zena - 2025
December 27, 2024
ZENITH ENERGY LTD.
("Zenith" or the "Company")
("Zenith" eller "Selskapet")
Rettsavgjørelse i ICSID Voldgift mot Republikken Tunisia
Zenith Energy Ltd. ("Zenith" eller "Selskapet") (LSE: ZEN ; OSE: ZENA ; OTC PINK:
ZENAF), det børsnoterte internasjonale energiproduksjons- og utviklingsselskapet, er
glade for å kunngjøre at de nå har mottatt den siste avgjørelsen fra voldgiftsretten
Tribunal for det internasjonale senteret for løsning av investeringstvister
("ICSID") voldgift mot Republikken Tunisia holdt i Washington, D.C.
("ICSID-voldgiften") initiert av selskapets heleide datterselskaper,
Zenith Energy Africa Ltd. (britisk), Zenith Overseas Assets Ltd. (britisk),
Compagnie du Désert Ltd. (britisk) (samlet "fordringshavere") mot
Republikken Tunisia som respondent ("respondenten").
ZENITH ENERGY LTD.
("Zenith" or the "Company")
("Zenith" eller "Selskapet")
Rettsavgjørelse i ICSID Voldgift mot Republikken Tunisia
Zenith Energy Ltd. ("Zenith" eller "Selskapet") (LSE: ZEN ; OSE: ZENA ; OTC PINK:
ZENAF), det børsnoterte internasjonale energiproduksjons- og utviklingsselskapet, er
glade for å kunngjøre at de nå har mottatt den siste avgjørelsen fra voldgiftsretten
Tribunal for det internasjonale senteret for løsning av investeringstvister
("ICSID") voldgift mot Republikken Tunisia holdt i Washington, D.C.
("ICSID-voldgiften") initiert av selskapets heleide datterselskaper,
Zenith Energy Africa Ltd. (britisk), Zenith Overseas Assets Ltd. (britisk),
Compagnie du Désert Ltd. (britisk) (samlet "fordringshavere") mot
Republikken Tunisia som respondent ("respondenten").
Vekst
I går kl 17:07
2480
Inntill det foreligger et seriøst/riktig forslag, melder ikke Zena noenting.
Ref. X meldingen i dag, $180mill på bordet. Jeg mener AC strutter av av selvtillitt og vet godt hva han og hans legal team holder på med:-)
Ref. X meldingen i dag, $180mill på bordet. Jeg mener AC strutter av av selvtillitt og vet godt hva han og hans legal team holder på med:-)
Redigert i går kl 17:09
Du må logge inn for å svare
Herman*
I går kl 17:14
2426
De kan på et tidspunkt eventuelt opplyse om at de har mottatt et tilbud, og at de har valgt å gå i forhandlinger med tunisiske myndigheter. Men det var vel kanskje det du mente?
futureistoday
I går kl 17:16
2409
Det er korrekt. Den skal være ferdig og dom fremlagt innen 31 mars. Er ikke mange ukene til det heller. Skulle vi vinne den og fullt ut så er det nye 100 mill NOK rett på bok, selv om den blekner ifht icc 2 og icsid sakene i beløp så er ikke 100 mill NOK småpenger. Det tilsvarer jo ca 30 øre direkte pr aksje.
HP17
I går kl 17:25
2352
Men da må du prøve å sove og og legge nervøsiteten fra deg. Ja det er risiko i all aksjehandel, men risk/reward bør gi deg en bedre natts søvn eller to.
Herman*
I går kl 17:47
2246
Jeg er ikke nervøs, jeg blir bare irritert når folk gjentar feilaktig informasjon til det kjedsommelige. Folk som leser disse trådene må jo kunne forvente å få servert fakta. Hvis folk investerer på grunnlag av at de tror de må komme et forlik før 20.1, blir det jo helt feil.
Herman*
I går kl 17:53
2214
Er du sikker på at dommen foreligger innen slutten av mars, eller kan det hende at saken skal avsluttes i slutten av mars med dom noen måneder senere? Det er ikke alle Zeniths børsmeldinger som er like tydelige.
futureistoday
I går kl 18:04
2161
Mener det står at saken skal være ferdig oppgjort med dom innen da. Det skal sies at de sa det samme for ett år siden, men siste høring skulle være rundt nå/ har vært. Og dom skulle være senest 31 mars. Skal ikke mange RNS tilbake før det står nevnt
futureistoday
I går kl 18:08
2147
Ser ordlyden ikke var slik jeg husket, det var året før de sa at dom skulle komme senest 31 mars 2024, nå er ordlyden slik. Direkte kopiert fra børsmelding anno 4 oktober 2024 :
The Company has appointed Charles Russell Speechlys as new legal counsel before
the Court in connection with the legal claim against SMP. The final submission
for court pleadings is expected to take place on October 25, 2024.
