CEO spår 2500% oppside!

Mdg1
ZENA 20.12.2024 kl 08:54 29357

Selvsikker CEO mener de vinner begge arbitrasjesakene selskapet er innvolvert i

https://investornytt.no/ceo-i-zenith-spar-oppside-pa-2500-i-eget-selskap/
Gullit
I går kl 21:34 556

Firmaet har tidligere hatt en markedsverdi 4* høyere enn vi ser nå. Så her er det veldig mye å gå på før vi flater ut. Aldri har det sett bedre ut.. har stor tro på kraftig oppgang!!!
Aqualight
I går kl 20:06 798

Du har fuldstændig ret i at ingenting kan bekræfte at firmaet vinder alle de 130 mill $, - dog vil jeg lige bruge den seneste reference sag, på 9,7 mill $ (110 mill nok kr) - sagerne omhandler praktisk talt det samme, og firmaet fik dækket alle udgifter, da de var godt forberedt.

Alle er klar over at Tunesien, har været obstruerende overfor firmaet, men også overfor retten, det kan kun være den bærende grund til at de skal fremkomme med en ny tidsplan, så kan man tro på de store forandringer eller de små, jeg er ikke i tvivl om at der bliver lavet et forlig og at betalingen kommer til at gå hurtigt, det er jeg overbevist om, det er nogle andre mekanismer der er i spil når tingende går igennem ICSID. Mit bedste bud er at det bliver tidlig sommer, hvis man følger det firmaet har meddelt som tidspunktet for dommen.

Når alt dette er sagt, så er fortællingen om firmaet kommet langt ud i mange afkroge af investor miljøet, hvorfor jeg ikke kan se noget belæg for at aktien skal falde eller flade ud. men igen den enes bud kan være ligeså godt som den næstes.

Aqualight 🇩🇰🇳🇴
JanH
I går kl 19:50 888

Hektor skrev Ok, takk 👍
Det kan komme oppdateringer meget raskt fremover. Dette vil raskt gi svært mye høyere kurs. Jeg tror ikke folk vil vente med å gå inn i aksjen.
Herman*
I går kl 19:24 1011

Dette gjelder sak nr 3. Retten ønsker litt fortgang i saken, og partene må bli enige om fremdriftsplanen og gi beskjed til retten (og markedet) om dette. Det blir nok uansett ikke så veldig stor forskjell fra det som tidligere er kommunisert.
Redigert i går kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Hektor
I går kl 19:11 1079

Siste børsmelding: The Decision has also ordered the Claimants and Respondent to consult and agree on a shorter procedural timetable and to communicate this to the Tribunal no later than January 20, 2025.
jantt
I går kl 18:54 1136

Det har du ret i Herman. Tror folk lige nu farer for hurtigt frem med at kursen stiger flere tusinde % indenfor kort tid. Kommer ikke til at ske. Så ville stigningen i sidste uge have været højere, Tror selv på forlig .
Herman*
I går kl 18:50 1159

Hva mener du med 20 handelsdager? Sak nr. 2 skal avsluttes i slutten av februar og dom blir offentliggjort til sommeren. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Så må vi ikke glemme saken mot riggoperatøren. Den blir ofte glemt, men vi snakker om opp mot 100 mill nok.
Redigert i går kl 18:52 Du må logge inn for å svare
Blientotre
I går kl 18:19 1277

Vi har fremdeles ikke opplevd den store forløsende oppgangen. Ca 30%, 40% og 26% de 3 siste børsdager. Derfor tror jeg vi vil få den virkelig store forløsningen med tall som går over dobling - Og fra der vil stabilisering og svigninger komme.
Redigert i går kl 18:21 Du må logge inn for å svare
birol
I går kl 18:17 1289

Har stor respekt for deg Aqua, du kan langt mer om Zena enn jeg gjør. Når det er sagt... Ingenting kan bekrefte at Zena vinner saken, og selv når de vinner kan du ikke bekrefte at de vinner hele beløpet. Vi får ikke høre om utfallet av rettsaken før i sommer (dette sier Andrea selv), og vinner de hele beløpet i sommer, så er det også uvisst når disse pengene kommer på konto.

