NOM - nytt kapittel

Stratego
NOM 24.12.2024 kl 12:59 1699

NĂ„ starter eventyret.

I tillegg til bÞrsmeldingen har de ogsÄ lagt ut denne pÄ FB:
https://www.facebook.com/NordicRutileAS/

God jul og godt nytt Ă„r til alle trofaste aksjonĂŠrer.

Fjellbris
I gÄr kl 13:52 678

Strategi - fÄr ikke Äpnet melding om forvalter som Þker i NOM. Kan du vennligst lime inn meldingen? PÄ forhÄnd takk.
Boss 99
I gÄr kl 14:22 629

Tor A. Svelland er ingen ungsau og hadde over 25 Ärs arbeidserfaring fra shipping og rÄvarer da han tilbake i 2016 bestemte seg for Ä starte hedgefond i London. Han hadde en imponerende karriere bak seg med navn som Torvald Klaveness, Carnegie, Pareto, Goldman Sachs og rÄvaregiganten Trafigura pÄ CVen. Sannsynligvis stod de fleste dÞrer Äpne, men likevel falt valget pÄ Ä starte for seg selv.
Forvalteren ble for alvor kjent i Norge da han seilte inn som sjef i John Frederiksens Seatankers Group i 2020. Bare ett Ă„r senere takket han for seg, og gikk tilbake til Svelland Capital. BĂ„de Svelland og Fredriksen avviste at avgangen skyldtes uenighet dem imellom.
“Han ble engasjert for 12 mĂ„neder for Ă„ lede Seatankers igjennom en viktig og nĂždvendig restrukturering. Den jobben er nĂ„ gjennomfĂžrt, og jeg vil takke Svelland for bra utfĂžrt jobb,” sa Fredriksen til Finansavisen den gangen.
Kapital mÞter Tor A. Svelland hos Hegnar Media pÄ Smestad. FÞrst bÊrer turen innom Hegnar TVs BÞrsmorgen, fÞr Kapitals skribent setter seg ned med forvalteren. Svelland er vennlig, velartikulert og nysgjerrig, men tydelig pÄ hva han ikke vil snakke om.
– Du fĂ„r meg ikke til Ă„ snakke om enkeltaksjer.
– Det blir helt feil Ă„ snakke opp egne investeringer, det fĂ„r andre gjĂžre, sier Svelland bestemt fĂžr vi setter i gang.

Du fÄr meg ikke til Ä snakke om enkeltaksjer. Det blir helt feil Ä snakke opp egne investeringer, det fÄr andre gjÞre.
Oppstarten

Det er dyrt Ă„ starte hedgefond, og risikoen er hĂžy. Investorene stiller hĂžye krav til historisk avkastning – og den mĂ„ kunne dokumenteres grundig. Har du ikke forvaltet penger fĂžr og gjort det sterkt, blir det svĂŠrt krevende Ă„ hente inn penger.
– Det gikk veldig bra for meg i Torvald Klaveness, Carnegie, Goldman og Trafigura. Etter som Ă„rene gikk, begynte jeg imidlertid Ă„ lure pĂ„ om det gikk sĂ„ bra fordi jeg hadde jobbet i fantastiske firmaer med mye informasjon tilgjengelig, eller om dette var noe jeg kunne klare selv, forteller Svelland.
– Derfor sa jeg opp i Trafigura og bestemte meg for Ă„ begynne for meg selv. Jeg ga meg selv tre mĂ„neder pĂ„ Ă„ forvalte egne penger pĂ„ fulltid – dette var syretesten. Det jeg var mest spent pĂ„ i startfasen, var faktisk hvem som ville snakke med meg.
– Tenker du pĂ„ noen spesielle aktĂžrer?
- Tradingselskapene er veldig viktige, det samme er investeringsbankene Goldman Sachs og Morgan Stanley som er de jeg primĂŠrt bruker i dag. I tillegg har du noen norske meglerhus, mange dyktige privatinvestorer, og sĂ„ er det noen familier som har spesielle eierinteresser innen rĂ„varer. Du vet, nĂ„r du jobber i Goldman Sachs, vil “alle” snakke med deg. Alle er nysgjerrige pĂ„ hva som foregĂ„r i storbanken. Det samme gjelder for Trafigura, skjĂžnt der lurer ofte folk pĂ„ om det ligger et motiv bak markedssynet ditt. Men hvordan er det nĂ„r du er alene? Det visste jeg jo ikke.

