CEO spår 2500% oppside!
Selvsikker CEO mener de vinner begge arbitrasjesakene selskapet er innvolvert i
https://investornytt.no/ceo-i-zenith-spar-oppside-pa-2500-i-eget-selskap/
https://investornytt.no/ceo-i-zenith-spar-oppside-pa-2500-i-eget-selskap/
Allgasnobrakes
30.12.2024 kl 21:02
5985
Den kan jo selvfølgelig gå det hvis de vinner begge sakene. Hvis de vinner den første som de får høre om til sommeren er det snakk om ca. 4 kr pr aksje, vinner de begge fullt ut ca 19,5. Så for de som har vært inne før saken, eller kjøper inn nå er det mulig at det fortsatt er noe å hente risikojustert. En seier viser jo at det er noe hold bak søksmålene, men garanterer jo ikke seier. Verdien av selskapet har allerede økt med mer enn hva de får ut av den saken de allerede har vunnet.
Herman*
30.12.2024 kl 21:15
5949
Sak nr 2 er nok ganske sikker, de har jo gjort det de blir anklaget for. Klarer ikke se at at den saken tapes, men om det blir f eks 100 eller 130 mill Euro er jo vanskelig å si. Sak nr 3 er litt mer abstrakt, hvor Tunisia har brutt div handelsavtaler og aktivt motarbeidet Zenith. Så spørs det hva dette beviselig har kostet Zenith og om det er noen mulighet for at retten pålegger Tunisia å betale «punitive damages» i tillegg til erstatningen. Selv tror jeg på et forlik i løpet av første kvartal, det er jo en svært pinlig sak for Tunisia som de bør legge død asap.
Herman*
30.12.2024 kl 22:02
5869
Ja. Et forlik begge kan leve med, f eks et større kontantbeløp kombinert med en rekke produserende lisenser som vil gi selskapet en solid positiv kontantstrøm fra første dag med ytterligere utviklings og letepotensial. En annen gulrot de kan tilby, men som garantert krever støtte fra parlamentet, er noen års fritak fra selskapsskatt og royalties. Dette ville være svært uvanlig, men om landet nekter å underordne seg IMF og lånet på ca 20 milliarder kroner som nå er fryst ikke kommer til betaling, må de jo være kreative om de skal komme opp med noe i tillegg til cash som Zenith kan akseptere.
JanH
30.12.2024 kl 23:23
5731
Det er faktisk ganske sannsynlig med en aksjekurs på 4 kroner - tenk på det! Det finnes vel ingen aksjer på Oslo børs, hvor man kan få ca 6 gangeren på rundt 6 måneder! Dette må da være tidenes aksje (med inngang tidlig i januar, ja jeg vet at mange har et snitt på 4 kroner fra tidligere) og tidenes mulighet ?
Neso
31.12.2024 kl 03:33
5504
Robotene jobber enda hardt i Zena. Flere kjøp på 500K for å dra ned i dag. Klarer vi 0.78 Fredag er kronen nådd innen Onsdag.
Redigert 31.12.2024 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
jantt
31.12.2024 kl 04:50
5487
Gullit skrev 00%?? Var fin oppgang nok en dag!!!
Skulle selvfølgelig stå 10 % som jeg sagde dagen før. Nu har kursen nået værdien af 1. retssag og der regner jeg med at vi nogenlunde vil ligge et stykke tid. 2. sag er ikke vundet endnu. Det er noget AC regner med og vi ved jo hvor "god" han er. Intet er 100 % sikkert endnu og alt kan ske. Ja kender sgu AC for godt til at tro på ham. Efter hvad jeg læste så er Tunesiens regering ved at optage lån. Kan håbe det er penge til at bruge til forlig med Zenith. Håber på godt forlig i januar der kan få kursen over 3 nkr
GullHårAllOve
31.12.2024 kl 10:54
5100
Fra 0.6 til 6 kr høres jo usannsynlig ut. Hva er de tre beste argumenter for det? Jeg har ikke helt oversikt her skal jeg innrømme derfor jeg spør. Jeg tenker ofte at når noe høres ut som for godt til å være sant, da er det ofte det.
elnomi
31.12.2024 kl 12:05
4932
Hva er de tre beste argumenter for det?
Det er veldig enkelt, sak 1 (vunnet), sak 2 og sak 3 mot Tunisia.
Les deg opp på beløp, sannsynlighet for seier/forlik og tidslinjer.
Det er veldig enkelt, sak 1 (vunnet), sak 2 og sak 3 mot Tunisia.