The final pleadings of the case, resulting in a potential positive ruling in
favour of AAOGC by the Court, are expected to now take place on or around March
2025.
The Company has appointed Charles Russell Speechlys as new legal counsel before
the Court in connection with the legal claim against SMP. The final submission
for court pleadings is expected to take place on October 25, 2024.
The final pleadings of the case, resulting in a potential positive ruling in
favour of AAOGC by the Court, are expected to now take place on or around March
2025.
Herman*
I går kl 18:28
2047
Når jeg leser børsmeldingen, synes jeg den er relativt villedende. Det høres ut som den siste runden i retten er i mars.(final pleadings) Det et vel grunn til å tro at retten trenger noen måneder på å avgi domsavsigelse slik som i de andre sakene? Synd Zenith som hovedregel ikke svarer på epost fra sine aksjonærer.
Redigert i går kl 18:29
birol
I går kl 18:30
2031
Sånne som deg er så gift for dette forumet her. Har faktisk ingen problemer med at du er kritisk. det er sunt. men denne meldingen her gjenspeiler alt du er i dette selskapet. en pump and dump. Dette innlegget her sier utrolig mye av deg som person av denne enkle logikken:
Selskapet opplyser om forhandlinger (ikke håndfast) aksjen går opp til 2 kr (dine ord) på spekulasjoner og håp. (her selger du for du er en sånn type). FORHANDLER skjer ikke, aksjen raser. (ja det er faktisk en mulighet i ditt scenario.
kort oppsummert, gleder meg til du er langt unna den aksjen og skal følge deg så jeg ikke har samme aksjer som deg i framtiden.
Selskapet opplyser om forhandlinger (ikke håndfast) aksjen går opp til 2 kr (dine ord) på spekulasjoner og håp. (her selger du for du er en sånn type). FORHANDLER skjer ikke, aksjen raser. (ja det er faktisk en mulighet i ditt scenario.
kort oppsummert, gleder meg til du er langt unna den aksjen og skal følge deg så jeg ikke har samme aksjer som deg i framtiden.
birol
I går kl 18:31
2023
Forhandler skjer ikke, så mente jeg at de faller fra hverandre og det blir ikke setlement.
Gullit
I går kl 18:40
1967
Ja Herman er det mange som har irritert seg over .. han er inn og ut og innleggene har veldig spor av det .. trist att han holder på sånn men lite å få gjort med..
Herman*
I går kl 18:46
1938
Jeg er ingen trader. Kjøpte ca 1 million aksjer da gladmeldingen kom. Disse aksjene har jeg ikke solgt. Har heller ikke tenkt å kjøpe mer. Zena trådene har antagelig det laveste nivået av alt som skrives på forumet, og det må da være positivt at noen av oss her inne søker å finne sannheten. Eller vil dere heller høre «rally» « skal til himmels» «Nå går den» osv?
Redigert i går kl 19:12
birol
I går kl 18:50
1915
jepp forventet av deg, selv om jeg svarte det jeg forventet du ble og skrive. sunt å være kritisk, men du velger unngå svare mot din egen logikk. pump and dump. lei av deg. blir ikke svare mer på dine innlegg og håper folk følger med.
Herman*
I går kl 19:14
1810
Jeg har ikke svart deg da jeg sjelden forstår hva du skriver. Om du skriver på engelsk skal jeg svare deg på engelsk.
keisam
I går kl 19:49
1660
Dette stemmer ikke, jeg kan ikke se noen store logiske brister til Herman.
Gullit
I går kl 23:34
1132
Kom igjen Herman. Du har hauset og Baiset om hverandre her i flere år.. når det er sagt har det vel vert både rally og himmelferd her siste ukene!! Gøye tider å være inne på. Er veldig glad i informative meldinger, men så mye nytt finner man ikke daglig. Da blir det noe skriverier om tanker man har kontra nyheter..
Herman*
I dag kl 00:54
1002
Det er ikke en helt korrekt observasjon. Jeg er generelt skeptisk til Zenith som selskap, det har jeg aldri lagt skjul på verken den perioden jeg var aksjonær og de årene jeg var «observatør.» Så virker det som om selskapet lykkes mye bedre med sine juridiske operasjoner, og jeg ønsker en bit av kaka når melding om forlik/seier meldes. Det betyr ikke at jeg er mindre kritisk til alt som har foregått i selskapet. Å være en våken og ærlig aksjonær innebærer at en ser både det positive og det negative i de selskapene en er posisjonert i. Nå får vi legge den diskusjonen død, og heller diskutere sak. Alle her er vel interessert i et forlik, og kassaapparatet slutter neppe på 180 mill dollar om det bare er snakk om cash.