Ikke misforstå. jeg er long Zena, vært i aksjen i par år nå, men kortsiktig har Zena gått fra 17 øre til 60 øre og jeg tror neste uke vil vi få en stabilisering på aksjepris.

Tror derimot Zena kan gå opp etter korrigering senere i Januar/februar. men dette er bare sånn jeg erfarer at de som følger Per Stolt sitt tips fra dagens børs så selger de aksjen når neste joker skal på plass (som er 6 januar)
Aqualight
I går kl 18:09 1320

Jeg skal lige forstå det du skriver, så misforstå venligst ikke, men indenfor 20 børs handelsdage, står firmaet til at blive tilkendt ca. 1476 millioner nok kroner, samtidig er begge parter i sagen blevet pålagt at vende tilbage med en opdateret tidsplan, for det videre forløb inden den 20 Januar 2025 - og du har en overbevisning om at der er noget der stabiliserer sig? er det rigtig forstået

De 1476 millioner nok kroner, svare til 4 kr. på aktien, fra dagens kurs!! sagen med de 9,7 millioner $ og de 130 millioner $, minder meget om det samme emne.

Aqualight 🇩🇰🇳🇴
Northill
I går kl 18:04 1339

Minimum 1 kr i morgen mandag 30/12/24 🚀
Mellom 2-3 kr i løpet av Jan/Februar
Mellom 5,5-9 kr i løpet av juni
Star
I går kl 17:59 1358

Nyttårsrakett skal mangedoble seg ref CEO.
Barneskirenn
I går kl 17:41 1441

Hvis det blir 70-90% av kravet + lisenser som kan få Zenith opp på 1000 boed innen nær tid, så vi virkelig fått full uttelling..! Også for lang sikt.
Januar blir en sinnsykt spennende måned.
birol
I går kl 17:30 1489

tror selv vi går ned til 0,5 for å stabilisere. er for mange spekulanter som er alt for bull, tror de selger om deres høye forhåpninger ikke slår til. håper dere har rett og den går til 1 kr.
Herman*
I går kl 17:22 1535

Vi kan jo alle tippe. Selv tror jeg den når 1 krone i løpet av 4 handelsdager.
jantt
I går kl 17:14 1575

Kan se at de fleste regner med voldsom stigning i morgen. Bliv nu ikke skuffet hvis det ikke sker. Selv tror højst stigning på f.eks 10 % eller stabilisering af nuværende kurs. Ja er sgu blevet skuffet så manmge gange i denne aktie, men håber da jeg tager fejl. Skulle kursen ryge over 1 nkr så sælger jeg 10 % for sikkerheds skyld
Gullit
I går kl 17:00 1634

Tror de fleste har fått med seg att her må man være inne i januar februar. Svar på sak 2 eller forlik kommer nok i dette perspektivet..
Blientotre
I går kl 16:54 1661

I morgen tror jeg vi får den forløsende doblingen🙊
Cat349e
I går kl 14:26 1917

Er ikke mye som skal til for å løfte kursen ytterligere.
Antar vi skal over 1kr før det dabber litt av. Men igjen så virker dette som et solid case på 3-5 kr aksjen innen senest sommeren, så kan fort havne der også før RNS er på bordet.
Selv velger jeg å sitte stille til et eventuelt forlik kommer eller domsavsigelsen. Har vært med her nå i åresvis, tåler fint noen måneder til🤗😉
jantt
I går kl 14:20 1951

Kan håbe på at storinvestor (firma eller pensionsfond) køber stort så trading bliver mindre og kursen kan komme op
Herman*
I går kl 14:12 1988

Det finnes muligens en joker i sak nr. 3, men dette er høyst usikkert. Det er nemlig slik a noen få land, inkludert USA, tillater såkalte «punitive damages». I internasjonal voldgift er dette et litt diffust område ettersom jeg forstår, men det er ikke utelukket. Slike «punitive damages» er ment å straffe tapende part for bevisste og grove overtramp. Utfordringen med en slik dom et at enkelte land som ikke tillater denne form for straff kan nekte å tvangsinndrive assets som stammer fra denne delen av dommen. Det enkleste er å spørre Zenith om dette, da de helt sikkert vet om dette er en mulighet. Jeg er ikke blant de som fabler om kurser på 10-15 kroner, men de av dere som vil drømme om store tall kan jo drømme om at Zenith får noen hundre mill ekstra dollar i USA fordi retten ønsket å straffe Tunisia for eventuelle grove og bevisste overtramp.
Cat349e
I går kl 13:52 2093