Les deg opp på beløp, sannsynlighet for seier/forlik og tidslinjer.
Peter Sellers
31.12.2024 kl 12:16
4906
@Elnomi, hei jeg kom inn i aksjen her i forrige uke og jeg sitter også i et annet selskap i Canada (Qec) men føler jeg trenger å lese meg opp mer på caset enn jeg har funnet, har du noen linker som er relevante for saken?? Ser enkelte Hausser her som sinnsyke uten noen form for substans noe som ikke er noe for meg iom at jeg liker mer balanserte innlegg, på forhånd takk og Godt Nytt År!! :))
Blientotre
31.12.2024 kl 12:38
4857
Merkelig å sitte og være kritiske for at dere selv ikke har giddet å se på selskapet og sakene.
Ber om informasjon som er skrevet mange ganger de siste uker - men orker ikke bla gjennom gamle skriverier.
Ber om informasjon som er skrevet mange ganger de siste uker - men orker ikke bla gjennom gamle skriverier.
jantt
31.12.2024 kl 12:52
4857
Hmmm ser mange nye købe aktier i Zena og ved ikke hvorfor, og nu vil de gerne vide hvorfor de har købt og kursen skal stige meget ? Læser man ikke op på en aktie FØR man køber ?
Gullit
31.12.2024 kl 13:08
4853
Helt kort. Vi har 2 pågående saker mot Tunisia. Krav på ca 7 milliarder. Ved full klaff kan du dele de på ca 365 millioner aksjer IG får da 19 kr aksjen..
Dette er grovt regnet og som man vet trenger ikke det å bli reelt. Kan både bli mer og mindre ved full klaff her..
Så er det mange som tror det blir ett forlik med mulige linser og deler i cash.
Enormt spennende tid fremover for alle som er med
Dette er grovt regnet og som man vet trenger ikke det å bli reelt. Kan både bli mer og mindre ved full klaff her..
Så er det mange som tror det blir ett forlik med mulige linser og deler i cash.
Enormt spennende tid fremover for alle som er med
Redigert 31.12.2024 kl 13:15
Herman*
31.12.2024 kl 13:21
4872
Tror du finner substans hvis du leser. Kort oppsummert så etablerte Zenith seg i Tunisia via en rekke oppkjøp. Myndighetene begikk deretter en rekke kjeltringstreker hvor de konfiskerte olje, nektet å godkjenne oppkjøp uten juridisk grunnlag, og ellers brøt gjeldende handelsavtaler m.m. Slike mafiametoder fant ikke Zenith seg i, og har anlagt tre saker mot Tunisia. Den første saken vant de på alle punkter. 9.7 mill dollar pluss ca 200000 dollar per måned de ikke betaler. Neste sak avsluttes i feb og dom forkynnes til sommeren. Krav: 130 mill dollar. Tunisia har definitivt gjort det de har blitt anklaget for, så får vi se om det blir full pott eller noe i nærheten. Siste sak avsluttes etter planen før jul og dom faller 1H26. Krav er over 500 mill dollar. Så kan du sjekke marked cap. Hvis begge parter er rasjonelle, inngår de et forlik for å spare tid og juridiske kostnader. Dette kan skje i løpet av Q1, gjerne før sak nr 2 er ferdigbehandlet. Noen snakker om kurser på 10-19. Jeg utelukker ikke noe som helst, men alt over 3 kroner er jo fantastisk i min verden. Hvis du vil ha mer dokumentasjon kan du f eks lese alle børsmeldingene de siste 24 mnd.
Redigert 31.12.2024 kl 13:22
Peter Sellers
31.12.2024 kl 13:32
4824
@Blientotre, bare så det er klart så har jeg selvfølgelig lest noe om selskapet før jeg gikk til innkjøp men jeg spurte på en hyggelig måte om det er noen som har litt ekstra uten at man er idiot i så henseende! Viss du mener at noen som skriver at i morgen så skal vi både til 1-2kroner for her skal vi til himmels tvert så er det for godt til å være sant!! At aksjen har ett meget godt potensial er det ikke noen tvil om og at de siste dagers oppgang med litt tilbake sig fra toppene indikerer bare at den har vært tradet en del! Nevner bare at enkelte har det som emne flere ganger daglig og hausse vilt men meg om det, noen av disse har vært gjengangere på Qec trådene med lik form for haussing som ikke alltid har rot i virkeligheten, ha en fin dag videre og Godt Nytt År!! :))
Peter Sellers
31.12.2024 kl 13:33
4850
skadi skrev Les den lukkede tråd fra Aqualight.