– Det jeg opplevde, var imidlertid nĂžyaktig det jeg hĂ„pet pĂ„; alle dĂžrer stod Ă„pne! Det var en kombinasjon av at folk var nysgjerrige pĂ„ hva jeg holdt pĂ„ med, og at de ville hĂžre mine synspunkter og diskutere markedet. De aller fleste har jo behov for Ă„ diskutere markedet.
Syretesten hadde gitt det resultatet Svelland hĂ„pet pĂ„. De tre mĂ„nedene resulterte i det han omtaler som “fantomavkastning”, og han fĂžlte seg sikker pĂ„ at han ville fĂ„ den informasjonen han trengte. Likevel gikk ikke oppstarten helt som planlagt.
– Jeg la opp et relativt ambisiĂžst lĂžp, og en fondsstruktur hvor det ikke lĂ„ noen begrensninger i fremtidig forvaltningskapital. Det kostet penger og det tok tid, rundt 11 mĂ„neder med papirarbeid og advokater. Man kan selvfĂžlgelig ta snarveien og sĂžke om en enklere konsesjon. Det tar bare tre mĂ„neder og er rimeligere, men da har du en selskapsstruktur som gir begrensninger i ettertid.
Krevende start: Til tross for en svĂŠrt solid CV forteller Tor A. Svelland om en krevende start for Svelland Capital.
Foto: Eivind Yggeseth
– SĂ„ var det full gass fra dag Ă©n? Hadde dere med noen tunge investorer fra oppstart?
– Nei, vi hadde ikke det. Jeg hadde satt sammen et lite team av folk jeg kjente godt, men det var vĂ„re egne penger samt innskudd fra venner vi startet med.
– Og sĂ„ skulle dere ut og hente penger fra profesjonelle investorer?
- Riktig. NĂ„r det gjelder fond, er de tre fĂžrste Ă„rene veldig vanskelige. Du kan snakke om resultatene dine andre steder, men ingen bryr seg. Ofte kan du heller ikke snakke om det – for eksempel kan jeg ikke si mer om tiden i Goldman Sachs enn at “det gikk godt”, sier Svelland.
NĂ„r det gjelder fond, er de tre fĂžrste Ă„rene veldig vanskelige. Du kan snakke om resultatene dine andre steder, men ingen bryr seg. Ofte kan du heller ikke snakke om det – for eksempel kan jeg ikke si mer om tiden i Goldman Sachs enn at ‘det gikk godt’.
– Med tanke pĂ„ Trafigura var jeg veldig heldig, fordi det stod spesifikt i en Ă„rsrapport at vi hadde gjort det bra, sĂ„ det var i det minste noe Ă„ vise til.
– SĂ„ hvordan hentet dere da inn penger? Brukte dere investeringsbanker eller lignende, eller banket dere pĂ„ dĂžrer selv?
– Vi hadde hĂ„pet pĂ„ bistand fra et par investeringsbanker, men den kom aldri. Etter hvert fikk vi imidlertid sakte, men sikkert inn penger fra Sveits og Hong Kong, og etter tre Ă„r hadde vi 1 milliard kroner under forvaltning. Da begynte snĂžballen for alvor Ă„ rulle. I dag har vi rundt 100 investorer, og vi nĂŠrmer oss fire milliarder kroner under forvaltning.
Årene i shipping
Tor Svelland opparbeidet 17 Ärs erfaring fra shipping fÞr han begynte i investeringsbanken Carnegie, hvor han fikk ansvaret for rÄvarer og fraktderivater. Svelland forteller om lÊrerike Är i shipping.
– NĂ„r man driver med shipping, sĂ„ handler det ofte om rĂ„varer, bare i en litt annen form. PĂ„ 90-tallet var jeg tungt involvert i jernmalm, men fokus var ikke rĂ„varepris, men infrastruktur og verdikjede. Dette er viktig, for man lĂŠrer hvor rĂ„varene kommer fra. De skal til en havn, de skal skipes, de skal mottas, og de skal til en sluttbruker.

