zena - 2025

tsu for all
ZENA 27.12.2024 kl 00:19 20905

December 27, 2024

ZENITH ENERGY LTD.

("Zenith" or the "Company")

("Zenith" eller "Selskapet")

Rettsavgjørelse i ICSID Voldgift mot Republikken Tunisia

Zenith Energy Ltd. ("Zenith" eller "Selskapet") (LSE: ZEN ; OSE: ZENA ; OTC PINK:
ZENAF), det børsnoterte internasjonale energiproduksjons- og utviklingsselskapet, er
glade for å kunngjøre at de nå har mottatt den siste avgjørelsen fra voldgiftsretten
Tribunal for det internasjonale senteret for løsning av investeringstvister
("ICSID") voldgift mot Republikken Tunisia holdt i Washington, D.C.
("ICSID-voldgiften") initiert av selskapets heleide datterselskaper,
Zenith Energy Africa Ltd. (britisk), Zenith Overseas Assets Ltd. (britisk),
Compagnie du Désert Ltd. (britisk) (samlet "fordringshavere") mot
Republikken Tunisia som respondent ("respondenten").
Blientotre
07.01.2025 kl 13:30 3566

Nå er det jo svært få med god kapital og suksess som følger med på aksjen. Mange ser den som bare scam. Det betyr at vi er veldig tidlig inne før markedet våkner.

Så er det fremdeles lenge til børsen stenger. Noen sitter kanskje på gjerdet å håper på en dupp de neste timene.
Broker74
07.01.2025 kl 13:17 3624

at det ikke har eksplodert (sånn for å ta i litt) allerede skjønner jeg ikke, man har tross alt en del mulige scenarioer å regne på, alt gir en langt høyere kurs.
Vekst
07.01.2025 kl 13:05 3359

Enig.
Ser ut som vi har en «bunn» på +5kr og kursen står i 0,67kr….

Broker74
07.01.2025 kl 12:58 3387

uansett hvis man regner litt på div tall her, og mulighetene for forlik, så blir dagens kurs en vits så snart (om det blir forlik) det meldes offisielt til markedet. Det gjelder jo og være inne før og ikke etter om man virkelig har troen på dette. Her kan det være mye å vinne. En dobling av dagens kurs burde vi hatt nå, basert på forventninger.
Blientotre
07.01.2025 kl 12:46 3453

Det gir jo ingen mening med et så lavt tilbud som 180 millioner dollar for begge sakene. Da tror jeg vi heller snakker om for kun sak 3.
Vekst
07.01.2025 kl 12:43 3488

At Tunisia tiøbyr 180mill tilsvarer ca. 30%.

Med tanke på de siste ulers begivenhet:
1. Zenith vant første sak, styrker deres neste sak $130mill
2. Tunisia sparket sitt legal team
3. tidsplan må være klar innen 20 Januar med oppfordring til løsning utenfor rettssytemet.

AC var ganske tydelig på ingen forlik var ønskelig, så det er løgn. Alt handler om : hvor mye tilbyr du til hvilken betingelse!?

Blientotre
07.01.2025 kl 12:41 3494

Fordi sak 2 og 3 foregår i 2 forskjellige rettssaker.

Forliket kan godt være for bare sak 3. Hvor de er bedt om å legge frem en plan innen 20. januar.

Så har vi sak 2 på 120 millioner dollar som skal avgjøres innen sommeren.
Vekst
07.01.2025 kl 12:38 3417

I internasjonale investeringstvister som behandles gjennom voldgift, er det vanlig at partene inngår forlik før en endelig avgjørelse. Informasjon om forlik er ofte konfidensiell, noe som gjør det utfordrende å fastslå nøyaktig hvor stor prosentandel av det opprinnelige kravet som blir avtalt i slike forlik. Basert på tilgjengelige data og analyser, varierer forliksbeløpene betydelig, ofte mellom 30 % og 70 % av det opprinnelige kravet, avhengig av sakens spesifikke omstendigheter.
Ifølge statistikk fra ICSID (International Centre for Settlement of Investment Disputes) ender en betydelig andel av sakene i forlik, men detaljer om beløpene er sjelden offentliggjort.