Redigert i dag kl 01:33
asbjørnsen
I dag kl 07:01
719
Dersom det no kjem melding om forlik, ein sum i kontant og ein nedbetalingsplan eller tilgang til felt.
Vil Zenith benytte alle midlar inn mot prosjekt (gode som dårlege) eller har dei sagt noko om at ein del av midla vil bli tilbakebetalt til aksjonærar? Eller tilbakekjøp av aksjer?
Går dei igang som fulle sjømenn så forsvinner jo dei pengane relativt raskt...
Vil Zenith benytte alle midlar inn mot prosjekt (gode som dårlege) eller har dei sagt noko om at ein del av midla vil bli tilbakebetalt til aksjonærar? Eller tilbakekjøp av aksjer?
Går dei igang som fulle sjømenn så forsvinner jo dei pengane relativt raskt...
Redigert i dag kl 07:03
Gullit
I dag kl 07:08
686
De er bitteliten ja og operere i vanskelig land utelukkende for å gjøre avtaler som kan få de til å vokse. De var på god vei i Tunisia. Det har nok stagnert litt i USA ( grunnet manglende betalinger fra Tunisia?)
Italia ser vi en rolig økning.
Så har vi undersøkt en god del andre planer, mye har blitt valgt bort fordi risikoen var for høy. Hvilke forventninger har du til en olje knøtt?
Skal være glad Italiener kjemper videre ..
prøv å finne noe bra også da. Og ikke slakt alt hvis de velger å ikke satse i ett land/området..
Italia ser vi en rolig økning.
Så har vi undersøkt en god del andre planer, mye har blitt valgt bort fordi risikoen var for høy. Hvilke forventninger har du til en olje knøtt?
Skal være glad Italiener kjemper videre ..
prøv å finne noe bra også da. Og ikke slakt alt hvis de velger å ikke satse i ett land/området..
Mdg1
I dag kl 07:10
675
Husk at kursen var på 2,5 ish da slk ble kjøpt. Om de hadde fått lov å drive feltet med 1000 bod i perioden med ekstreme oljepriser ville selskapet ha bygget kapital og kunnet utvikle lisensen. De hadde til og med kjøpt inn et par borerigger for formålet. Så første rettsak er vel bare for å få refundert tapte inntekter inkl 120000 bod som Tunisia konfiskerte. Mens siste rettsak vel er fremtidige teoretiske inntekter på feltet. Den første rettsaken tenker jeg er veldig klar. Når det kommer til den siste og beløpsutmålingen så er det nok mere rom for justeringer fra kravet til Zenith. Tipper Zenith kjører neste rettsak gitt at de ikke får et veldig godt tilbud, så kommer det et forlik før siste rettsak. Da kan det godt hende de tar til takke med 2 mrd. I så fall blir det ca 3,5 mrd til sammen
Barneskirenn
I dag kl 07:16
641
Det som jeg syntes er litt rart, er at de 6,7mill usd de vant i sak 1 er langt under hva som ville vært av brutto inntekt for de 120.000 boed som ble konfiskert.. og da var vel oljeprisen på over 100 usd hvis jeg husker riktig. Det ville vært over 10mill usd i brutto inntekt for de 120.000 boed..
keisam
I dag kl 07:31
594
Hvis Zena vinner flere saker og får flere mrd på bok, ingen lisenser.
Gjør opp regnskap, selg alt av eiendeler.
Sikre for videre drift i Italia, evt. selg.
Betal ut alt til aksjonærer.
Selg skallet som blir igjen, evt. det blir bytte av leder og styreleder som kan videreføre samme som AC, jakte muligheter. Fremtiden blir finansiert på nytt, på samme måte som Arne Fredly gjorde med sitt tankselskap.
AC er ingen ung mann lenger og kan drifte sin vingård i Italia.
Gjør opp regnskap, selg alt av eiendeler.
Sikre for videre drift i Italia, evt. selg.
Betal ut alt til aksjonærer.
Selg skallet som blir igjen, evt. det blir bytte av leder og styreleder som kan videreføre samme som AC, jakte muligheter. Fremtiden blir finansiert på nytt, på samme måte som Arne Fredly gjorde med sitt tankselskap.
AC er ingen ung mann lenger og kan drifte sin vingård i Italia.