– Torvald Klaveness var et fantastisk selskap i denne perioden, og de var langt forut for sin tid. Det eneste selskapet som kanskje kunne mĂ„le seg, tror jeg var Mitsui i Japan. Jeg reiste jo jorden rundt og var i Brasil, hele MidtĂžsten, Ă„tte byer i India, Australia og hele Østen. Det er en bratt lĂŠrekurve Ă„ reise over hele verden og forhandle avtaler.
– Var det i Torvald Klaveness du startet med trading?
– Ja, jeg startet pĂ„ meglersiden, men etter hvert begynte jeg Ă„ jobbe med rederiets egen flĂ„te, og da ble trading og portefĂžljestyring sentralt. Samtidig begynte jeg Ă„ handle aksjer privat.
Spread’er er ofte det optimale

Svelland Capital er en shipping- og rÄvarefokusert forvalter som tar posisjoner i frakt- og rÄvarederivater, samt aksjer relatert til shipping og rÄvarer.

– Vi starter alltid med en fundamental tilbuds- og etterspþrselsanalyse, forteller Svelland.

– Deretter spĂžr vi oss selv: “Tror vi pĂ„ dette?”. Hvis vi gjĂžr det, starter jobben med Ă„ finne ut hvilke instrumenter vi bĂžr benytte oss av for Ă„ fĂ„ den eksponeringen vi sĂžker. Det er fĂžrst og fremst pĂ„ denne mĂ„ten vi skiller oss fra andre forvaltere. Ofte bruker aksjeplukkere mye tid pĂ„ Ă„ sette seg inn i regnskapstall og forstĂ„ hvordan inntjeningen blir kommende kvartaler. VĂ„rt fokus er pĂ„ rĂ„varesiden.

Vi starter alltid med en fundamental tilbuds- og etterspĂžrselsanalyse. Deretter spĂžr vi oss selv: ‘Tror vi pĂ„ dette?’. Hvis vi gjĂžr det, starter jobben med Ă„ finne ut hvilke instrumenter vi bĂžr benytte oss av for Ă„ fĂ„ den eksponeringen vi sĂžker. Det er fĂžrst og fremst pĂ„ denne mĂ„ten vi skiller oss fra andre forvaltere.
– Shipping er dessuten veldig viktig fordi signaler herfra forteller mye om hva som foregĂ„r i rĂ„varemarkedene. Her har vi en opplagt “edge” med bĂ„de markedsforstĂ„else og nettverk. Eksempelvis deler vi kontor med et shippingselskap som stĂ„r for driften av over 250 tankskip.

– Kan du gi et eksempel pĂ„ hvordan dere har dratt nytte av shippingnettverk eller -kompetanse?

– Da krigen i Ukraina brĂžt ut, gikk oljeprisen i taket, og folk snakket om bĂ„de 170 og 180 dollar fatet. Det man var redd for, var at den russiske oljen ikke skulle komme ut pĂ„ verdensmarkedet. Vi skjĂžnte imidlertid at dette ikke ville vĂŠre et problem, og vi sĂ„ tidlig at oljen gikk til Kina og India. Det ga oss informasjon, og vi kunne ta posisjoner.

Hedgefondet til Svelland Capital har et bredt investeringsmandat. Fondet kan blant annet ta short-posisjoner hvor man fĂ„r motsatt eksponering av Ă„ eie det underliggende produktet. Short-posisjoner Ă„pner ogsĂ„ for muligheten til Ă„ inngĂ„ spead’er, dvs. at man er long ett produkt og short et relatert produkt.


Liker spread'er: Tor A. Svelland har sansen for spread'er og forteller at spread'er ofte gir mulighet for god avkastning kombinert med moderat risiko.
– Tar dere ofte spread’er, og kan du si noe om strategien deres her?

– Jeg foretrekker egentlig spread’er. Det er ofte det optimale, for man kan fĂ„ god avkastning med begrenset risiko. Du mĂ„ imidlertid fĂžlge med, slik at du ikke sitter med spread’er hvor produktene ikke beveger seg i takt. Da risikerer du Ă„ tape pĂ„ begge posisjonene, og det blir fort veldig farlig.