Tony83
07.01.2025 kl 12:38 3382

If there will be a settlement, then it should be done by 20th of January!
Mdg1
07.01.2025 kl 12:33 3218

Jeg tror uansett kjøp på dagens kurs er latterlig billig.
HP17
07.01.2025 kl 12:31 3169

Rykter om nytt forlikstilbud på USD 180 mill (opp fra USD 120
Mill), hva er det Tunisia ikke kan om internasjonale forhandlinger?
Med denne farten er det jo forlik innen medio januar?:-)
Blientotre
07.01.2025 kl 12:29 3129

Vi vet jo ikke om hvilken sak forliket kommer fra.
Kan det være for sak 3, også vil sak 2 gå ferdig som meldt?

Det er kun sak 3 som er bedt om å bli fremsynet - da retten har bedd Tunisia ha en plan innen 20. januar.

I såfall snakker vi om muligens 300 millioner dollar.
Broker74
07.01.2025 kl 12:27 3141

TheLadyOfAim, har som flere har sagt truffet meget godt tideliger. Så dette er krutt, her kan det kanskje komme en avklaring tidligere enn ventet. Det ble oppfordret at partene skulle prøve å komme til enighet utenom rettsak, og 20 januar ble dato for de skulle komme med en avklaring om de ble enige, så får vi se. Her kan vi få en melding snarlig tror jeg. Da er dagens kurs en vits, .
futureistoday
07.01.2025 kl 12:22 3141

Det er nettopp lagt ut link, en profil på x som har truffet nøyaktig på alt som er lagt ut
Anywhere
07.01.2025 kl 12:19 3178

Hvem er så denne "troverdige" kilden??
Redigert 07.01.2025 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Vekst
07.01.2025 kl 12:13 3222

Med et tilbud på 4-5kr aksjen, burde denne ikke være langt unna 1kr!
Vekst
07.01.2025 kl 12:03 3293

Keep calm people!

Vi lever i en tid der vi blir bombardert med drømmer om raske penger og enkel suksess. Sosiale medier flommer over av historier om mennesker som «ble rike over natten», og det er lett å la seg rive med av følelsen av at man må handle nå for ikke å gå glipp av sjansen.

Men sannheten er at raske beslutninger drevet av følelser ofte fører til feil valg. Enten det gjelder investeringer, kjøp, eller store livsvalg – det er viktig å bevare roen, tenke rasjonelt og ikke la seg styre av kortsiktig gevinst.

Vær tålmodig. De største resultatene kommer over tid, ikke i et øyeblikks impuls. La ikke følelsen av å måtte bli rik raskt få deg til å glemme verdien av stabilitet og kloke valg.

Eneste vi mangler, er en bekreftelse fra AC at Tunisia har kommet med tilbud(er) om folik, da flyr vi!
futureistoday
07.01.2025 kl 12:03 3254

Iflg den troverdige kilden så økte nettopp Tunisia forlikstilbud med 50% opp til 180 mill USD. Men herregud det er du som er eksperten her så vi får stole på deg 😅så får jeg fortsette med og være naiv mens jeg fyller lommene med aksjer🤑
Aqualight
07.01.2025 kl 11:50 3334

Vedkommende har ramt Uhyggelig tæt på, alt for mange gange til det kan ignoreres. Nærmere kommer jeg det, personligt ikke

Aqualight 🇩🇰🇳🇴
Aldara
07.01.2025 kl 11:46 3358

Ja men er Lady of Aim til å stole på??
Vekst
07.01.2025 kl 11:44 3328

$180mill = 4,5kr pr aksje.
Aqualight
07.01.2025 kl 11:44 3298

5,52 nok kr. pr aktie (180.000.000 $)

Aqualight 🇩🇰🇳🇴
Vekst
07.01.2025 kl 11:44 3301

Ser veldig veldig bra ut :-) jeg tror de må tilby minst det dobbelte!
Det at Tunisia er desperat etter forlik tyder på en form for innrømmelse.

