Skal vi ta kontrollen og gjøre dette selv?

Sjanten88
OCE I dag kl 12:11 148

Hei alle OCE-aksjonærer,

Jeg har nylig hatt en samtale med Bilentusiasten, og vi har kommet frem til at vi må ta grep for å få verdier ut av våre OCE-aksjer og eierskap.

Bakgrunn
Jeg er utdannet siviløkonom fra NHH og har investert i flere oppstartsselskaper. Noen av disse har gitt god avkastning, mens andre fortsatt er under utvikling eller avskrevet. I ett tilfelle ledet jeg et aksjonæropprør som resulterte i utskifting av både ledelse og styre. Dette selskapet, med base i USA, hadde mange norske investorer og en avtale med et stort amerikansk konsern. Til tross for inntekter, ble mye av pengene brukt på driftskostnader og interne prosjekter. Etter flere år med manglende svar fra ledelsen, fikk vi kontroll og avslørte uansvarlig bruk av midler. Dette snudde selskapet, og i dag går inntektene tilbake til aksjonærene. Jeg har siden ferdig utdannet i 2015 jobbet som konsulent, controller og forretningsutvikler. Jeg har også bodd i USA i 1,5år og har familie i USA så jeg er komfortabel med informasjon på engelsk. Jeg har også holdt presentasjon foran større forsamlinger av mennesker så jeg er komfortabel med å reise rundt og holde innlegg og presentasjoner om teknologien.

Min erfaring med OCE
Jeg arvet mine OCE-aksjer fra min far. For 4-5 år siden tok jeg kontakt med ledelsen for å tilby hjelp. Jeg hadde dialog med SR Bank Markets, Pareto og andre private aktører, men svaret var at prosjektet var for tidlig i sin utvikling. Pareto krevde minst 50 millioner kroner for å vurdere saken, mens andre anbefalte en 12 måneders fullskalatest før de ville investere. Skotte var negativ til dette og fokuserte på testing som en del av en park. Da jeg nylig snakket med ham om å hente inn kapital, hadde han ingen oppdaterte budsjetter og mente fortsatt at en prising på 60 millioner kroner var riktig. Jeg forklarte at dette er urealistisk uten mer substans og foreslo en ny strategi. Og negativ til noe lavere prising. Negativ til å også få inn 1 stor investor som kan ta alt (dårlig tegn!)

Forslag til strategi
Jeg foreslår følgende fremdriftsplan:

- 1 million kroner hentes inn til 0,05 øre per aksje for å sikre drift og legge grunnlaget for videre kapitalinnhenting.
- 10 millioner kroner hentes inn på en prising av selskapet til 10 millioner kroner, noe som innebærer en utvanning på 50 %. Dette krever en stor investor som kan bidra med ressurser og muskler for å bringe prosjektet videre. Ved 50% eierskap må de ha støtte fra noen av de andre aksjonærer for å gå videre.
- Søke EU midler for en full park. Forsøke IN igjen.
- 20 millioner kroner (eller mer!) hentes inn på en prising av selskapet til 20 millioner kroner (eller mer!), som igjen medfører 50 % utvanning. Kapitalen skal brukes til å etablere en park hvor selskapet er medeier.

Etter dette vil selskapet forhåpentligvis være selvfinansierende, og man kan bygge videre steg for steg.
Imellomtiden må man ut der og skape oppmerksomhet rundt teknologien både i inn- og utland.

Rollefordeling og styresammensetning
Jeg foreslår å:
- Kreve en ekstraordinær generalforsamling (EGF), som krever 10 % av aksjene for å gjennomføres.
-Sikre flertall (50 %) for å bytte ut styret og ansette ny ledelse.
-Beholde Skotte som CTO med ansvar for teknologien, men supplere ham med andre kompetanser.

Jeg kan stille som styreleder og lede prosessen med å hente inn midler fra investorer. Jeg inviterer 1-3 andre aksjonærer til å delta i styret. Skotte er en viktig ressurs og bør fortsatt ha en sentral rolle i selskapet.

12-måneders test
En 12-måneders test må avklare:
- Kreftene ulike bølgehøyder påfører enheten.
- Hvilke vindhastigheter og værdata som kan varsle sterke bølger.
- Når enheten bør senkes under vann og til hvilken dybde.
- Strømproduksjon i ulike situasjoner, inkludert delvis eller full nedsenking.

Dette vil kreve riktige sensorer og algoritmer for å trekke enheten automatisk ned under vanskelige forhold.

Videre handlinger
Vi ønsker tilbakemelding fra aksjonærene:

1. Støtter du en endring av styret og ledelsen, og at Skotte settes som CTO?
2. Støtter du meg som styreleder og Bilentusiasten som styremedlem?
3. Er du interessert i å bidra i styret eller ledelsen? Hva kan du tilføre?
4. Vil du delta i arbeidet med å kontakte andre aksjonærer for å sikre 50 % støtte?

Svar gjerne på dette forumet eller send en e-post til salgogkjopavaksjer@gmail.com. Jeg svarer med min vanlige e-post og telefonnummer, slik at vi kan ta en prat.

La oss samarbeide for å få denne teknologien ut i verden!

Med vennlig hilsen,
Sjanten88

Redigert i dag kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Bilentusiasten
I dag kl 15:07 42

Jeg kan jo også trekke frem om meg selv at jeg i flere år har vært styreleder for et bedriftsidrettslag, som jeg i sin tid var med på å etablere. Ellers har jeg ledererfaring fra butikkfaget. Jeg er i starten av 40-årene, og har vært aksjonær i OCE siden 2016, så jeg kjenner selskapet godt.
Sjanten88
I dag kl 13:33 78

Supert! Ja jeg kan føye til at jeg eier 182.000 aksjer i Ocean Energy.
Bilentusiasten
I dag kl 12:30 115

Takk for hyggelig samtale og initiativ. Jeg støtter dette fullt ut. Bra innlegg, du har fått med det viktigste / essensielle.
1. Ja
2. Ja (selv om jeg vel er inhabil i dette spørsmålet)
3. Ja, med kunnskap, erfaring, vilje og entusiasme. Jeg er nøye i mitt arbeide og uttrykker meg godt, både muntlig og skriftlig
4. Ja, jeg har allerede gjort ulike fremstøt mot potensielle investorer, men fått tilbakemelding, så langt, om at OCE er for tidlig i prosessen og at de heller foretar investeringer i en senere fase.

Det viktigste nå er at man får bygget og slutt-testet Det Balanserte System, så fort det lar seg gjøre.

Jeg eier og representerer 120 000 aksjer.
Redigert i dag kl 12:31 Du må logge inn for å svare