– Og spread’ene kan like godt vĂŠre aksje versus rĂ„vare, ikke sant?

– Ofte er det det. Hvis vi for eksempel mener en aksje er dyr, men vi er positive til det underliggende markedet, shorter vi aksjen og gĂ„r long det underliggende. Av og til tar vi ogsĂ„ aksje-spread’er, for eksempel ga long Exxon og short Equinor mye mening da Exxon snakket om rekordutbytte mens europeiske oljeselskaper snakket om fornybar energi. Der fikk vi riktignok hjelp av en fallende gasspris. En sjelden gang konkluderer vi ogsĂ„ med at man kan sitte long, eventuelt short i bĂ„de aksje og futures-kontrakt, og da gjĂžr vi det.

– Med tanke pĂ„ spread’er relatert til olje, har vi konsekvent vĂŠrt long futures og short aksjer fordi futures-kontraktene responderer mye raskere pĂ„ nyhetene i markedet.
– Men samtidig gir jo endel oljeselskaper gode utbytter?
– Absolutt, og dette er hele tiden en avveining. NĂ„r vi finne

Boss 99
I gÄr kl 14:24 615

– Absolutt, og dette er hele tiden en avveining. NĂ„r vi finner en god dividend-story, sĂ„ er det ofte en god aksje Ă„ eie. Det lengste vi har eid en aksje var 5 Ă„r, men ofte er investeringshorisonten vĂ„r 1 til 9 mĂ„neder, sier Svelland.

– Det hĂžres krevende ut Ă„ drive med risikostyring hos dere.

– Det er det – og jeg tenker egentlig hele tiden pĂ„ hva som kan gĂ„ galt.

Livredd kobberprisen

EtterspĂžrselen etter kobber Ăžker dramatisk som fĂžlge av elektrifiseringen og veksten innen fornybar energi. Samtidig har mange produsenter problemer med Ă„ Ăžke produksjonen, og kobberprisen er derfor hĂžy. Kobber er et av metallene Svelland tar posisjoner i.

– PĂ„ generell basis foretrekker vi spread’er, men nĂ„r det gjelder kobber, er markedet sĂ„ stramt at vi tĂžr hverken shorte aksjer eller rĂ„varen. Lagrene er kritisk lave, og tilsvarer under Ă©n ukes forbruk, mens de burde vĂŠrt pĂ„ tre til fire mĂ„neders forbruk. Med sĂ„ lave lagre skal det veldig lite til fĂžr prisen smeller i taket, og da kan vi fort se en prisĂžkning pĂ„ 20 til 30 prosent.

NÄr det gjelder kobber, er markedet sÄ stramt at vi tÞr hverken shorte aksjer eller rÄvaren. Lagrene er kritisk lave, og tilsvarer under én ukes forbruk mens de burde vÊrt pÄ tre til fire mÄneders forbruk.
– Du er ikke redd for resesjon da? Kobberprisen er jo kjent for Ă„ reflektere den Ăžkonomiske veksten.

– Historisk har kobber vĂŠrt noe man skulle shorte hvis man forventet resesjon. Dette forutsetter imidlertid at markedet er i balanse, og det er ikke kobbermarkedet nĂ„. Dessuten spiller en mild resesjon i USA ingen rolle. USA stĂ„r kun for 8 prosent av den globale etterspĂžrselen, mens Kina stĂ„r for rundt 50 prosent.

– Men hvis kobbermarkedet ikke er i balanse, er dere vel positive til produsentene, altsĂ„ aksjer?

– Nei, egentlig ikke. Vi rĂžrer ikke aksjer i kobberselskaper. Veldig mye kobber utvinnes i land med mye uro og hĂžy politisk risiko, som Chile, Peru og Kongo. I Kongo er det i tillegg ekstremt hĂžy korrupsjon, og Chile lanserte nylig planer om Ă„ nasjonalisere landets litiumindustri – ville du eid aksjer i et selskap med problemer i Chile? Nei, jeg trodde ikke det 


– I tillegg er vi generelt skeptisk til Ă„ investere i gruveselskaper. Industrien sliter med strengere ESG-krav, det er vanskelig Ă„ fĂ„ tak i kvalifisert personell, og ikke minst er det krevende Ă„ lĂ„nefinansiere nye prosjekter. Da styrer vi unna og kjĂžper heller metallet. I dag er kobber den eneste rĂ„varen hvor spread’er er uaktuelt for oss.

