Nedside vs Oppside

DjTao
RECSI 13.12.2024 kl 09:34 2144

På kursnivåene vi befinner oss på i dag (5,50 -6 kroner) så vil jeg si at oppsiden i aksjen er vesentlig større enn nedsiden,

Innen 8 dager bør vi få bekreftelse på at kvalifikasjonen av test materialet er gjennomført, noe som åpner for første levering og betaling av prepayment. Sannsynligheten for at kvalifikasjonen lykkes, vurderer jeg som betydelig høyere enn at den feiler (80 % vs. 20 %). REC har testet materialet i sitt splitter nye laboratorium og ville neppe sendt det fra seg uten å være overbevist om kvaliteten.

Det er selvsagt en usikkerhet knyttet til hvordan materialet oppfører seg i produksjon og hvordan det eventuelt påvirker slutt produktet men dersom polysilisiumet har den renheten REC mener å ha oppnådd, bør det fungere godt i produksjonen og end eopp med gode material egenskaper. Dette var også budskapet da REC sendte ut børsmeldingen 13. september. Med et positivt testresultat vil mye usikkerhet rundt finansiering forsvinne, noe som bør løfte kursen vesentlig.

Dersom det skulle vise seg at REC må gjøre noen endringer eller re-teste eller noe annet som forsinker prosessen ytterligere, så vil kursen gå ned. Men, jeg tenker at med kursene vi er på nå og eventuelt lavere ned mot 4 tallet så vil mange alikevel velge å holde på aksjen fordi mange sitter med store tap og derfor like gjerne kan bli værende i aksjen. Jeg tror derfor nedsiden begrenser seg ned mot 4 kroner mens oppsiden fremstår større..
Redigert 16.12.2024 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
DjTao
13.12.2024 kl 10:18 2121

Dette sier ChatGTP når jeg prompter med informasjon fra børsmeldingen fra 13 september + FAQ 8 desember og klargjør at toll problemet er løst.

Assigning a precise probability to REC's likelihood of achieving a positive outcome in their qualification process by December 21st involves inherent uncertainties. However, based on the comprehensive information provided and the factors influencing REC's situation, a reasoned estimate can be made.

A. Strengths Enhancing Success
Technical Capability: Successful reduction of impurities showcases REC's ability to meet quality standards.
Internal Alignment: Shared ownership with the client likely ensures better alignment of objectives and smoother decision-making processes.
Operational Flexibility: Maintaining multiple production lines and exploring secondary markets demonstrate REC's adaptability.

B. Challenges Impeding Success
Qualification Testing Uncertainties: The need to bypass parts of the manufacturing process introduces unknowns in the qualification outcome.
Dependence on Third-Party Testing: Reliance on external entities in China adds layers of complexity and potential risk.
Financial Strain: Although mitigated by reduced production and secondary markets, ongoing uncertainties could still impact finances.
Limited Qualification Sites: Dependence on a single qualification site in China restricts flexibility and increases vulnerability to regional disruptions or issues.

C. Final Assessment
Overall Likelihood of Success: 80%

Rationale:

Positive Aspects (70%): REC has effectively addressed critical quality issues, secured internal alignment, and managed production uncertainties.

Remaining Risks (20%): While there are still uncertainties related to the qualification tests and dependence on third-party testing in China, the internal alignment and proactive management strategies enhance REC's ability to navigate these challenges.

Outcome Dependency (10%): Success hinges on the final qualification test results expected by December 21st and REC's ability to respond swiftly to any feedback or required adjustments.
Redigert 13.12.2024 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
DjTao
16.12.2024 kl 15:31 1560

"If the new Trump administration puts higher tariffs in place, the question for the U.S. solar industry will be how to fill the gaps left in the supply chain as American cell, wafer, and ingot manufacturing ramps up."

https://pv-magazine-usa.com/2024/12/13/trump-touts-solar-trade-tariffs/
Pensjon
16.12.2024 kl 15:46 1513

Hei.
Aner ikke hva du skriver om.
Du er blokkert for lenge siden sammen med
4 andre med skrivekløe.
Advarer alle - svar ikke, da disse lever sitt liv her inne og bare ønsker
diskusjoner uten å ha noe konstruktivt.
Mvh gammel pensjonist
DjTao
16.12.2024 kl 15:53 1485

Du aner ikke hva jeg skriver om? Første innlegg omhandler en refleksjon rundt oppside vs nedside på dagens kurser? Hva er det som er så lite konstruktiv ved det innlegget?