Men kan fort anta at enkelte som har handlet fra 40 øre og ned, gevinstsikrer mot beløpet som er investert..
Her må vi jo også tenke på de alle daytraderne der ute...
Ellers tenker jeg også at nær 60% av de frie aksjene på OSE har alt byttet hender. Så snittet ligger høyere for hver dag🤗
Star
I går kl 13:51 2098

Den tekniske analysen herfra

Zenith skyndte seg forståelig nok sterkt på den positive nyheten om at den vant den første tvisten og ble tilkjent en erstatning på omtrent 107 millioner SEK.

Dette er åpenbart et verdispill.

Dersom selskapet skulle vinne tvist nummer to i februar neste år, om cirka to måneder, vil erstatningen utgjøre 1.440 millioner svenske kroner (1,44 milliarder kroner).

I teorien vil dette bety totalt 1 547 millioner SEK i erstatning. I kontanter vil dette tilsvare SEK 5,0 per aksje.

Dersom Zenith også vinner tvist nummer 3, som utgjør et erstatningskrav på SEK 5.573 millioner, så vil den totale erstatningen være SEK 7.120 millioner. Noen som tilsvarer ca 19 SEK/aksje.
Cat349e
I går kl 13:48 2116

Nope.
I think people rather would be in then out at this moment. If any RNS is suddenly on the table, each an everyone who is out, i guess can miss the chance to do 5-10 times investment over the nigth.
kim2002
I går kl 13:37 2167

Det er nok for sent med skattemessige salg :) Her er det bare å sitte i ro. Ennå er kursen alt for lav for noe salg.
Redigert i går kl 13:38 Du må logge inn for å svare
Star
I går kl 13:24 2222

19kr kan komme, slik jeg leser.

Nyttårsrakett kommer å gå fort, starter i morgen.
Herman*
I går kl 13:17 1246

The sales tomorrow will probably not be motivated by tax issues. I think people who wanted to sell for tax reasons have done it already.
Tony83
I går kl 13:02 1301

What do you think, will there be tax motivated end of the year sales tomorrow? Sale tomorrow and buy back on 02.01?
Herman*
I går kl 12:15 1417

Jeg var av den oppfattelsen at landet hverken trenger å ha betalingsevne eller betalingsvilje så lenge de har assets som kan beslaglegges og selges. Tunisias svake økonomi kan utnyttes på flere måter. For det første kan de få en del lisenser hvor en legger til grunn en lav markedsverdi ut fra prinsippet at «cash is king». Om Tunisia vil betale over flere år, bør de betale vesentlig mer da en dollar i dag er verdt mye mer enn en dollar flere år frem i tid.
Cat349e
I går kl 11:57 1465

Blir vell nok en spennende dag i morgen!
Tipper vi stenger mellom 0.8-1kr før nyttår😁🤑
Gullit
I går kl 11:36 1525

Ikke bare ledelsen som spår enorm oppside:

https://dagensbors.se/teknisk-analys-zenith-energy/

Ser vi 19kr aksjen ??

Makan te mulighet ser man sjeldent..
Redigert i går kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Vekst
I går kl 10:08 1723

Ved et forlik kan det godt tenkes Tunisia foreslår en kombinasjon av :
- nye lisenser med produksjon
- cash
-E&P lisenser
-sol/fornybart

Uansett, fokuset er å vinne frem pågående rettsakene. De som er "bekymret" over den økonomiske statusen til Tunisia, finnes det mange ulike mekanismer man kan ta i bruk for å kreve inn midlene.
a) Som f.eks spesialiserte firmaer (selskaper eller fond) spesialiserer seg på å kjøpe eller bistå i inndrivelse av voldgiftsavgjørelser mot stater. Disse firmaene kan enten kjøpe kravet fra den vinnende parten (som Zenith) mot en rabatt eller bistå med inndrivelse mot en prosentandel av beløpet.
Et konkret eksempel på selskap/fond: Burford Capital er kjent for å finansiere eller kjøpe juridiske krav fra selskaper i lignende situasjoner.

b)Politisk og diplomatisk press.

c)Internasjonale finansinstitusjoner som Verdensbanken (som ICSID er en del av) kan legge press på stater for å oppfylle voldgiftsavgjørelser.

d) ++

ICSID saken ($503 mill)
Hva Zenith/deres rådgiver legge til grunn for $503mill kan være noe som:
- Tapte investeringer og eiendeler.
- Tapte inntekter og fremtidig fortjeneste (DCF-analyse)
- Erstatning for ekspropriasjon.
- Juridiske kostnader og andre skader.
- etc.