Styrker bare bildet på at Zenith har gode utgangspunkt for de resterende 2 rettsakene.
Aldara
07.01.2025 kl 11:39 3324

Trenger gjerne en bekreftelse fra annet hold i tillegg til dette!
Mdg1
07.01.2025 kl 11:32 2080

Jeg har vært bittelitt inne i fem år og fulgt med. Kjøpte godt da det lå skjult salg på 0,3 like etter seier mot etap. Ellers har jeg vært neste n all in i Wenthvorth til de ple solgt tidlig i 2024. Deretter nesten all in i Pnor der jeg solgte meg kraftig med mellom 12-14.2. Nå er Zenith min største post

Gikk inn med 75% av gevinsten fra siste opptur i Zenith på 1,2 ish i snitt, så uten at jeg hadde kjøpt en del på 0,3 hadde jeg fortsatt sittet med solid minus på Zenith aksjene
Redigert 07.01.2025 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Gullit
07.01.2025 kl 11:20 2087

Inne igjen Trucker?
Nøyaktig hva de tilbydde vet ikke jeg, mange rykter ute å går.
Helt klart att Tunisia vet de er skyldige så å si att firmaet er kjeltringer er feil..
HP17
07.01.2025 kl 11:19 2102

Hvis ryktet om budet som har florert på ulike forum stemmer så må det nok økes med 100%-150% for at AC/Zenith skal akseptere et forlik?

Hvis du tror Tunisia øker budet i denne størrelsesorden så kort tid etter (og lenge frem til avgjørelse av sak 2 og sak 3/den største godt ut i 2026), da er du i beste fall naiv.

Men, enhver må få tro/håpe på et milliardforlik som AC/Zenith er fornøyd med «hver dag som helst». Det er lov å drømme og håpet kan ingen ta fra en.
Redigert 07.01.2025 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Trucker-22
07.01.2025 kl 11:16 2116

Viser til oversatt link fra Broker74 i går der det står...
"fattet en avgjørelse angående ankemotpartens anmodning om å behandle innsigelser mot jurisdiksjon som et foreløpig spørsmål ("bifurkasjon"). todeling av saksøkte ble fullstendig avvist i svært harde ordelag av ICSID voldgiftsretten, ifølge saksøker"

Ser det står "todeling av saksøkte" ble fullstendig avvist. Kan det være at Tunisa har tilbydd å betale halve kravet men at dette ble blankt avvist av voldgiftsretten?

Noen som vet dette?
futureistoday
07.01.2025 kl 11:07 2136

Kan ikke du være snill og opplyse meg om internasjonale tvistesaker og legge frem hvorfor ditt tidsestimat er mer relevant enn det jeg tenker?

Ved sunn fornuft så vil ett forlik komme FØR det skal gå til retten ikke etter. Kommer det etter så må de også betale for tid og alle parter i retten.

I tillegg så ryktes det at Tunisia kom veldig tidlig med tilbud om forlik etter etap tapte sin sak, ryktene kommer fra det som er en veldig troverdig kilde.

Men forstår jo at du er eksperten her så ser frem til og bli opplyst😊
Aldara
07.01.2025 kl 11:00 2181

Så ryktene om et forlik allerede fremsatt, men nedstemt, har ikke hold i virkeligheten..?
HP17
07.01.2025 kl 10:55 2191

Melding om forlik kan også komme når som helst.«

Det virker som du ikke har så mye kjennskap til internasjonale tvistesaker? I beste fall kommer nok et forlik i Q2-25? sannsynligheten er liten for et forlik «når som helst»

Det er en helt naturlig korreksjon ned når volumet avtar for å bygge nå støtte for en oppgang utover i januar/februar.
futureistoday
07.01.2025 kl 10:52 2134

Det er ingen tvil om at Tunisia er skyldige, dette har vært gjort mot flere andre selskap også. Så dommen er jeg sikker på vil gå i vår favør, jeg tror også veldig på at det kan komme ett forlik. Når man i tillegg har lest seg opp og vet at Tunisia gjør opp når de blir dømt så er det latterlig billig og få kjøpt nå. Jeg fyller på🤑
Redigert 07.01.2025 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Mdg1
07.01.2025 kl 10:49 2148

Om man tror på AC og at icid-2 er så godt som vunnet så er det latterlig billig med 0,6 kr. Kjøpte flere aksjer på 0,602
Redigert 07.01.2025 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
futureistoday
07.01.2025 kl 10:47 2144

