Hexagon Purus - Kina watch

Rect Angel
HPUR 08.12.2024 kl 21:57 1143

Ble jo veldig optimistisk på vegne av Hexagon Purus etterhvert som jeg leste meg fremover i denne artikkelen fra China Daily om hydrogensatsingen i Kina.

Og optimismen ble ikke akkurat mindre da jeg etter å ha lest ca. 2/3 av artikkelen støtte på konkret omtale av Hexagon Purus's og CIMC Enrics kinesiske joint venture og dets ambisjoner.

I artikkelen fremheves to utenlandske selskaper som spillere som 'are also eyeing the massive potential of China's substantial hydrogen market'. Hexagon Purus er altså det ene av disse. Det andre? Gjett to ganger. Toyota. Så får det heller være at China Daily feilaktig blander Hexagon Purus med det svensk teknologiselskapet Hexagon AB. Vi i Norge er nok ikke like 'berømte overalt ute' som vi av og til synes å tro...

Så må det helles litt kaldt vann i blodet, for Holum og Purus-ledelsen ligger for tiden ekstremt lavt når det gjelder forventninger til Kina på kort sikt selv om Holum ved tidligere anledninger har uttrykt store forhåpninger og ambisjoner når det gjelder virksomheten i Kina, på litt sikt. Og det siste forstår jeg godt etter å ha lest denne artikkelen. Men ledelsens altoverskyggende, uttrykte ambisjon foreløpig er altså, sikkkert som kjent for de fleste, å oppnå minimum 50% omsetningsvekst også i 2025 og deretter positiv EBITDA og ditto cashflow i 2026. Konkret sa Holum under Q3 2024 at joint venturets produkter for tiden gjennomgår obligatoriske, nasjonale, kinesiske sertifiseringsprosesser, og at man ikke vet hvor lang tid disse prosessene vil ta. Produksjonsanlegget er ferdig og klart til serieproduksjon. Muligens vil man kunne produsere noe der til andre markeder enn det kinesiske i påvente av at sertifiseringsprosessen sluttføres, sa Holum.

Således kan det vel tenkes at denne tråden tidvis vil bli 'liggende i dvale'. Men dette synes iallefall jeg fremstår som 'sprengstoff' med potensial til å smelle skikkelig. Noter forøvrig også at Holum under Q3 2024 opplyste om at det i Kina foreløpig kun er type3 stålsylindrere som benyttes i produksjon av hydrogendrevne tungtransportkjøretøy og transport av hydrogen. Mens joint venturet altså vil tilby de samme type4 komposittsylindere som Nikola, Toyota og en rekke bussprodusenter har inngått avtaler med Hexagon Purus om leveranser av til sin produksjon av hydrogendrevne tungtransportkjøretøy i Nord-Amerika og ditto busser i Nord-Amerika og Europa og Linde, Air Liquide m.fl. benytter til transport og lagring av hydrogen.

Her er noen utdrag fra artikkelen.


Hydrogen energy forecast to see rapid development in nation

By ZHENG XIN | China Daily | Updated: 2024-12-06 09:26

China is poised to experience a boom in hydrogen energy development, driven by strong government policies and a rapid decline in renewable energy costs, according to industry experts.
...
Transportation is a leading sector in the development of the hydrogen energy industry, with its commercialization playing a critical role in driving broader industry growth. China has prioritized expanding the use of hydrogen in transportation as a key strategy for accelerating the development of the hydrogen sector, rolling out a series of supportive policies, said the association.

Industry experts believe hydrogen energy, as a clean and versatile energy source, holds the potential to significantly reduce carbon emissions and drive the transformation of the energy sector.
...
CIMC Enric, which specializes in manufacturing hydrogen-related products including storage tanks, has seen growing popularity of its products in China and overseas markets.

The company established a joint venture company in 2021 with Swedish technology group Hexagon AB to provide safe, economical and efficient storage and transportation solutions for the fast-growing high-pressure hydrogen storage and transportation market in China and Southeast Asia. The JV plans to set up a production line with an annual production capacity of approximately 100,000 units of hydrogen storage cylinders, and the actual output will be gradually increased to achieve the highest production capacity, it said.