Jeg vil anta at deres rådgivere (Aqualight skriver noe om det i sin egen tråd) har gjort grundig arbeid for å komme frem til $503mill.
Gullit
I går kl 08:46 1876

Greit å være litt mer nøyaktig Herman, men synes du påpeker en del viktige faktorer.
En spennende tanke att vi kan ende opp med Zenith som en stor aktør i Tunisia. Noen som vet om Zenith tenker i retning av mer fornybar energi?
Herman*
28.12.2024 kl 22:22 2264

Bankerott var et begrep for å vise alvoret, de er ikke teknisk konkurs. Ellers er det jo ekstremt ironisk at landets problemer delvis stammer fra behovet for å importere store mengder olje og gass, samtidig som de gjør livet surt for internasjonale oljeselskaper som ønsker å bidra til å bedre handelsbalansen og gjøre dem selvforsynt med energi. Landet har også et potensial til å produsere sol og vindkraft tilsvarende over 60x eget behov. Med andre ord kan de bli en stor eksportør av fornybar energi. Så her har vi med en stat som er ekstremt vannstyrt.
Redigert 28.12.2024 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
futureistoday
28.12.2024 kl 22:12 2307

Hei liverbirds, håper ikke Herman har noe imot at jeg skyter inn her. Tunisia er per definisjon ikke bankerott men de har ikke en veldig sunn økonomi for og si det mildt. Kan si det slik med hjelp fra KI :

Tunisia har høy offentlig gjeld, og økonomien er sårbar for endringer i internasjonale finansmarkeder. Landet har hatt avtaler med internasjonale organisasjoner som IMF for å få økonomisk støtte, men dette har også ført til krav om økonomiske reformer.

Med andre ord, Tunisia må gjøre alt i sin makt for og komme til en enighet med zenith ellers har de skapt seg ett problem som slår ut på flere arenaer både politisk og over landegrenser. Økonomisk hjelp og handelsavtaler med andre land kan bli ett mareritt for Tunisia sålenge en internasjonal dom henger over dem.

Dårlig nytt for dem, helt fantastisk for oss😊
Herman*
28.12.2024 kl 22:05 2322

De har store økonomiske utfordringer, det trenger ikke være en bakdel for Zenith. De har jo gjort alt de kan for å sabotere sin egen energisektor, det er jo ikke uten grunn at mange internasjonale aktører har ønsket å forlate landet. De trenger sårt et lån fra IMF, men dagens president har takket nei til å underkaste seg IMF og deres krav til reformer. Om jeg ikke husker feil er et lån på 1.9 milliarder USD satt på vent. Dette kan du bare google, og det er sikkert mange her inne som vet mer om landets økonomi.

https://www.africanews.com/amp/2023/04/07/tunisias-president-kais-saied-rejects-imf-diktats/
Redigert 28.12.2024 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Herman*
28.12.2024 kl 20:02 2619

Joda, og en trenger ikke legge til grunn de mest optimistiske scenarioene for at dette skal bli en vanvittig opptur. Et annet moment er at Tunisia er rimelig bankerott, og det kan jo være at de i tillegg til en betydelig mengde cash må la Zenith forsyne seg av en del attraktive lisenser som ETAP har i sin portefølje. Det hadde jo vært toppen av ironi om selskapet ble en av de største private aktørene innen olje og gass i landet. Med mye cash på bok kan de kjøpe seg den kompetansen og den handlekraften de tidligere har savnet. Så spørs det da om AC ønsker å satse på Tunisia eller om han bare vil presse frem mest mulig cash for å satse andre steder.
Vekst
28.12.2024 kl 19:48 2664