Takk skadi og Godt Nytt År :))
Peter Sellers
31.12.2024 kl 13:35
4848
@Herman tusen takk for fin tilbakemelding og Godt Nytt År og forhåpentligvis ett godt børs år med hyggelig avkastning :))
Peter Sellers
31.12.2024 kl 13:37
4831
@Gullit, takk jeg har vært en del opptatt så jeg skal også gå til den lukkede tråden og lese, Godt Nytt År og tvi tvi med det nye børsåret:))
Peter Sellers
31.12.2024 kl 14:51
4627
@jantt, selvfølgelig har jeg lest børsmelding av 27.12 og 29.12 det jeg etterlyste var litt gammel historikk bare så det er klart jeg er ikke helt blank, Godt Nytt År :))
Kingen
31.12.2024 kl 15:06
4606
herrgrå skrev LOKO kanskje
Ja enig i at LOKO fort kan mangedoble seg i tillegg til ZENA. Sitter med begge pluss ENSU. Glad i risiko, men om bare 1 av disse tar av så er det greit. Har også litt tryggere aksjer som NOVO;)
jantt
31.12.2024 kl 15:23
4543
Al historik før retssager er elendighed. Alle procekter de er gået ind i er mislykket. Intet er lykkes for dem og penge mistet. Eneste Zenith har er at vinde disse retssager som de nok gør, Forlig kommer forhåbenligt januar/februar og kursen kommer over 3 nkr. De 19 nkr der snakkes om tør jeg ikke tro på.
Redigert 31.12.2024 kl 15:24
Gullit
31.12.2024 kl 16:25
4398
Stemmer ikke helt. De har en lang og solid produksjon i Italia. Gass og strøm som holder den daglige driften i gang. Fin økning der i det siste. Tunisia var en perle frem til myndighetene ødela fremdriften. Ellers har de utforsket mange plasser og valgt vekk mange dårlige muligheter. De har også hatt dårlig erfaringer fra andre land der klimaet for avtaler er annerledes enn vi i Europa kjenner. Mange lovnader som ikke har holdt mål.
asbjørnsen
01.01.2025 kl 05:31
3887
Med tanke på økonomien til Tunisia så er det vell ikkje veldig stor sannsynlighet for at Zenith får desse krava igjennom.
Det blir vell ei minneleg løysing som er realistisk. Eit forlik.
Det blir vell ei minneleg løysing som er realistisk. Eit forlik.
asbjørnsen
01.01.2025 kl 07:38
3813
Nok cash til å betale saksbehandling vil eg tru.
Så kanskje dei blir dytta i retning IMF for å få styr på økonomien.
https://carnegieendowment.org/research/2024/10/tunisias-economy-in-the-eye-of-the-storm?lang=en¢er=middle-east
Så kanskje dei blir dytta i retning IMF for å få styr på økonomien.
https://carnegieendowment.org/research/2024/10/tunisias-economy-in-the-eye-of-the-storm?lang=en¢er=middle-east
jantt
01.01.2025 kl 08:59
3785
Det er jo lidt bekymernde at hvis Zenith vinder alle retssager hvordan skal Tunesien så betale ?
Herman*
01.01.2025 kl 11:30
3586
De trenger ikke ha evne eller vilje til å betale. Det tas beslag i tunisiske assets og disse blir tvangssolgt. Det er en formalitet men det tar noen måneder. Det første kravet klarer de selvsagt å betale om de ønsker. Historisk har de alltid betalt i voldsgiftssaker, men det er klart at skulle Zenith få en god uttelling i sak nr 3 kan det bli vrient å hoste opp så mye cash. I mellomtiden ligger det et lån fra IMF på vent, de trenger bare å akseptere en del logiske/fornuftige reformer.
Zenith kan utnytte deres svake økonomi til å tvinge myndighetene til å gjøre dem til en av landets største oljeprodusenter i et forlik hvor noe cash er byttet ut med lisenser.
Zenith kan utnytte deres svake økonomi til å tvinge myndighetene til å gjøre dem til en av landets største oljeprodusenter i et forlik hvor noe cash er byttet ut med lisenser.
Redigert 01.01.2025 kl 11:36
futureistoday
01.01.2025 kl 12:01
3487
Du mener at ett realistisk forlik er at zenith får pengene de har brukt på saksbehandling? Dette må være noe av det dummeste jeg har lest her inne.
