Hexagon Purus - Hexagon Purus Maritime

Rect Angel
HPUR 17.12.2024 kl 15:49 1722

Lager en trådstart på Hexagon Purus Maritime. Tiden vil vise hvor mye aktivitet det blir på tråden.


Cruise Service AS har i dag fått tildelt 171 millioner NOK i støtte fra Enova til bygging av 2 hydrogenfartøy.

Teknologileverandører oppgis å være BRØDRENE AA AS og HEXAGON PURUS MARITIME AS


Støtte til 14 nye nullutslippsfartøy i Norge

17.12.2024 12:00:00 CET | Enova | Pressemelding

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18359169/stotte-til-14-nye-nullutslippsfartoy-i-norge?publisherId=17848299&lang=no

De to fartøyene:

https://www.enova.no/om-enova/om-organisasjonen/teknologiportefoljen/hydrogen-katamaraner-for-cruise-turister-fra-alesund--fartoy-1/

https://www.enova.no/om-enova/om-organisasjonen/teknologiportefoljen/hydrogen-katamaraner-for-cruise-turister-fra-alesund--fartoy-2/

Cruise Service AS

https://www.cruise-service.no/


Hexagon Purus Maritime er involvert i flere andre prosjekter. Minner om et par av disse:

https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-maritime-supplies-freire-shipyard-with-hydrogen-fuel-system-for-new-greenpeace-vessel

https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-maritime-receives-purchase-order-for-hydrogen-fuel-storage-system-from-hvide-sande-shipyard-in-denmark


Hexagon Purus Maritime:

https://hexagonpurus.com/maritime

Redigert 17.12.2024 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
DrPepper
11.01.2025 kl 17:17 1549

https://hydrogen-central.com/behydro-dutch-government-will-launch-a-subsidy-program-to-support-the-decarbonisation-of-inland-shipping-dual-fuel-and-100-hydrogen-engines/

"Dutch government will launch a subsidy program to support the decarbonisation of inland shipping – dual-fuel and 100% hydrogen engines"

Start date: January 13th 2025
Total budget: €19.000.000
Subsidy amount: Up to 20% of the total investment cost, with a maximum of €400.000 per vessel.

Detta bör ju kunna gynna Hexagon Purus, det är ju deras hemmamarknad kan man säga..
Rect Angel
12.01.2025 kl 14:14 1287

Absolutt. 'Inland shipping' er definert blant satsingsområder for hydrogendrift til vanns av Hexagon Purus Maritime.


"We expect that the demand for hydrogen fuel systems will increase in line with the race to decarbonize the shipping industry. Compressed hydrogen is the natural choice for zero emissions in shipping where batteries are no longer sufficient. This applies especially to vessels with short and predictable routes, for example, passenger ferries, inland or coastal cargo vessels, supply and service vessels for offshore wind farms, as well as fish farming", says Morten Holum, CEO, Hexagon Purus.

https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-maritime-opens-new-office-in-%C3%A5lesund-norway
Redigert 12.01.2025 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
29.01.2025 kl 14:21 804

Spennende og veldig gledelig at det etter planen allerede i 2026 skal seile hydrogendrevne ferger mellom Bodø - Moskenes.

Og hvem skal levere drivstoffsystem/hydrogentanker? Myklebust Verft holder til på søre Sunnmøre. Så hadde jo vært moro hvis det er 'naboen' Hexagon Purus Maritime i Ålesund som får oppdraget.

Men tenker uansett at realiseringen av dette prosjektet er et kjempeløft for Hexagon Purus Maritime og alle andre aktører innen hydrogendrevet skipsfart, uavhengig av hvem som lander ordren for levering av drivstoff-/tanksystem spesifikt til dette oppdraget.


Bygger unik hydrogenfabrikk til 1,2 milliarder: – Det eneste stedet i verden hvor dette blir gjort

Dersom alt går etter planen kan man allerede neste år reise til Lofoten med ferger som drives at hydrogen produsert på fabrikken i Bodø.

Publisert 27. jan. kl. 19:34 
Oppdatert 27. jan. kl. 20:20

https://www.nrk.no/nordland/bygger-hydrogenfabrikk-til-1_2-milliarder_-_-det-eneste-stedet-i-verden-hvor-dette-blir-gjort-1.17224449


ChatGPT:

Per januar 2025 er det ikke offentliggjort spesifikk informasjon om hvilken leverandør som skal levere hydrogentankene til de nye hydrogenfergene som bygges av Myklebust Verft for Torghatten Nord på ruten Bodø–Moskenes. Det er kjent at leverandørene av design, teknologi, utrustning og hydrogen i prosjektet er norske, men detaljene om leverandørene av hydrogentankene er foreløpig ikke tilgjengelige.
Redigert 29.01.2025 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
kelle
29.01.2025 kl 14:55 710

Her vil jeg anta at compositttanker blir valgt fremfor stål. Da er det vel ikke så mange leverandører å velge i mellom. Dessuten er det vel greit å handle i nærbutikken. Hydrogen er i sterk frammars over det hele. Til og med i USA, selv med DonaldTrump ved roret