Det skal nok holde hardt, nå snurper omsetningen helt inn da det er mangel på selgere på disse nivåer. Melding om betaling fra etap og melding ang tidsperspektiv på icsid saken kan vel komme når som helst og sistnevnte innen 10 børsdager. Melding om forlik kan også komme når som helst. Aksjen snur opp snart, men fint og fylle på nå 😊
Trucker-22
07.01.2025 kl 10:37 2151

Et par børsdager til så får der kjøpt nede på 0,4-tallet
Trucker-22
07.01.2025 kl 09:20 2369

For et slikt useriøst selskap så er det kun "Show me the Money", and stop talking som gjelder. Noe annet har investorer smertelig fått erfart i flere år.
Trucker-22
07.01.2025 kl 09:07 2364

Liverbirds skrev Det håper, jantt
Da får dere kjøpe nå da og ikke bare prate, nå er det nedadgående. Men mistenker at det bare er prat
jantt
07.01.2025 kl 05:45 2685

Næ det gjorde vi ikke. Kursen på vej ned igen.
tsu for all
06.01.2025 kl 23:57 2896

ja det er litt vakuum, før ny kommer inn, di fleste har kjøpt seg ned, som jeg = + nå
spennende uke videre

stille etter 2 dager med nedgang, perfekt for dag traidere, svinger med mye prosent, hver dag nå
Redigert 06.01.2025 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Broker74
06.01.2025 kl 15:43 3374

samtidig ser jeg at nå som det er litt vakuum før videre oppgang, er det def en mulighet for at noen ser sitt snitt til å angripe kursen og prøve å kjøre den ned. Det ønsker jeg hjertelig velkommen, da kursen vil løfte seg betydelig utover januar. Så for all det kom igjen, jo lavere jo bedre, da er det nok flere som vil kaste seg på og benytte muligheten til å øke beholdningen, det er jeg helt klar for. Men det kreves baller og det er nok ikke mange som tør kjøre det stuntet, forståelig nok. Så er det bare å lese meldinger som kommer fremover, ha en fin januar mnd alle som er inne.
Herman*
06.01.2025 kl 14:58 3567

AC sier jo fortsatt at han venter at dom blir publisert i første halvår 2026. Hadde jo vært gull om de kunne fremskynde det noen måneder, men vil Tunisia gå med på det? I løpet av et par uker får vi svaret. Tunisia har en president som er litt mer keiser enn folkevalgt president (opposisjonen ble motarbeidet og til og med fengslet) og AC er vel som en keiser i eksil. De burde sette seg ned og løse dette som ekte gentlemen.
Broker74
06.01.2025 kl 14:06 3771

Oversatt fra link: https://africanmanager.com/zenith-affirme-avoir-obtenu-gain-de-cause-a-mi-parcours-de-son-arbitrage-contre-letat-tunisien/

Zenith hevder å ha vunnet saken halvveis i voldgiften mot den tunisiske staten

Amir Murad
27. desember 2024

Det børsnoterte internasjonale energiproduksjons- og utviklingsselskapet, Zenith Energy, kunngjorde at det har mottatt den siste kjennelsen fra voldgiftsdomstolen International Center for Settlement of Investment Disputes mot Republikken Tunisia holdt i Washington, DC initiert av selskapets heleide datterselskaper, Zenith Energy Africa Ltd. (britisk), Zenith Overseas Assets Ltd. (britisk), Compagnie du Désert Ltd. (britisk) mot den tunisiske republikken som tiltalt.

Zeniths juridiske rådgiver i ICSID-voldgiften er Clay Arbitration og Charles Russell Speechlys (Paris), det samme juridiske teamet som ga råd til selskapet i den vellykkede ICC-1-voldgiften, legger Zenith til at ICSID-voldgiftsdomstolen 23. desember 2024. fattet en avgjørelse angående ankemotpartens anmodning om å behandle innsigelser mot jurisdiksjon som et foreløpig spørsmål ("bifurkasjon"). todeling av saksøkte ble fullstendig avvist i svært harde ordelag av ICSID voldgiftsretten, ifølge saksøker.
Voldgiftsrettens avgjørelse avviste ankemotpartens krav i sin helhet og forbeholdt alle andre spørsmål, inkludert de som gjelder saksomkostninger, for en påfølgende kjennelse, avgjørelse eller kjennelse, la den til, og indikerte at avgjørelsen også påla saksøkerne og saksøkte å konsultere og avtale en kortere saksbehandlingsplan og meddele den til retten senest 20. januar 2025.