Hva tenker dere? Styrker ikke dette inntrykket av Zeniths pågående saker, basert på de siste oppdateringene og erfaringer fra lignende saker? Selv om det ikke finnes garantier for full uttelling, ser sannsynligheten og oddsen ut til å ha bedret seg betydelig..(?)
Redigert 28.12.2024 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Vekst
28.12.2024 kl 18:12 2883

skadi skrev Hva er BIT?
«BIT står for Bilateral Investment Treaty, eller bilateral investeringsavtale. Avtalene blir inngått mellom to land og målet er å verne investeringene til selskap som opererer i utlandet.»
Redigert 28.12.2024 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
Aqualight
28.12.2024 kl 17:49 2978

9 mill $ - har en direkte kurs indvirkning på i omegnen af 0,30 - 0,40 nok kr med dagens antal aktier, MEN ikke dermed sagt at vi får dem, det bestemmer marked.

en anden forudsætning er at vi vinder......

Aqualight 🇩🇰🇳🇴
Vekst
28.12.2024 kl 17:44 2996

Gjorde en del søk på nettet om liggnende saker som Zenith har pågående (ICSID $503 mill).

Occidental Petroleum vs. Ecuador (2012)
• Bakgrunn: Occidental Petroleum, et amerikansk oljeselskap, krevde erstatning etter at Ecuador terminerte selskapets oljekontrakt.
• Krav: Over 1 milliard USD for ekspropriasjon av eiendeler.
• Avgjørelse: ICSID tildelte selskapet 1,77 milliarder USD, den største voldgiftsavgjørelsen noensinne på det tidspunktet.

Philip Morris vs. Uruguay (2016)
• Bakgrunn: Tobakksgiganten Philip Morris saksøkte Uruguay under en BIT mellom Sveits og Uruguay for å ha innført strenge lover mot tobakkspakning.
• Krav: 25 millioner USD for påstått brudd på investeringsavtalen.
• Avgjørelse: ICSID avviste kravet og påla Philip Morris å betale 7 millioner USD i juridiske kostnader.

Chevron vs. Ecuador (2006–2018)
• Bakgrunn: Chevron krevde erstatning fra Ecuador under en BIT mellom USA og Ecuador, etter anklager om kontraktsbrudd og urettferdig behandling i nasjonale domstoler.
• Krav: Flere milliarder USD.
• Avgjørelse: Chevron fikk medhold og ble tildelt 96 millioner USD, men saken førte til mange påfølgende rettsprosesser.

Tethyan Copper Company vs. Pakistan (2019)
• Bakgrunn: Tethyan Copper Company krevde kompensasjon etter at Pakistan nektet å gi gruveselskapet en lisens til å utvikle et stort gruveprosjekt.
• Krav: 11,43 milliarder USD for tapte investeringer.
• Avgjørelse: ICSID tildelte Tethyan 5,8 milliarder USD, en av de største avgjørelsene i ICSID-historien.

Vattenfall vs. Tyskland (2009 og 2012)
• Bakgrunn: Det svenske energiselskapet Vattenfall saksøkte Tyskland under en BIT mellom Sverige og Tyskland for påstått ulovlig ekspropriasjon etter Tysklands beslutning om å fase ut kjernekraft.
• Krav: Flere milliarder euro.
• Avgjørelse: Partene inngikk et forlik, og Tyskland måtte betale Vattenfall 1,4 milliarder euro.

Likheter med Zenith-saken:
• Grunnlag for krav: Påståtte brudd på BIT, inkludert ekspropriasjon, diskriminering, og brudd på rettferdig behandling.
• Erstatningsbeløp: Store økonomiske krav basert på investeringstap, tapte inntekter, og fremtidig fortjeneste.
• ICSID som forum: Mange av disse sakene er tatt opp i ICSID, som er et foretrukket forum for internasjonale investeringstvister.
Herman*
28.12.2024 kl 17:35 3029

Takk. Jeg kjenner til dette. Tenkte kanskje noen hadde enda mer konkret info utover det vi finner tilgjengelig i offentlige børsmeldinger m.m. Men men. Blir spennende å se i januar om det lekker ut at tunisiske myndigheter har forsøkt seg med et nytt tilbud.