Redigert 16.12.2024 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Candelstick
I går kl 15:45 1072

Trippel topp rundt 3,60 og to børsdager til 2025. Mange aksjer ble kjøpt nede på 2 tallet, men nur skal dem lempes ut?
10åringen fortsetter å stige i USA, storpolitikken er syrnet og kineseren har løyet om folketallet sitt. USA kontrer med å revidere alt av arbeidstall de siste 4 årene.

Cash Is King!
elnomi
I går kl 17:09 917

Oppside sannsynlighet 25%.
Nedside sannsynlighet 75%.
Seriøs
I går kl 17:47 848

Enig at kortsiktig er kursen mottakelig for opp mot 4 tallet. Nedsiden er ikke under 2 tallet men da som sist bare en snartur ned. Tør ikke gå inn nå men de som tør tror jeg blir belønnet men alt avhenger av hva de gjør med finansene
Stabukk
I går kl 20:37 633

Ser noen tenker å gå ut nå og stå på sidelinjen inntil Rec sin usikre finansielle situasjon er mer avklart. Skjønner den vurderingen, og er selv veldig i stuss. Vi ser at ny test blir vurdert, men også at inngåtte avtaler kan bli reforhandlet. Kanskje lurt å gå grundig gjennom den siste og skuffende meldingen, og tenke gjennom hva de opplistede alternativene kan resultere i. Akkurat nå bør kanskje slike vurderinger få større vekt enn teknisk analyse?
Candelstick
I går kl 20:49 604

Jeg ser det slik: Recsi må søke Qcells om å få sende avgårde enn ny batch til Kina for "kvalifisering". Qcells sier nei til dette, men kan ta det til vurdering i Q4 2025. Som plaster på såret aksepterer Qcells å kjøpe fra Recsi til spotpris minus en premie på 5%.
På denne måten er ML åpen, men dekningsbidraget vil være for lite til å betjene alle lånene, og Hanwha må garantere for litt mere lån hele tiden.

Alle vinner, bortsett fra aksjonærene i Recsi.
Redigert i går kl 20:57 Du må logge inn for å svare
JanH
I går kl 22:18 405

Jeg tror ikke det er så mange i Norge som har kjøpt på 2 tallet faktisk, da dette er nær historisk bunn nivå. Med den kraftige nedgangen (halvering) som var for noen dager, er det fortsatt rom for å gå videre opp. Denne kan fint gå opp mot 4 kroner.
Candelstick
I går kl 22:31 367

Recsi på fire kroner så siterer jeg Silverstein:"Pull It!"
JanH
I går kl 23:01 283

Men hvor har du det fra da; at mange aksjer ble kjøpt på 2 tallet ?
Candelstick
I går kl 23:05 263

Nå tror jeg du spøker med meg JanH. Jeg klarer ikke å finne ut hvor mange aksjer som ble omsatt på 2 tallet. Er det noen som kan hjelpe?
JanH
I går kl 23:11 239

Kursen var på 2 tallet i to små dager (av 358 dager som den hittil hadde passet). Det er relativt få aksjer som ble solgt på dette nivået, sammenlignet med resten av 2024. Så enorme menger aksjer kan det umulig være?
JanH
I går kl 23:20 202

Et lite poeng å legge til er at nok de fleste av de få som kjøpte på 2 tallet, allerede var aksjonærer fra før. De benyttet bare anledningen til å snitte seg ned. Sannsynligvis med et snitt fremdeles langt over dagens nivå. De som eventuelt gjenstår da, er disse helt nye aksjonærene, som fikk mulighet til å kjøpe billige aksjer. Ja, enig. Disse kan nok finne på å selge på nivå rundt 3-4 kroner.