639,5 millioner dollar krevd av Zenith

Det er viktig å huske at ICSID-voldgiften ble initiert av saksøkerne i juni 2023 etter, hevder de, "den tunisiske republikkens manglende overholdelse av vilkårene i BIT-investeringsavtalen Storbritannia og Nord-Irland - Tunisia undertegnet i 1989.

Beløpet som kreves i ICSID-voldgiften, bestemt av et panel av internasjonale kvanteeksperter oppnevnt av selskapet, utgjør en total hovedstol på 503 millioner dollar.

I en uttalelse til Share Talk-portalen understreket Zeniths administrerende direktør Andrea Cattaneo at «fremgangen i våre internasjonale juridiske voldgiftssaker mot Republikken Tunisia, med krav på totalt ca. USD 639,5 millioner, fortsetter uten avbrudd» .

«Vi er glade for å merke oss at avgjørelser om ICC-2-voldgiften, forventet i løpet av sommeren 2025, og ICSID-voldgiften, som forventes i løpet av de to første kvartalene av 2026, ikke lenger er fjern i fremtiden og er stadig mer innen sikte.
Selskapet vil alltid bestrebe seg på å informere investorer i den grad det er tillatt av ICC- og ICSID-reglene, samt i full overensstemmelse med gjeldende børsbestemmelser."

Og for å fortsette: "Det er åpenbart at det er en lineær og effektiv vei som Zenith og dets aksjonærer kan få kompensert for de svært betydelige skadene som er påført på grunn av tunisiske myndigheters vilkårlige oppførsel", ifølge hans uttalelser.
Tre separate rettssaker
Zenith Energy har innledet tre separate rettssaker mot republikken Tunisia og/eller ETAP, det nasjonale oljeselskapet, minner selskapet på sin nettside, og forklarer at "voldgiftene ble igangsatt fordi den tunisiske regjeringen og/eller ETAP har foretatt vilkårlige handlinger til materiell skade for Zenith Energy og dets datterselskaper, inkludert påviselige hindringer i forhold til utviklingen av Sidi El Kilani og Ezzaouia-konsesjonene og hindre salg av produsert olje.
Zenith legger til at "før initieringen av voldgiftene, hadde den og dets datterselskaper, i god tro, brukt sitt beste for å engasjere seg konstruktivt med de relevante organene i Republikken Tunisia for å ta opp disse sakene. Men gitt den mislykkede karakteren av disse forsøkene til dags dato, har investorer blitt tvunget til å ivareta sine kommersielle interesser og juridiske rettigheter til å starte voldgiftene.»
Forespørselen om voldgift før ICSID ble sendt inn i henhold til artikkel 8 i avtalen undertegnet mellom regjeringen i Storbritannia og Nord-Irland og regjeringen i republikken Tunisia i 1989 for fremme og beskyttelse av investeringer, spesifiserer søker.

Til slutt bør det bemerkes at Zenith har en 100 % eierandel i den meget lovende El Bibane-konsesjonen (plassert offshore) og en 100 % eierandel i Robbana-konsesjonen (lokalisert på land).

Robbana-konsesjonen utløper 4. november 2034 og El Bibaneles konsesjon 31. desember 2033. De tilhører begge Ecumed Petroleum Tunisia Limited.

**Interessant å merke seg dette fra første halvdel av artikkelen:
-og indikerte at avgjørelsen også påla saksøkerne og saksøkte å konsultere og avtale en kortere saksbehandlings plan og meddele den til retten senest 20. januar 2025.
Trucker-22
06.01.2025 kl 13:50 3826

Det ville ikke forundret meg et sec. om det var AC som står bak. Han er den fødte type til å gjøre dette. Han tenker først på seg selv, så seg selv igjen, og så seg selv igjen....