– Hva med aluminium da? Hvis dere tror energiprisene skal opp, er vel aluminium interessant? Det krever jo enorme mengder energi Ă„ fremstille metallet.

– Sant nok, men i det korte bildet er vi skeptiske til nybilsalget. Bilindustrien er jo storforbruker av aluminium. Etter coronapandemien har vi sett en vridning i forbruket mot reiser og opplevelser, og den trenden vil nok fortsette. Da nedprioriteres nĂždvendigvis biler. Vi synes aksjemarkedet er for optimistisk med hensyn til aluminiumsprisen, sĂ„ her har du et eksempel hvor vi gjerne sitter long den underliggende rĂ„varen, og short aksjer.

– PĂ„ sikt da?

– PĂ„ sikt er vi positive til aluminium, men vi er fortsatt mer positive til prisen pĂ„ metallet enn produsentene. Det som kanskje er mest spennende, er hvilken rolle aluminium fĂ„r i fremtidens batterier. Kobolt er veldig dyrt, helt uakseptabelt fra et ESG-perspektiv, og det kontrolleres av kineserne – hvis vi ser bort fra rĂ„varegiganten Glencore da. Derfor er vi trolig pĂ„ vei vekk fra kobolt, og det er mulig aluminium fĂ„r en nĂžkkelrolle i neste generasjon batterier. Det vil Ăžke etterspĂžrselen kraftig.

“Det er noe svineri”

Svelland Capital tar posisjoner i alt fra jernmalm til gull, men styrer unna kull.

– Kull er kort fortalt noe svineri. Jeg vil rett og slett ikke ha noe med det Ă„ gjĂžre. Det forurenser dobbelt sĂ„ mye som gass, sĂ„ det er en tragedie at man ennĂ„ holder pĂ„ med det.

Kull er kort fortalt noe svineri. Jeg vil rett og slett ikke ha noe med det Ä gjÞre. Det forurenser dobbelt sÄ mye som gass, sÄ det er en tragedie at man ennÄ holder pÄ med det.
– SĂ„ det at du holder deg unna kull har ingenting Ă„ gjĂžre med kundene dine altsĂ„?

– Nei, jeg vil bare ikke ha noe med det Ă„ gjĂžre. Slik har det vĂŠrt lenge. Det er samvittigheten min.

– Er det andre rĂ„varer dere styrer unna?

– NĂ„r det gjelder gass, sĂ„ holder vi oss til TTF, gasshub’en i Nederland. Vi tar ikke posisjoner i amerikansk gass, for Ă„ trade det mĂ„ du vĂŠre pĂ„ plass i Houston. Ellers styrer vi unna jordbruksprodukter – der har vi ingen “edge”.

Perfekt planlegging i Kina

Kinas gjenÄpning etter de ekstremt strenge covid-19-nedstengningene er kanskje det viktigste i dagens rÄvaremarked.

– Det vi bruker mest tid pĂ„ i dag, er Ă„ forstĂ„ gjenĂ„pningen i Kina. Skjer dette gradvis, eller fĂ„r vi en bred og relativt rask Ă„pning? Frem til nĂ„ har nok mange vĂŠrt for optimistiske, for det er ikke slik at man kommer pĂ„ jobb mandag morgen etter kinesisk nyttĂ„r, og bare skrur pĂ„ en bryter. Kina har 1,4 milliarder innbyggere – det tar tid Ă„ komme i gang.

– Kina begynte Ă„ kjĂžpe veldig mye rĂ„olje i fjor hĂžst, trolig allerede i september. Meglerne jeg snakket med sa at de aldri hadde sett sĂ„ aggressivt kjĂžp av olje, og derfor ble mange, inkludert oss, optimistiske. Oljen mĂ„ imidlertid fraktes og raffineres, og da blir det vanskelig Ă„ rekke fullskala Ă„pning allerede i fĂžrste kvartal.

– Hvordan henger olje sammen med gjenĂ„pningen?