In addition to domestic companies, foreign players are also eyeing the massive potential of China's substantial hydrogen market, with companies such as Hexagon and Toyota also making significant strides in the hydrogen sector.
...
https://www.chinadaily.com.cn/a/202412/06/WS675252d5a310f1265a1d1764.html
Redigert 08.12.2024 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
DrPepper
12.12.2024 kl 14:42 355

Problemet jag ser det är att allt har gått enligt plan, aktiekurs minus 85 %.. Så marknaden gillar inte vad den ser, det är fakta.

Jag hoppas du har rätt i allt, vi kanske går mot all time high, då kan jag gå 25 år i förtidspension :)
aksjeintr
11.12.2024 kl 23:19 562

DrPepper. Anbefaler deg å lese årsrapportene. Men det korte svaret er ja, fabrikkene er ferdige og klare for å produsere for fullt.

Alt har gått etter planen selskapet satte for 5 år siden, nå er det full produksjon og lønnsomhet som er neste mål.
DrPepper
11.12.2024 kl 21:53 632

Har de byggt klart fabriken? Är ju över 2 år sedan de skulle börja bygga.. Måste ju börja ske något i bolaget, aktien är ju stendöd..Tråkig...
Rect Angel
11.12.2024 kl 18:21 775

At mulighetene vil være mange og potensialet veldig stort for Hexagon Purus's og CIMC Enrics kinesiske joint venture straks den obligatoriske, offentlig sertifiseringsprosessen er gjennomført, synes opplagt. For vanskelig å skjønne annet enn at joint venturets 'state of the art' drivstoffsystemer, kommer til å være svært konkurransedyktige i det kinesiske markedet.

Og i artikkel linket i trådstart fikk vi jo dessuten også vite at Purus-partner Toyota allerede 'er på ballen' når det gjelder hydrogendrevet tungtransport i Kina.


When it comes to energy, China shoots in every direction

China is rewriting the playbook for road transportation, blending rapid electric vehicle adoption with bold investments in alternative fuels infrastructure.

Last update: December 11, 2024

China steals the headlines when it comes to the transformation of the road sector. Electric vehicles are flooding Chinese roads while the public and private companies invest in alternative fuels infrastructure. The Asian giant is on a mission to meet ambitious carbon neutrality goals by 2060. At the heart of this shift lies an evolving network of service stations with national and international brands.

China’s network of over 100,000 service stations is experiencing a dramatic transformation. Historically reliant on gasoline and diesel sales, these stations are diversifying their offerings to include LNG, hydrogen, and EV charging. The multi-energy station concept has been a reality for a number of years.

The evolution of road transportation in China
...
Hydrogen fuel cell technology is also making waves in China, particularly in the commercial vehicle segment. Sales of hydrogen-powered buses and trucks reached 5,217 units in the first three quarters of 2024, accounting for more than half of global sales in this category. While hydrogen infrastructure is still in its infancy, government incentives and investments are accelerating its deployment. Hydrogen refueling stations, though currently numbering just over 500 nationwide, are set to grow exponentially as subsidies and infrastructure investments take effect.
...
https://www.mobilityplaza.org/news/39762
Redigert 11.12.2024 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
08.12.2024 kl 22:51 1039

👍 Bra at de er nøkterne og ikke 'overbyr' når det gjelder langsiktig guiding.

Mener faktisk å huske at Holum under Q3 2024 også sa at man kunne nå målet om positiv EBITDA og cashsflow i 2026 selv om det på kort skulle gå litt tregere enn ønskelig når det gjelder hydrogendrevet tungtransport.
Session88
08.12.2024 kl 22:33 1083

Jeg hadde en korridorprat med Holum under energikonferansen til Pareto og tok der opp denne Kina satsningen. Riktig som du sier, at Holum toner ned forventningene og at sertifiseringen kan strekke ut i tid. Spennende er jo dette uansett. Får bare håpe at Purus har sikret teknologien godt, kinesere kan jo være noen "røvere". Ekstra spennende at Toyota også nevnes, går ut i fra at det fortsatt er nyttekjøretøy som er aktuelt.

Jeg spurte også Holum om status i samarbeidet med BMW og Toyota for personbiler. Her var han forsiktig og sa at det fortsatt ligger minst et par år frem i tid, dersom det blir noe.

Uansett, spennende tider:)