lovlige" tankskip!
JonasKr
15.12.2024 kl 12:55 3840

Så var dessverre ulykken et faktum, det var vel kun et tidsspørsmål:

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/breaking-oil-tanker-literally-breaks-34316163

Skipet bygget i 1969!!

La oss håpe dette får importørene til å tenke seg litt bedre om med tanke på rustflåten til Putin.

JonasKr
15.12.2024 kl 12:52 3849

Hvis dette er sant burde det føre til at skipsverdiene går ned, dette salget tyder på det motsatte.
MikkeMus
14.12.2024 kl 12:23 4403

Jeg sitter med et inntrykk at India i all hovedsak importerer prisredusert olje fra Russland og Iran via den såkalte skyggeflåten -- og det samme gjør vel også Kina i betydelig grad. .... Samtidig har USA i løpet av få år er gått fra å være en betydelig oljeimporter til å bli en betydelig oljeeksportør - noe som igjen legger press på produksjonsvolumene fra OPEC.
Redigert 14.12.2024 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
ibyx
14.12.2024 kl 12:05 4438

Det er sikkert helt riktig å ha fokus på Kina, men verden har også andre store mottakere. Ifølge data her så har kinas reduksjon mer enn blitt "fanget opp" av andre. India, ASEAN...
https://www.hellenicshippingnews.com/indias-crude-oil-imports-on-the-rise-during-2024/
MikkeMus
14.12.2024 kl 11:21 4514

Jeg tror at mye av denne utviklingen kan skyldes at overgangen fra olje til andre energikilder som eksempelvis sol og batteri går raskere i Kina enn mange har forventet..

Kina har gjennom årene eksempelvis tatt fullstendig kontroll over produksjonslinjene innenfor sol - og bygd ut gigantiske solparker i rekordfart. Det samme gjelder produksjon og salg av batterier og elektriske biler. Paradokset er at kinesiske myndigheter bygger denne "grønne industrien" og "grønne forbruket" ved hjelp av statssubsidiert kullkraft, altså verdens mest forurensende energikilde. Taperen i denne prosessen er uansett olje.

Jeg tror med andre ord at olje som energikilde mister terreng raskere enn forventet i Kina, som altså fortsatt er verdens største importør av olje. ... Stadig mindre oljeforbruk får selvfølgelig konsekvenser for selskaper som frakter olje. I tillegg så har selvfølgelig også den såkalte skyggeflåten og russisk salg av olje til Kina og India betydning for ratene vi nå ser.
Redigert 14.12.2024 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
JonasKr
14.12.2024 kl 00:41 4859

Kan bli trangt ut døra for shorterne nå. All honnør til de som shortet på 250+, men nå må du dekke inn.
Redigert 14.12.2024 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
13.12.2024 kl 23:01 4968

Shorterne har begynt å dekke seg inn før det er for sent😉
Redigert 13.12.2024 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.12.2024 kl 19:39 5194

Oi! "TW daily" er ned ca 13% til 11.300 !!!
Likevel er NYSE:FRO opp ca 2,5%
Hva skjer? Kan man ikke stole på noe lenger? 😅
elvis68
13.12.2024 kl 16:22 5422

Du glemte DnB sitt kursmål, siden er opphengt i meglerens sine kursmål🤷‍♂️
JonasKr
13.12.2024 kl 11:46 5716

Bears smyger ut av dvalen sin når det går dårlig og går tilbake til dvalen sin når det går bra, bare la dem holde på ;-)

Det er seff et åpenbart problem med skyggeflåten. Blir ekstra håpløst når den lovlige delen av tank er underlagt strikte kostbare regler om vedlikehold, klima, osv, mens skyggeflåten får holde på uten konsekvenser.
Redigert 13.12.2024 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.12.2024 kl 11:05 5827

Selv en amatør kunne se skriften på veggen før demningen brast og den dundret under 200.
Så blir det bare for dumt å si at den ikke skal opp igjen selvsagt. Det tyder på at første utsagn kanskje var mest basert på flaks hos noen?
Blir litt klein baissing liksom? :-)
JonasKr
13.12.2024 kl 10:41 5887

Det går opp og ned. Jeg kjøpte Okeanis til under 60kr i 2020. Den sto I 384 på det meste, nå nede i rundt 220. Jeg tror ratefallet er en blessing in disguise. Båtbyggingen var på vei oppover igjen, la oss håpe ratefallet virkelig får rederne til å bygge minimalt fremover. Kombinasjonen av lave rater og dyre skip bør få rederne til å tenke seg om. Så blir det fest i løpet av noen år skal du se:-)
Redigert 13.12.2024 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
Optimisten2
13.12.2024 kl 10:29 4084

Det er det vel ingen grunn til. Jeg solgte meg ut på 220, skjønte at dette gikk ad dundas. Alle som vet litt om aksjer skjønner jo at denne aldri kommer opp igjen. Man må være realist
JonasKr
13.12.2024 kl 10:25 4111

Interessant at båtverdier og aksjekurser går hver sin retning nå (ref tidligere post om 18år VLCC solgt for 43.4m USD.

Ja jeg prøver å analysere ratekollapsen. Det skyldes jo ikke mange nybygg. Snittalderen på flåten har aldri vært høyere. Trenger verden akutt mindre olje? Svært lite trolig. Oljelagrene er på det laveste på 5 år så det har definitivt vært en stor lagertømming. Lagrene må fylles igjen eller i det minste hvertfall ikke tømmes mer. Hva gjør det med ratene? Skyggeflåten er jo en usikker faktor selvsagt, men det blir jo ikke flere skip uansett.

Uansett, det er noe som ikke stemmer.
Redigert 13.12.2024 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.12.2024 kl 10:01 4191

Tror det er en kombi av noe redusert kinesisk mottak pluss at skyggeflåten er mer effektiv enn papirsanksjonene klarer å hamle opp med?
Men nå mistenker jeg vi er i ferd med å bevege oss inn i et typisk "emosjonelt og verktøybasert" børslandskap...
Parallellen til fjoråret er kanskje bare 50% gyldig, men kanskje nok til 15-20% innhenting i løpet av januar?
JonasKr
13.12.2024 kl 10:01 4197

Interessant at det er null sammenheng mellom aksjekurser og S&P nå. Null komma niks. Enten tar selskapene feil eller så tar markedet feil.

Ble nå solgt en VLCC fra 2006 til 43.4m USD, altså høyere enn det de fleste analytikere opererer med når det gjelder NAV. 18år gamle VLCCere er tydeligvis definitivt ikke verdiløse.