- Kina skal fĂ„ i gang flytrafikken – det er det som er nĂžkkelen. Like etter at landet begynte Ă„ kjĂžpe olje, begynte flyselskapene ogsĂ„ Ă„ ansette piloter. De mĂ„ jo fĂ„ sertifikatene tilbake etter lang tid pĂ„ bakken. Det hele er perfekt koordinert, og nĂžye planlagt av myndighetene.

– SĂ„ det er Ă„pningen i Kina som skal lĂžfte oljeprisen?

– Den blir i hvert fall viktig. Vi forventer en voldsom vekst i etterspĂžrselen etter flybensin i Kina. Folk har vĂŠrt misfornĂžyde med myndighetenes hĂ„ndtering av coronapandemien, og de vil ha friheten sin tilbake. Da blir det viktig Ă„ kunne reise.

– Hva med andre rĂ„varer? Kina skal vel ha mer av det meste nĂ„r landet Ă„pner?

– I stor grad, men dette vil ta tid, og det er nok fĂžrst nĂ„r Ăžkonomien kommer skikkelig i gang at etterspĂžrselen etter for eksempel metaller Ăžker.

– Kan du si noe mer om oljeprisen?

– Vi synes det er relativt god risk/reward i olje nĂ„. I dag er det ikke priset inn noen former for problemer pĂ„ tilbudssiden, men nĂ„r det gjelder oljemarkedet, har jo historien vist at problemer pĂ„ tilbudssiden heller er regelen enn unntaket. I dag er vi blant annet bekymret for Irak, hvor mesteparten av produksjonen skipes fra kun Ă©n havn. Mye kan gĂ„ galt.

Vi synes det er relativt god risk/reward i olje nÄ. I dag er det ikke priset inn noen former for problemer pÄ tilbudssiden, men nÄr det gjelder oljemarkedet, har jo historien vist at problemer pÄ tilbudssiden heller er regelen enn unntaket.
Partnerskap i gull

Svelland Capitals nye satsingsomrÄde er en ETC (Exchange Traded Certificate) som selskapet har satt opp i samarbeid med det sveitsiske forvaltningsselskapet Edmond de Rothschild. ETCen skal fÞlge gullprisen, og den underliggende verdien er gull som ligger lagret i EdRs hvelv i GenÚve.

– ESG kommer til Ă„ bli ekstremt viktig med hensyn til gull. Stadig flere aktĂžrer vil vite hvor gullet stammer fra. Dette er viktig for industrielle konsumenter som Apple, produsenter av smykker og klokker og selvfĂžlgelig konservative investorer. Alt gullet i hvelvet til EdR kan spores, forteller Svelland.

– VĂ„r partner aksepterer absolutt ingen riper i lakken, sĂ„ det er tidkrevende arbeid. De har involvert et stort ESG-team som vi jobber med.

– Tankegangen deres er altsĂ„ Ă„ gjĂžre gull mer “spiselig” for institusjonelle investorer?

– For mange konservative investorer er det naturlig Ă„ ha mellom 3 og 5 prosent av portefĂžljen investert i gull. Likevel er det mange som ikke kan investere i gull fordi de kan ikke kan eie det fysisk og fordi ETFer (Exchange Traded Fund) ikke gir nok sikkerhet. Dessuten blir stadig flere investorer klar over hvor viktig ESG er for gull. Og alt dette adresserer vi med ETCen.

– Hvordan ser du sĂ„ markedet for gull?

– Vi konstaterer stor etterspĂžrsel etter gull fra fremvoksende markeder, og ikke minst ser vi at Kina kjĂžper mer gull enn noen gang. Dessuten merker ikke gull sĂ„ stor konkurranse fra kryptovaluta som vi sĂ„ for noen Ă„r siden.
Fjellbris
I gÄr kl 17:28 425

Takker for info og deling🙏
Den linken jeg ikke fikk opp var for Ăžvrig denne:
https://newsweb.oslobors.no/message/635837
AltsĂ„ hvor mye han kjĂžpte, pĂ„ forhĂ„nd takk for deling info ogsĂ„ om det😀
Redigert i gÄr kl 17:30 Du mÄ logge inn for Ä svare