FinnMcCool
01.01.2025 kl 13:18
3423
I think we can thank god asbjørnsen is not part of Zenith's negotiating team ;)
asbjørnsen
01.01.2025 kl 13:30
3487
Det siste der verkar som ei minneleg løysing. Det er ikkje store påviste ressursar igjen i Tunisia. Siste eg sjekka var 12års innenlands forbruk.
Å ta opp lån, som dei ikkje kan betjene, for å betale ut ein liten oljemygg verkar ikkje heilt logisk.
Dei har vesentleg større utfordringar enn Zenith...
Å ta opp lån, som dei ikkje kan betjene, for å betale ut ein liten oljemygg verkar ikkje heilt logisk.
Dei har vesentleg større utfordringar enn Zenith...
futureistoday
01.01.2025 kl 14:42
3292
Det virker ikke logisk og invitere en oljemygg inn for og delta i oljeproduksjonen i landet for så og stjele, frarøve og ødelegge for dem. Men det er sakens kjerne, og hva andre utfordringer de har (selvskapt eller ikke) er helt irrelevant. Hvis det ikke kommer forlik og det går til dom i favør zenith så blir det tatt beslag i eiendeler og bankkontoer til gjelden er betalt. Kan også nevne at ved domsavsigelse så vil det påløpe renter. Rentene alene bør være avskrekkende nok for Tunisia slik det er i deres beste interesse og få til en avtale. Tunisia har en helt adekvat mengde naturresurser. Synes som du prøver og få deg en rimeligere inngang med de innleggene som ikke er noe hold i. Må jo bli svært pinlig for landet om f.eks presidentens fly skulle blitt tatt i beslag ved besøk i ett annet land. (Satt på spissen så er det en teoretisk mulighet dog ikke svært sannsynlig) men alt av skip, fly etc vil bli tatt i beslag ved en dom som ikke blir overholdt av tunisiske myndigheter.
Redigert 01.01.2025 kl 14:44
asbjørnsen
01.01.2025 kl 14:55
3321
Det er vell ikkje så veldig mykje igjen der nede så det må nok bli betent via lån...
https://www.reuters.com/article/world/tunisia-sells-ex-presidents-plane-to-turkish-airlines-idUSKBN13U18B/
Dei vil nok få ein del, men alt tvilar eg på.
https://www.reuters.com/article/world/tunisia-sells-ex-presidents-plane-to-turkish-airlines-idUSKBN13U18B/
Dei vil nok få ein del, men alt tvilar eg på.
elnomi
01.01.2025 kl 15:06
3304
Verdt også å ta med en annen sak ZENA har med er annet land som kan gi rundt USD 9 millioner ca 100 millioner og som avgjøres i løpet av vinteren (info finnes på en av trådene her).
Herman*
01.01.2025 kl 15:08
3302
Det er ikke slik det fungerer. Hvis Zenith blir tilkjent erstatning, blir det beslaglagt og solgt aktiva frem til erstatningsbeløp(ene) er betalt. Tunisiske myndigheter kan da velge om de vil samarbeide eller være passive tilskuere. Det beste for dem er derimot å inngå et forlik før dommene foreligger, da har de en viss kontroll på prosessen.
Redigert 01.01.2025 kl 15:17
jantt
01.01.2025 kl 15:08
3361
Ja det er Congo sagen så er lidt glemt pga de store beløb mod Tunesien. Nå vi må se hvad der sker med kursen her i starten fa 2025 som jeg håber at I alle er kommet godt ind i
futureistoday
01.01.2025 kl 15:09
3366
Det er ikke med ett annet land, det er mot ett fransk boreselskap som heter smp energies.
De har også en sak mot Kongo, hvor Kongo skylder endel penger. Men det er en stund siden de har nevnt den saken
De har også en sak mot Kongo, hvor Kongo skylder endel penger. Men det er en stund siden de har nevnt den saken
Herman*
01.01.2025 kl 15:20
3386
Lurer på hvorfor de ikke har anlagt voldgiftssak mot kongo. Kan det være at de fortsatt ikke har gitt opp å bytte kravet mot lisenser? Ironisk nok ble Tilapia gitt til et lokalt selskap som enda ikke har kommet i gang med noe boring. Så det var ikke særlig smart av myndighetene.
Redigert 01.01.2025 kl 15:21
futureistoday
01.01.2025 kl 15:29
3346
Det er flere forhold som burde vært opplyst angående Kongo.
1. hva skjer med de utestående pengene fra det statlige oljebyrået (husker ikke navnet i farten) men siste jeg husker er at beløpet var rund 5,3-5,7 MIill USD
2. I en av de 2 kredittvurderingene som ble foretatt av zenith for ca 1,5 år siden så fremkommer det at zenith skal være i forhandlinger om 2 forskjellige felter i Kongo (Loufika og Zingali) som etter hva jeg har funnet er/var eid av det statlige oljebyrået. Jeg finner det ekstremt rart at den eneste plassen jeg har klart og se noe som helst informasjon angående disse feltene er gjennom den ene rapporten til byrået som hadde kredittvurdering av zenith.
3. Det må vel foreligge noe slag brudd i avtale mellom zenith og Kongo som følge av at tilapia ble gitt ett annet selskap. Vi har ikke fått god nok oppfølging her synes jeg.
Jeg håper vi kan få en skikkelig oppklaring angående disse punktene etterhvert slik vi fikk angående Tunisia da det endelig kom for dagen hvorfor børsmeldte oljesalg, meldinger angående planlagt boring av brønner etc aldri ble noe av.
1. hva skjer med de utestående pengene fra det statlige oljebyrået (husker ikke navnet i farten) men siste jeg husker er at beløpet var rund 5,3-5,7 MIill USD
2. I en av de 2 kredittvurderingene som ble foretatt av zenith for ca 1,5 år siden så fremkommer det at zenith skal være i forhandlinger om 2 forskjellige felter i Kongo (Loufika og Zingali) som etter hva jeg har funnet er/var eid av det statlige oljebyrået. Jeg finner det ekstremt rart at den eneste plassen jeg har klart og se noe som helst informasjon angående disse feltene er gjennom den ene rapporten til byrået som hadde kredittvurdering av zenith.
3. Det må vel foreligge noe slag brudd i avtale mellom zenith og Kongo som følge av at tilapia ble gitt ett annet selskap. Vi har ikke fått god nok oppfølging her synes jeg.
Jeg håper vi kan få en skikkelig oppklaring angående disse punktene etterhvert slik vi fikk angående Tunisia da det endelig kom for dagen hvorfor børsmeldte oljesalg, meldinger angående planlagt boring av brønner etc aldri ble noe av.
Redigert i går kl 06:32
jantt
I går kl 05:24
2509
Det har du efterhånden skrevet nogle gange. Nu må vi se om der kommer stigning i dag eller om den går lidt i stå til nyt kommer
Mdg1
I går kl 06:40
2440
Nå virket sjefen rimelig sikker på seier i runde to og 1,3 nye mrd fra den rettsaken. Da burde kursen fortsette opp til i alle fall 2-3 kr før den gir seg. Så er det jo også muligheten for et forlik før den rettsaken avgjøres i juni som fort kan sende kursen opp til over 5 kr avhengig av størrelse på forlik. 366 mill aksjer og over 6 mrd i potten. Altså 15 kr pr aksje om det blir full seier i begge rettsprosesser
Redigert i går kl 06:44
Liverbirds
I går kl 07:09
2363
Kr. 19 ,- viser teknisk analyse ved full seier. Noe som kan bli både mindre og mer.
Da kan 2025 starte for oss aksjonærer 💪🚀
Da kan 2025 starte for oss aksjonærer 💪🚀
Gullit
I går kl 07:51
2226
Vi ser nok en jevn stigning til 2 kr. Etter det er det nok mer usikkert frem til nyheter/rykter kommer.
Ser vi en høy åpning i dag? Kan godt komme nyheter allerede denne måneden. AC smir hardt no som jernet er glodhett
Ser vi en høy åpning i dag? Kan godt komme nyheter allerede denne måneden. AC smir hardt no som jernet er glodhett
JanH
I går kl 08:42
2118
Vi må huske på at det allerede er tatt initiativ fra Tunisia til et forslag til forlik, som allerede er et hinsides beløp på godt over 1 milliard! Bare der er det flere kroner i aksje-kurs. De ønsker å strekke seg langt for å unngå en rettssak, så det kan komme et forlik ganske tidlig på dette året.
Jeg må si jeg er glad for at jeg solgte meg ut i Rec etter en (for min del) ellevill oppgang der over noen få børs-dager. Alt ble satt inn i Zena.
Jeg må si jeg er glad for at jeg solgte meg ut i Rec etter en (for min del) ellevill oppgang der over noen få børs-dager. Alt ble satt inn i Zena.
Gullit
I går kl 08:56
2057
Ja kjekt når man treffer i aksjer. Denne må no være en trygg havn slik forholdene er no.